Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Το ISIS στοχοποιεί τους χριστιανούς της Αιγύπτου

Αλλεπάλληλα και πολύνεκρα είναι, πλέον, τα τρομοκρατικά χτυπήματα των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους (ISIS) σε βάρος της χριστιανικής Εκκλησίας των κοπτών της Αιγύπτου. Μετά την υποχώρησή τους στο Ιράκ και τη Συρία, οι εξτρεμιστές ισλαμιστές επικέντρωσαν την προσοχή τους στη χριστιανική μειονότητα της Αιγύπτου, και ιδιαίτερα στην πολυπληθέστερη της ελληνικής, την κοπτική μειονότητα, που αριθμεί περί το 10% των 92 εκατ. Αιγυπτίων, τον σημαντικότερο αριθμητικά χριστιανικό πληθυσμό στο Σουδάν (1%), και ένα αντίστοιχα υψηλό ποσοστό (1%) στη Λιβύη.
Στην επίσκεψή του στην Αθήνα, τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Προκαθήμενος της Κοπτικής Εκκλησίας, Πατριάρχης Τουάντρος (Θεόδωρος) Β’, μίλησε για δογματικές επιθέσεις, οι οποίες σύμφωνα με εκκλησιαστικούς κύκλους θα εντείνονται όσο οι τζιχαντιστές επιχειρούν να εδραιώσουν την επιρροή τους στην ηπειρωτική Αίγυπτο σε αντιστάθμισμα: α) των απωλειών που υφίστανται στο Ιράκ και τη Συρία, και β) της αδυναμίας τους να ελέγξουν προβεβλημένα αστικά κέντρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα το ISIS ίδρυσε παρακλάδι τρομοκρατών με την ονομασία «Επαρχία Σινά», που ήδη έχει αναλάβει την ευθύνη για σειρά επιθέσεων.
Δεν είναι, όμως, η πρώτη φορά που η Εκκλησία των κοπτών στοχοποιείται σε έναν ευμετάβλητο διεθνή ορίζοντα. Από της ιδρύσεώς της το 60 μ.Χ. η κοπτική Εκκλησία θεωρήθηκε η πλέον «πολιτική» διαίρεση του ενός και ενιαίου μέχρι τότε Χριστιανισμού, ένα είδος εθνοθρησκευτικής κοινότητας, γι’ αυτό και συγκέντρωσε τα πυρά από όλους: χριστιανούς, εθνικούς, μουσουλμάνους και, βέβαια αργότερα, μετά το Σχίσμα, τα πυρά όλης της χριστιανικής οικογένειας, καθολικών, ορθοδόξων και προτεσταντών.

Ποιοι είναι οι κόπτες

Πολλοί διεθνείς αναλυτές και θεολόγοι αποδίδουν αυτό το κοινό «μίσος» σε βάρος των κοπτών στην ίδια τη φύση του μονοφυσιτισμού, της δογματικής αλήθειας που πιστεύουν. Για τους φανατικούς μουσουλμάνους είναι «πολυθεϊστές» (!), και για τους φονταμενταλιστές χριστιανούς «αιρετικοί»!
Ο μονοφυσιτισμός διδάσκει την απορρόφηση της ανθρώπινης φύσης του Χριστού από τη θεία κατά την υποστατική ένωση. Για να αντιμετωπιστεί η δοξασία του αυτή, με την οποία μπορούσε να αμφισβητηθεί η ανθρώπινη παρουσία του Χριστού στον κόσμο, συνεκλήθη η Σύνοδος στη Χαλκηδόνα της Μ. Ασίας. Εκεί κυριάρχησε ο άξονας Ρώμης – Κωνσταντινούπολης (δεν υπήρχε ακόμα το Σχίσμα) εις βάρος της Αλεξάνδρειας που είχε παρεκκλίνει από την ορθή πίστη. Οι Αιγύπτιοι πιστοί, με αρχηγούς επισκόπους και μοναχούς που διαφωνούσαν με το ορθόδοξο δόγμα της Εκκλησίας, υπέβαλαν τα αιτήματά τους στην Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας. Το λάθος των κοπτών ήταν ότι τα λαϊκά και δίκαια αιτήματα της επαρχίας τους δεν τα ξεχώρισαν από τις θεολογικές συζητήσεις. Μπλέχτηκαν στο «Χριστολογικό Πρόβλημα» χρησιμοποιώντας υβριστικά και ανατρεπτικά συνθήματα, ενώ δεν απέφυγαν τις συγκρούσεις. Τελικά, η Σύνοδος χαρακτήρισε «αιρετικούς» τους ηγέτες τους και η πολιτεία διέταξε μέτρα εναντίον τους.
Αν και σήμερα η κοπτική έχει αποκαταστήσει πλήρως τις σχέσεις της με τις άλλες χριστιανικές Εκκλησίες, συνεχίζει να αιωρείται ένα πέπλο σκιάς τόσο με τους άλλους χριστιανούς όσο και με τους μουσουλμάνους, που στη περίπτωση των ακραίων παίρνει τη μορφή μιας αιματηρής αναμέτρησης. Σε Αίγυπτο, Σουδάν και Λιβύη οι κόπτες υποφέρουν από διακρίσεις στην Εκπαίδευση, τη λατρεία και την πολιτική εκπροσώπηση. Μιλούν αραβικά, αλλά γράφουν με το ελληνο-κοπτικό αλφάβητο. Στην Ελλάδα ζουν 3-4.000 Αιγύπτιοι κόπτες.

 

Ιερώνυμος: «Ιστάμεθα αλληλέγγυοι!»

Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Πατριάρχης των κοπτών Θεόδωρος Β΄πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη επίσκεψη Προκαθημένου της κοπτικής Εκκλησίας στην Ελλάδα, προσκεκλημένος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας, ενώ την ίδια εποχή προσευχήθηκε μαζί με τον Πάπα της Ρώμης Φραγκίσκο και τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο κατά τη διάρκεια της επισκέψεως των δύο πρώτων στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Ο κίνδυνος των εξτρεμιστών ισλαμιστών είναι ικανός, μέχρι στιγμής, για να παραμερισθούν οι διαφωνίες και οι έριδες μεταξύ των υπολοίπων χριστιανών και των κοπτών. Χαρακτηριστικά, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, προσφωνώντας τον κόπτη Πατριάρχη, τόνισε: «Η παρουσία Σας εδώ προσλαμβάνει μείζονα αξία σε περίοδο εξαιρετικά ταραγμένη και κρίσιμη. Έχω τη βεβαιότητα ότι πολύτιμες σκέψεις και λόγοι ουσίας θα αναπτυχθούν αμοιβαίως στη διάρκεια της Επισκέψεώς Σας, οι οποίες θα βοηθήσουν να εμβαθύνουμε σε όσα μας ενώνουν. Σήμερα, δυστυχώς η καθ’ Υμάς Εκκλησία ως και άπασα η Μέση Ανατολή γίνονται συχνά αποδέκτες βιαίων εκφράσεων θρησκευτικού φονταμενταλισμού, που θέτουν σε δοκιμασία το πιστό ποίμνιο Υμών, το οποίο όμως δίδει εμπράκτως μαρτυρία Χριστού. Η Εκκλησία της Ελλάδος, μετά των έκπαλαι αγαθών αισθημάτων προς τον πιστό λαό Σας, ίσταται προς Υμάς αλληλέγγυος». Στην επίσκεψη εκείνη ο κόπτης Πατριάρχης έγινε δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ενώ συμμετείχε σε διευρυμένη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό, συνοδικούς μητροπολίτες και τον αρμόδιο υφυπουργό Εξωτερικών Γιάννη Αμανατίδη. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, στη σύσκεψη εξετάστηκε η δυνατότητα πραγματοποίησης δράσεων που θα βοηθήσουν στην ειρηνική συμβίωση όλων των δογμάτων της ευρύτερης περιοχής της Μέσης Ανατολής, όπως επίσης και της προστασίας της θρησκευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Σύμφωνα, ωστόσο, με κύκλους της Μονής Πετράκη η συνταύτιση των κοπτών με το Ορθόδοξο Πατριαρχείο της Αλεξανδρείας ενέχει κινδύνους στοχοποίησης και των Ελλήνων ορθοδόξων, καθώς και της μικρής ελληνικής κοινότητας σε Κάιρο και Αλεξάνδρεια. Μέχρι σήμερα δεν έχουν υπάρξει φαινόμενα σκόπιμης βίας σε βάρος ορθοδόξων από εξτρεμιστές μουσουλμάνους. Ακόμα και η βομβιστική επίθεση σε βάρος πούλμαν με δήθεν επισκέπτες της Μονής Σινά, που αρχικά παρουσιάστηκε ως «χτύπημα» ορθόδοξου στόχου, αποδείχθηκε ότι αφορούσε σε συμβάν σε μεγάλη απόσταση από τη Μονή και αφορούσε, και πάλι, κόπτες. Της ενδοεκκλησιαστικής «ανταρσίας» επικεφαλής ήταν ο μητροπολίτης Πειραιά Σεραφείμ, ο οποίος κάλεσε τον κόπτη Πατριάρχη να ζητήσει συγνώμη και να επανέλθει στις τάξεις της χριστιανικής ορθόδοξης Εκκλησίας!

Η βιογραφία του Κ. Μήτση