Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Ένα πλανητικό φαινόμενο

Εκατομμύρια ηλεκτρικά πατίνια έχουν κατακλύσει τις μητροπόλεις του πλανήτη αποφέροντας δισεκατομμύριας κερδών στις εταιρίες που τα κατασκευάζουν και τα διαχειρίζονται. Στις σοβαρές χώρες έχουν προβλεφθεί ρυθμίσεις για την χρήση τους,, όπως π.χ. στην Σιγκαπούρη, όπου οι παραβάτες των κανόνων αντιμετωπίζουν αυστηρά πρόστιμα.

Όλα ξεκίνησαν, πού αλλού, στην Αμερική, το 2017, όταν μία start up πρότεινε μία καινοτόμο ιδέα, με αποτέλεσμα η κεφαλαιοποίησίς της να ανέλθει στο 1.000.000.000 δολ., ένα μόλις έτος μετά την ίδρυσή της. Ο λόγος για την Bird, μία εταιρεία που εισήγαγε την έννοια της ενοικιάσεως των ηλεκτρικών πατινιών. Η διαδικασία είναι απλή και απαιτεί μία εφαρμογή στο κινητό. Μέσω της app, όπως είναι η σύντμησις του αγγλικού όρου application, μπορεί κανείς να εντοπίσει το πλησιέστερο πατίνι και να το χρησιμοποιήσει κατά το δοκούν. Η πληρωμή πραγματοποιείται πάλι μέσω του κινητού αναλόγως της χρήσεως. Η επιχειρηματική ιδέα γρήγορα έγινε πλημμυρίδα, με άλλες εταιρείες να εισέρχονται στο παιχνίδι και την μία μετά την άλλη να την υιοθετούν. Στην Ευρώπη, το Παρίσι ανέλαβε τα ηνία, ενώ στην Σιγκαπούρη ελήφθησαν αυστηρά μέτρα, ως είθισθαι γενικώς. Το ίδιο συνέβη και στο Λονδίνο, όπου απαιτούνται άδεια, ασφάλεια, κράνος, πινακίδα και η καταβολή φόρου για κάθε πατίνι. Στην Βραζιλία για να οδηγήσει κανείς ηλεκτρικό πατίνι απαιτείται ειδικό τεστ, ενώ στην Νέα Υόρκη καθυστερεί η αδειοδότησις εν αναμονή της σχετικής νομοθεσίας. Τίποτε, ή σχεδόν τίποτε, όμως, δεν μπορεί να σταματήσει το ταχύτερα αναπτυσσόμενο εγχείρημα στην ιστορία των νέων μέσων μεταφοράς, όπως το χαρακτήρισε ο Τζόελ Χάζον, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group.

Ένα νέο οικολογικό μέσο μεταφοράς

Παρατηρώ το σταθμευμένο επάνω στο πεζοδρόμιο, έξωθεν της εισόδου της πολυκατοικίας μου, ηλεκτρικό πατίνι. Προσπαθώ να φαντασθώ τον τελευταίο του επιβάτη και τους λόγους που τον ώθησαν να το αφήσει στο συγκεκριμένο σημείο. Και ύστερα σκέφτομαι ότι «εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε» υπό την έννοια της ανομίας. Αναγιγνώσκω, όταν σε λίγα λεπτά φθάνω στο γραφείο, ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεστήθη επιτροπή με αντικείμενο την διαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των ηλεκτρικών πατινιών, και καταλήγω στο εύλογο συμπέρασμα: στην χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας όλα γίνονται κατόπιν εορτής. Τα μέτρα που προτείνεται να ληφθούν είναι τα αυτονόητα, πινακίδα, κράνος, ειδική σήμανση, όριο ταχύτητας κ.λπ. Η ονοματοδοσία των πατινιών έχει ενδιαφέρον, Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), όπως και η περιγραφή του, δηλαδή «αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, δηλαδή οχήματα που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται ένα βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους, και στα οποία περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς. Όλοι συμφωνούμε για την ευεργετική χρήση τούτου του νέου οικολογικού μέσου μεταφοράς, αρκεί να υπάρχουν κανόνες για την χρήση του και, βεβαίως, για την στάθμευσή του.

Σε αντίθεση με την Νέα Υόρκη, όπου τα ηλεκτρικά πατίνια απηγορεύθησαν, εν αναμονή θεσπίσεως νομοθεσίας, η Αθήνα τα υιοθέτησε αβλεπί, με αποτέλεσμα την πρόκληση ατυχημάτων, αφού οι αυτοκινητισταί θεωρούν ότι οι δρόμοι τούς ανήκουν κατ’ αποκλειστικότητα.

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα