Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Γιώργος Γεραπετρίτης: «Αποδυναµώνεται ο υπουργός, ενισχύεται η ∆ιοίκηση»

Tην αποκομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης, την επιλογή γενικών διευθυντών στην ιεραρχία, με διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο, τη σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και πλήθος διατάξεων που αλλάζουν ριζικά την κυβέρνηση και τη Δημόσια Διοίκηση, κάνοντας το κράτος πιο λειτουργικό, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος που κατατέθηκε στη Βουλή και θα ψηφιστεί μέχρι τις 8 Αυγούστου. Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης εξηγεί στη «Βραδυνή της Κυριακής» το σχέδιό του και ποιες είναι οι βασικές καινοτομίες στο πλήθος αλλαγών που προβλέπονται στο Κεντρικό Κράτος. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται σημαντική μείωση των μετακλητών υπαλλήλων, αφού πλέον ο κάθε υπουργός θα έχει στη διάθεσή του μόνο εννέα άτομα, οι υφυπουργοί έξι, ενώ οι γενικοί γραμματείς πέντε. Το υπουργικό συμβούλιο θα συνεδριάζει τακτικά και θα χαράσσει την πολιτική, που στη συνέχεια θα εξειδικεύεται ανά υπουργείο.

Με το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος επέρχονται πολλές αλλαγές για το Κεντρικό Κράτος. Αυτό το τόλμημα θα μπορέσει να είναι αποτελεσματικό σύμφωνα με τα δεδομένα του ελληνικού κράτους όπως το ξέρουμε;

«Η απάντηση σε αυτό είναι διπλή. Το πρώτο είναι ότι έχουμε φροντίσει στο νομοσχέδιο αυτό να δημιουργήσουμε λειτουργικές και απλές δομές. Καταργούμε τα μεγάλα κομμάτια γραφειοκρατίας, κάνουμε συγχωνεύεις δομών και υπάγουμε άλλες δομές σε μια ενιαία εποπτεία, έτσι ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει. Και μάλιστα στη βάση ενός κεντρικού ηλεκτρο νικού συστήματος που θα συντονίζει. Φροντίζουμε έτσι ώστε και οργανικά, και λειτουργικά να μπορέσει το σύστημα να λειτουργήσει. Το δεύτερο είναι το εξής: ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τη λογική ότι ορισμένα πράγματα δεν γίνονται στην Ελλάδα. Όλο ακούμε ότι αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα, πλην όμως έχουν γίνει σε χώρες οι οποίες στο επίπεδο της Ιστορίας της Πολιτικής και της Διοικητικής είναι πιο νεαρές από μας. Δεν γίνεται να έχει η Εσθονία ένα κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα και να μην έχουμε εμείς. Άρα, από κάπου πρέπει να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός του Κράτους Και θεωρούμε ότι αυτό θα είναι ένα μεγάλο βήμα».

Σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η χώρα μας στην Ευρώπη;

«Στο επίπεδο των δομών ήμασταν πάρα πολύ πίσω από την άποψη τη ρυθμιστική, γιατί δεν υπήρχε ένας κώδικας που να ρυθμίζει τη διακυβέρνηση. Ήταν όλα αποσπασματικά. Τώρα τα κωδικοποιούμε. Φτιάχνουμε ένα εγχειρίδιο διακυβέρνησης. Υπό αυτή την έννοια, πλέον θα έχουμε ένα ενιαίο κείμενο το οποίο θα είναι οι οδηγίες για το πώς λειτουργούν τα Όργανα. Στο δεύτερο επίπεδο της οργάνωσης δεν υπάρχει ένας δείκτης που να μετρά την αποτελεσματικότητα. Υπάρχουν δείκτες που μετρούν τα κομμάτια που έχουν να κάνουν με τη διαφθορά, την πολυνομία και την κακονομία, με το πόσο εύκολη είναι η ρύθμιση για επενδύσεις και ανάπτυξη. Και σε όλους αυτούς τους δείκτες είμαστε πάρα πολύ χαμηλά και κάθε χρόνο κατεβαίνουμε τα τελευταία χρόνια. Χρειάζεται συνολική ανασυγκρότηση».

Σχετικά με τη διαφθορά ποιος θα είναι ο ρόλος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Πώς θα διορίζονται τα μέλη της, τα οποία θα μπορούν να ελέγχουν ακόμη και το ισχυρό πρωθυπουργικό γραφείο;

«Θα διορίζονται από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα έχει ένα πολύ ισχυρό ελεγκτικό ρόλο. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι ότι αποπολιτικοποιείται. Όλοι οι μηχανισμοί πλέον θα βρίσκονται σε μια ενιαία δομή, έτσι ώστε και οικονομία κλίμακος να υπάρχει, και να μην υπάρχουν συναρμοδιότητες. Τα προβλήματα που είχαμε, για παράδειγμα, σε πολλές περιπτώσεις είναι ότι δεν ξέραμε ποιος είναι ο αρμόδιος ελεγκτικός μηχανισμός. Ή ένας ελεγκτικός μηχανισμός μπορούσε να διαπιστώνει παρανομίες αλλά ήταν εκτός της αρμοδιότητάς του. Άρα, θεραπεύουμε όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις πολλαπλές δομές και θεραπεύουμε και το ζήτημα της πολιτικοποίησης. Το στρατηγικό σχέδιο ελέγχου θα περιέρχεται στην Ανεξάρτητη Αρχή, που μόνη της θα φτιάχνει το σύστημα των ελέγχων. Μάλιστα, θα χρησιμοποιηθούν και δομές παρά πολύ προηγμένης ηλεκτρονικής παρακολούθησης της διαφθοράς»

Ποιες είναι οι πιο βασικές δια τάξεις αυτού του νομοσχεδίου;

«Κατά την άποψή μου, η πιο βασική καινοτομία έγκειται στο γεγονός ότι μεταφέρεται ένα πολύ μεγάλο κομμάτι ύλης στην υπηρεσιακή Διοίκηση από την πολιτική κυβέρνηση. Μεγάλα κομμάτια που πριν αποφασίζονταν σε επίπεδο πολιτικό, πλέον θα αποφασίζονται σε επίπεδο διοικητικό, μεταφέροντας όλες τις αρμοδιότητες που έχουν να κάνουν με ατομικές πράξεις και εισάγοντας το νέο θεσμό του υπηρεσιακού γενικού γραμματέα ο οποίος θα προέρχεται από τη Διοίκηση. Θα είναι δημόσιος υπάλληλος καριέρας. Θα επιλέγεται από το ΑΣΕΠ. Θα εξελίσσεται με βάση το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα και ανεξάρτητα από υπηρεσιακά συμβούλια. Θα συγκεντρώνει όλη την ύλη και των οικονομικών, και του προσωπικού, και του συντονισμού. Θα αποτελεί στην πραγματικότητα την κορυφή της διοικητικής πυραμίδας. Όλες οι ατομικές πράξεις θα μεταφερθούν στη Διοίκηση. Δεν θα χρειάζεται, πλέον, να φτάσουμε στο επίπεδο του υπουργού για να πάρουμε μια απλή άδεια. Και αυτό καταπολεμά και γραφειοκρατία, και διαφθορά».

Εκτός από τον υπηρεσιακό γενικό γραμματέα, στα υπουργεία θα υπάρχει και ο γενικός γραμματέας των υπουργείων που θα ορίζεται από την κυβέρνηση. Ποιοι είναι οι διαφορετικοί ρόλοι τους;

«Φτιάχνουμε ένα σαφή διαχωρισμό μεταξύ της Πολιτικής και Υπηρεσιακής Διοίκησης. Είναι μια δομή που θα είναι η Πολιτική Διοίκηση, πρωθυπουργός, υπουργοί, θεματικοί γενικοί γραμματείς, και μια διοικητική υπηρεσιακή δομή που θα είναι ο υπηρεσιακός γενικός γραμματέας, γενικοί διευθυντές κ.ά.  Αυτός ο σαφής διαχωρισμός έχει μεγάλη αξία, γιατί στον πρώτο πυλώνα, τον πολιτικό, διατηρείται το μεγάλο κομμάτι της πολιτικής κατεύθυνσης, αυτό που το Σύνταγμα αναθέτει στην πολιτική εξουσία και είναι και ο δημοκρατικός κανόνας. Και η Διοίκηση, η οποία σας θυμίζω είναι συνεχής και ανεξάρτητα των πολιτικών αλλαγών, παίρνει πλέον ένα τεράστιο κομμάτι ύλης από την Πολιτική Διοίκηση. Άρα, ουσιαστικά έχουμε μια πολύ μεγάλη αποπολιτικοποίηση του διοικητικού έργου. Έχουμε συνέχεια του Κράτους μέσω μιας Διοίκησης που δεν θα βρίσκεται υπό την πολιτική ποδηγέτηση».

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα