Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Mας τα πήρε όλα, μας επιστρέφει ψίχουλα

Ουδείς υπουργός αυτής της κυβέρνησης παραδέχεται ότι στα 4 χρόνια των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ σφαγιάσθηκε το εισόδημα των Ελλήνων. Αντιθέτως, όλοι οι υπουργοί θεωρούν τα επιδόματα, τις παροχές και τις αυξήσεις που κατά καιρούς εξαγγέλλουν, ως σημαντική κοινωνική παρέμβαση και «επιστροφή» στην κανονικότητα. Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ με την άφρονα πολιτική των υπερ-πλεονασμάτων αφαίμαξε την πραγματική Οικονομία κατά 14 δισ. ευρώ και τώρα υπόσχεται ότι θα επιστρέψει 1,1 δισ. ευρώ. Το 2016 το τρίτο, αχρείαστο και σκληρότερο, Μνημόνιο που υπέγραψε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος επέβαλε τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος 0,75% του ΑΕΠ. Τελικά, με την υπερ-φορολόγηση και την περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ο Τσακαλώτος παρουσίασε τετραπλάσιο πλεόνασμα, δηλαδή αφαίμαξε από την πραγματική Οικονομία 6 δισ. ευρώ. Το ίδιο συνέβη και το 2017. Το Μνημόνιο απαιτούσε 1,75% και η Ελλάδα παρουσίασε πρωτογενές πλεόνασμα 4,2%. Δηλαδή 4,4 δισ. περισσότερα από τη συμβατική υποχρέωση. Το 2018, αντί για 3,5%, ο Τσακαλώτος παρουσίασε 4,3% πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή 1,5 δισ. περισσότερα. Αυτή η παράλογη πολιτική απεικονίζεται στα στατιστικά στοιχεία που αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και αφορούν στα εισοδήματα των ετών 2016 και 2017. Μισθωτοί – συνταξιούχοι, οι πρωταγωνιστές Η επεξεργασία των δεδομένων αυτών δείχνει ποιος σήκωσε το βάρος αυτής της σκληρής ταξικής πολιτικής του Ευκλείδη Τσακαλώτου: η συμμετοχή των συνταξιούχων και των μισθωτών στα φορολογικά βάρη αυξήθηκε σημαντικά, αντί να μειωθεί, από το 2016 έως και το 2018. 1Ο αριθμός των φορολογουμένων με ετήσιο ατομικό δηλωθέν εισόδημα χαμηλότερο των 10.000 ευρώ αυξήθηκε από 5.836.396 (66,74% του συνόλου των φορολογουμένων) το 2015 (εισοδήματα έτους 2014) σε 6.085.204 (68,31% του συνόλου) το 2018 (εισοδήματα έτους 2017). Ουσιαστικά, σχεδόν 7 στους 10 Έλληνες φορολογουμένους ζουν πλέον με ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ, δηλαδή με λιγότερα από 833 ευρώ το μήνα. 2Ετήσιο εισόδημα μέχρι 5.000 ευρώ δήλωσε για το έτος 2014 το 38,21% του συνόλου των φορολογουμένων, δηλαδή 3.341.104 άτομα. Για το 2016, ο αριθμός των φορολογουμένων που δήλωσαν ετήσιο εισόδημα μέχρι 5.000 ευρώ κάλυψε το 38,75% του συνόλου καθώς ανήλθε σε 3.459.430. Για το 2017 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε περαιτέρω, στο 39,37% του συνόλου, και έφθασε τα 3.506.549 άτομα. Ουσιαστικά, όλη την περίοδο από το 2014 έως το 2017, περίπου 4 στους 10 φορολογούμενους ζούσαν με συνολικό ετήσιο εισόδημα μέχρι 5.000 ευρώ, δηλαδή με λιγότερα από 417 ευρώ το μήνα! Το συνολικό φορολογούμενο εισόδημα των φυσικών προσώπων μειώθηκε κατά 2,64 δισ. ευρώ ή κατά 3,18%, από τα 83,03 δισ. ευρώ το 2015 (για το 2014) στα 81,77 δισ. ευρώ το 2017 (για το 2016) και στα 80,39 δισ. ευρώ το 2018 (για το 2017). Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των φορολογουμένων (οικογενειών και άγαμων φυσικών προσώπων) αυξήθηκε από 6.160.957 το 2015 σε 6.361.600 το 2017 και σε 6.370.099 το 2018. Με απλά λόγια, η κυβέρνηση μας τα πήρε όλα και τώρα μας επιστρέφει ψίχουλα….

Η δημιουργική αριθμητική των παροχών

Η κυβέρνηση υπόσχεται ότι θα διαπραγματευτεί σκληρά -μετά τις εκλογές- ώστε να μειωθούν οι ασφυκτικοί περιορισμοί των παράλογων δημοσιονομικών πλεονασμάτων του 3,5% μέχρι το 2023. Ο πρωθυπουργός, όμως, ετοιμάζεται να παρουσιάσει ένα γενναίο πρόγραμμα παροχών που στηρίζεται στα …. υπερ-πλεονάσματα του μέλλοντος. Το υπουργείο Οικονομικών ενημέρωσε τους Θεσμούς και θα συζητήσει με την Τρόικα, που έρχεται στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα, ότι τα μελλοντικά πρωτογενή πλεονάσματα σε όρους ενισχυμένης εποπτείας θα είναι ως εξής: 2019: 4,1% (υπερπλεόνασμα 1,14 δισ. ευρώ) 2020: 3,9% (υπερπλεόνασμα 800 εκατ. ευρώ) 2021: 4,1% (υπερπλεόνασμα 1,22 δισ. ευρώ) 2022: 4,6% (υπερπλεόνασμα 2,33 δισ. ευρώ). Με βάση αυτή τη δημιουργική οικονομική αριθμητική, ο συνολικός δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται φθάνει περίπου τα 5,5 δισ. ευρώ. O Ευκλείδης Τσακαλώτος εξηγεί ότι ακόμη και αν όλα εξελιχθούν ομαλά στην Οικονομία και η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος ουδόλως επηρεάσει τα μεγέθη του προϋπολογισμού, το υπερ-πλεόνασμα του 2019 (δηλαδή η εξοικονόμηση πόρων πέρα και πάνω από το ασφυκτικό 3,5% του ΑΕΠ που είναι η συμβατική υποχρέωση της χώρας), στην καλύτερη περίπτωση θα φτάσει το 1,4 δισ. ευρώ.

Ποιοι πλήρωσαν τα υπερ-πλεονάσµατα

Το μέσο ετήσιο εισόδημα κάθε ελληνικού νοικοκυριού συρρικνώθηκε κατά 6,36%, από 13.477,70 ευρώ σε 12.620,10 ευρώ, ενώ η μέση φορολογική επιβάρυνση μειώθηκε κατά 3,03%, από 1.348,26 σε 1.307,39 ευρώ. Οι συνταξιούχοι υπέστησαν τις μεγαλύτερες εισοδηματικές απώλειες την περίοδο 2014- 2017. Το μέσο ετήσιο φορολογούμενο εισόδημα κάθε νοικοκυριού συνταξιούχων υποχώρησε κατά 13,01%, από 13.612,39 ευρώ το 2014 σε 11.841,40 ευρώ το 2017. Σημαντικές εισοδηματικές απώλειες υπέστησαν την περίοδο 2014-2017 και οι μισθωτοί των οποίων το μέσο ετήσιο φορολογούμενο εισόδημα μειώθηκε από 15.585,07 ευρώ το 2014, σε 14.735,11 ευρώ το 2017. Η μείωση του ετήσιου εισοδήματος των μισθωτών ήταν της τάξεως του 5,45% μεταξύ των ετών 2014 και 2017. Δεύτεροι σε ποσοστό μείωσης του ετήσιου φορολογούμενου εισοδήματος έρχονται οι αυτοαπασχολούμενοι. Το μέσο ετήσιο φορολογούμενο εισόδημά τους υποχώρησε κατά 11,4%, από τα 20.044,68 ευρώ το 2014 στα 17.758,76 ευρώ το 2017. Βασική αιτία για την εξέλιξη αυτή ήταν, ωστόσο, η εφαρμογή του ασφαλιστικού Νόμου Κατρούγκαλου, που αύξησε το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών των αυτοαπασχολουμένων συνδέοντάς το με το ετήσιο εισόδημα και αναγκάζοντας μεγάλο αριθμό των φορολογουμένων αυτής της κατηγορίας να εμφανίσει σημαντικά χαμηλότερα φορολογητέα εισοδήματα. Παρά τη συρρίκνωση των φορολογούμενων εισοδημάτων των συνταξιούχων και των μισθωτών κατά την περίοδο 2014-2017, η συμμετοχή τους στα φορολογικά βάρη αυξήθηκε την περίοδο 2015-2018, που υποβλήθηκαν οι αντίστοιχες φορολογικές δηλώσεις. Το 2016, έτος κατά το οποίο υποβλήθηκαν οι δηλώσεις για τα εισοδήματα του 2015, οι συνταξιούχοι και οι μισθωτοί πλήρωσαν το 59,55% του συνολικού ποσού του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Το 2017 (έτος δήλωσης των εισοδημάτων του 2016) το ποσοστό συμμετοχής τους στα φορολογικά βάρη αυξήθηκε στο 62,17%, και το 2018 (που υποβλήθηκαν οι δηλώσεις των εισοδημάτων του 2017) το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε στο 64,61%! Την περίοδο 2014-2017 οι φορολογούμενοι με ετήσιο ατομικό εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ μειώθηκαν κατά 4.554, από 19.651 σε 15.097. Το 2017 οι φορολογούμενοι με ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο από 900.000 ευρώ ήταν μόλις 284, έναντι 427 το 2016, 359 το 2015 και 413 το 2014

Το παροχολόγιο Τσίπρα πριν από τις εκλογές

Από το υπερπλεόνασμα 2019 έχει ήδη «δεσμευτεί» 1,2 δισ. ευρώ για τη μη περικοπή των συντάξεων (335 εκατ. ευρώ), την πρώτη φάση μείωσης του ΕΝΦΙΑ (260 εκατ. ευρώ) και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών (177 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, θα απαιτηθούν 450 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των δόσεων των στεγαστικών δανείων όσων επιλεγούν από την πλατφόρμα των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων και άλλα 350 εκατ. ευρώ για το επίδομα ενοικίου. Τέλος, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ήδη την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους εργαζόμενους και νέες προσλήψεις δασκάλων Ειδικής Αγωγής, μέτρα που θα κοστίσουν τουλάχιστον 73 εκατ. ευρώ. Το συμπέρασμα είναι ότι από το θεωρητικό υπερ-πλέονασμα του 2019, του 1,4 δισ. ευρώ, έχει ήδη «χρησιμοποιηθεί» 1,2 δισ. ευρώ. Με απλά λόγια, το ποσό προς διάθεση φέτος δεν είναι μεγαλύτερο των 200 εκατ. ευρώ. Μπροστά σ’ αυτό το πολύ περιορισμένο δημοσιονομικό περιθώριο των 200 εκατ. ευρώ οι στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού σχεδιάζουν τα εξής μέτρα:

1  Μετατάξεις προϊόντων από ΦΠΑ 24% σε ΦΠΑ 13%. Αν δεν αυξηθεί θεαματικά η κατανάλωση η μετάταξη αυτή των «λαϊκών προϊόντων», εφόσον, όπως διαρρέεται, εφαρμοστεί αμέσως από τον Ιούλιο, θα αφαιρέσει από τον προϋπολογισμό ποσό της τάξης του 1 δισ. ευρώ.

2 Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Το κόστος ανέρχεται σε 200-300 εκατ. ευρώ.4

3 Γενική μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%. Το κόστος ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ.

4 Διατήρηση αφορολόγητου. Κόστος 1,9 δισ. ευρώ.

5 Μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας για τα χαμηλά εισοδήματα από το 22% στο 20%. Το κόστος ανέρχεται στα 877 εκατ. ευρώ.

6 Αλλαγή συντελεστών στην (πρώην έκτακτη και νυν μόνιμη) εισφορά αλληλεγγύης: το κόστος για το 2020 φθάνει στο ποσό των 368 εκατ. ευρώ το 2020.

7 Περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ. Το κόστος υπολογίζεται σε 209 εκατ. ευρώ.

8 Σταδιακή μείωση των συντελεστών φορολογίας για τις επιχειρήσεις από το 2019 έως το 2023. Το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται στα 180 εκατ. ευρώ.

9 Επαναφορά της έκπτωσης στην περίπτωση εφάπαξ καταβολής του φόρου. Μέχρι το 2015, κατά την εμπρόθεσμη εφάπαξ εξόφληση φόρου ίσχυε έκπτωση 1,5%. Το κόστος για τον προϋπολογισμό υπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ.

10 Καταβολή επιδόματος στους συνταξιούχους. Κόστος 550 εκατ. ευρώ.

Όλα αυτά πρέπει να ανακοινωθούν, να νομοθετηθούν και να δεσμεύσουν την επόμενη κυβέρνηση υπό τη βασική προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει μια νέα διεθνής χρηματιστηριακή ή οικονομική κρίση όπως αυτή που εμφανίσθηκε στην αρχή του χρόνου, και φυσικά δεν θα προκύψουν δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων που θα ανατρέψουν κάθε δημοσιονομικό σχεδιασμό… Στο Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2019 που έστειλε η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες, η κυβέρνηση έχει αναθεωρήσει προς το δυσμενέστερο, στο 2,3% από 2,5%, την πρόβλεψη για το ρυθμό ανάπτυξης της Οικονομίας το 2019. Ταυτόχρονα, «γκρίζες» είναι οι προβλέψεις και για τα επόμενα χρόνια, με αποκορύφωμα το 2022, όπου ο πήχης για το ΑΕΠ χαμηλώνει στο 2%.

  • O μεγάλος μύθος των 120 δόσεων

    Ο Γιώργος Χουλιαράκης παρουσίασε το σχέδιο της νέας ρύθμισης χρεών σε 120 δόσεις στο EuroWorking Group της περασμένης Πέμπτης και «ουδείς έφερε αντιρρήσεις». Προφανώς. Τα στελέχη των υπουργείων Οικονομικών της Ευρωζώνης απλώς ανέλαβαν να μεταφέρουν τις απόψεις της ελληνικής κυβέρνησης στους προϊσταμένους τους υπουργούς και το θέμα θα συζητηθεί με τους επικεφαλής των Θεσμών, που επιστρέφουν από αύριο στην Αθήνα, για τη νέα επιθεώρηση. Η κυβέρνηση λέει ότι το θέμα των 120 δόσεων «δεν αφορά τους δανειστές». Αντιθέτως, οι «δανειστές» θεωρούν ότι το θέμα της «κουλτούρας πληρωμών» και του «ηθικού κινδύνου» που εμπεριέχει η ρύθμιση των 120 δόσεων θέτει σε κίνδυνο το πρόγραμμα επιστροφής των δανεικών που πήρε η Ελλάδα. Με απλά λόγια, λένε οι δανειστές, μια ρύθμιση οφειλών προς την Εφορία πρέπει να εξυπηρετεί μόνο αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να αποθαρρύνει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Αντιθέτως, στην κυβέρνηση θέλουν να δίνεται η δυνατότητα να μπουν όλοι στις 120 δόσεις, όσοι έχουν οφειλές έως και 10.000 ευρώ, χωρίς άλλα κριτήρια (εισόδημα ή περιουσία κ.λπ.). Η δομή της ρύθμισης επιτρέπει στους οφειλέτες με χαμηλά εισοδήματα να ενταχθούν σε αυτήν καταβάλλοντας ελάχιστη δόση 20 ευρώ.

    √Για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ οι φορολογούμενοι με οφειλές στην Εφορία, θα υπάγονται κατευθείαν στο καθεστώς των 120 δόσεων, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. √Για εισοδήματα από 10.001 έως 15.000 ευρώ θα υπολογίζεται ετήσια δόση ίση με το 4%- 5% του εισοδήματος. Τα κλιμάκια και τα ποσοστά θα τροποποιούνται ανά 5.000 ευρώ. Από 15.001 έως 20.000 ευρώ υπολογίζεται ετήσια δόση που θα ανέρχεται στο 7%-8% του εισοδήματος. Για παράδειγμα, φορολογούμενος με εισόδημα 12.000 ευρώ και χρέος 4.000 ευρώ θα μπορεί να αποπληρώσει το χρέος του σε 100 μήνες, καταβάλλοντας 40 ευρώ το μήνα. √Όσοι φορολογούμενοι προβούν σε εφάπαξ καταβολή των οφειλών τους θα απαλλάσσονται στο 100% από τις προσαυξήσεις και πρόστιμα. √Το ελάχιστο ποσό της δόσης θα είναι 20 ευρώ. √Θα αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων για τους φορολογούμενους που εντάσσονται στη ρύθμιση. √Η ρύθμιση θα έχει ως πεδίο εφαρμογής τα χρέη που δημιουργήθηκαν έως τις 31/12/2018. √Προθεσμία τριών μηνών για την ένταξη στη ρύθμιση. √Η ρύθμιση αφορά μισθωτούς, συνταξιούχους, επιτηδευματίες που έκλεισαν τα μπλοκάκια τους, ανέργους, αγρότες ειδικού καθεστώτος, και γενικώς όσους εξαιρούνται από την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό και δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα.

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα