Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Ταχύτερα πωλούμενο αεροσκάφος της Boeing
Καθηλώνουν τα Boeing 737 MAX 8 μετά την τραγωδία της Ethiopian Airlines

4.500 παραγγελίες από 100 διαφορετικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο

Η τραγωδία στην Αιθιοπία με τους 158 νεκρούς φέρνει στο φως τα μεγάλα ερωτήματα για την συντριβή του δεύτερου ολοκαίνουργιου αεροπλάνο του συγκεκριμένου τύπου που πέφτει μέσα σε έξι μήνες.

Για δεύτερη φορά σε διάστημα λίγων μηνών, ένα Boeing 737 MAX 8 συντρίβεται λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, εγείροντας ερωτήματα για το αεροσκάφος της αμερικανικής εταιρεία.

Είχε προηγηθεί στο τέλος του Οκτωβρίου η συντριβή του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων της ινδονησιακής εταιρείας χαμηλού κόστους Lion Air που κατέπεσε στην Θάλασσα της Ιάβας σκοτώνοντας 189 ανθρώπους.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε ακριβή σχόλια», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, ειδικός αεροναυτικής του Teal Group, ο οποίος ερωτήθηκε για τις συνθήκες του δυστυχήματος και τις ομοιότητες ανάμεσα στις δύο τραγωδίες.

Μόνο τα στοιχεία της πτήσης και οι συνομιλίες στο κόκπιτ που περιέχονται στα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους μπορούν να δώσουν απαντήσεις για τα αίτια του δυστυχήματος: τεχνικά προβλήματα, σφάλμα του πιλότου ή συνδυασμός πολλών παραγόντων.

Προς το παρόν, «ο πιλότος δήλωσε ότι είχε προβλήματα και ότι ήθελε να επιστρέψει» και «έλαβε την άδεια» να κάνει μεταβολή και να κατευθυνθεί και πάλι προς την Αντίς Αμπέμπα, δήλωσε ο επικεφαλής της Ethiopian Airlines Τεγουόλντε ΓκεμπρεΜαριάμ κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην Αντίας Αμπέμπα. Είναι επίσης γνωστό ότι οι μετεωρολογικές συνθήκες ήταν καλές σήμερα το πρωί στην Αντίς Αμπέμπα.

Πρόκειται για τον ίδιο τύπο αεροσκάφους, του Boeing 737 Max. Οπως και στην περίπτωση της Lion Air, το δυστύχημα συμβαίνει αμέσως μετά την απογείωση και οι πιλότοι εκπέμπουν μηνύματα για να πουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Στην συνέχεια το αεροσκάφος πέφτει. Είναι δύσκολο να ειπωθεί ότι αυτό δεν μοιάζει με το πρώτο δυστύχημα», παραδέχεται πηγή της αεροναυτικής κοινότητας που δεν θέλησε να κατονομασθεί.

«Πρόκειται για ομοιότητες και η σύγκριση σταματά εκεί στο μέτρο που δεν έχουμε αξιόπιστες πληροφορίες προς το παρόν», επέμεινε από την πλευρά του ο Μισέλ Μερλουζό, διευθυντής της Aerospace & Defence Market Analysis.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες πάντως είναι γνωστές για την σοβαρότητά τους.

Μετά το δυστύχημα της Lion Air, το 737 MAX δημιούργησε πολλά ερωτήματα στην αεροναυτική κοινότητα, την στιγμή που είναι γνωστό ότι το πρόγραμμα 737 MAX είχε συναντήσει προβλήματα στην κατασκευή του αεροσκάφους.

Η εταιρεία Boeing είχε μάλιστα αποφασίσει την διακοπή τον Μάιο 2017 των δοκιμαστικών πτήσεων του προγράμματος 737 Max, εξαιτίας ενός προβλήματος στην κατασκευή του κινητήρα από την CFM, που συμμετέχει σε joint venture με την αμερικανική General Electric και την γαλλική Safran.

Στο τέλος του Ιανουαρίου, 350 αεροσκάφη παραδόθηκαν στις εταιρείες, επί των 5.011 παραγγελιών που είχε δεχθεί η Boeing, που αντιστοιχούν σε επταετές πρόγραμμα κατασκευής με τους σημερινούς ρυθμούς παραγωγής.

Το νέο δυστύχημα αποτελεί σοβαρό πλήγμα για την Boeing και για την οικογένεια των μεσαίων αποστάσεων αεροσκαφών MAX, που είναι η τελευταία, με νέο κινητήρα, εκδοχή του 737, του best-seller όλων των εποχών με παραγωγή άνω των 10.000 αεροσκαφών.

«Το MAX είναι ένα σημαντικό πρόγραμμα για την Boeing για την επόμενη δεκαετία. Αντιπροσωπεύει το 64% της συνολικής παραγωγής της εταιρείας μέχρι το 2032 και έχει σημαντικά λειτουργικά περιθώρια», εξηγεί ο Μισέλ Μερλουζό. «Είναι ένα σημαντικό εργαλείο στις παγκόσμιες μεταφορές και στο διεθνές εμπόριο».

H Boeing θα πρέπει να καθησυχάσει τόσο τους επιβάτες όσο και τους επενδυτές για την αξιοπιστία του αεροσκάφους.

H  εταιρεία εξέφρασε την βαθιά της λύπη για την αεροπορική τραγωδία και διευκρίνισε ότι ομάδα τεχνικών έχει τεθεί στην διάθεση της έρευνας.

Σύμφωνα με τον ειδικό της αεροναυτικής, η Boeing θα υποστεί αναμφίβολα τις αρνητικές συνέπειες του δυστυχήματος στο χρηματιστήριο, αλλά τελικά οι ζημίες θα περιορισθούν για τον όμιλο που μοιράζεται την αγορά με την ευρωπαϊκή Airbus. Και, η σημασία του αεροσκάφους αυτού για την Boeing είναι τόσο μεγάλη, που εάν είναι αναγκαίο να γίνουν τεχνικές διορθώσεις, θα τις κάνει.

Επειτα από το δυστύχημα του πρώτου 737 MAX της εταιρείας Lion Air , η αεροναυτική κοινότητα έθεσε ερωτήματα για την έλλειψη πληροφοριών προς τις εταιρείες και τους πιλότους για το νέο σύστημα ελέγχου απώλειας άντωσης που διαθέτει το μοντέλο αυτό.

Η ομοσπονδία των αμερικανών πιλότων είχε φέρει τότε στο φως πρόβλημα εσφαλμένων πληροφοριών των οργάνων ελέγχου (AOA, Αισθητήρας Γωνίας Προσβολής), που είναι πιθανόν να αποτελούν «το αιτιακό σύστημα του δυστυχήματος της Lion Air».

Μία δυσλειτουργία στους AOA μπορεί να οδηγήσει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή της πτήσης, θεωρώντας ότι βρίσκεται σε απώλεια άντωσης, να θέσει το αεροσκάφος σε πορεία καθόδου, ενώ αντίθετα πρέπει να το ανορθώσει.

Μια έντονη συζήγηση έχει αρχίσει και εξελίσσεται από χθες σε όλη την υφήλιο καθώς πετούν εκατοντάδες Boeing 737 MAX 8 (τις περισσότερες φορές αναφέρεται με τον κωδικό 737-8), με τις περισσότερες αεροπορικές να έχουν αυτόν τον τύπο αεροσκάφους στο στόλο τους. Θεωρείται άλλωστε το τελευταίο μοντέλο του 737, του διασημότερου αεροσκάφους της Boeing και του μεγαλύτερου best seller όλων των εποχών. Είναι ένα αεροσκάφος μικρομεσαίων αποστάσεων, που χρησιμοποιείται από τις περισσότερες εταιρείες και κυρίως αυτές του χαμηλού κόστους.

Στο πλαίσιο αυτής της ανησυχίας που υπάρχει από χθες, ήδη η Ethiopian έλαβε την απόφαση να καθηλώσει όλα τα ιδίου τύπου αεροσκάφη της.

«Μολονότι δεν γνωρίζουμε ακόμη τα αίτια της συντριβής, αποφασίσαμε να κρατήσουμε στο έδαφος τον συγκεκριμένο στόλο αεροσκαφών μας ως μέτρο επιπλέον προφυλάξεων», σημειώνει η αεροπορική εταιρεία στο Twitter.

Ο αιθιοπικός αερομεταφορέας διαθέτει άλλα τέσσερα 737 MAX 8, εξόν του αεροσκάφους που συνετρίβη χθες, σύμφωνα με την ιστοσελίδα παρακολούθησης τροχιάς αεροπλάνων FlightRadar 24.

Και δεν είναι μόνο οι αιθιοπικές αερογραμμές που έλαβαν την απόφαση αυτή.

Σήμερα και η Κίνα διέταξε τη διακοπή πτήσεων των αεροσκαφών τύπου 737 MAX 8 που διαθέτουν οι αερογραμμές της. Συνολικά, οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες (Air China, China Eastern and China Southern) έχουν στους στόλους τους 96 αεροσκάφη 737 MAX.

Η αξιοποίησή τους θα επαναληφθεί αφού επιβεβαιωθεί από τις αμερικανικές αρχές και από την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing ότι «ελήφθησαν μέτρα για να υπάρξουν αποτελεσματικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των πτήσεων», τόνισε η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα.

Επικαλούμενη τη συντριβή της Κυριακής, καθώς και εκείνη της Lion Air τον Οκτώβριο, η υπηρεσία διευκρίνισε πως η αναστολή τίθεται σε ισχύ σήμερα στις 18:00 τοπική ώρα (12:00 ώρα Ελλάδας).

«Δεδομένου του γεγονότος ότι τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν Boeing 737 MAX 8 που είχαν παραδοθεί πρόσφατα έγιναν αμφότερα κατά τη φάση της απογείωσης, παρουσιάζουν ορισμένες ομοιότητες», επισήμανε η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αιτιολογώντας την απόφασή της.

«Θα έλθουμε σε επαφή με την αμερικανική ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας και με την Boeing. Αφού μας επιβεβαιώσουν ότι λήφθηκαν μέτρα για να υπάρξουν αποτελεσματικές εγγυήσεις για τις ασφάλεια των πτήσεων, θα ενημερώσουμε τις (κινεζικές) αεροπορικές εταιρείες ότι μπορούν να ξαναρχίσουν εμπορικές πτήσεις με τα Boeing 737 MAX 8», πρόσθεσε.

Η εντολή της κινεζικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας συνάδει με την πολιτική μηδενικής ανοχής που επιδεικνύει ως προς τους πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων.

Ένας αμερικανός αξιωματούχος, που μίλησε στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς υπό τον όρο να μην κατονομαστεί, ανέφερε πως η Ουάσινγκτον δεν σχεδιάζει να επιβάλει το ίδιο μέτρο, διότι δεν γνωρίζει ακόμη τα αίτια των δύο δυστυχημάτων και διότι το ιστορικό της Boeing ως προς την ασφάλεια είναι καλό.

Εκτός από την απόφαση της Ethiopian Ailrines και την Κίνα που καθήλωσε όλα τα αεροσκάφη Boeing τύπου 737 Max 8, η Cayman Airlines ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην ίδια απόφαση.

Η αεροπορική εταιρεία συνεργάζεται τόσο με την Boeing όσο και με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας των Νήσων Κέιμαν (CAACI) για να «παρακολουθήσει την έρευνα» που εκτυλίσσεται στην Αιθιοπία, δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας της Καραϊβικής, Φάμπιαν Γουόρμς σε δήλωση.

«Ενώ η αιτία αυτής της λυπηρής απώλειας είναι απροσδιόριστη αυτή τη στιγμή, τηρούμε την δέσμευσή μας να θέσουμε πρώτα την ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματός μας, διατηρώντας τις πλήρεις και αναμφισβήτητες ασφαλείς πτήσεις και ,ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να αναστείλουμε τις πτήσεις και των δύο νέων μας Boeing 737 Max 8, από την Δευτέρα 11 Μαρτίου 2019, μέχρι να ληφθούν περισσότερες πληροφορίες» δήλωσε ο Γουόρμς.

 

Οι διαφορές του Boeing 737 Max-8 από τα προηγούμενα μοντέλα

Ο αεροπορικός αναλυτής, με έδρα την Τζακάρτα, Τζέρι Σοτζατμάν, δήλωσε στο BBC πως ο κινητήρας του 737 Max είναι λίγο πιο μπροστά και λίγο πιο ψηλά σε σχέση με τα φτερά, σε σύγκριση με την προηγούμενη έκδοση του αεροπλάνου, κάτι που επηρεάζει την ισορροπία του. Επίσης, ο αισθητήρας και το συνδεδεμένο λειτουργικό λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο από τα προηγούμενα μοντέλα του 737, αλλά οι πιλότοι δεν είχαν ενημερωθεί γι’ αυτό.

Η Επιτροπή Εθνικής Ασφάλειας Μεταφορών της Ινδονησίας, ανέφερε πως η πτήση 610 της Lion Air παρουσίασε «εσφαλμένη εισαγόμενη δύναμη» από έναν από τους αισθητήρες της, που είναι σχεδιασμένος για να προειδοποιεί τους πιλότους εάν το αεροπλάνο κινδυνεύει.

Η Ομοσπονδιακή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας είπε ότι η κατάσταση του αισθητήρα, αν δεν αντιμετωπιστεί, θα μπορούσε να προκαλέσει δυσκολίες στο πλήρωμα του αεροσκάφους όσον αφορά στον έλεγχο του αεροσκάφους και να οδηγήσει σε υπερβολικά μεγάλη γωνία της μύτης του αεροσκάφους προς τα κάτω, σημαντική απώλεια ύψους και πιθανή πρόσκρουση στο έδαφος.

Οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ ειδοποιήθηκαν να ενημερώσουν τα εγχειρίδια πληροφοριών πτήσης για το πλήρωμα.

Την εποχή εκείνη η Ομοσπονδιακή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας δήλωσε ότι οι πληροφορίες διαβιβάστηκαν σε άλλες ρυθμιστικές αρχές αεροπορίας. Η προσδοκία ήταν πως οι ρυθμιστικές αρχές θα ενημέρωναν τις αεροπορικές εταιρείες και με την σειρά τους αυτές θα ενημέρωναν τους πιλότους.

Οι πηγές της αεροπορίας λένε ότι είναι σχεδόν βέβαιο πως οι πιλότοι της Ethiopian Airlines θα είχαν ενημερωθεί σχετικά με το ζήτημα των αισθητήρων.

Όσο για το αεροσκάφος της Ethiopian Airlines, ο αναλυτής της αεροπορίας Τζον Στρίκλαντ, δήλωσε στο BBC: «Θα δοθεί προσοχή στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα πολύ νέο αεροσκάφος, το ίδιο με αυτό του πρόσφατος ατυχήματος της Lion Air και σε μια παρόμοια φάση πτήσης – θα χρειαστεί χρόνος για να διαπιστωθεί η αιτία».

  • Η απάντηση της Boeing

    Σε δήλωσή της την Κυριακή, η Boeing ανέφερε πως μια «τεχνική ομάδα είναι έτοιμη να παράσχει τεχνική βοήθεια κατόπιν αιτήματος και υπό την διεύθυνση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών των ΗΠΑ». Εξέφρασε επίσης την «στήριξή της στις οικογένειες και τους αγαπημένους των οικογενειών και του πληρώματος και είναι έτοιμη να στηρίξει την ομάδα της Ethiopian Airlines».

Το Boeing 737 Max είναι το ταχύτερα πωλούμενο αεροσκάφος στην ιστορία της Boeing, με περισσότερες από 4.500 παραγγελίες από 100 διαφορετικούς φορείς παγκοσμίως.

Η Boeing και η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία Airbus ανταγωνίζονται σκληρά για την κυριαρχία στην κινεζική αγορά, τη δεύτερη μεγαλύτερη του κόσμου, που αναμένεται να γίνει μέσα στη δεκαετία του 2020 η μεγαλύτερη, ξεπερνώντας αυτή των ΗΠΑ, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).

 

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα