Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

«Φάλτσο» του Υπουργείου Παιδείας

Ενα… φάλτσο του υπουργείου Παιδείας δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση στις τάξεις, μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών των 48 Μουσικών Σχολείων της χώρας. Το υπουργείο επιχειρεί να περάσει σε νομοσχέδιο για άσχετο ζήτημα, διατάξεις που επιφέρουν ριζικές αλλαγές στην εκπαιδευτική και διοικητική λειτουργία των συγκεκριμένων σχολείων, και μάλιστα όλα αυτά εν κρυπτώ, καθώς οι διατάξεις κατατέθηκαν χωρίς να έχει γίνει καμία διαβούλευση. Και μπορεί το υπουργείο να υποστηρίζει ότι οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στον ιδρυτικό νόμο των Μουσικών Σχολείων αποσκοπούν στη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας τους, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, όμως, υποστηρίζουν πως όσα προβλέπουν οι επίμαχες διατάξεις θα φέρουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα και θα οδηγήσουν τα σχολεία στην απαξίωση και στη συρρίκνωσή τους. Οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Πειραιά, τους οποίους ακολούθησε η «ΒτΚ» στην πορεία που πραγματοποίησαν την Τετάρτη στα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιφέρειάς τους, δηλώνουν αποφασισμένοι να κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους ώστε να μην περάσουν οι αλλαγές. «Δεν θα αφήσουμε να ευτελιστούν τα Μουσικά Σχολεία, και μαζί με τους καθηγητές μας είμαστε έτοιμοι να κάνουμε δυναμικό αγώνα για το παρόν και το μέλλον του σχολείου μας», λένε και δίνουν ραντεβού για το Σύνταγμα, όπου στις αρχές της εβδομάδας μαθητές από όλα τα Μουσικά Σχολεία της Αττικής με τα όργανά τους ανά χείρας θα επιχειρήσουν να… δώσουν ρυθμό στο υπουργείο. Την ίδια ώρα, εκπαιδευτικοί και γονείς, πέρα από την αντίδρασή τους καλούν τον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου να αποσύρει τις διατάξεις, και αν θέλει πραγματικά να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει τον θεσμό των Μουσικών Σχολείων, να ξεκινήσει άμεσα το διάλογο για να λυθούν τα προβλήματα.

Αλλάζουν τον σκοπό των Μουσικών Σχολείων

Τις μεγαλύτερες αντιδράσεις έχει φέρει η αλλαγή της περιγραφής του σκοπού των Μουσικών Σχολείων. Στον ιδρυτικό νόμο αναφέρεται ρητά ως σκοπός «η προετοιμασία και η κατάρτιση των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση της Μουσικής», ενώ η διάταξη του υπουργείου καθορίζει ως σκοπό την «προετοιμασία και ενθάρρυνση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τη Μουσική και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν». Με τη νέα διατύπωση εκφράζονται φόβοι αλλοίωσης του χαρακτήρα και του θεσμού των Μουσικών Σχολείων, καθώς δεν γίνεται σαφές ότι θα παρέχουν γνώσεις που οδηγούν σε σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στην επαγγελματική ενασχόληση με τη Μουσική. Ένα δεύτερο σημείο τριβής είναι η προτεινόμενη κατάργηση της «Καλλιτεχνικής Επιτροπής» και η αντικατάστασή της στην ουσία από τις επιστημονικές ομάδες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ουσιαστικά, με αυτή τη διάταξη, το υπουργείο καταργεί μια εξειδικευμένη επιτροπή, που ζούσε μέσα στην κοινωνία των Μουσικών Σχολείων, γνώριζε καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες και τα προβλήματά τους και φρόντιζε για τη λύση τους, με μία επιτροπή που δεν διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία. Μεγάλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει και η διάταξη για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Μέχρι τώρα, για τους καθηγητές Μουσικής ο νόμος όριζε «απόλυτα εξειδικευμένους στους τομείς της Μουσικής», ενώ η προωθούμενη αλλαγή προβλέπει καθηγητές Μουσικής, απλά με «ειδίκευση στα διδασκόμενα μουσικά αντικείμενα». Τέλος, «αγκάθι» αποτελεί και η κατάργηση της παραγράφου 10 του ιδρυτικού νόμου, η οποία όριζε ότι ο τεχνικός εξοπλισμός σε ευρωπαϊκά και ελληνικά παραδοσιακά μουσικά όργανα και τεχνικά μέσα, η συγκρότηση των εργαστηρίων σύγχρονης τεχνολογίας και η εκπόνηση σχεδίων ειδικών προγραμμάτων στους τομείς Μουσικής, ανατίθενται στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας, στο οποίο τα απαραίτητα χρηματικά ποσά χορηγούνται από προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας.

Οι θέσεις του υπουργείου

Παρά τις αντιδράσεις το υπουργείο δεν δείχνει διάθεση να υπαναχωρήσει και εκφράζει τη θέλησή του να φέρει προς ψήφιση στις Βουλή τις διατάξεις με τις προωθούμενες αλλαγές. Και αυτό, παρότι στελέχη του παραδέχονται προχειρότητα και ερασιτεχνισμό στον σχεδιασμό. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να εκληφθεί η παραδοχή ως παράλειψης που θα αποκατασταθεί της μη συμπερίληψης των μαθημάτων Αισθητικής Παιδείας στο αναλυτικό πρόγραμμα. Από εκεί και πέρα, εμμένει στην απόφασή του για κατάργηση της εξειδικευμένης Καλλιτεχνικής Επιτροπής, ενώ σε ό,τι αφορά την κάλυψη των αναγκών των σχολείων σε εξοπλισμό, τονίζεται ότι θα προωθηθεί άμεσα η ανάληψη της σχετικής δαπάνης από κονδύλι του υπουργείου.

Μ. Μενελάου: «Ύπουλο χτύπημα»

Ο υποδιευθυντή του Μουσικού Σχολείου Πειραιά Αντώνης Περιβολάκης και η καθηγήτρια Μουσικής Φανή Κοσώνα μιλώντας στη «ΒτΚ», εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για το προσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Εμείς σαν Μουσικό Σχολείο Πειραιά καλούμε το υπουργείο αφενός να ανακαλέσει το άρθρο 40 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, και αφετέρου να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες, ώστε να αποτραπεί από τη μία πλευρά η διαφαινόμενη υποβάθμιση, και από την άλλη να αναβαθμιστεί το επίπεδο της παρεχόμενης μουσικής παιδείας στα Μουσικά Σχολεία της χώρας», λέει ο κ. Περιβολάκης. Η κ. Κοσώνα τονίζει: «Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να τροποποιήσει το ιδρυτικό νόμο των Μουσικών Σχολείων. Ο ιδρυτικός νόμος αναφέρει πως στα σχολεία αυτά δίνεται κατάρτιση στους μαθητές που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση της Μουσικής. Οι λέξεις κατάρτιση και επαγγελματική κατεύθυνση είναι καίριες. Aυτό που προτείνεται στο σχέδιο νόμου μιλάει για προετοιμασία, ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τη Μουσική, αμέσως η αντίθεση είναι πάρα πολύ χτυπητή και εμφανής». Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο, σύμφωνα με την κ. Κοσώνα, είναι πως καταργείται η Καλλιτεχνική Επιτροπή: «Αυτή η Επιτροπή είχε ως έργο να εποπτεύει τα Μουσικά Σχολεία, αυτό μας δείχνει πως δεν κρίνεται ο θεσμός ως άξιος να υποπτεύεται από ένα εξειδικευμένο Όργανο. Γιατί να βγάλεις την απόλυτη εξειδίκευση; Μάλλον θα αρκεί και η σχετική εξειδίκευση. Σχετικοποιούμε δηλαδή την εξειδίκευση που απαιτείται για να διδάξει ένα μουσικό αντικείμενο». Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών Σχολείων Ελλάδας, Μενέλαος Μενελάου, κάνει λόγο για «ύπουλο χτύπημα στην καρδιά του θεσμού των Μουσικών Σχολείων», και συμπληρώνει: «Διακρίνω μια συντονισμένη προσπάθεια απαξίωσης των Μουσικών Σχολείων. Ξεκίνησε εδώ και έναν χρόνο, με την υπουργική απόφαση που έβαλε χιλιομετρικούς περιορισμούς σε ό,τι αφορά τη μεταφορά των μαθητών, και τώρα έρχεται αυτό το σχέδιο νόμου, που αντί να βελτιώσει και να προωθήσει τον θεσμό, ουσιαστικά μας γυρίζει χρόνια πίσω».

Των Χ. Καντά – Γ. Λαμπράκη

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα