Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Κρυφή μείωση των συντάξεων 3% του ΑΕΠ μέχρι το 2020

Περικοπές στις συντάξεις τριών ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ (έως 5,7 δισ. ευρώ) έχει νομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝ.ΕΛ., ενώ, υποτίθεται, διαπραγματεύεται με την Τρόικα να πάρει πίσω (ή να μεταθέσει για μετά τις… εκλογές) τις προγραμματισμένες μειώσεις του 1% του ΑΕΠ (έως 18% στις παλαιές συντάξεις με την αποκοπή της προσωπικής διαφοράς) από 1/1/2019.
Την κρυφή αφαίμαξη επιχειρεί να κρατήσει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας το υπουργείο Εργασίας μην δημοσιοποιώντας έκθεση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, η οποία υπολογίζει το κόστος συνταξιοδότησης στο 13,4% του ΑΕΠ (λιγότερα από 23 δισ. ευρώ) το 2020, από 16,3% (σχεδόν 28 δις) το 2017.
Η συρρίκνωση του εισοδήματος των συνταξιούχων προέρχεται:
1. Από τη δραματική αύξηση των ηλικιακών ορίων για συνταξιοδότηση που επιβλήθηκε εφάπαξ και χωρίς το σεβασμό των ώριμων ασφαλιστικών δικαιωμάτων τον Αύγουστο του 2015, με την υιοθέτηση του Γ’ Μνημονίου. Έτσι, τα όρια ηλικίας αυξήθηκαν κατακόρυφα, καταργήθηκε κάθε θετική πρόβλεψη για τις μητέρες με ανήλικο, όλα τα όρια ηλικίας ανήλθαν στο 62ο έτος, και, μάλιστα, με 40 έτη ασφάλισης ή στο 67ο με λιγότερα χρόνια. Ειδικά οι αγρότες δεν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν νωρίτερα από το 67ο, ακόμη και εάν έχουν πάνω από 40 χρόνια ασφάλισης.
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι κάθε χρόνο να συνταξιοδοτούνται όλο και λιγότεροι ασφαλισμένοι, ενώ ο συνολικός αριθμός των συνταξιούχων συνεχώς μειώνεται. Από 2,7 εκατ. το 2015, ήδη υπολογίζονται σε λιγότερους από 2,6 εκατ.. (2017) παρά τη δημογραφική γήρανση και την αύξηση του προσδόκιμου ζωής.
2. Το νέο τύπο υπολογισμού που εισήγαγε ο νόμος 4387/16 (Κατρούγκαλου), με τον οποίο οι νέες κύριες συντάξεις, για αιτήσεις από 13/5/16 και μετά, είναι μειωμένες έως και 30%.
3. Την περικοπή της προσωπικής διαφοράς (έως 18% στα καταβαλλόμενα) από 1/1/2019 για τις παλαιές συντάξεις (που εκδόθηκαν ή θα εκδοθούν για αιτήσεις έως 12/5/2016).
4. Τις νέες εξαιρετικά χαμηλές επικουρικές συντάξεις (157 ευρώ σε μέσα επίπεδα), λόγω του χαμηλού ποσοστού αναπλήρωσης 0,45% για κάθε χρόνο στην ασφάλιση (και επικουρική σύνταξη 9% για 20 έτη στην ασφάλιση), για τα έτη ασφάλισης μέχρι το 2014 και το σύστημα Νοητής Κεφαλαιοποίησης από 1/1/2015.
5. Την κατάργηση των συντάξεων χηρείας εάν η/ο έμμεση/ος δικαιούχος είναι έως 55 ετών και τη μείωση του ποσοστού από 70% στο 50%.
6. Την περικοπή της εθνικής σύνταξης στις περιπτώσεις που το ποσοστό αναπηρίας είναι κάτω του 80% (μείον 25% για αναπηρία από 67% έως 79%, και μείον 50% για αναπηρία 50% έως και 66%).
7. Την κατάργηση των οικογενειακών επιδομάτων (γάμου).
8. Την μη αναπροσαρμογή των συντάξεων με βάση το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή («πάγωμα» των αποδοχών έως και το 2022).
Με βάση τις προβολές της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής οι συντάξεις, ως ποσοστό του ΑΕΠ, περιορίζονται στο μέσο κοινοτικό όρο, πολύ πιο κάτω από την αρχική διάθεση των δανειστών και της Τρόικας αφού με το Α’ Μνημόνιο, το 2010, είχε τεθεί ο στόχος για μείωση των καταβολών στο 15,5% του ΑΕΠ. Και μάλιστα, επί υψηλοτέρου εθνικού προϊόντος, χωρίς δηλαδή να συνυπολογιστούν οι απώλειες το 2015 (περίοδος Βαρουφάκη) και το 2016.
Ταυτόχρονα με τις απώλειες των τριών ποσοστιαίων μονάδων, ενώ η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι πρόκειται απλώς μια παρέμβαση της τάξης του 1% του ΑΕΠ, οι συνταξιούχοι θα χάσουν και μία ακόμη σύνταξη από τη μείωση του αφορολογήτου στα 5.836 ευρώ, από 8.636 σήμερα και 9.550 ευρώ πριν τρία χρόνια. Και αυτή η φορο-αφαίμαξη αναμένεται να ισχύσει νωρίτερα, από 1/1/2019, μαζί με την μείωση των παλαιών συντάξεων έως 18%. Και αυτό είναι κάτι που θα αποφασίσει μονομερώς το ΔΝΤ τον προσεχή Μάιο προκειμένου να μείνει στο πρόγραμμα (Γ’ Μνημόνιο), και να επικυρώσει ότι είναι δυνατό να επιτευχθεί το… δυσθεώρητο πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022.

 

Η βιογραφία του Κ. Μήτση