Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Η «ΒτΚ» στο νέο τζαμί της Αθήνας

Με την έναρξη του Ραμαζανιού, αρχές Μαΐου, θα ακουστεί ο πρώτος μουεζίνης στην Αθήνα στο νέο τζαμί στο Βοτανικό. Τρόπος του λέγειν βέβαια το «θα ακουστεί», αφού δεν προβλέπεται μιναρές. Ωστόσο, όλες οι εργασίες έχουν μπει στην τελική ευθεία και το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί ότι το τζαμί θα είναι έτοιμο έως τα τέλη του μηνός. Λόγω του Πάσχα όμως, η λειτουργία του μεταφέρεται για αρχές Μαΐου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΒτΚ», έως τις 30 Απριλίου θα έχει τοποθετηθεί ο ιερός τάπητας, αφού προηγηθεί η αναγκαία ειδική υπόστρωση. Ιερός τάπητας προβλέπεται και για τη μεγάλη αίθουσα των 300 ατόμων και για την γυναικεία των 50 ατόμων. Θα ακολουθήσουν τα μιχράμ, οι ιερές κόγχες των μουσουλμάνων, που είναι πάντα προσανατολισμένες προς τη Μέκκα, την Ιερή Πόλη των μωαμεθανών.

Άραβας ο ιμάμης

Μαροκινός είναι ο πρώτος ιμάμης, ο διορισμός του οποίου αναμένεται να επικυρωθεί από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, πρόκειται για τον 50χρονο Ζακί Μωχάμετ, Έλληνα υπήκοο, που ζει και εργάζεται στη χώρα μας εδώ και 30 χρόνια. Έχει σπουδάσει Θεολογία και Μαθηματικά, είναι νυμφευμένος με δύο παιδιά και μιλά απταίστως ελληνικά, αραβικά και γαλλικά. Η Διοικούσα Επιτροπή του τζαμιού που εισηγείται προς τον υπουργό Παιδείας διευκρινίζει και υπογραμμίζει πως πρόκειται για Έλληνα πολίτη, άνθρωπο ιδιαιτέρως χαμηλών τόνων, που χαίρει μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των Αράβων που ζουν στη χώρα μας. Να επισημανθεί ότι ήταν ο μοναδικός υποψήφιος. Ο ιμάμης του τεμένους υποχρεούται να κάνει κήρυγμα μόνο στα ελληνικά, ακολουθώντας το ευρωπαϊκό πρότυπο που θέλει τους μουσουλμάνους να ακούν το κήρυγμα στην επίσημη γλώσσα κάθε χώρας, ενώ η προσευχή θα γίνεται πάντα στα αραβικά.

Η λειτουργία του

Το ωράριο λειτουργίας του τεμένους είναι «όλες τις ώρες και τις ημέρες, μισή ώρα πριν από την ώρα τέλεσης από τον ιμάμη της πρώτης
προσευχής έως και μισή ώρα μετά την ώρα τέλεσης από τον ιμάμη της τελευταίας προσευχής. Κατά τη διάρκεια, δε, του ιερού μουσουλμανικού μήνα (Ραμαζάνι) και της εορτής της θυσίας του Αβραάμ, θα λειτουργεί επί εικοσιτετράωρου βάσεως». Όλοι οι πιστοί μπορούν να προσέρχονται ελεύθερα στο τζαμί, κατά τις ώρες λειτουργίας του και το πρόγραμμα των προσευχών του έτους, προκειμένου να ασκήσουν τα λατρευτικά καθήκοντά τους. Οφείλουν να σέβονται τους θρησκευτικούς λειτουργούς και τους άλλους πιστούς, ανεξαρτήτως κλάδου του Ισλάμ, ιδίως, δε, εάν την ημέρα εκείνη το τζαμί έχει παραχωρηθεί σε κατ’ ιδίαν χρήση συγκεκριμένης θρησκευτικής κοινότητας που ζει στην Αττική.

Ομάδες εθελοντών

Υπάρχει η δυνατότητα να συγκροτούνται ομάδες εθελοντών με τη συμμετοχή μουσουλμάνων νομίμως διαβιούντων στην Αττική, καθώς και προερχομένων από τις μουσουλμανικές κοινότητές της, που επιθυμούν να προσφέρουν προσωρινά και άνευ ανταλλάγματος τις υπηρεσίες τους και να συνδράμουν στην ομαλή λειτουργία του τζαμιού, ιδίως κατά τις περιόδους μεγάλων θρησκευτικών εορτών και για τις αυξημένες ανάγκες των προσερχόμενων πιστών.

«Κρατάει» από το 1890

Μια ιστορία αποτυχημένων προσπαθειών που κρατάει από το 1890 είναι η υπόθεση του τζαμιού, αφού καμία δεν ευοδώθηκε μέχρι το 2006! Το 1890 παραχωρήθηκε για πρώτη φορά οικόπεδο στον Πειραιά. Ακολούθως, με τη Συνθήκη των Αθηνών το 1913, αναλαμβάνουμε εκ νέου υποχρέωση για την οικοδόμηση τεμένους στην Αθήνα και τεσσάρων άλλων στην υπόλοιπη Ελλάδα. Περνούν 10 χρόνια, και με τη Συνθήκη της Λωζάννης, το 1923, απαλλαχθήκαμε από την υποχρέωση! Το 1934 παραχωρήθηκε στην αιγυπτιακή κυβέρνηση οικόπεδο στα Κουπόνια (Άνω Ιλίσια) για την ανέγερση τεμένους και πολιτιστικού κέντρου. Μεσολαβούν ο Πόλεμος και ο Εμφύλιος, και το 1956 συζητήθηκε η επαναλειτουργία του Φετιχιέ Τζαμί εν όψει της επίσκεψης του Νάσερ στην Ελλάδα. Ήταν το τζαμί που έχτισαν οι Τούρκοι σε ανάμνηση της
κατάκτησης της Αθήνας. Στη διάρκεια του «’67» ο Παττακός επιχείρησε και αυτός να επαναλειτουργήσει το Φετιχιέ ως μια χειρονομία προς τους Άραβες, αλλά δεν προχώρησε. Η συζήτηση απέκτησε νέες διαστάσεις όταν διεκδικήσαμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1996. Και πάλι όμως, τίποτα. Τελικά, το 2000, επί κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη, χωροθετήθηκε το Ισλαμικό Πολιτιστικό Κέντρο στην Παιανία. Δεν προχώρησε όμως. Και έρχεται το 2006 ο Νόμος Γιαννάκου που ορίζει ρητά μόνον τέμενος και όχι ισλαμικό πολιτιστικό κέντρο, και πλέον δρομολογείται η σημερινή κατάληξη μετά από ακόμη 13 χρόνια…

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα