Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Στέφανος Κόντος – Η μαγεία της φωτογραφίας στο βυθό

Εναν διαφορετικό καλεσμένο φιλοξενούμε σήμερα. Είναι ελεύθερος δύτης και φωτογράφος. Το καλλιτεχνικό έργο του αφορά εξ ολοκλήρου υποβρύχιες λήψεις οι οποίες γίνονται χωρίς αναπνευστικό εξοπλισμό, με την τεχνική της «μίας ανάσας» («single breath»). Τα τελευταία χρόνια έχει αφιερωθεί στην καταγραφή του υποθαλάσσιου τοπίου της χώρας μας. Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της δραστηριότητας αυτής έχει αποτυπωθεί σε 3 εικαστικές συλλογές – «Ύφαλος», «Βυθός» και «Μύθος» με φωτογραφίες από δεκάδες υποθαλάσσιες τοποθεσίες. Το καλοκαίρι δημιούργησε στην Αμοργό μέσα στη θάλασσα μια γκαλερί, την «Underwater Gallery», όπου έγινε η πρώτη Έκθεση φωτογραφίας («με μια ανάσα») παγκοσμίως. Μαζί μας ο εξαίρετος και τολμηρός Στέφανος Κόντος. Κύριε Κόντε, αγαπούσατε τη θάλασσα και τη φωτογραφία από μικρός; «Η αγάπη και η σχέση μου με το βυθό ξεκίνησε από παιδί. Πραγματικά δεν θυμάμαι ποιος μου “έμαθε” να κολυμπάω/ βουτάω, καθώς οι πρώτες μου παιδικές αναμνήσεις απλά περιέχουν εικόνες του βυθού. Με “κυνηγούσαν να βγω από την θάλασσα. Η δε αγάπη για τη φωτογραφία προέκυψε στην προσπάθειά μου να μεταφέρω στην επιφάνεια και στους δικούς μου ανθρώπους τη μαγεία αυτού του –υποθαλάσσιου– κόσμου». Είστε ελεύθερος δύτης πολλά χρόνια; Και… πόσο επικίνδυνο είναι; «Ναι, βουτάω με ελεύθερη κατάδυση –χρησιμοποιώντας άπνοια– από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Από τα 12 μου χρόνια απέκτησα δικό μου εξοπλισμό και η ελεύθερη κατάδυση ήταν αυτό που περίμενα με ανυπομονησία κάθε καλοκαίρι. Η δραστηριότητα αυτή, εφόσον γίνει με τον σωστό τρόπο και τηρώντας τα πρωτόκολλα, είναι ασφαλής. Απαιτείται όμως εκπαίδευση από πιστοποιημένους εκπαιδευτές, και πάντοτε πρέπει να καταδυόμαστε ζευγάρι, ποτέ μόνοι μας!». Έχετε έρθει αντιμέτωπος με κάποια δύσκολη κατάσταση; «Ναι, με αρκετές. Όταν μπαίνεις σε ναυάγια και σε βυθισμένα σπήλαια πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για δυσκολίες, αλλά η εκπαίδευσή μου και η υδροβιότητα (η άνεση και η προσαρμογή στον βυθό) που διαθέτω, με βοήθησαν να τις ξεπεράσω». Τα συναισθήματά σας στον βυθό; Δεν φοβάστε ποτέ; «Όχι, όποιος φοβάται δεν έχει θέση εκεί. Όμως, αυτό που αισθάνομαι είναι δέος και σεβασμό για το μεγαλείο της Φύσης και την προσεγγίζω με ταπεινότητα, διαφορετικά το αποτέλεσμα δεν θα είναι το επιθυμητό». Θέλει τόλμη και θάρρος αυτό που κάνετε… «Σίγουρα θέλει και ψυχικά αποθέματα, και θάρρος για κάποιες από τις τοποθεσίες που επισκέπτομαι, λόγω των συνθηκών που επικρατούν, αλλά, πάνω από όλα, χρειάζεται γνώση και αντίληψη. Η εξερεύνηση και η φωτογράφηση σε ακραίες συνθήκες με μια ανάσα δεν πρέπει να είναι ριψοκίνδυνο παιχνίδι, αλλά καλά μελετημένη προσπάθεια που βασίζεται στις γνώσεις και την εμπειρία!». Με την Έκθεσή σας «Underwater Gallery» έχετε εντυπωσιάσει διεθνώς. Πουθενά δεν ξανάγινε κάτι παρόμοιο, μια υποθαλάσσια Έκθεση. Πώς το αποφασίσατε; «Η αλήθεια είναι ότι έχω αρκετές “πρωτοποριακές” ιδέες που όταν τις επικοινωνώ με κοιτάνε περίεργα. Όμως με επιμονή και σωστή οργάνωση όλα είναι εφικτά. Την Έκθεση αυτή αποφάσισα ότι θέλω να την πραγματοποιήσω πριν από 3- 4 χρόνια. Τότε στην ουσία την έστησα, μέσα στον θόλο του παλιού πλανηταρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου και προσπάθησα να “ταξιδέψω” τους επισκέπτες στον βυθό. Σήμερα κατάφερα, επιτέλους, να την τοποθετήσω στο “φυσικό της περιβάλλον” και να την επισκεφθούν εκεί οι επισκέπτες». Τις λήψεις τις κάνατε μόνος, με «μια ανάσα», με άπνοια, που σημαίνει τι; Για τις φωτογραφίες στο βυθό, ξέρατε πού θα πάτε; «Τις λήψεις τις κάνω μόνος μου, αλλά πάντοτε βουτάω μαζί με την ομάδα μου “on a single breath”. Υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας και δημιουργίας του πλάνου της κάθε βουτιάς, όπου συμμετέχουμε όλοι. Η μια ανάσα –με άπνοια– είναι ο τρόπος που επιλέγω να καταδυθώ, και αυτό δίνει και μια ιδιαίτερη δυναμική στις φωτογραφίες, καθώς και μια αυθεντικότητα, αφού το στοιχείο του “στημένου” δεν υφίσταται εξ ορισμού. Μερικές φορές γνωρίζω τις περιοχές που καταδύομαι –από παλιότερες βουτιές– και στοχεύω σε ένα συγκεκριμένο θέμα, άλλες φορές μπορεί να κολυμπάω ώρες, εξερευνώντας και αναμένοντας τη θάλασσα να μου αποκαλύψει κρυμμένες εκπλήξεις». Για εκθεσιακό χώρο επιλέξατε το εσωτερικό ενός υποθαλάσσιου σπηλαίου στην Αμοργό, σε βάθος 7- 17 μέτρων. Εξηγήστε μας τη διαδικασία: για να μην βραχούν οι φωτογραφίες, πώς φωτίσατε τη σπηλιά, πώς γινόταν η μετακίνηση των επισκεπτών; Φαντάζει εξωπραγματικό το εγχείρημα… «Χρειάζονται πολλές σελίδες για να σας απαντήσω. Επιγραμματικά, θα σας πω ότι οι φωτογραφίες είναι “τυπωμένες” σε μέταλλο, με την τεχνική του metal print, και έτσι προστατεύονται από το νερό. Ο φωτισμός της σπηλιάς ήταν ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο, χρησιμοποιήσαμε περισσότερα από 30 φωτιστικά σώματα, με συνολική ισχύ σχεδόν 500.000 lumens. Όλο το καλοκαίρι (με πολύ μεγάλες δυσκολίες) πραγματοποιήθηκαν καταδύσεις στη σπηλιά, ώστε να γίνει «χαρτογράφηση» και μελέτη του φωτισμού, για να μπορέσουμε να αποδώσουμε το αποτέλεσμα αυτό. Οι επισκέπτες πηγαινορχόντουσαν με σκάφη, κυρίως με ένα 10μετρο φουσκωτό, που μας παραχώρησε η technohull. Ήταν όντως εξωπραγματικό». Πόσο καιρό χρειαστήκατε για να το στήσετε όλο αυτό; «Η προετοιμασία συνολικά για το event διήρκησε ένα χρόνο, με δοκιμές, προσαρμογές και μελέτη του χώρου που πραγματοποιήθηκαν μέσα σε 4 μήνες, καθώς και η προετοιμασία της υποβρύχιας εγκατάστασης στην ξηρά χρειάστηκε πάνω από ένα μήνα. Στην τελική φάση, η τοποθέτηση στον βυθό και στη σπηλιά χρειάστηκε 13-15 ώρες, εκ των οποίων οι 9 ώρες έγιναν την τελευταία μέρα του στησίματος με κυματισμό 7-8 Μποφόρ. Όλα αυτά, και ακόμη περισσότερα, τα έκανε η απίστευτη ομάδα της “on a single breath”. Ο Σωτήρης Σταματόπουλος, ο Μανώλης Γιάνκος, ο Ίων Παράσχης, ο Tony Helm, o Γιάννης Βολακάκης, η Sun Young Kim, και είχα την τιμή να βρίσκομαι μαζί τους και εγώ». Για όσους επισκέπτες το επιθυμούσαν υπήρχε και η δυνατότητα μαθήματος και συνοδείας στην Έκθεση από το Amorgos Diving Center. Δηλαδή τι μάθημα; «Το Amorgos Diving Center προσέφερε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης για αυτόνομη κατάδυση, που έδωσε τη δυνατότητα ακόμη και σε όσους δεν είχαν καμία επαφή με το βυθό –εφόσον το επιθυμούσαν– να επισκεφθούν την Έκθεση με προσωπικό εκπαιδευτή δίπλα τους. Ήταν τόσο συγκινητικό και συγκλονιστικό να βλέπεις ανθρώπους να καταδύονται για πρώτη φορά με αφορμή να επισκεφτούν & να δουν τη δουλειά και το όραμά σου». Τα τελευταία χρόνια έχετε αφιερωθεί στην καταγραφή του υποθαλάσσιου τοπίου της χώρας μας. Τι μήνυμα θέλετε να περάσετε; «Η θάλασσα και το φυσικό υποθαλάσσιο περιβάλλον είναι ένας θησαυρός για την πατρίδα μας και είναι κομμάτι του πολιτισμού και του ψυχισμού μας. Πρέπει να τα προστατεύουμε και να τα προσεγγίζουμε με σεβασμό και γνώση». Τα έργα σας πωλούνται; «Πωλούνται, αλλά σε εξαιρετικά περιορισμένα αντίτυπα. Όλη η φιλοσοφία της δουλειάς μου στοχεύει να αναδείξει τη μοναδικότητα της ελεύθερης κατάδυσης αλλά και τις απεριόριστες ομορφιές που έχει η Ελλάδα. Τα έργα προσφέρονται σε μέταλλο, είναι αριθμημένα, συνοδεύονται από πιστοποιητικά γνησιότητας και οι σειρές είναι 10 αντίτυπα ανά διάσταση και θέμα. Για επικοινωνία & περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στο www.onasinglebreath.com». Θα πάτε την Έκθεσή σας και στο εξωτερικό; «Υπάρχουν πολλές προτάσεις, προς το παρόν έχω έρθει σε επαφή και έχω επισκεφτεί διάφορες χώρες. Μέχρι στιγμής, έχω έρθει σε συμφωνία για να φιλοξενήσουν την Έκθεσή μου στη Νέα Υόρκη και το Πεκίνο. Εκκρεμεί το θέμα των ημερομηνιών για τις Εκθέσεις».

Η βιογραφία του Κ. Μήτση