Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Εκεχειρία με το Φανάρι

Με μια 32σέλιδη «Αίτηση-Αναφορά» που συνοδεύεται από φωτογραφίες και δύο επιστολές του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και αποκλειστικώς παρουσιάζει σήμερα η «ΒτΚ», το «Εθνικό Κληροδότημα Δ. Η. Προμπονά» διατείνεται ότι παραπλανήθηκε αρχικά από το Φανάρι και προχώρησε στη δωρεά του Κτήματος και του Ναού στο Πατριαρχείο, χωρίς να στέκεται τόσο νομικά όσο και εκκλησιαστικά μια τέτοια ενέργεια. Καθώς: α) η διοικούσα Επιτροπή δεν έχει από τη διαθήκη του Προμπονά δικαίωμα μεταβολής της βούλησης του διαθέτου, και β) δεν δύναται να «προσφερθεί» εκκλησιαστικός χώρος προς λατρεία εντός των ορίων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών προς άλλη, ορθόδοξη εκκλησιαστική Αρχή πλην της Αρχιεπισκοπής. Η «Αίτηση-Αναφορά» με ημερομηνία «8 Μαΐου 2019» απευθύνεται προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ κοινοποιείται προς τον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και τον υπουργό Εξωτερικών. Για την ακύρωση της δωρεάς έχει ήδη γίνει ένα δικαστήριο το οποίο «κέρδισε» το Κληροδότημα και εκκρεμεί η εκδίκαση σε δεύτερο βαθμό την προσεχή Τρίτη, 25 του μηνός. Το Κληροδότημα αναφέρει: «Προσφέραμε μια δωρεά του Εθνικού Κληροδοτήματος προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη θεωρώντας ότι αυτός είναι η κορυφή του Ορθόδοξου δόγματός μας, και τώρα μετά λύπης μας βλέπουμε ότι όχι μόνο δεν εκτιμήθηκε αυτή η δωρεά από πλευράς μας αλλά κατά παράδοξο τρόπο και αυθαίρετα τροποποιήθηκε κατά παράβαση του νόμου το Συμβόλαιο Δωρεάς στην Ιερά Μονή Βλατάδων όπου εμείς ουδέποτε είχαμε σκεφτεί, ούτε θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο». «Την ίδια κιόλας ημέρα», συνεχίζει η διοικούσα επιτροπή, «και κάτω από ψυχολογική πίεση που μας ασκούσε ο Σεβασμιώτατος ΜηΕκεχειρία με το Φανάρι τροπολίτης Ανδριανουπόλεως κ. Αμφιλόχιος και αφού έπεισε – εξαπάτησε και τον π. Ι.Ζ. προβήκαμε σε Συμβόλαιο Πρότασης Δωρεάς προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Επαναλαμβάνουμε, χωρίς να γνωρίζουμε ως λαϊκά μέλη, μέχρι τότε την κανονική Εκκλησιαστική τάξη και χωρίς να βάλουμε όρους στο Συμβόλαιο όπως επιθυμούσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Αμφιλόχιος, λέγοντάς μας “στο Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν μπαίνουν όροι”». Σε άλλο σημείο της «Αίτησης – Αναφοράς» και σχετικά με το δικαίωμα λατρείας που επικαλείται στις δικαστικές διαμάχες το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Κληροδότημα επισημαίνει: «Το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τον συνταγματικά αναγνωρισμένο Πατριαρχικό και Συνοδικό Τόμο της 29.6.1850 έχει υπαγάγει τους ορθόδοξους χριστιανούς κατοίκους της Ελλάδας στην εκκλησιαστική δικαιοδοσία της παρεμβαίνουσας αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος…», και «καθιστούν υποχρεωτικώς μέλη της παρεμβαίνουσας Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος όλους τους χριστιανούς κατοίκους της Ελλάδας (πλην Κρήτης, Δωδεκανήσου και Αγ. Όρους), κατά τρόπο που δεν αφήνουν νομικό περιθώριο σε κάποιον π.χ. Ρωμιό της Κωνσταντινούπολης, ο οποίος κατοικεί στο κέντρο της Αθήνας, να ισχυρισθεί ότι δεν είναι μέλος της τοπικής Μητρόπολης, ήτοι της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, και ότι επιθυμεί να ασκήσει το δικαίωμα λατρείας του σε ναό που δεν υπάγεται στην Ι. Αρχιεπισκοπή Αθηνών, παρότι αυτός βρίσκεται μέσα στην περιοχή δικαιοδοσίας της». Η «Αίτηση – Αναφορά» καταλήγει: «Σεβασμιώτατοι Άγιοι Συνοδικοί Αρχιερείς, θερμώς παρακαλούμε να ψηφιστεί κανονισμός από την Δ.Ι.Σ. με Φ.Ε.Κ. που να υπαγάγει το Ναό απευθείας στην κανονική δικαιοδοσία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και είμαστε πλέον πρόθυμοι να συμπράξουμε σε αυτό»…!

Η διαµάχη και η επαναπροσέγγιση

Με την παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου στο Φανάρι, στα ονομαστήρια του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, επισφραγίστηκε συμβολικά το επανακτηθέν καλό κλίμα στις σχέσεις των δύο εκκλησιαστικών ανδρών. Οι σχέσεις των δύο προκαθημένων είχαν διαταραχθεί προ έτους με αφορμή τη δικαστική διαμάχη για την κυριότητα του Κτήματος Προμπονά στα Κάτω Πατήσια. Η διοικούσα επιτροπή του Ιδρύματος είχε προχωρήσει σε δωρεά του Κτήματος και του Ναού του Αγίου Γεωργίου προς το Φανάρι, αγνοούσα –καλοπροαίρετα όπως αποδεικνύεται από τα έγγραφα που παρουσιάζει σήμερα, αποκλειστικά η «ΒτΚ» – τόσο τη νομική όσο και την εκκλησιαστική «αταξία» της αποφάσεως εκείνης. Η Αρχιεπισκοπή Αθηνών εξέλαβε τις κινήσεις εκείνες αλλά και την αποδοχή της δωρεάς από το Πατριαρχείο ως ενέργειες casus belli, και έτσι, όταν τον Δεκέμβριο του 2018, ο κ.κ. Βαρθολομαίος βρέθηκε στην Αθήνα για μεγάλο οικολογικό συνέδριο, ο κ. Ιερώνυμος ακύρωσε την τελευταία στιγμή τη μεταξύ τους συνάντηση, δημοσιοποιώντας για πρώτη φορά με αυτή την πολύ σπάνια ενέργεια, το πολεμικό κλίμα μεταξύ των δύο εκκλησιαστικών ανδρών. Πηγές της Αρχιεπισκοπής Αθηνών έλεγαν, τότε, χαρακτηριστικά, ότι «το κλίμα στον Ανταρκτικό Πόλο είναι θερμότερο»..! Οι διαμεσολαβητές Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε έγιναν εκατέρωθεν ενέργειες για αποκατάσταση του κλίματος. Πολλές απέτυχαν καθώς οι εκατέρωθεν προσφυγές στα ποινικά και διοικητικά δικαστήρια συνεχίζονταν. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΒτΚ», εκείνες που απέκτησαν μια δυναμική και άρχισε να διαφαίνεται αχτίδα φωτός στο σκοτεινό περιβάλλον των δύο Εκκλησιών προήλθαν από το στενό εκκλησιαστικό και κοσμικό περιβάλλον του κ. Ιερωνύμου, που εδρεύει στο Μέγαρο της οδού Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα. Ακολούθησε η παρουσία Βαρθολομαίου στην Αθήνα προ μηνός, για τα εγκαίνια του Πρότυπου Γεροντολογικού Κέντρου της Εκκλησίας της Ελλάδος στις Θεσπιές Βοιωτίας (τόπος καταγωγής και προνομιακός χώρος του Ιερωνύμου) και η θερμή υποδοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Αρχιεπισκοπή. Το παρών έδωσαν από πλευράς Αθηνών, ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας Μιχαήλ, ο πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής επίσκοπος Θεσπιών Συμεών και ο εκπρόσωπος Τύπου του Ιερωνύμου, Χάρης Κονιδάρης.

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα