Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Σκληρή γραμμή για τα Θρησκευτικά

Βιβλία Θρησκευτικών με τη σφραγίδα της Εκκλησίας ζήτησε απερίφραστα ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στέλνοντας σαφές μήνυμα προς την κυβέρνηση, πως η Ιεραρχία δεν είναι διατεθειμένη να απεμπολήσει τα δικαιώματά της. Επέλεξε, δε, ως ακροατήριο την ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, προς την οποία υπενθύμισε, στη διάρκεια της κοινής συνεδρίας που είχαν με την Ιερά Σύνοδο, ότι ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο οποίος έχει γίνει αποδεκτός από το Σύνταγμα της χώρας, ορίζει ότι είναι αρμοδιότητα της Συνόδου της Εκκλησίας να ελέγχει τα βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών ως προς το δογματικό τους περιεχόμενο. «Ό,τι διδαχθεί στα Θρησκευτικά πρέπει να φέρει τη σφραγίδα της Εκκλησίας ότι δεν είναι ανορθόδοξο και αντιχριστιανικό».
Το κομβικά επικίνδυνο ραντεβού υπουργείου – Εκκλησίας είναι τον προσεχή Ιούνιο, όπου θα ξεκινήσει η αξιολόγηση της φετινής χρονιάς, όπως έχει συμφωνηθεί στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, στην πολύκροτη συνάντηση Τσίπρα – Ιερωνύμου μετά την αποπομπή Φίλη. Η Ιεραρχία ήδη λαμβάνει τα μηνύματά της από τα διάφορα σχολεία ανά την επικράτεια, και την ανησυχία της δεν την έκρυψε ο κ. Ιερώνυμος. «Εμείς ως Εκκλησία, ως Ιερά Σύνοδος, μολονότι μας επιτίθενται, μας πληγώνουν, μας καταλογίζουν ότι είμαστε αδιάφοροι κ.λπ., έχουμε υπομονή», ανέφερε με νόημα ο Αρχιεπίσκοπος απευθυνόμενος προς τα μέλη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. «Και περιμένουμε. Και θα περιμένουμε να δούμε αυτά τα τετράδια. Και θα συμβουλευθούμε τους καθηγητές πανεπιστημίου, τους θεολόγους, ώστε η κρίσις μας να είναι αυτή που πρέπει να είναι. Και εκεί θα δούμε αν συμφωνούμε ή δεν συμφωνούμε για τα περαιτέρω. Όμως, ενώ εμείς έχουμε υπομονή σαν Σύνοδος, βλέπουμε από πλευράς Πολιτείας βιασύνη. Γιατί ήδη κυκλοφορούν τα νέα βιβλία Θρησκευτικών», υποστήριξε ο κ. Ιερώνυμος, χωρίς να κρύβει την ανησυχία του.
Προκάλεσε εντύπωση, δε, ότι ο συνήθης πράος Αρχιεπίσκοπος χρησιμοποιώντας ειλικρινή γλώσσα κάλεσε την ηγεσία του Ινστιτούτου να μεταφέρει και να εξηγήσει προς την ηγεσία του υπουργείου την ανησυχία και αγωνία της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Μάλιστα, ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος χρησιμοποίησε μία έκφραση του συρμού μιλώντας για «χώρο» της πολιτικής και τις επιδιώξεις του… «Πρώτον… βάσει Συντάγματος έχουμε αρμοδιότητα εμείς –καλώς ή κακώς, το έχουμε– να πούμε τη γνώμη μας, αν τα βιβλία των Θρησκευτικών είναι σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας, όχι με τη δική μας γνώμη. Και το δεύτερο, αφού τέθηκε για κάποιο χρόνο σε δοκιμασία το νέο αυτό υλικό, να έχουμε υπομονή από όλες τις πλευρές, ώστε να τα δούμε με ηρεμία και να αποφασίσουμε. Και η Σύνοδος αυτό κάνει. Και τελικά, τότε θα φανεί ξάστερα τι επιδιώκουμε εμείς και τι επιδιώκει κάποιος άλλος χώρος».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η στόχευση της Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών περιλαμβάνει: 1) Το να έχει τον τελικό λόγο για το δογματικό κομμάτι της διδασκαλίας. Χωρίς την έγκρισή της να μην τυπωθεί αυτό το φθινόπωρο ή να μην τυπώνεται στο μέλλον, οτιδήποτε δεν θα το είχε ελέγξει ως προς την εγκυρότητά του. 2) Να παραμείνει το μάθημα των Θρησκευτικών στο βασικό κορμό των μαθημάτων, να μην μετατραπεί δηλαδή σε προαιρετικό ή β΄ διαλογής. 3) Να αυστηροποιηθεί η διαδικασία απαλλαγής από το μάθημα. Να μην είναι δεκτή η απαλλαγή ενός μαθητή μόνο με τη γονική συναίνεση, αλλά να αποφασίζει επί του αιτήματος η διεύθυνση του σχολείου ή επιτροπή καθηγητών. Σκοπός της αυστηροποίησης της διαδικασίας είναι η αποτροπή του να στηθεί βιομηχανία απαλλαγών από το μάθημα, κυρίως στις τελευταίες τάξεις που οι μαθητές προετοιμάζονται για τις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο και αναζητούν χρόνο για τα μαθήματα επιλογής. Επειδή ο βασικός αντίλογος για το πώς διδασκόταν μέχρι σήμερα το μάθημα είναι ότι θα ήταν χρησιμότερο για την κατάρτιση των μαθητών να έχει το μάθημα θρησκειολογικό και όχι θρησκευτικό χαρακτήρα, αξίζει να επισημανθεί ότι σχεδόν πουθενά δεν συναντάται ένα υποχρεωτικό εξειδικευμένο μάθημα εκτεινόμενο σε αριθμό ετών, στο οποίο διδάσκονται με ισότιμο τρόπο και ουδετερότητα οι μεγαλύτερες θρησκείες του κόσμου. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, όπως υποστηρίζει και η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και η Εκκλησία, θα ήταν εξουθενωτικό για τους μαθητές όλων των ηλικιών.

 

«Αλαλούμ» με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών

Είναι η πρώτη φορά μετά την αποπομπή Φίλη που ο κ. Ιερώνυμος επανέρχεται με μια τόσο κατηγορηματική και σαφή θέση στο επίμαχο ζήτημα. Η αλήθεια είναι ότι με την τοποθέτηση του κ. Γαβρόγλου στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων τα πνεύματα στις σχέσεις υπουργείου – Εκκλησίας ηρέμησαν και το καλό κλίμα αποκαταστάθηκε. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως από πλευράς Εκκλησίας υπήρξε εφησυχασμός. Το ακριβώς αντίθετο. Η τριμελής επιτροπή αποτελουμένη από τους αρχιερείς Ύδρας, Αιγίνης και Σπετσών Εφραίμ Στεκάκη, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο Χατζηνικολάου και Μεσσηνίας Χρυσόστομο Σαββάτο, μετά την άτυπη αποδοχή των προτάσεων της Εκκλησίας πέρυσι τον Ιούνιο, παρακολούθησε όλη τη φετινή, μέχρι σήμερα, περίοδο διδασκαλίας των αποκαλουμένων «τετραδίων» του μαθήματος. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, στον τρόπο διδασκαλίας επικρατεί μεγάλη ασάφεια και έλλειψη συντονισμού. Κυρίως στα σχολεία της περιφέρειας και στις μικρές επαρχιακές πόλεις η κατάσταση δείχνει ανεξέλεγκτη: αλλού διδάσκονται όντως τα «τετράδια», ενώ αλλού διδάσκονται κεφάλαια από τα παλαιά μαθήματα των Θρησκευτικών. Υπάρχουν και σχολεία όπου το μάθημα των Θρησκευτικών δεν γίνεται, και την ώρα που προοριζόταν για τα Θρησκευτικά διδάσκονται άλλα μαθήματα, όπως Φυσική, Χημεία ή Μαθηματικά, που εκλαμβάνονται ως πιο απαραίτητα από μαθητές και γονείς για την εκπαιδευτική ανέλιξη των μαθητών, ειδικά σε περιοχές που η πρόσβαση στα φροντιστήρια είναι δύσκολη. Από το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζουν ότι η όλη αυτή κατάσταση, που δεν είναι γενικευμένη, οφείλεται, εν πολλοίς, και στη διχόνοια μεταξύ των θεολογικών σωματείων για το μάθημα των Θρησκευτικών. Και σε κάθε περίπτωση διαμηνύουν πως όλα θα κριθούν την ώρα που θα γίνει η αξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς και εν όψει της προετοιμασίας των οριστικών συγγραμμάτων για τη σχολική χρονιά 2018-19.

Social life με την Τίνα

Η βιογραφία του Κ. Μήτση