Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Η αστερόσκονη του Takis

Ο Takis, μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών.

Διεθνούς φήμης γλύπτης, από τους μεγαλύτερους του κόσμου, πρωτοποριακός, υπήρξε ένα παραγωγικό και δημιουργικό μυαλό, του οποίου η εφευρετικότητα, το πάθος και η φαντασία ήταν αστείρευτα. Η καλλιτεχνική του έμπνευση εκτίθεται στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Τα έργα του κοσμούν τις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων, όπως το «Pompidou» στο Παρίσι, το «ΜΟΜΑ» και το «Guggenheim Museum» της Νέας Υόρκης, την «De Menil Collection» στο Χιούστον, την «Tate Modern» του Λονδίνου, την «Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία. Στη Γαλλία, το Μουσείο του «Jeu de Paum», το «Palais de Tokyo» και το «Fondation Maeght» έχουν οργανώσει μεγάλες αναδρομικές Εκθέσεις αφιερωμένες στον καλλιτέχνη. Το έργο του εκτίθεται στους κήπους της UNESCO στο Παρίσι και στην περιοχή της La Defense, στον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο που δόθηκε ποτέ στην ιστορία του Παρισιού σε καλλιτέχνη, 3.500 τ.μ. για ένα «δάσος» από 49 Φωτεινά Σινιάλα. Τον προηγούμενο μήνα, η «Tate Modern» του Λονδίνου, οργάνωσε Έκθεση του Takis με αντιπροσωπευτικά έργα του γλύπτη.

Ο σύμβουλος Τέχνης και βιογράφος του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκος Σταθούλης, μας είχε μιλήσει σε παλαιότερη συζήτηση για τον άνθρωπο Takis και το έργο του. «Ο Τάκις είναι μια ευφυΐα αυτοδημιούργητη. Ευαίσθητος, ειλικρινής, ακαριαίος. Άλλαξε την έννοια της Γλυπτικής, προσδίδοντάς της Κίνηση, Ήχο. Μουσική. Φως. Έλξη. Μαγνητισμό. Ο Takis ως μουσικός, ερευνητής επιστήμονας και ποιητής έχει διακριθεί από τον Μαρσέλ Ντισάν. “Ζευγολάτη των μαγνητικών πεδίων” τον αποκάλεσε».  Ο Νίκος Σταθούλης μάς είχε περιγράψει, επίσης, τη σαγήνη που εξέπεμπε ο νεαρός Takis. O Takis ήταν εκπάγλου καλλονής άντρας. Ψηλός με πελώρια μάτια, που τον λάτρευαν άντρες και γυναίκες. «Οι γυναίκες έπαιξαν μεγάλο ρόλο στη ζωή του. Υπήρξε μεγάλος γυναικάς. Τον είχαν ερωτευτεί απίστευτες γυναίκες, μέχρι η Γκρέτα Γκάρμπο. Και η Μελίνα Μερκούρη, γιατί κάπνιζαν τα ίδια τσιγάρα, Άσσο άφιλτρο. Μεταξύ των πρώτων φλερτ ήταν και η Ναταλία Μελά, η γλύπτρια. Μέχρι που τον γνωρίζει η “πολίτης του κόσμου”, Κάρεν Κόσμπι. Τον ερωτεύτηκε και τον πήρε μαζί της. Τότε αρχίζει να βρίσκει υπόσταση η προσωπικότητά του μέσα στην Τέχνη. Και δεν μπορούσε πια η ζωή του να μην είναι παρά μόνο Τέχνη και τίποτα άλλο. Από τα πρώτα του γλυπτά, τα γύψινα, τα τζιακομετικά, βρέθηκε στο ατελιέ του Αλμπέρτο Τζιακομέτι. Αυτή ήταν η μεγάλη κλωτσιά ώθησης στη ζωή του. Γνώρισε τον Νταλί και έκανε κοσμήματα μαζί του. Γνώρισε όλους τους μεγάλους καλλιτέχνες του νεορεαλισμού. Μέχρι που συνάντησε τον Αλέξανδρο Ιόλα και έφαγε άλλη μια κλωτσιά. Γιατί ο Ιόλας θεώρησε ότι ο Takis είναι από τους μεγαλύτερους γλύπτες του 20ού αιώνα. Και όντως είναι. Γιατί άλλαξε της φύσεως την τάξη, στη Γλυπτική. Η Γλυπτική μέχρι τον Takis ήταν ακούνητη, ήταν κλασική, ήταν μνημειώδης. Και ο Takis τής έβαλε κίνηση. Της έβαλε μαγνητισμό, ερωτισμό. Την έφερε πιο κοντά στα νέα ρεύματα. Την υπηρέτησε με το πάθος που τον διακατείχε όταν ήταν σε οργασμό με ένα πολύ ωραίο κορίτσι. Αυτό ήταν αντιρυτιδική κρέμα που χρειαζόταν η Τέχνη σε γερή δόση». Και είχε συμπληρώσει ο Νίκος Σταθούλης: «Και τώρα που είναι 93 χρόνων, η ίδια διάθεση βγαίνει από την ψυχή του. Μιλά σαν ένας νεαρός που θέλει να αλλάξει τον κόσμο. Κι ας τον έχει αλλάξει τον κόσμο. Δεν του φτάνει. Και τώρα, την ώρα που δημιουργεί, βλέπεις το πάθος της δημιουργίας. Φεύγει το σαρκίο και μένει ένα πνεύμα αρυτίδωτο, αστραφτερό, μαγικό. Ο Τάκις είναι ένας αιώνιος έφηβος. Έννοια θανάτου δεν υπάρχει. Γιατί το έργο είναι μνήμη και η μνήμη είναι ζωή». Τα μαγνητικά γλυπτά Ένα μεγάλο κεφάλαιο στην τέχνη του Takis είναι τα μαγνητικά γλυπτά. Ο Takis, ήδη από το 1950, αφιέρωσε τη δουλειά του στην κίνηση, η οποία παράγεται με ηλεκτρικά ή μαγνητικά μέσα. Τα έργα του Takis απευθύνονται στο μαγνητισμό του θεατή. Προσεγγίζοντάς τα εισπράττεις το μαγνητισμό που ο ίδιος ονομάζει «Τέταρτη Διάσταση».  Αυτό που συμβαίνει με το έργο του είναι μια μαγνητική επικοινωνία. Γιατί με πρωτόγονα υλικά έφτιαξε έναν καινούριο κόσμο, τον ίδιο εντυπωσιακό από την εξουσία των μορφών του και τη μυστηριώδη μυστικότητα των κανόνων του.  «Πρέπει όταν κοιτάς ένα έργο να έρχεται αυτό προς εσένα και όχι να πηγαίνεις εσύ σε αυτό…», του άρεσε να επαναλαμβάνει. Κάθε έργο του αρχίζει σαν Φιλοσοφία και τελειώνει σαν Τέχνη. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με την επιστήμη.

Το ίδρυμα TAKIS στο Γεροβουνό

Ο Takis ζούσε μόνιμα στην Ελλάδα, στο Γεροβουνό Αττικής. Εκεί ίδρυσε το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες. «Στο Γεροβουνό, στο Ίδρυμα του Τάκις, γεννήθηκε η “Κινητική Τέχνη”. Γεννήθηκε αυτή η… Άλλη… η ανώτερη πραγματικότητα, η οποία έγινε μέσα του βεβαιότητα. Έτσι πήρε νόημα η ζωή του. Αφιέρωσε τη ζωή του ολόκληρη, προκειμένου να συνθέσει το μανιφέστο του μαγνητισμού», ανέφερε ο κ. Σταθούλης σημειώνοντας: «Γνήσιος είναι ο καλλιτέχνης ο οποίος αντιπορεύεται την εποχή του. Μόνο και μόνο επειδή αυτός είναι που βλέπει το όραμα. Όραμα είναι οι αντιστοιχίες των αισθήσεων και του νου. Αυτό είναι το μυστήριο που εκπέμπουν τα έργα του TAKIS. Γι’ αυτό δε γνωρίζει όρια η τέχνη του».

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα