Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Η βενζίνη καλπάζει και οι υπουργοί λιάζονται

Η θεαματική αύξηση της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, ανέβασε το κόστος των μεταφορών παγκοσμίως και έδωσε την αφορμή για νέο κύμα κερδοσκοπίας στην ελληνική αγορά, όπου –ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές– η τιμή των 2 ευρώ για ένα λίτρο βενζίνης αποτελεί, πλέον, τακτικό φαινόμενο. Ακόμη και τον… εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ με την Κίνα, που αναμένεται να πλήξει τις… ευρωπαϊκές εξαγωγές και εισαγωγές, επικαλούνται οι Έλληνες επιχειρηματίες για να αυξήσουν παράλογα τις τιμές των προϊόντων τους σε μια αγορά που δεν μπορεί να αντισταθεί, είτε γιατί οι τουρίστες πληρώνουν και συντηρούν τις ακριβές τιμές είτε γιατί τους καλοκαιρινούς μήνες οι εποπτικοί μηχανισμοί του κράτους χαλαρώνουν και ασχολούνται περισσότερο με την… έκδοση αποδείξεων παρά με τα φαινόμενα αισχροκέρδειας που ταλαιπωρούν το σύνολο της κοινωνίας. Η βαριά φορολογία στα καύσιμα, οδηγεί στην ανάγκη μεγαλύτερων ποσοστών κέρδους τους πρατηριούχους στις περισσότερο απομακρυσμένες περιοχές όπως τα νησιά. Οι πρατηριούχοι μπορούν να κερδίσουν παραπάνω χρήματα τους καλοκαιρινούς μήνες με τον Τουρισμό. Ολόκληρο τον υπόλοιπο χρόνο πωλούν μικρές ποσότητες που είναι για τις ανάγκες των ελάχιστων ντόπιων, και έτσι το καλοκαίρι προσπαθούν να «ρεφάρουν» τη χρονιά με παράλογες αυξήσεις, με την ανοχή της Πολιτείας. Από το υπουργείο Ανάπτυξης «διαρρέονται» πληροφορίες για την πρόθεση επιβολής πλαφόν στις τιμές των καυσίμων, αλλά, όπως συνήθως, τίποτα δεν συμβαίνει και τα θύματα απλώς πληρώνουν το κόστος της ανεπάρκειας του κράτους. Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται και μη καλοκαιρινούς μήνες, στις περιόδους γιορτών και τριημέρων, όταν παρατηρείται μεγαλύτερη κίνηση και οι τιμές τραβούν την ανηφόρα. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, οι μέσες τιμές λιανικής όσον αφορά π.χ. στην αμόλυβδη 95 οκτανίων παρουσιάζονται ιδιαίτερα αυξημένες, με τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου να «σέρνουν» πρώτα το «χορό» της ακρίβειας. Ιδιαίτερα στις Κυκλάδες, και μάλιστα σε δημοφιλή νησιά, όπως είναι η Σαντορίνη, η τιμή της βενζίνης πλησιάζει ή ξεπερνά τα 2 ευρώ το λίτρο. Η αγορά αποδίδει την αύξηση των τιμών στην άνοδο της τιμής του πετρελαίου Βrent (το οποίο έχει ξεπεράσει τα 70 δολάρια το βαρέλι), κάτι που επιφέρει αλυσιδωτές επιπτώσεις για την ελληνική αγορά, η οποία καλύπτει τις ανάγκες της σχεδόν αποκλειστικά από εισαγωγές. «Η άνοδος της τιμής του Βrent και η αποδυνάμωση του ευρώ έναντι του δολαρίου επηρεάζουν σίγουρα, αλλά δεν δικαιολογούν τις σημερινές τιμές στην Ελλάδα», εξηγεί από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Χανίων Βαγγέλης Κώτσος. O κ. Κώτσος καταγγέλλει ότι «υπάρχει κερδοσκοπικό παιχνίδι από το οποίο επωφελούνται τα διυλιστήρια, καθώς από εκεί ξεκινάνε οι υψηλές τιμές, και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για έλεγχο τιμών στα διυλιστήρια». Το ακριβότερο νησί, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, είναι η Σίκινος, με την αμόλυβδη να μένει για περίπου ένα μήνα στα επίπεδα των 2,045 ευρώ το λίτρο. Στο 1,99 ευρώ πωλείται η βενζίνη στη Μήλο, την Αμοργό, την Ανάφη και τη Σχοινούσα, αλλά και σε Άνδρο, Σίφνο, Σέριφο, Νάξο και Σαντορίνη το εύρος των υψηλότερων τιμών κινείται από τα 1,95 έως τα 1,989 ευρώ το λίτρο. Η μέση πανελλαδική τιμή των Κυκλάδων είναι στο 1,878 ευρώ το λίτρο, όσο και την 1η Ιουλίου.

Τι εισηγείται η ΡΑΕ στο υπουργείο Ανάπτυξης

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας βλέποντας το όργιο κερδοσκοπίας στα καύσιμα, παρά τις αντιρρήσεις των εμπόρων εισηγήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης την εφαρμογή ενός Νέου Μηχανισμού Αυτόματης Ενεργοποίησης Ανώτατου Ορίου Τιμών. Ως τιμή βάσης για ολόκληρη την επικράτεια θα λαμβάνεται η μέση τιμή των υγρών καυσίμων του Νομού Αττικής. Επιπλέον, σε κάθε νομό της χώρας –με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε αγοράς– θα ορίζεται ένα εύλογο περιθώριο διαμόρφωσης της τιμής με βάση το μεταβλητό κόστος, το κόστος προμήθειας πετρελαιοειδών, και τα μικτά κέρδη εμπορίας πρατηριούχων. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε νομό θα υπάρχει ένα ανώτατο όριο τιμής πώλησης της βενζίνης. Εφόσον το 70% των βενζινοπωλών ξεπερνά αυτή την ανώτατη τιμή, τότε θα επιβάλλεται ως πλαφόν.

Καύσωνας στην Ευρώπη, ακρίβεια στην Ελλάδα

Επειτα από κάθε φυσικό φαινόμενο, είτε καύσωνας είναι αυτό, είτε παγετός, είτε πλημμύρα, το φυσικό επακόλουθο είναι πάντα το ίδιο: ακολουθεί ένα κύμα ακρίβειας στην αγορά, που προκαλείται συνήθως από επιτήδειους και κερδοσκόπους. Με αφορμή τις πρωτοφανείς καιρικές συνθήκες στην Ευρώπη, που έχουν –κυριολεκτικά– εκτινάξει τις τιμές των τροφίμων στα ύψη, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εντάσεις που ανεβάζουν διαρκώς τις τιμές της βενζίνης, η… ελληνική παραδοσιακή θερινή κερδοσκοπία έχει δημιουργήσει ξαφνική έκρηξη ακρίβειας για τη μισθοσυντήρητη οικογένεια. Παραδοσιακά το καλοκαίρι, λόγω της θεαματικής αύξησης του καταναλωτικού κοινού – εξαιτίας του τουριστικού ρεύματος– οι τιμές στο σούπερ μάρκετ, αλλά και στα πρατήρια βενζίνης, «τσιμπάνε» διακριτικά προς τα πάνω. Φέτος, όμως, το κακό παράγινε Η αφορμή δόθηκε από το πρωτοφανές κύμα καύσωνα σε Ευρώπη και Αμερική, που εκτίναξε στα ύψη τις τιμές των τροφίμων στα διεθνή χρηματιστήρια. Το σιτάρι ακρίβυνε κατά 33% από την αρχή του έτους, και στα διεθνή χρηματιστήρια η τιμή του διαπραγματεύεται σε υψηλά τετραετίας. Σε ολόκληρη την Ευρώπη οι αγρότες αντιμετωπίζουν μεγάλες απώλειες στις καλλιέργειές τους εξαιτίας της ακραίας ξηρασίας. Οι χάρτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν μεγάλα τμήματα της Γηραιάς Ηπείρου να αλλάζουν… χρώμα: γίνονται κίτρινα και καφέ, αντί για πράσινα. Ενώ τα κύματα καύσωνα ήταν κάποτε ακραίες εξαιρέσεις, γίνονται ο κανόνας, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Με τις θερμοκρασίες-ρεκόρ και την ξηρασία να είναι η νέα πραγματικότητα σε πολλές χώρες του πλανήτη, οι αναλυτές προβλέπουν ότι τα παγκόσμια αποθέματα σιτηρών θα μειωθούν για πρώτη φορά από το 2013. Μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη υψηλότερα τις τιμές των τροφίμων τους επόμενους μήνες. Δεν είναι μόνο το σιτάρι και τα παράγωγά του που τροφοδοτούν την κερδοσκοπία στα τρόφιμα. Οι επιπτώσεις του καύσωνα και της ξηρασίας έχουν αποτυπωθεί ήδη σε ζωοτροφές, που διαρκώς ακριβαίνουν και επηρεάζουν δεκάδες προϊόντα από το καλάθι της νοικοκυράς.

Νομός – Αριθμός Πρατηρίων – Ελάχιστη – Μέση – Μέγιστη Τιμή
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ 38 1,785 1,878 1,990
ΝΟΜΟΣ ΣΑΜΟΥ 20 1,718 1,811 1,999
ΝΟΜΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ 39 1,695 1,805 1,997
ΝΟΜΟΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ 6 1,723 1,739 1,749
ΝΟΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ 16 1,690 1,727 1,795
ΝΟΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ 29 1,678 1,715 1,796
ΝΟΜΟΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ 23 1,658 1,713 1,789
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 73 1,639 1,701 1,799
ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ 27 1,640 1,699 1,880
ΝΟΜΟΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ 12 1,648 1,697 1,850
ΝΟΜΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ 19 1,659 1,693 1,749
ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ 10 1,668 1,691 1,759
ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ 39 1,649 1,687 1,819
ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΟΣ 12 1,630 1,681 1,700
ΝΟΜΟΣ ΛΕΣΒΟΥ 64 1,592 1,678 1,905
ΝΟΜΟΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ 13 1,663 1,678 1,699
ΝΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ 55 1,579 1,671 1,939
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 8 1,619 1,671 1,787
ΝΟΜΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 10 1,654 1,670 1,697
ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ 29 1,605 1,666 1,750
ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ 62 1,595 1,659 1,729
ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ 21 1,609 1,659 1,756
ΝΟΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ 29 1,580 1,657 1,800
ΝΟΜΟΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ 23 1,605 1,653 1,709
ΝΟΜΟΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ 57 1,596 1,652 1,845
ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ 45 1,585 1,649 1,729
ΝΟΜΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ 48 1,604 1,646 1,759
ΝΟΜΟΣ ΠΙΕΡΙΑΣ 29 1,575 1,646 1,756
ΝΟΜΟΣ ΗΛΕΙΑΣ 38 1,584 1,646 1,733
ΝΟΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ 37 1,585 1,643 1,776
ΝΟΜΟΣ ΕΥΒΟΙΑΣ 59 1,579 1,641 1,838
ΝΟΜΟΣ ΡΟΔΟΠΗΣ 11 1,605 1,639 1,699
ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΗΣ 20 1,590 1,639 1,689
ΝΟΜΟΣ ΚΙΛΚΙΣ 16 1,550 1,638 1,676
ΝΟΜΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ 59 1,585 1,636 1,798
ΝΟΜΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ 41 1,594 1,635 1,698
ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ 45 1,550 1,635 1,825

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση