Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Γιατί θα καταργηθεί ο νόμος – έκτρωμα
Οι επτά αδικίες του Ν. Κατρούγκαλου, οι πέντε πρώτες αλλαγές της Ν.Δ.

Με την προκήρυξη των πρόωρων εθνικών εκλογών για τις 7 Ιουλίου, «ανοίγει» και πάλι τα Ασφαλιστικό. Όχι γιατί η Ν.Δ., η νίκη της οποίας προεξοφλείται στην επικείμενη πολιτική αναμέτρηση, έχει δηλώσει ότι θα αλλάξει το υφιστάμενο καθεστώς (όπως εξάλλου και το Κίνημα Αλλαγής), αλλά γιατί το Ασφαλιστικό ως ένα οικονομικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό θέμα δεν είχε κλείσει ποτέ. Και δεν είχε κλείσει, γιατί το Ασφαλιστικό Κατρούγκαλου αποδείχτηκε στην πράξη, εδώ και 29 μήνες που εφαρμόζεται, ότι ήταν αντιαναπτυξιακό, τιμωρητικό, κοστοβόρο και, κυρίως, άδικο. Συγκεκριμένα: 1 Μειώνει τις συντάξεις έως και 35% σε σχέση με τα ισχύοντα και τις αιτήσεις συνταξιοδότησης που κατατέθηκαν μέχρι τις 12/5/2016 (παλαιός τρόπος υπολογισμού). 2Αυξάνει υπέρμετρα και μη ανταποδοτικά τις ασφαλιστικές εισφορές, καθώς τις συναρτά με το ύψος του δηλωθέντος εισοδήματος. Και αυτό, πέραν της οικονομικής αιμορραγίας για τους ελευθέρους επαγγελματίες προκαλεί εισφοροδιαφυγή, ηθικό κίνδυνο (σ.σ.: δεν πληρώνουν και όσοι ανελλιπώς κατέβαλλαν τις εισφορές αφού έχουν τα ίδια δικαιώματα οι κακοπληρωτές με τους ταμειακώς εντάξει). 3Αύξησε το κόστος πρόσληψης των μισθωτών τόσο ως προς την επικουρική σύνταξη (από 6% για εργαζόμενους και επιχειρήσεις σε 7%) όσο και για τα στελέχη των εταιριών αφού δεν υπάρχει ανώτατο μισθολογικό πλαφόν επί των οποίων επιβάλλεται εισφορά. 4Η ασφάλιση πέραν της 25ετίας και οι εισφορές για μηνιαίο εισόδημα (μισθωτών και ελευθέρων επαγγελματιών) πέραν της 30ετίας δεν αποδίδουν ως προς το τελικό ποσό της σύνταξης. 5Το Ασφαλιστικό εξακολουθεί να «προτρέπει» τους ασφαλισμένους να φεύγουν νωρίς από την εργασία τους (πρόωρη συνταξιοδότηση), με αποτέλεσμα την αύξηση του εξαρτωμένου (από τους απασχολούμενους) πληθυσμού της χώρας (συνταξιούχοι). 6Οι ασφαλισμένοι δεν έχουν φορολογικά κίνητρα για την αποταμίευση (απαλλαγή ασφαλίστρων για ιδιωτικά ασφαλιστικά συμβόλαια), και το ασφαλιστικό σύστημα δεν έχει αποθεματικά για τη διασφάλιση των συντάξεων στις περιόδους κάμψης της απασχόλησης. 7Το κοινωνικο-ασφαλιστικό σύστημα αντλεί πολλούς πόρους από το Δημόσιο (άνω του 7,3% του ΑΕΠ), στερώντας έτσι κονδύλια για ανάπτυξη, την απασχόληση των νέων, τις υποδομές, για φοροελαφρύνσεις κ.λπ. Το βασικό πρόβλημα του Ασφαλιστικού, ωστόσο, δεν είναι το οικονομικό (εισφορές, χρηματοδότηση, κίνητρα κ.ά.) αλλά το δη-μογραφικό. Κάτι που καθιστά το Ασφαλιστικό εθνικό θέμα. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην Ελλάδα ο λόγος ηλικιακής εξάρτησης, ο οποίος εκφράζει τον αριθμό των ατόμων ηλικίας 65 ετών ως προς τον αριθμό των ατόμων σε παραγωγική ηλικία είναι σήμερα, 2 προς 6, ενώ η ίδια αναλογία αναμένεται να επιδεινωθεί σε 2 προς 5 το 2070.  Οι αναμενόμενες αλλαγές στο Ασφαλιστικό είναι: √Η κατάργηση της υποχρεωτικής ασφάλισης των μισθωτού και του επιστήμονα ελευθέρου επαγγελματία στο ΕΤΕΑΕΑΠ. Οι νέοι ασφαλισμένοι, όσοι μπαίνουν στην αγορά εργασίας ή αναλαμβάνουν μια θέση ή ανοίγουν ένα γραφείο (δικηγόροι, γιατροί ή μηχανικοί), θα είναι υποχρεωμένοι να έχουν επικουρική ασφάλιση, αλλά όχι στον ΕΤΕΑΕΠ. √Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών προκειμένου να μην επιβαρύνεται σημαντικά με μη μισθολογικό κόστος η εργασία. Κυρίως θα μειωθούν οι εισφορές που κατευθύνονται στους αλληλόχρεους λογαριασμούς του υπουργείου Εργασίας, όπως οι Οργανισμοί Εργατικής Κατοικίας και Εργατικής Εστίας, ο λογαριασμός στράτευσης κ.λπ. Σε αυτή την κατηγορία αντιστοιχούν εισφορές άνω του 5% επί του μισθού, χωρίς οι παροχές να είναι ανταποδοτικές ή ανακουφιστικές για ομάδες πληθυσμού. Ουσιαστικά κατευθύνονται στην κάλυψη των ελλειμμάτων του ΕΦΚΑ. √Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών υπέρ ΕΤΕΑΕΑΠ (επικουρική σύνταξη και εφάπαξ) από το 7-11% σήμερα, έως και 40%. √Η κατάργηση της ασφάλισης των ελευθέρων επαγγελματιών με βάση το δηλωθέν εισόδημα, το οποίο θα παίζει πολύ μικρό ρόλο στη διαμόρφωση των μηνιαίων ασφάλιστρων, ενώ η βάση αυτών θα σχετίζεται με την άσκηση της επαγγελματικής απασχόλησης. √Η δαπάνη για ιδιωτικά ασφαλιστικά συμβόλαια θα εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα των νοικοκυριών, κάτι που συμβαίνει σήμερα μόνο για τη δαπάνη της κοινωνικής ασφάλισης, και αυτό θα είναι κίνητρο πρόσθετης ασφάλισης των εργαζομένων ή ελευθέρων επαγγελματιών.

Πρεμιέρα με Στουρνάρα

Tο πρόβλημα του Ασφαλιστικού μένει ανοικτό λόγω των προβλημάτων που εδώ και δεκαετίες έχει και, κυρίως, γιατί εσχάτως αυτά τα προβλήματα και οι αναποτελεσματικότητες διευρύνθηκαν με τις άστοχες και πολιτικά μονομερείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης. Μάλιστα, η πρεμιέρα για τις κυοφορούμενες αλλαγές, ήδη μέσα στο καλοκαίρι και σε συνάρτηση με το αποτέλεσμα της 7ης Ιουλίου, δόθηκε ουσιαστικά μέσα στην εβδομάδα που πέρασε, στο συνέδριο των εταιριών ιδιωτικής ασφάλισης. Εκεί ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας έθεσε το θέμα τονίζοντας: «Τα περιθώρια χρηματοδότησης των συντάξεων μόνο μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι πλέον στενά…». Με τον αρμόδιο τομεάρχη της Ν.Δ. Γ. Βρούτση να τονίζει: «Σήμερα, εκκρεμούν πάνω από 250.000 κύριες, επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ», σημείωσε ο κ. Βρούτσης, λέγοντας ότι το πρόβλημα που δημιούργησε η κυβέρνηση είναι πως μετέτρεψε το Ασφαλιστικό σε Φορολογικό. «Αυτό το θέμα θα το αντιμετωπίσει η Ν.Δ.», διαβεβαίωσε ο κ. Βρούτσης. Ο κ. Στουρνάρας πέρασε και σε εξειδικεύσεις, όπως: «Η παράταση του εργασιακού βίου, η αύξηση της απασχολησιμότητας των εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας και η ενθάρρυνση της ιδιωτικής αποταμίευσης, αυξάνουν το εισόδημα των συνταξιούχων και δημιουργούν ένα κατάλληλο κοινωνικό δίχτυ ασφαλείας, ενώ παράλληλα μετριάζονται οι κοινωνικο-πολιτικές αντιδράσεις ή και ο κίνδυνος αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων». Όπως εξήγησε, «αφενός η πλημμελής εφαρμογή ή και ανατροπή των μεταρρυθμίσεων αυξάνει τις απαιτήσεις από τα δημόσια ταμεία και συνεπάγεται υψηλότερη συνταξιοδοτική δαπάνη. Αφετέρου, η εφαρμογή των αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες έκριναν αντισυνταγματικές προγενέστερες περικοπές στις συντάξεις, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης της συνταξιοδοτικής δαπάνης, και μάλιστα πιθανόν με αναδρομική ισχύ».

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα