Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Πακέτο στο Σκοπιανό και το Εκκλησιαστικό
Από Εκκλησία της Μακεδονίας σε Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας

Η εκκλησία των Σκοπίων, η επισήμως αποκαλούμενη μέχρι χθες Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία- Αρχιεπισκοπή Αχρίδας, ήταν πάντα στο επίκεντρο των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών εξελίξεων της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων. Η τοπική εκκλησία ήταν από την εποχή της ύστερης βυζαντινής περιόδου μία από τις πλέον αξιόλογες εκκλησιαστικές διοικήσεις, πάντα σχετική με τις εθνικές διεκδικήσεις, τις ανακατατάξεις και τις έριδες των λαών των Βαλκανίων.
Κατά την Βυζαντινή εποχή η νυν αποκαλούμενη Οχρίδα ή Αχρίδα, και η Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της έγινε το επισκοπικό κέντρο ολόκληρης της γεωγραφικής περιοχής της Βόρειας Μακεδονίας. Στην Οχρίδα βρίσκεται σήμερα η έδρα της επίσημης Εκκλησίας της ΠΓΔΜ, η οποία, εμπλεκόμενη στην πολιτική στρατηγική της τότε Ομόσπονδης Σοσιαλιστικής Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας να νομιμοποιήσει ιστορικά τον ξεχωριστό εθνικό της χαρακτήρα, αποσχίσθηκε το 1967 από τους κόλπους του Σερβικού Πατριαρχείου και αυτοανακηρύχθηκε αυτοκέφαλη. Σε αυτήν ανήκει το 80% των Ορθοδόξων Χριστιανών (52,4% του πληθυσμού) της ΠΓΔΜ, αλλά δεν αναγνωρίζεται μέχρι σήμερα επισήμως από καμία ορθόδοξη εκκλησία.
Μόνον εάν το Οικουμενικό Πατριαρχείο αναγνωρίσει το αυτοκέφαλό της ως Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας –όπως αιτήθηκε πρόσφατα- θα επέλθει αναγνώριση κατά τους κανόνες και από άλλες εθνικές εκκλησίες.
Το σημερινό καθεστώς της επίσημης Εκκλησίας της πΓΔΜ δεν αποτελεί συνέχεια της πάλαι ποτέ Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας, αλλά επαναχρησιμοποίηση του ονόματός της στο διάλογο μεταξύ της Σερβικής Εκκλησίας και των αποσχισμένων κληρικών της επίσημης Εκκλησίας της ΠΓΔΜ, με σκοπό την εξεύρεση λύσης στη διαφορά ονομασίας της τοπικής εκκλησίας, που δε θα περιέχει τον όρο Μακεδονία.
Tο 2003 πρoτάθηκε από τον Μητροπολίτη Βελεσών και Παραβαρδαρίου κ. Ιωάννη, η επαναχρησιμοποίηση του ονόματός «Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας» ως συμβιβαστική λύση στη διαφορά του ονόματός της δεύτερης. Η συμβιβαστική εκείνη πρόταση του Μητροπολίτη κ. Ιωάννη για την εξεύρεση λύσης στη διαφορά της ονομασίας, είχε απορριφθεί από την Εκκλησία της ΠΓΔΜ, η οποία και τον απέπεμψε από τους κόλπους της. Αμέσως μετά την αποπομπή του, ο Ιωάννης με την υποστήριξη της Σερβικής Εκκλησίας προχώρησε στην επανίδρυση της «Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας» στην ΠΓΔΜ και ορίστηκε Έξαρχος του Πατριάρχη Σερβίας Παύλου, στην ΠΓΔΜ.
To 2005 o επικεφαλής της Σερβικής Εκκλησίας και Πατριάρχης των Σέρβων Παύλος διέκοψε τον διάλογο με την αυτοαποκαλούμενη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία» και η Ιερά Σύνοδος της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας προχώρησε στην επανίδρυση της «Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας», την οποία κήρυξε αυτόνομη εκκλησία στην ΠΓΔΜ και απέστειλε κανονικό Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος το Μητροπολίτη Βελεσών και Παραβαρδαρίου κ. Ιωάννη. Tο 2005, o Μητροπολίτης Βελεσών και Παραβαρδαρίου κ. Ιωάννης εκρατήθη παράνομα για 8 (από 28 που του είχε αρχικά επιβληθεί) μήνες στη φυλακή Ιντρίζοβο (ως το 2006), από τις αρχές της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας σε άθλιες συνθήκες αν και ασθενής, με την κατηγορία της υποδαύλισης θρησκευτικού και εθνικού μίσους στην ΠΓΔΜ.
Η Σερβική Εκκλησία με την απόφαση που έλαβε αναγνωρίζει ως επίσημη εκκλησία στην ΠΓΔΜ μόνο την επανιδρυθείσα Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Αχρίδας. Η Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας, επικεφαλής της οποίας είναι ο Ιωάννης, δεν αναγνωρίζεται από τις αρχές της ΠΓΔΜ και η δράση της είχε θεωρηθεί ότι είναι απειλητική για τη χώρα. Σ’ αυτήν ανήκει το 20% των Ορθοδόξων Χριστιανών (52,4% του πληθυσμού) της ΠΓΔΜ και αναγνωρίζεται επισήμως από τo σύνoλo των Ορθοδόξων Eκκλησιών.
Είναι βέβαιο πάντως ότι η επίλυση του Σκοπιανού με την πρόταξη κάποιου ονόματος θα παρασύρει σε επίλυση και την εκκλησιαστική πτυχή του προβλήματος. Εν αναμονή λοιπόν..

Social life με την Τίνα

Η βιογραφία του Κ. Μήτση