Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Με τέσσερα οχήματα η φωτιά θα έσβηνε!

Εγκληματικά λάθη, τεράστιες παραλείψεις και ασυνεννοησίες διαπιστώνουν οι εισαγγελείς στη μέχρι τώρα έρευνα για τη φονική πυρκαγιά στη Βορειοανατολική Αττική. Εγκαλούμενοι είναι στελέχη της Πυροσβεστικής και της Τροχαίας, αλλά και στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενδεικτικό είναι και το ότι οι εισαγγελικοί λειτουργοί έχουν διορίσει δικό τους ανεξάρτητο πραγματογνώμονα (πυραγό), ώστε να μην μείνουν μόνο στις διαπιστώσεις της Πυροσβεστικής, αλλά και το γεγονός ότι έχουν ζητήσει αντίγραφα κάθε συνομιλίας μέσω ασυρμάτων, αλλά και κάθε τηλεφωνικής κλήσης –σταθερού ή κινητού– πυροσβεστών, αστυνομικών και άλλων εμπλεκομένων. Ποινικές ευθύνες διαπιστώνει και ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, τη γνώμη του οποίου έχουν ζητήσει συγγενείς των θυμάτων. Ήδη, έχει κάνει αυτοψία στο οικόπεδο της οδού Ανδρούτσου στο Νταού Πεντέλης, το σημείο έναρξης της φωτιάς από έναν άνδρα που έκαιγε ξύλα και ξερά χόρτα. «Με 4 οχήματα θα είχε σβήσει αμέσως, και δεν θα είχε εξαπλωθεί», τονίζει στη «ΒτΚ», και εξηγεί ότι λόγω της πυρκαγιάς της Κινέττας είχαν πάρει και τα 6 οχήματα από την περιοχή, αφήνοντάς την ουσιαστικά «γυμνή». «Σε κάθε περίπτωση, έπρεπε να παραμείνει δύναμη, αλλά είχαν πάρει μέχρι και το περιπολικό. Σοβαρή ευθύνη έχει και ο αξιωματικός, που την υποτίμησε αρχικά», δηλώνει ο κ. Γκουρμπάτσης, αποκαλύπτοντας ακόμη ότι κανένα εναέριο μέσο δεν έκανε προηγουμένως περιπολία στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, όπως επιτάσσει ο νόμος και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της Πυροσβεστικής, εφόσον υπάρχει κατηγορία κινδύνου 4. Η Πυροσβεστική, επίσης, φαίνεται να βασίστηκε και σε εσφαλμένο ανεμολόγιο, εκτιμώντας αρχικά ότι η φωτιά δεν θα κατεθυνόταν δυτικά προς το Μάτι. Έτσι ακολούθησε σωρεία λαθών. Φαίνεται ακόμη να προκύπτουν αναντιστοιχίες ανάμεσα στο αρχείο της Πυροσβεστικής και σε όσα έχουν καταθέσει πυροσβέστες για την ώρα παρουσίας τους στο μέτωπο. Για παράδειγμα, αρμόδιος ανώτατος αξιωματικός φαίνεται να ενεργοποιήθηκε 40 λεπτά μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς, στις 17.30. Στην κατάθεσή του, όμως, ο συγκεκριμένος αξιωματικός φέρεται να λέει ότι εντόπισε άμεσα τη φωτιά στο Νταού Πεντέλης, και μάλιστα υπάρχει καταγεγραμμένη κλήση του προς το 199 στις 16.59. Σοκ, επίσης, προκαλεί το γεγονός ότι τις κρίσιμες στιγμές η Αστυνομία δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με την Πυροσβεστική! Συγκεκριμένα, οι αξιωματικοί της ΓΑΔΑ τηλεφωνούσαν στο Συντονιστικό Κέντρο της Πυροσβεστικής, για να ζητήσουν πληροφορίες για την πορεία της φωτιάς, χωρίς ποτέ να πάρουν απάντηση. «Με την Πυροσβεστική Υπηρεσία δεν είχαμε επικοινωνία. Μάθαμε περίπου στις 18.10, ότι η φωτιά είχε περάσει τη λεωφόρο Μαραθώνος», δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αξιωματικών της Αστυνομίας, Γιάννης Κατσιαμάκας. «Από τη στιγμή που η φωτιά τούς έφυγε από το Νταού Πεντέλης έσπασε σε δύο μέτωπα, και μετά ήταν αδύνατο να τεθεί υπό έλεγχο. Ένα κινήθηκε προς Καλλιτεχνούπολη, το οποίο ευτυχώς το πρόλαβαν και δεν μπήκε στον οικισμό, και το δεύτερο, που δεν κατάφεραν να το “πιάσουν” και έφυγε προς Βουτζά και Μάτι», περιγράφει ο κ. Γκουρμπάτσης, ο οποίος με βάση το πόρισμα που έχει συντάξει και αναμένεται να παραδώσει την ερχόμενη εβδομάδα, αποδίδει τεράστιες ευθύνες κυρίως στην Πολιτική Προστασία. «Υπήρξε ξεκάθαρο έλλειμμα συντονισμού σε επίπεδο Πολιτικής Προστασίας, δήμων και Περιφέρειας. Δεν εφάρμοσαν τίποτα απ’ όσα προβλέπει ξεκάθαρα ο νόμος», δηλώνει ο κ. Γκουρμπάτσης τόσο για το θεσμό της εκκένωσης όσο και για άλλες ενέργειες που είτε δεν έγιναν είτε έγιναν εντελώς λανθασμένα. Μεταξύ άλλων, διαπιστώνει και μεγάλα λάθη της Αστυνομίας. Εκτός από το κλείσιμο της Λ. Μαραθώνος και την καθοδήγηση των οδηγών προς το Μάτι, για το οποίο έχει γίνει πολύς λόγος, ο πραγματογνώμονας αναφέρεται στο Κόκκινο Λιμανάκι, όπου υπάρχει μία μικρή πλατεία με τρεις δρόμους. «Εκεί δεν υπήρχε ούτε ένας τροχονόμος. Όσοι ήξεραν την περιοχή έπαιρναν τους 2 δρόμους και πήγαιναν στη Ραφήνα και σώζονταν. Όσοι δεν την ήξεραν, έπαιρναν το δρόμο προς το Μάτι και καίγονταν. Ήταν εγκληματικό λάθος αυτό». Μέχρι στιγμής, στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας έχουν καταθέσει δεκάδες εμπλεκόμενοι, μεταξύ των οποίων στελέχη της Περιφέρειας, δήμαρχοι, ο πρώην και ο νυν αρχηγός της Πυροσβεστικής και ο διοικητής της Τροχαίας Βορειοανατολικής Αττικής που είχε την ευθύνη για το κλείσιμο των δρόμων. Και οι εισαγγελείς αναμένουν κάποια πρόσθετα στοιχεία (καταθέσεις συγγενών θυμάτων, άρση απορρήτου, πραγματογνωμοσύνες, αυτοψία και προανάκριση της Π.Υ.) προτού απαγγείλλουν κατηγορίες και στείλουν τους κατηγορούμενους σε ανακριτή αν προκύψουν κακουργήματα ή απευθείας σε δίκη αν πρόκειται για πλημμελήματα εξ αμελείας. Υπολογίζεται ότι αυτό θα γίνει μέχρι το τέλος του μήνα, ή αρχές του επόμενου.

Τα λάθη και οι παραλείψεις

1. Δεν υπήρξε ή δεν εφαρμόστηκε ειδικό σχέδιο (πέραν του «Ξενοκράτη») αντιμετώπισης της πυρκαγιάς από κάθε Περιφέρεια και κάθε δήμο.

2. Δεν είχαν εγκαίρως καθαριστεί οι δρόμοι κ.λπ.

3. Δεν είχαν ανοιχτεί αντιπυρικές ζώνες.

4. Δεν υπήρχαν αντιπυρικοί κρουνοί γεμάτοι με νερό ή τουλάχιστον έτοιμοι να χρησιμοποιηθούν.

5. Δεν ρυθμίστηκε σωστά η κυκλοφορία των οχημάτων στις καιόμενες περιοχές.

6. Δεν υπήρξε ή δεν εφαρμόστηκε σχέδιο εκκένωσης των οικισμών.

7. Δεν υπήρξε σπουδή των αρμόδιων Υπηρεσιών να σώσουν τους πολίτες, που αφέθηκαν να ενεργήσουν μόνοι τους κάτω από το πανικό τους και χωρίς να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν για να σωθούν.

8. Δεν προϋπήρξε ενημέρωση των κατοίκων για αυτοπροστασία από επικείμενες πυρκαγιές.

9. Δεν υπήρξε ο απαραίτητος συντονισμός όλων των αρμοδίων (στελέχη Περιφερειών, δήμων, Πυροσβεστικής, Αστυνομίας κ.λπ.).

10. Δεν ενεργοποιήθηκαν, εκτός από τους αρμόδιους, οι εθελοντικές οργανώσεις και οι ιδιώτες, και δεν χρησιμοποιήθηκαν όλα τα σχετικά μηχανήματα των ιδιωτών, τα οποία θα πρέπει να είναι καταγεγραμμένα από πριν.

Η βιογραφία του Κ. Μήτση