Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Το μεροκάματο ενός ντελιβερά

Ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι διανομείς είναι πως αρκετά καταστήματα για να αυξήσουν την πελατεία τους ανοίγουν την εμβέλεια των χαρτών στις εφαρμογές μέσω των οποίων μπορείς να παραγγείλεις στο ίντερνετ, κι έτσι οι ντελιβεράδες κάνουν περισσότερα χιλιόμετρα, ενώ παίρνουν τα ίδια λεφτά.

Η χαρά όλων εμάς που παραγγέλνουμε φαγητό απέξω είναι όταν ακούμε τον ντελίβερι να μας χτυπάει την πόρτα, όμως αυτό το επάγγελμα θεωρείται ως ένα από τα πιο δύσκολα που υπάρχουν. Η επικινδυνότητα του όλου επαγγέλματος είναι στο ότι τόσες ώρες στο δρόμο ο κάθε ντελίβερι βάζει τον εαυτό του σε τεράστιο κίνδυνο. «Να αλλάξουμε το επάγγελμα και όχι επάγγελμα», φώναζαν οι ντελιβεράδες στην πορεία που έκαναν για πρώτη φορά σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Γιάννενα. Αυτό το σύνθημα αντικατόπτρισε πλήρως την αλήθεια που βιώνουν αυτοί οι άνθρωποι, καθώς η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που οι διανομείς δεν έχουν την στοιχειώδη προστασία, αφού έχουν από ελάχιστα έως καθόλου εργασιακά δικαιώματα. Πρέπει να γίνει κάτι άμεσα Μετά την πορεία διαμαρτυρίας, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας, και αφού την ίδια μέρα είχαμε ακόμα ένα περιστατικό θανάτου διανομέα στο δρόμο, το υπουργείο Εργασίας σε αναγγελία του τόνισε πως άμεσα θα ψηφιστεί νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει όσα ζητούν οι ντελιβεράδες για την προστασία τους. Βέβαια, σύμφωνα με τους ίδιους, οι αναγγελίες τις κυβέρνησης είναι ουτοπικές, μια και έχουν γνώση της κατάστασης που επικρατεί στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το σχέδιο του υπ. Εργασίας, οι εργοδότες έχουν: α) την υποχρέωση συντήρησης του οχήματος από τον εργοδότη, εφόσον αυτό είναι της ιδιοκτησίας του, β) την υποχρέωση παροχής μέσων ατομικής προστασίας (κράνος, γάντια κ.λπ.) στον εργαζόμενο, γ) την καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης χρήσης και συντήρησης του οχήματος τουλάχιστον ίσης με το 15% του κατώτατου μισθού, εφόσον το όχημα είναι ιδιοκτησίας του εργαζόμενου, δ) την υποχρεωτική εισαγωγή του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι διανομείς, ιδιοκτησίας είτε του εργοδότη είτε δικής τους, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, με στόχο τη διενέργεια αποτελεσματικότερων ελέγχων, ε) την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με τα συναρμόδια υπουργεία (Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη), με περιεχόμενο την οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου προδιαγραφών για τη συντήρηση των οχημάτων και τον εξοπλισμό ατομικής προστασίας. Επιπλέον, το υπ. Εργασίας σκοπεύει να αναθέσει επιστημονική μελέτη για την ασφάλεια και την υγεία σε κλάδους όπως οι διανομείς σιτισμού. Oι ίδιοι οι διανομείς, υποστηρίζουν πως τα όσα λέει η κυβέρνηση είναι θετικά αλλά πιστεύουν πως το κάνει εν όψει εκλογών. Δεν βλέπουν με ποιον τρόπο θα εφαρμοσθεί αυτή η περιβόητη ρύθμιση, μια και γνωρίζουν πως οι εργοδότες αποκλείεται να δεχτούν αυτές τις ρυθμίσεις. Οι ίδιοι, βέβαια, για αρχή θέλουν να έχουν τα ίδια εργασιακά δικαιώματα με τους άλλους, τα υπόλοιπα μπορούν να τα συζητήσουν εν καιρώ. Οδηγούν «ανάποδα» για τα φιλοδωρήματα Ο κόσμος το ‘χει τούμπανο και εμείς κρυφό καμάρι, λένε οι ντελιβεράδες για τις «αναποδιές» που κάνουν στο δρόμο, στο βωμό της γρήγορης παράδοσης. Ναι, και οδηγούν ανάποδα μερικές φορές, και stop έχουν περάσει, και όλα τα στραβά κάνουν, αλλά ο λόγος, σύμφωνα με τους ίδιους, είναι αρκετά σοβαρός. Οι περισσότεροι ζουν από τα tips που τους δίνουν, αφού τα καταστήματα εστίασης μπορεί να τους πληρώνουν με 3 ευρώ την ώρα ή πολλές φορές να τους διώχνουν γιατί δεν έχει δουλειά, όπως λένε. Οπότε, όσες περισσότερες παραγγελίες δώσουν τόσα περισσότερα φιλοδωρήματα θα πάρουν. Όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, καταλαβαίνουν πως είναι λάθος να οδηγούν πολλές φορές παράνομα, αλλά κάτι πρέπει να κάνουν για να ζήσουν και αυτοί αξιοπρεπώς. Τους καταστρέφουν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές Ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι διανομείς είναι και το ότι αρκετά καταστήματα για να αυξήσουν την πελατεία τους ανοίγουν την εμβέλεια των χαρτών στις εφαρμογές μέσω των οποίων μπορείς να παραγγείλεις στο ίντερνετ, και έτσι οι ντελιβεράδες κάνουν περισσότερα χιλιόμετρα, ενώ παίρνουν τα ίδια λεφτά, που κυμαίνονται από 2 έως 4 ευρώ την ώρα. Ουσιαστικά δουλεύουν μόνο για τις βενζίνες τους, όπως τονίζουν.

Μανώλης Κ. «Με 3 € την ώρα πως να ζήσεις;»

«Ναι, και οδηγώ παράνομα πολλές φορές, και είμαι πολύ τυχερός που δεν με έχει δει η Τροχαία. Αλλά πραγματικά είναι η μόνη λύση για να πάρουμε κάποια παραπάνω λεφτά. Εγώ στο κατάστημα που εργάζομαι μου δίνουν 3 ευρώ την ώρα και πολλές φορές όταν δεν έχει δουλειά μάς διώχνουν κιόλας. Πώς να ζήσω την οικογένειά μου; Εγώ κάνω αυτή τη δουλειά πολλά χρόνια, και αν δεν κάνω αυτές τις παρανομίες δεν θα μπορέσω να συντηρήσω τους δικούς μου. Είμαι σίγουρος πως αυτά που λέει η κυβέρνηση δεν πρόκειται να γίνουν. Αποκλείεται τα μαγαζιά να μας δίνουν μηχανάκια δικά τους. Εμένα σε αυτό που θα ήμουν ικανοποιημένος θα ήταν αν τουλάχιστον μας ασφάλιζαν. Δεν ξέρεις πόσες φορές έχω πάει να τρακάρω από αυτοκίνητα που δεν με έχουν δει καν».

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα