Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Τουρισμός SOS! – Αλλάζουν οι τάσεις, έρχεται προσαρμογή

Η γερμανική αγορά ύστερα από πολλά χρόνια συντηρητικοποιείται, ενώ η Βρετανία ζει το σίριαλ του Brexit

Ολα δείχνουν ότι φέτος το καλοκαίρι, κλείνει ένας εντυπωσιακός 5ετής ανοδικός κύκλος στην τουριστική αγορά. Τα μηνύματα από τις φετινές κρατήσεις και προκρατήσεις, σε συνδυασμό με τις δύσκολες συνθήκες στην παγκόσμια Οικονομία, δείχνουν ότι τα αλλεπάλληλα ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών δεν θα έχουν συνέχεια και οι παράγοντες της ελληνικής αγοράς οφείλουν να προσαρμοστούν. Το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) εξέδωσε ειδική μελέτη που επισημαίνει ότι διεθνώς η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής και τουρισμό εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές που διαμορφώνονται για τα εισοδήματα των πολιτών. Για την Ελλάδα τα δεδομένα είναι απλά: από τους 30,1 εκατ. τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα, περισσότεροι από 7 εκατομμύρια προέρχονται από δύο βασικές αγορές: τη γερμανική (4,3 εκατ. αφίξεις) και τη βρετανική (πάνω από 3 εκατ. αφίξεις). Οι δύο αυτές αγορές σήμερα, έχουν τα δικά τους προβλήματα. Στη Γερμανία, για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια σημειώνεται οικονομική επιβράδυνση που τρομάζει και συντηρητικοποιεί τη μεσαία τάξη, ενώ η Βρετανία ζει το σίριαλ του Brexit. Με τη δραματική υποτίμηση της τουρκικής λίρας τα μικρομεσαία τουριστικά βαλάντια της Ευρώπης έχουν πολλές αξιόλογες επιλογές 5 αστέρων σε τιμές που στην Ελλάδα θα έβρισκαν μόνο σε καταλύματα 3 ή 4 αστέρων. Οι εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου έχουν, πλέον, εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια συνεννόησης με την απερχόμενη κυβέρνηση και απευθύνονται στην επόμενη, για μια γρήγορη και ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ήδη, έχουν εκμαιεύσει υπόσχεση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη για άμεση κατάργηση του φόρου διαμονής, για μείωση της φορολογίας στον κλάδο της εστίασης συνολικά, και περιμένουν σημαντικές πρωτοβουλίες στη χωροταξική διευθέτηση των τουριστικών επενδύσεων. Επιπλέον, διεκδικούν μεγαλύτερο τμήμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων να χρησιμοποιηθεί για βελτίωση των τουριστικών υποδομών, ιδιαίτερα στους δημοφιλείς προορισμούς, όπου χιλιάδες επισκέπτες ταλαιπωρούνται χωρίς λόγο και τιμωρούνται για την επιλογή να περάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.

Έρχονται πολλοί, αλλά ξοδεύουν λιγότερα…

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις κύριες αγορές προέλευσης του εισερχόμενου Τουρισμού στη χώρα μας, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των δαπανών τους για διακοπές, με επίπτωση και στην επιλογή τους ως προς τους προορισμούς που θα επιλέξουν. Σε ένα τέτοιο κλίμα δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν επιβραδυνθεί ή ακόμα και να αντιστραφεί η αυξητική πορεία των τουριστικών μεγεθών του εισερχόμενου Τουρισμού προς την Ελλάδα. Η μείωση των αφίξεων (-2%), της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης (-4,3%) και των εισπράξεων (-6,2%) από τη Βρετανία το 2018, ίσως να είναι μια πρώτη ένδειξη του πώς η οικονομική αβεβαιότητα, εν προκειμένω του Brexit, σε συνδυασμό με την ασθενέστερη οικονομική δυνατότητα, στην περίπτωση της Βρετανίας λόγω της υποτίμησης της λίρας, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του τουριστικού ρεύματος και των τουριστικών εισπράξεων. Σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός θα εντείνεται και λόγω των δυσμενέστερων οικονομικών συνθηκών στις αγορές μας, η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού Τουρισμού και των προϊόντων του πρέπει διαρκώς να ενισχύεται και να προσαρμόζεται, ώστε να μπορεί να εξακολουθήσει να συνεισφέρει στην Οικονομία και την κοινωνία. Η ικανοποίηση αυτού του στόχου απαιτεί τη συγκρότηση μιας μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για την αναβάθμιση και ωρίμανση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, τη διαχείριση των προορισμών, ένα μίγμα οικονομικής πολιτικής που δεν θα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα με υψηλή φορολογία επί των τιμών, τη διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος που, κατ’ ελάχιστον, δεν θα είναι εχθρικό προς τις νέες επενδύσεις. Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω συντονισμένων ενεργειών ενταγμένων στο ανωτέρω πλαίσιο, όχι μόνον θα βοηθήσει να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις από ένα πιθανά δυσμενέστερο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, αλλά και θα του επιτρέψουν να είναι σε ισχυρότερη θέση όταν αυτό ανακάμψει.

O ΙΝΣΕΤΕ προτείνει: Πώς μπορούν να αντιδράσουν οι τουριστικοί φορείς

Για να αντιμετωπίσει η Ελλάδα τις νέες προκλήσεις χρειάζεται επανασχεδιασμός του τουριστικού προϊόντος. Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ ο Τουρισμός αποτελεί καίριας σημασίας δραστηριότητα για την ελληνική Οικονομία και κοινωνία: √ Συνεισφέρει άμεσα το 11,7% και συνολικά το 26% έως 31% του ΑΕΠ και κατά την αιχμή (Q3) άμεσα το το 16,7% και αυνολικά το 37% έως 44% της απασχόλησης. √ Ανταγωνίζεται ευθέως τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, Πορτογαλία). √ Οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα δαπανούν αντίστοιχα ποσά όπως και αυτοί που επισκέπτονται τους ανταγωνιστές μας. Η διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού Τουρισμού και του ελληνικού τουριστικού προϊόντος πρέπει να αποτελεί διαρκή στόχο. Η υπηρέτηση αυτού του στόχου απαιτεί: √ Παροχή υπηρεσιών με συνέπεια και ποιότητα – η διαρκής υπεροχή του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου έναντι των ανταγωνιστών αποτελεί μια θετική ένδειξη προς αυτήν την κατεύθυνση, δεδομένης της σημασίας της διαμονής στη συνολική τουριστική εμπειρία.  Δεν αρκεί, όμως, από μόνη της και είναι απαραίτητη μια «πανστρατιά» των παρόχων υπηρεσιών προς τους τουρίστες για ποιοτικές υπηρεσίες «value for money». √ Διαχείριση προορισμών που κατ’ ελάχιστον χρειάζεται: • Βελτίωση των υποδομών, που είναι αυτονόητες σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα, αλλά, δυστυχώς, συχνά είναι ανεπαρκείς στη χώρα μας: ορθή διαχείριση των απορριμμάτων και υγρών αποβλήτων – ενεργειακή και υδατική επάρκεια – διαχείριση του χώρου και του Περιβάλλοντος – αστική συγκοινωνία. • Βελτίωση επιλεγμένων υποδομών, όπως τα λιμάνια και η ασφάλεια του οδικού δικτύου στα περισσότερα νησιά. • Συνέργειες μεταξύ των τουριστικών φορέων για ανάδειξη συμπληρωματικότητας των επιμέρους δραστηριοτήτων και υποδομών για τη δημιουργία ενός πιο σύνθετου και ελκυστικού προϊόντος. • Φορολογικό πλαίσιο που δεν θα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα με υψηλή φορολογία επί των τιμών (ΦΠΑ, φόρος διαμονής). • Επενδυτικό περιβάλλον που, κατ’ ελάχιστον, δεν θα είναι εχθρικό προς νέες επενδύσεις. Κομβική σημασία προς την κατεύθυνση αυτή έχει η αποσαφήνιση και απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης για επενδύσεις και λειτουργία των επιχειρήσεων.

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα