Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Τα «κόκκινα» δάνεια καθυστερούν τις 120 δόσεις

Η ελλιπής προετοιμασία του οικονομικού επιτελείου στις διαπραγματεύσεις για το νέο καθεστώς επιδότησης «κόκκινων δανειοληπτών» που θα διαδεχθεί την προστασία του Νόμου Κατσέλη, προκάλεσε ως παράπλευρη απώλεια και την καθυστέρηση της νομοθέτησης για την νέο πρόγραμμα Ρύθμισης Οφειλών σε 120 δόσεις προς ασφαλιστικά ταμεία και Εφορία. Η Τρόικα επιμένει πως τα κριτήρια επιλογής για τη στήριξη τόσο των δανειοληπτών όσο και των οφειλετών στα δημόσια ταμεία πρέπει να είναι ομογενοποιημένα. Βασική διαπίστωση είναι ότι όποιος χρωστά στην τράπεζα δεν πληρώνει και άλλες υποχρεώσεις. Εφόσον η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει ένα νέο εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των «κόκκινων» δανείων θα πρέπει τα κριτήρια για την ρύθμιση οφειλών προς τα δημόσια ταμεία να ταιριάζουν με αυτά των τραπεζικών δανείων. Μέχρι, λοιπόν, οι τράπεζες να καταθέσουν τα στοιχεία για τους «κόκκινους» δανειολήπτες, «παγώνουν» προσωρινά οι συζητήσεις και για το στεγαστικό επίδομα αλλά και για τις 120 δόσεις σε Ταμεία – Εφορίες, καθώς οι ρυθμίσεις αυτές πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία με τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων. Η κυβέρνηση, πάντως, είναι πολύ καλύτερα προετοιμασμένη στο θέμα της θεσμοθέτησης των Ρύθμισης Οφειλών σε πολλές δόσεις για μισθωτούς, συνταξιούχους και όσους δεν εντάσσονται στη ρύθμιση του εξωδικαστικού. Η τελική ρύθμιση θα είναι λιγότερο ελκυστική από αυτή που ανακοίνωσε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, καθώς στη ρύθμιση της Εφορίας θα υπάρχουν και εισοδηματικά κριτήρια, κάτι που δεν ισχύει σε εκείνη των Ταμείων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη ρύθμιση εντάσσονται μισθωτοί, συνταξιούχοι, άνεργοι, μπλοκάκια και επιχειρήσεις που έχουν κλείσει, καθώς και επιχειρήσεις που δεν εντάχθηκαν στον εξωδικαστικό και είναι βιώσιμες. Βασικό και απαραίτητο κριτήριο επιλογής θα είναι το γεγονός ότι εξυπηρετούνται κανονικά οι υποχρεώσεις του τρέχοντος έτους (2019). Η κυβέρνηση προσπαθεί να εντάξει στο σύστημα και τις οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018. Επίσης, αναφέρει ότι η ρύθμιση θα αφορά αποκλειστικά όσους δεν μπορούν να ενταχθούν σε εκείνη του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Το σχέδιο περιλαμβάνει εισοδηματικά κριτήρια με στόχο να εγκριθεί η ρύθμιση από τους Θεσμούς, «κούρεμα» προσαυξήσεων, που θα φθάνει έως και στη διαγραφή τους. Η βασική γραμμή της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους είναι ότι το ισχύον πλαίσιο της πάγιας ρύθμισης οφειλών δεν καλύπτει και χρέη προς τράπεζες, και, ως εκ τούτου, η σχεδιαζόμενη παρέμβαση θα αποσυμπιέσει τη μεγάλη μάζα των φορολογούμενων που χρωστάνε περί τα 182 δισ. στις εφορίες, άλλα 35 δισ. στα ασφαλιστικά ταμεία και 88 δισ. στις τράπεζες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τα ληξιπρόθεσμα χρέη του 2018 (μέχρι και τον Νοέμβριο) αυξήθηκαν κατά 9,69 δισ. ευρώ. Συνολικά τα χρέη προς το Δημόσιο έχουν ήδη ξεπεράσει τα 104,1 δισ. ευρώ. Εάν προστεθούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις που αναλογούν, ξεπερνούν τα 185 δισ. ευρώ. Σήμερα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις και να φθάσουν υπό εξαιρετικές προϋποθέσεις τις 24. Η υπαγωγή στην πάγια ρύθμιση και η υποβολή τόσο της αίτησης όσο και της απαιτούμενης υπεύθυνης δήλωσης μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά. Με την υπαγωγή στη ρύθμιση αποτρέπεται η επιβολή του μέτρου της κατάσχεσης ή αν το μέτρο αυτό έχει ήδη επιβληθεί, αναστέλλεται. Η κυβέρνηση για να κάνει αυτή τη ρύθμιση περισσότερο ελκυστική θέλει να νομοθετήσει την οριστική διαγραφή των οφειλών από προσαυξήσεις και των τόκων εκπρόθεσμης καταβολής. Ανάλογα με το ύψος της οφειλής αλλά και τον χρόνο που δημιουργήθηκαν αυτές, θα κλιμακώνεται το «κούρεμα» στις προσαυξήσεις, το οποίο θα φθάνει στην 100% διαγραφή σε ορισμένες περιπτώσεις. Ιδιαίτερη πρόνοια θα ληφθεί για τους οφειλέτες που χρωστούν σχετικά μικρά ποσά. Η νέα ρύθμιση θα εμφανίζεται πολύ γενναιόδωρη για μικρές, σχετικά, οφειλές, για επικοινωνιακούς κυρίως λόγους, αφού η συντριπτική πλειονότητα των οφειλετών έχει χρέη μεταξύ 3.000-5.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρχει διαγραφή ακόμη και του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουν οι οφειλέτες είναι ότι τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η ρύθμιση να μην έχουν δημιουργήσει νέα χρέη ή τουλάχιστον να τα έχουν τακτοποιήσει μέσω της πάγιας ρύθμισης των 12 δόσεων. Στην περίπτωση δηλαδή που η ρύθμιση της τελευταίας ευκαιρίας ξεκινήσει στις αρχές Μαρτίου, θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί τυχόν οφειλές του πρώτου διμήνου του 2019…

Η κάθε περίπτωση ξεχωριστά

Η λογική της ρύθμισης είναι ότι δύο φορολογούμενοι που χρωστούν ακριβώς το ίδιο ποσό στην Εφορία δεν μπορεί να έχουν τον ίδιο αριθμό δόσεων αποπληρωμής και «κούρεμα» οφειλής όταν το εισόδημα και η περιουσία τους δεν είναι ίδια. Τα βασικά συστατικά της νέας ρύθμισης είναι: ◗ Ελάχιστη καταβολή (μηνιαία δόση) 50 ευρώ ◗ «Κούρεμα» έως 85% στις προσαυξήσεις και τόκους. Το μέγεθος του «κουρέματος» θα κλιμακώνεται ανάλογα με την περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη ◗ Όπως ακριβώς συμβαίνει με τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών, δεν θα τεθεί όριο οφειλής για την υπαγωγή στη ρύθμιση ◗ Θα υπάρχει «κόφτης». Θα ενεργοποιείται με βάση τη συνάρτηση ύψους οφειλής – περιουσιακής κατάστασης. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκλείονται οφειλέτες που έχουν ακίνητα ή καταθέσεις πολλαπλάσιες του χρέους τους. Υπενθυμίζεται ότι και στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών, για οφειλές έως 20.000 ευρώ δεν ισχύει ο λόγος χρέους/περιουσιακής κατάστασης

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα