Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

15 παραδείγματα για τις συντάξεις και το Νόμο-καρμανιόλα

Το «αισιόδοξο» σενάριο για την κυβέρνηση είναι η μετάθεση των περικοπών στις συντάξεις για το β’ εξάμηνο του 2019, με το δεδομένο των εκλογών του επόμενου Μαΐου (τουλάχιστον θα στηθούν κάλπες για τις ευρωεκλογές). Αυτό, όμως, κρίνεται μονομερές και είναι σχεδόν απίθανο να γίνει αποδεκτό από την Τρόικα και τους επόπτες. Και εάν η κυβέρνηση καταφύγει σε «μη συμφωνημένες» κινήσεις θα βρει μπροστά της το ΔΝΤ, που τον Ιανουάριο του 2019 αναμένεται να βγάλει την πρώτη μετα-μνημονιακή έκθεσή του για την ελληνική Οικονομία. Εκεί, μια τυχόν αναφορά του Ταμείου σε «παλινδρόμηση» της Ελλάδας μπορεί να εκτινάξει τα επιτόκια δανεισμού στα ύψη, και να καταστραφεί τόσο η συνολική προσπάθεια των πολιτών όσο και το πολιτικό αφήγημα της κυβέρνησης.
Ως εκ τούτου, το «βασικό» κυβερνητικό σενάριο αφορά στην καλλιέργεια προσδοκιών (ή φρούδων ελπίδων) από την κυβέρνηση εν όψει πολιτικών εξελίξεων το φθινόπωρο (με αφορμή το Σκοπιανό και την αποσύνθεση του κυβερνητικού σχηματισμού). Δηλαδή, όλα είναι λόγια του (προεκλογικού) «αέρα». Σε μια τέτοια περίπτωση ο ΣΥΡΙΖΑ «πουλάει (φύκια) στην προσδοκία», και ο πρωθυπουργός επαναφέρει τη δήλωσή του για τον ΦΠΑ στα νησιά, ότι «όσο εγώ είμαι πρωθυπουργός δεν πρόκειται να…», (περικοπούν οι συντάξεις). Εν τω μεταξύ, θα έχουν γίνει οι εκλογές και η «καυτή πατάτα» του συνταξιοδοτικού θα πεταχτεί στην επόμενη κυβέρνηση.
Αν η κυβέρνηση περάσει τον κάβο του Σκοπιανού και χρειαστεί να πάρει αποφάσεις για τις συντάξεις (σ.σ.: να εφαρμόσει τον τρεις φορές ψηφισθέντα νόμο της), θα ανακοινώσει την καταβολή «13ης σύνταξης», ενός εφάπαξ επιδόματος από 400 έως 800 ευρώ, ενώ θα ισχύσουν κανονικά οι περικοπές του 2019… Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να κόψει 2,9 δισ. από 1,5 εκατ. πολίτες κατά το επόμενο 12μηνο, αλλά θα δώσει προκαταβολικά έως 1 δισ. τον προσεχή Νοέμβριο (σε συνταξιούχους, ανέργους και πολύ φτωχούς). Και μπορεί η σχέση να είναι ετεροβαρής (σ.σ.: κόβει τρία ευρώ και επιστρέφει ένα) ή δεν επιστρέφει σε όλους όσους θα έχουν απώλειες (1,5 εκατ. θα υποστούν περικοπές, έως 1 εκατ. οι επιστροφές μαζί με τους ανέργους), αλλά το ποσό (από το υπερπλεόνασμα του 2018) θα δοθεί προκαταβολικά και θα βρίσκεται στους τραπεζικούς λογαριασμούς λίγο πριν στηθούν οι κάλπες…

Τα 3 ψέματα της κυβέρνησης για το νέο χαράτσι στους συνταξιούχους

Το «παιχνίδι» γύρω από τους συνταξιούχους, τις αποδοχές τους και το «τι συντάξεις θα λαμβάνουν από 1/1/2019» περικλείει τρεις συνειδητές αναλήθειες που λέγονται πάνω σε τρία εμπόδια:
– Πρώτη και βασική είναι η οικονομική. Η κυβέρνηση ψήφισε τρεις φορές τις περικοπές (έως 18%) των παλαιών συντάξεων (αφορά σε αιτήσεις συνταξιοδότησης έως 12/5/2016). Η περικοπή θα γίνει, όπως καταγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης 2019-2022, για ποσό 2,9 δισ. ευρώ (στις κύριες και επικουρικές συντάξεις). Η αναβολή ή η μετάθεση του μέτρου μπορεί να μην επηρεάσει το στόχο για τα υπερπλεονάσματα, με δεδομένο ότι η κυβέρνηση ναι μεν συναίνεσε σε θηριώδες πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ (7 δισ. σε ετήσια βάση) μέχρι και το 2022, αλλά, από την άλλη, φρόντισε να επιβάλει και δυσβάστακτους φόρους. Όμως, το ουσιαστικό είναι ότι οι εν λόγω περικοπές έχουν συνδυαστεί με άλλες… παροχές, όπως είναι το στεγαστικό επίδομα (650 εκατ. το χρόνο από το 2019). Άρα, δεν μπορεί να κάνει «παροχές» χωρίς να προηγηθούν οι περικοπές… Ενώ οι δανειστές από την πλευρά τους επιθυμούν:
α) να περιοριστεί η συνολική συνταξιοδοτική δαπάνη, εξέλιξη την οποία θεωρούν… εξυγιαντική για τα (δημόσια και όχι μόνο) οικονομικά, και αφετέρου να δοθούν, σε συνδυασμό με τη μείωση του αφορολογήτου στα 5.836 ευρώ, και
β) επενδυτικά κίνητρα (μείωση του φορολογικού συντελεστή στα κέρδη των επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών στο 26% από 29% σήμερα).
– Η δεύτερη αναλήθεια είναι η θεσμική. Προκειμένου να μην ισχύσει η περικοπή των παλαιών συντάξεων θα πρέπει να αλλάξει ο Νόμος 4387/16 (Νόμος Κατρούγκαλου). Δηλαδή να καθιερωθεί ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα για όλους, και όχι, όπως δήθεν αφήνει να εννοηθεί η κυβέρνηση, να ισχύσει άλλο καθεστώς για τους συνταξιοδοτηθέντες προ της 13ης Μαΐου 2016 και διαφορετικό για τους νεώτερους (οι οποίοι ήδη υφίστανται τις εν λόγω περικοπές, και μάλιστα σε ποσοστό που φτάνει το 35% (αφού δεν υπάρχει η οροφή του 18%). Κάτι τέτοιο, η παράταση δηλαδή της σημερινής διακριτικής αντιμετώπισης μεταξύ «παλαιών» και «νέων» θα οδηγούσε ακόμη και σε δικαστικές προσφυγές για λόγους ίσης μεταχείρισης.
– Το τρίτο πρόβλημα είναι η μετα-μνημονιακή εποπτεία. Οι δανειστές, προεξάχοντος του ΔΝΤ, θεωρούν τη μείωση των συντάξεων διαρθρωτικό μέτρο, καθώς πέραν της μείωσης της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης εξακολουθούν και επιμένουν ότι δεν μπορεί η μέση σύνταξη να κινείται στα επίπεδα του μέσου μισθού (σ.σ.: ο οποίος όντως είναι εξαιρετικά χαμηλός, αλλά σε πολλές περιπτώσεις αποκρύπτεται και εργατικό κόστος για φορολογικούς λόγους όπως γίνεται με τη μαύρη – ανασφάλιστη εργασία). Το θέμα έθεσε «καθαρά» ακόμη και ο σοσιαλιστής (Πορτογάλος) πρόεδρος του Εurogroup Μάριο Σεντένο δηλώνοντας ότι οι «μεταρρυθμίσεις πρέπει να τηρούνται».
Σε κάθε περίπτωση, τον τόνο στη μετα-μνημονιακή εποπτεία τον δίνει ο ESM και ο κ. Ρέγκλινγκ (που… πληρώνουν τα δάνεια προς την Ελλαδα), και, ακόμη πιο αυστηρά, το ΔΝΤ, που, ούτε λίγο ούτε πολύ, αντιμετωπίζει τη συνταξιοδοτική δαπάνη σαν… έξοδο χωρίς να της δίνει και την πρέπουσα αναπτυξιακή υπόσταση (κατανάλωση, θέσεις εργασίας κ.λπ.).
Κατά συνέπεια, όλα τα στοιχεία συνηγορούν στην τήρηση των ψηφισμένων διατάξεων (νόμων). Και στην κυβέρνηση θα δίνονται ορισμένες ευκαιρίες για προεκλογική προπαγάνδα με αναφορές για μετάθεση ή αναστολή του μέτρου. Κατά τα πρότυπα του ΦΠΑ στα νησιά.
Αλλά, όταν για τους φόρους στα ακριτικά νησιά που πλήττονται από την προσφυγική κρίση δόθηκε μόλις 6μηνη παράταση (σ.σ.: με την υπόσχεση της ανανέωσης της παράτασης), όπου το κόστος είναι μόλις 14 εκατ. ευρώ, μπορεί εύκολα να αναλογιστεί κανείς το «διακύβευμα» όταν πρόκειται για τα 2,9 δισ. ευρώ των συνταξιούχων…

15 παραδείγματα για τις συντάξεις και το Νόμο-καρμανιόλα

Ο Νόμος Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) εφαρμόζεται ήδη σε συνταξιούχους οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης από 13/5/2016 και μετά, και τα αποτελέσματα είναι πλέον ορατά στους νέους συνταξιούχους, οι οποίοι λαμβάνουν συντάξεις με μειώσεις οι οποίες ξεπερνούν ακόμη και το 35% σε σχέση με τους παλαιούς συνταξιούχους οι οποίοι έλαβαν σύνταξη με αίτηση που υπεβλήθη μέχρι 12/5/2016, δηλαδή πριν τον ανωτέρω Νόμο.

Παράδειγμα 1ο
Εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα ασφαλισμένος στο ΙΚΑ για 35 έτη με την ανώτερη ασφαλιστική κλάση, δηλαδή αποδοχές 2.432 ευρώ , είχε σύνταξη με το παλαιό καθεστώς, μετά τις μειώσεις που είχαν γίνει μέχρι 31/12/2014, ποσού προ φόρου 1.280,86 ευρώ. Με το νόμο 4387/2016 ο ασφαλισμένος με τα ίδια χρόνια και τις ίδιες αποδοχές θα πάρει σύνταξη 1.126,3 ευρώ, δηλαδή μειωμένη κατά 12%. Εάν ο ίδιος συνταξιούχος ελάμβανε και οικογενειακό επίδομα για ένα παιδί, τότε η σύνταξή του προ φόρου ήταν 1.436,76, αντί των 1.126,3 σήμερα, άρα μείωση 21,6%.

Παράδειγμα 2ο
Γυναίκα ασφαλισμένη στο πρώην ΤΕΒΕ που συνταξιοδοτήθηκε με 30 έτη ασφάλισης πριν από το Νόμο 4337/2016 έλαβε αρχικό ποσό σύνταξης 1.060 ευρώ, το οποίο διαμορφώθηκε μετά τις μειώσεις που είχαν γίνει μέχρι 31/12/2014, στα 1.007 ευρώ προ φόρου.
Η αντίστοιχη ασφαλισμένη η οποία πήρε σύνταξη με το νέο Νόμο 4.387/2016 έλαβε το ποσό των 728,97 ευρώ προ φόρου, άρα με μείωση 27,6%.

Παράδειγμα 3ο
Δημόσιος υπάλληλος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με 35 έτη υπηρεσίας ελάμβανε με το παλαιό καθεστώς, ύστερα από όλες τις μειώσεις που είχαν γίνει μέχρι 31/12/2014, για κύρια σύνταξη από το Δημόσιο το ποσό των 1.322,3 ευρώ προ φόρου. Με το νέο καθεστώς θα λάβει σύνταξη κύρια από το Δημόσιο το ποσό των 961,5 ευρώ προ φόρου. Επομένως, η μείωση με το νέο Νόμο 4387/2016 είναι 27,3%.

Παράδειγμα 4ο
Δικηγόρος ελεύθερος επαγγελματίας με 40 έτη ασφάλισης στο Ταμείο Νομικών αντίστοιχα, με το παλαιό καθεστώς ελάμβανε σύνταξη κύρια 1.098 ευρώ, ενώ με το νέο η σύνταξή του θα είναι 832,7 ευρώ, δηλαδή 24,2% χαμηλότερη σύνταξη.

Παράδειγμα 5ο
Στην περίπτωση σύνταξης χηρείας και εφόσον είναι ο επιζών σύζυγος μεγαλύτερος των 55 ετών, για να συνεχίσει και μετά την τριετία τη σύνταξη στην περίπτωση θανάτου του συνταξιούχου του 1ου παραδείγματος η σύνταξη χηρείας για μη εργαζόμενη και μη συνταξιοδοτούμενη εξ ιδίου δικαιώματος θα πέσει από τα 1.053 ευρώ στα 563 ευρώ, δηλαδή μείωση 46,5%.

Παράδειγμα 6ο
Συνταξιούχος παλαιός του ΙΚΑ με αποδοχές 1.000 ευρώ και 15 έτη ασφάλισης έπαιρνε σύνταξη 486,8 ευρώ και ΕΚΑΣ 230 ευρώ, σύνολο 716,8 ευρώ. Ο νέος συνταξιούχος με τα ίδια ασφαλιστικά στοιχεία, αλλά και ο παλαιός, πλέον μετά την 1/1/2019 θα λαμβάνει σύνταξη 461,5 ευρώ, χωρίς βεβαίως ΕΚΑΣ, επομένως μείωση στο εισόδημά του 35,6%.
Παράδειγμα 7ο
Γυναίκα δημόσιος υπάλληλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συνταξιοδοτήθηκε πριν από το νόμο 4387/2016 ως μητέρα ανηλίκου σε ηλικία 55 ετών με 30 έτη υπηρεσίας λαμβάνει σήμερα ως σύνταξη κύρια προ φόρου το ποσό των 1.067,75 ευρώ. Εάν υπολογιζόταν με το νέο καθεστώς θα έπαιρνε 776,85 ευρώ, ενώ με τον περιορισμό του 18% στις μειώσεις το νέο ποσό που θα λάβει προ φόρου θα είναι 875,55 ευρώ.
Παράδειγμα 8ο
Δημόσιος υπάλληλος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με 35 έτη υπηρεσίας που έχει συνταξιοδοτηθεί με το παλαιό καθεστώς λαμβάνει κύρια σύνταξη από το Δημόσιο το ποσό των 1.322,3 ευρώ προ φόρου. Ο συγκεκριμένος συνταξιούχος θα έχει μείωση 18%, άρα το μικτό προ φόρου ποσό της σύνταξης θα είναι από 1/1/2019 στα 1.084 ευρώ, ενώ στην περίπτωση που υπέβαλε αίτηση μετά τις 13/5/2016, το μικτό ποσό θα ήταν 961,5 ευρώ.

Παράδειγμα 9ο
Ασφαλισμένος του ΙΚΑ συνταξιοδοτήθηκε με 40 έτη ασφάλισης και αποδοχές 2.000 ευρώ. Το αρχικό ποσό της σύνταξής του ήταν 1.665 ευρώ και το ποσό που λαμβάνει σήμερα μετά τις περικοπές προ φόρου είναι 1.272 ευρώ. Από 1/1/2019 με τον επανυπολογισμό το ποσό της σύνταξης από το ΙΚΑ-ΕΦΚΑ θα είναι 1.165 ευρώ, δηλαδή μειωμένο κατά 8,4%.

Παράδειγμα 10ο
Ασφαλισμένος στο πρώην ΤΕΒΕ σε υψηλές κατηγορίες συνταξιοδοτήθηκε με 40 έτη ασφάλισης και το μικτό ποσό της σύνταξής του ήταν 1.806 ευρώ μετά τις περικοπές. Με το νέο τρόπο υπολογισμού η σύνταξή του θα ήταν 1.282 ευρώ, αλλά επειδή η μείωση έχει πλαφόν το 18% θα διαμορφωθεί στα 1.481 ευρώ, δηλαδή διαφορά 325 ευρώ το μήνα ή 3.900 ευρώ το χρόνο ή απώλεια δύο συντάξεων και πλέον, χωρίς να υπολογίζεται ο επιπλέον φόρος μετά την 1/1/2020.

Παράδειγμα 11ο
Ασφαλισμένη στο ΙΚΑ συνταξιοδοτήθηκε με το παλαιό καθεστώς σε ηλικία 62 ετών με Βαρέα Ένσημα, αποδοχές 1.000 ευρώ και 30 έτη ασφάλισης. Η κύρια σύνταξη που λαμβάνει προ φόρου είναι 598 ευρώ και η επικουρική 195 ευρώ προ φόρου.
Με τον επανυπολογισμό η κύρια σύνταξη θα διαμορφωθεί στα 615 ευρώ, και τα 17 επιπλέον ευρώ θα τα πάρει σε 5 ετήσιες δόσεις από 1/1/2019 και μετά, ενώ αυτόματα από 1/1/2019 θα έχει μείωση κατά 35 ευρώ στην επικουρική της σύνταξη.
Η ίδια συνταξιούχος με τη μείωση του αφορολογήτου από 1/1/2020, στα 5.600 ευρώ, θα έχει μια μείωση στο καθαρό εισόδημά της 50 ευρώ το μήνα περίπου.
Στο ανωτέρω παράδειγμα φαίνεται καθαρά ότι ακόμη και στις περιπτώσεις που μπορεί να υπάρχουν κάποιες αυξήσεις στις κύριες συντάξεις, ακόμη και οι συνταξιούχοι των 700 ευρώ θα καταγράψουν απώλειες μετά την 1/1/2019.

Παράδειγμα 12ο
Δικηγόρος ασφαλισμένος στο Ταμείο Νομικών ως ελεύθερος επαγγελματίας συνταξιοδοτήθηκε με 40 έτη ασφάλισης, και σήμερα λαμβάνει κύρια σύνταξη της οποίας το ποσό προ φόρου ανέρχεται στα 1.098 ευρώ λαμβανομένου υπόψη ότι παίρνει και επικουρική σύνταξη.
Από 1/1/2019 το ποσό της σύνταξής του προ φόρου θα είναι 900 ευρώ και 860 καθαρό ποσό μέχρι 31/12/2019 ή περίπου 810 ευρώ από 1/1/2020. Απώλεια σε καθαρό ποσό 195 ευρώ το μήνα ή 2.340 ευρώ το χρόνο ή 2,33 συντάξεις.

Παράδειγμα 13ο
Γυναίκα συνταξιούχος του ΙΚΑ με 35 έτη ασφάλισης και συντάξιμο μισθό 2.000 ευρώ ελάμβανε μέχρι 31/12/2014 κύρια σύνταξη προσαυξημένη με το επίδομα συζύγου και ενός τέκνου 1.255 μικτό προ φόρου ποσό και επικουρική 254 ευρώ προ φόρου. Το καθαρό ποσό της κύριας σύνταξης ήταν 1.112,5 ευρώ και της επικουρικής 220,5 ευρώ, σύνολο 1.333 ευρώ καθαρό ποσό.

Το ποσό της κύριας σύνταξης από 1/1/2019 θα ήταν 953 ευρώ και με το πλαφόν του 18% στη μείωση θα λάβει μικτό προ φόρου ποσό 1.029, ενώ η επικουρική έχει διαμορφωθεί στα 129,5 ευρώ. Επομένως, τα καθαρά ποσά από 1/1/2019 θα είναι 940,2 για την κύρια και 116,5 για την επικουρική, σύνολο 1.056,7 ευρώ, δηλαδή μείωση 276,5 ευρώ το μήνα.

Με τη μείωση του αφορολογήτου από 1/1/2020, τα καθαρά ποσά θα είναι 893 ευρώ η κύρια και 110,4 ευρώ η επικουρική, σύνολο 1.003,4 ευρώ.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα ανωτέρω η απώλεια σε καθαρό εισόδημα είναι 330 ευρώ το μήνα ή 3.960 ευρώ το χρόνο ή 3 συντάξεις.

Παράδειγμα 14ο
Σύζυγος θανόντος αστυνομικού ο οποίος είχε συνταξιοδοτηθεί πριν από το Νόμο Κατρούγκαλου και απεβίωσε μετά το Νόμο, δηλαδή μετά τις 12 Μαΐου 2016, έλαβε σύνταξη το 50% της σύνταξης του θανόντος, η οποία ήταν 1.676 ευρώ, δηλαδή 838 ευρώ με απόφαση που εκδόθηκε στο τέλος του 2016. Με νεότερη απόφαση του 2018 και μετά τον επανυπολογισμό της σύνταξης του θανόντος, η οποία διαμορφώθηκε στα 1.064 ευρώ, το ποσό της σύνταξης χηρείας διαμορφώθηκε και πάλι με το 50% στα 532 ευρώ, μικτά και τα δύο ανωτέρω ποσά. Μείωση με τον επανυπολογισμό 36,5%, το οποίο μάλιστα δεν εμπίπτει στο πλαφόν του 18%, αφού είναι με το νέο τρόπο υπολογισμού.

Παράδειγμα 15ο
Καθαρίστρια ύστερα από 15 έτη ασφάλισης θα έπαιρνε σε ηλικία 62 ετών το ποσό των 486,8 ευρώ και επικουρικό 121 ευρώ από το ΕΤΕΑΜ, σύνολο 607,8 ευρώ, χωρίς να υπολογίσουμε ΕΚΑΣ. Με το νέο καθεστώς θα πάρει 425 ευρώ κύρια σύνταξη και επικουρικό 45 ευρώ, άρα σύνολο 470 ευρώ, δηλαδή μείωση 22,3%.

Πραγματικά παραδείγματα παλαιών συντάξεων ΤΕΒΕ μετά τον επανακαθαορισμό τους σύμφωνα με το Ν. Κατρούγκαλου

ΧΡΟΝΟΣ

ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

ΣΗΜΕΡΙΝΟ

ΠΟΣΟ

ΝΕΟ

ΠΟΣΟ

(ΑΠΟ 01/1/2019)

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ

ΜΕΙΩΣΗ

24 ΕΤΗ

&

10 ΜΗΝΕΣ

519,23 446,86 72,37
17 ΕΤΗ

&

2 ΜΗΝΕΣ

639,35 524,27 115,08
18 ΕΤΗ

&

9 ΜΗΝΕΣ

737,46 604,72 132,74
17 ΕΤΗ

&

1 ΜΗΝΑΣ

760,30 623,45 136,85
30 ΕΤΗ

&

9 ΜΗΝΕΣ

800,71 656,58 144,13
25 ΕΤΗ

&

4 ΜΗΝΕΣ

963,17 789,80 173,37

Η βιογραφία του Κ. Μήτση