Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος: «Μπολιάζουν την Παιδεία με τον λαϊκισμό του ’80»

«Δε χωρούν ούτε άβατα ούτε θύλακες ανομίας. Σε περίπτωση έκνομων και παραβατικών πράξεων το κράτος θα πρέπει να παρεμβαίνει», επισημαίνει στη συνέντευξή του στη «ΒτΚ» ο πρώην υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ν.Δ. (2013- 2014), και σήμερα καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κώστας Αρβανιτόπουλος σχολιάζοντας τις ρυθμίσεις που επιχειρεί να εισαγάγει στην Ανώτατη Παιδεία η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με το πρόσφατο νομοσχέδιο. Και προσθέτει: «Εμείς οραματιζόμαστε ένα Πανεπιστήμιο δημοκρατικό, εξωστρεφές, ναό της Γνώσης και της Έρευνας. Η κυβέρνηση θέλει το Πανεπιστήμιο ένα “γαλατικό χωριό”, όμηρο στους “μπαχαλάκηδες”, με το άσυλο να προστατεύει την παραβατικότητα και την παρανομία και οι φοιτητές να διαφθείρονται από μια κουλτούρα συναλλαγής».
Όσον αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ο καθηγητής, και για 9 έτη (2000-2009) γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Δημοκρατίας «Κωνσταντίνος Καραμανλής», Κώστας Αρβανιτόπουλος, τονίζει: «Η αξιολόγηση δομών και εκπαιδευτικών είναι μια αναγκαία διαδικασία για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος». Και διευκρινίζει: «Δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, δεν είναι ξεκαθάρισμα κομματικών λογαριασμών, ούτε συνδέεται με απολύσεις».

Πώς κρίνετε τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση; Πιστεύετε ότι οι αλλαγές που προωθούνται έχουν στόχευση την αναβάθμιση των ΑΕΙ και ΤΕΙ ή συντεχνιακές διευθετήσεις;

«Το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση μας γυρίζει στο παρελθόν. Λογοδοτεί σε συνθήκες που έχουν ξεπεραστεί από τις εξελίξεις. Είναι αναχρονιστικό και επαναφέρει τις παθογένειες της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το άσυλο της ανομίας και της παραβατικότητας, τη συναλλαγή καθηγητών και φοιτητών για την εκλογή διοικητικών οργάνων στα πανεπιστήμια, την εσωστρέφεια και το μαρασμό. Σε όλο τον κόσμο τα σύγχρονα πανεπιστήμια ασχολούνται με νέα γνωστικά πεδία, με νέες ερευνητικές προκλήσεις, με νέους τρόπους διδασκαλίας, με την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών. Εμείς στην Ελλάδα τρώμε τις σάρκες μας για το σύστημα διακυβέρνησης και οργάνωσης των πανεπιστημίων».

Δείχνουμε, κ. καθηγητά, σα να μην μπορούμε να συμφωνήσουμε στα στοιχειώδη..

«Εμείς πασχίσαμε να εφαρμόσουμε τον 4009, που έφερνε ένα νέο τρόπο διοίκησης στα ΑΕΙ, αλλά, το σημαντικότερο, να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα εξορθολογισμού, αναβάθμισης, και εξωστρέφειας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση όλων των ιδρυμάτων μας, αφού αναβαθμίσαμε την ΑΔΙΠ. Έτσι, τα τμήματα βοηθήθηκαν στην αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών τους. Κάναμε έναν πρώτο εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ. Ζητήσαμε από τα ΤΕΙ να αναμορφώσουν τα γνωστικά πεδία τους για να καλύπτουν τις ανάγκες της Τεχνολογικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Παροτρύναμε τα ιδρύματα να ολοκληρώσουν τους Οργανισμούς τους. Προχωρήσαμε στην εκκαθάριση των μητρώων από τους “αιώνιους” φοιτητές. Εμείς οραματιζόμαστε ένα Πανεπιστήμιο δημοκρατικό, εξωστρεφές, ναό της Γνώσης και της Έρευνας. Η κυβέρνηση θέλει το Πανεπιστήμιο ένα “γαλατικό χωριό”, όμηρο στους “μπαχαλάκηδες”, με το άσυλο να προστατεύει την παραβατικότητα και την παρανομία και οι φοιτητές να διαφθείρονται από μια κουλτούρα συναλλαγής».

Από τη συζήτηση για το νομοσχέδιο τις εντυπώσεις έκλεψε η επιλογή σημαιοφόρου και των παραστατών στο Δημοτικό με κλήρωση. Δεδομένου ότι η απόδοση της σημαίας στον άριστο μαθητή της τάξης ήταν σημείο επιβράβευσης και όχι διάκρισης σε βάρος των υπολοίπων, πώς κρίνετε την πολύκροτη αυτή απόφαση; Εκτιμάτε ότι εκφράζει μια γενικότερη αντίληψη πολιτικής;

«Η κυβέρνηση είναι συνολικά αντίθετη με κάθε έννοια αριστείας, αξιολόγησης, και ευγενούς άμιλλας. Ακύρωσε τις εξετάσεις στα δημόσια πρότυπα σχολεία, που είχαμε νομοθετήσει, και επανέφερε την κλήρωση, καταργώντας, στην ουσία, τα πρότυπα σχολεία. Κατήργησε και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που είχαμε επαναφέρει ύστερα από 32 χρόνια. Κατήργησε και την υποχρέωση οι μαθητές να έχουν τουλάχιστον 10 στα Μαθηματικά και τη Γλώσσα για να προαχθούν. Από αυτή την πολιτική δεν ξέφυγε ούτε ο τρόπος επιλογής σημαιοφόρων. Και αυτός με κλήρωση. Φοβούμαι ότι μπολιάζουν ξανά το εκπαιδευτικό σύστημα με το λαϊκισμό της δεκαετίας του ’80. Επαναφέρουν την κουλτούρα της ήσσονος προσπάθειας και του ισοπεδωτικού εξισωτισμού».

Ένα άλλο μέτωπο στην Παιδεία, κ. Αρβανιτόπουλε, είναι οι πρωθυπουργικές και υπουργικές υποσχέσεις για την κατάργηση των Πανελληνίων. Οι αλλαγές που προωθεί για το θέμα αυτό ο υπουργός Παιδείας θα βοηθήσουν στη δημιουργία ενός καλύτερου και αξιοκρατικού συστήματος;

«Οι δηλώσεις του υπουργού έχουν προξενήσει σύγχυση και αναστάτωση στις μαθήτριες και στους μαθητές και στις οικογένειές τους. Είναι εξαγγελίες που δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Και για το λόγο αυτό, ο ίδιος ο υπουργός άρχισε να μεταθέτει το χρονικό ορίζοντα της κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε βάθος χρόνου, σε τρία, σε πέντε χρόνια. Ο υπουργός ισχυρίζεται ότι θα καταργήσει τις Εξετάσεις ενδυναμώνοντας την αυτοτέλεια του Λυκείου, όταν κάνει ακριβώς το αντίθετο. Αποδομώντας τη σημαντική μεταρρύθμιση της κυβέρνησής μας για το νέο Λύκειο, που αναβάθμιζε το Λύκειο και ενίσχυε την παιδευτική του αυτονομία. Ο υπουργός επαναφέρει, δυστυχώς, ένα Λύκειο της ήσσονος προσπάθειας, της φροντιστηριοποίησης και της παπαγαλίας».

Υπάρχει κάποια ολοκληρωμένη αντιπρόταση από τη Ν.Δ.;

«Εάν η κυβέρνηση είχε αφήσει το νέο Λύκειο που φτιάξαμε να λειτουργήσει τότε, με την πάροδο του χρόνου οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αποτελούσαν όχι το μοναδικό, αλλά ένα από τα κριτήρια εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θέλω να είμαι σαφής. Απόλυτη κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων ούτε μπορεί ούτε πρέπει να γίνει. Κάποιας μορφής πανελλαδική, αντικειμενική και αδιάβλητη εξέταση για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια πρέπει να υπάρχει, όπως στις περισσότερες χώρες του κόσμου».

Για το άσυλο ποια είναι η θέση της Ν.Δ.;

«Η κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού του ασύλου ήταν από τις βασικές προϋποθέσεις που έθεσε η Ν.Δ. για την υπερψήφιση του ν. 4009. Η θέση μας είναι σαφής και κρυστάλλινη. Για το χώρο των ΑΕΙ πρέπει να ισχύει ό,τι ισχύει σε όλη την ελληνική επικράτεια. Δεν χωρούν ούτε άβατα ούτε θύλακες ανομίας. Σε περίπτωση έκνομων και παραβατικών πράξεων το κράτος θα πρέπει να παρεμβαίνει, όπως παρεμβαίνει στην υπόλοιπη επικράτεια, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη πρόσκληση».

Κύριε υπουργέ, πώς κρίνετε το μέτρο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών;

«Η αξιολόγηση δομών και εκπαιδευτικών είναι μια αναγκαία διαδικασία για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Μετά την κατάργηση της αξιολόγησης από το ΠΑΣΟΚ, τη δεκαετία του ’80, το εκπαιδευτικό μας σύστημα είχε το θλιβερό προνόμιο να είναι το μόνο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης. Εμείς οραματιστήκαμε και νομοθετήσαμε μια διαδικασία αξιολόγησης ανοιχτή, αξιοκρατική, και αδιάβλητη. Για το λόγο αυτό, ενισχύσαμε την ΑΔΙΠ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και δημιουργήσαμε μια άλλη ανεξάρτητη Αρχή, την ΑΔΙΠΔΕ, για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Ποιούς θεωρείτε κατάλληλους να διαδραματίσουν το ρόλο των αξιολογητών;

«Η αξιολόγηση έχει στόχο να διορθώσει τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, να επιβραβεύσει τους καλούς και να βοηθήσει να βελτιωθούν οι λιγότερο καλοί. Δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, δεν είναι ξεκαθάρισμα κομματικών λογαριασμών, ούτε συνδέεται με απολύσεις. Για το λόγο αυτό, είχαμε συστήσει ανεξάρτητες Αρχές επιφορτισμένες να προχωρήσουν στην αξιολόγηση με αδιάβλητα και αξιοκρατικά κριτήρια».

 

Είπε για

ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ:
«Είναι αναχρονιστικό και επαναφέρει τις παθογένειες της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης»

ΤΗΝ… ΚΛΗΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΑΙΑ:
«Επαναφέρουν την κουλτούρα της ήσσονος προσπάθειας και του ισοπεδωτικού εξισωτισμού»

ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ:
«Απόλυτη κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων ούτε μπορεί ούτε πρέπει να γίνει»

 

Η βιογραφία του Κ. Μήτση