Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Θεόδωρος Φορτσάκης: «ΟΙ ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ θέλουν ισοπεδωτική Εκπαίδευση και κομματικό έλεγχο»

«Η κυβέρνηση προτάσσει συστηματικά το μικροπολιτικό συμφέρον και τον επικοινωνιακό χειρισμό όλων των κρίσιμων ζητημάτων»

Το φόβο ότι με το προωθούμενο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα υπάρξει έλλειψη αντικειμενικότητας, εκφράζει ο βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ., πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεόδωρος Φορτσάκης.

Μιλώντας στη «ΒτΚ» υποστηρίζει ότι το υπάρχον σύστημα πράγματι χρειάζεται αλλαγή, αλλά αυτή πρέπει να γίνει σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση, ενώ, σχολιάζοντας τον πρόσφατο νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κάνει λόγο για επιστροφή στο χειρότερο παρελθόν της, ισοπέδωση και κομματισμό.
Θέση παίρνει σχετικά με τον παραλληλισμό ναζισμού – σταλινισμού, που έκανε κάποιους να πιστέψουν ότι ταυτίζεται με τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως λέει ο κ. Φορτσάκης, φασισμός – ναζισμός και κομμουνισμός – σταλινισμός είναι εντελώς διαφορετικά καθεστώτα, καθώς έχουν διαφορετικές αφετηρίες. «Αυτή η διαφορά, όμως, δεν εμποδίζει, αντίθετα από ό,τι ισχυρίστηκε ο κ. Κοντονής, να ερευνήσουμε τα εγκλήματα που τελέστηκαν σε αυτά τα διαφορετικά καθεστώτα», υπογραμμίζει και εξηγεί: «Από την πλευρά των θυμάτων ελάχιστα ενδιαφέρει αν το βασανιστήριο επιβάλλεται από το ένα ή το άλλο καθεστώς». Πηγαίνοντας και ένα βήμα παραπέρα, ο κ. Φορτσάκης κατηγορεί την κυβέρνηση για ολοκληρωτική αντίληψη, καθώς αρνήθηκε φέτος τη συμμετοχή της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ημέρα μνήμης για τα θύματα όλων των ολοκληρωτικών και αυταρχικών καθεστώτων, που, ως εκ τούτου, την απομόνωσε από την κοινή αξιακή ευρωπαϊκή βάση.

Αμφιβολίες εκφράζει για το αν θα ολοκληρωθεί έγκαιρα η τρίτη αξιολόγηση, ενώ καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι προτάσσει συστηματικά το κομματικό συμφέρον, με προμετωπίδα τον επικοινωνιακό χειρισμό όλων των κρίσιμων ζητημάτων.

Αναφορικά, τέλος, με τον ΕΝΦΙΑ τονίζει τη δέσμευση της Ν.Δ. να μειωθεί κατά 20% το πρώτο έτος και 10% το δεύτερο, και υπογραμμίζει την ανάγκη να επανυπολογιστούν οι αντικειμενικές αξίες για να πλησιάσουν τις εμπορικές, ώστε να εξαλειφθούν οι μεγάλες σημερινές ανισότητες, θυμίζοντας ότι αυτό αποτελεί επιταγή του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Πώς κρίνετε τις αλλαγές στην Παιδεία, και ειδικότερα το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια που μόλις εξήγγειλε ο κ. Γαβρόγλου;

«Ύστερα από αναρίθμητες και συχνά αντιφατικές εξαγγελίες για δήθεν κατάργηση των Πανελληνίων Εξετάσεων, τελικά ο υπουργός ανακοίνωσε ένα σύστημα… διπλών Εξετάσεων! Και μάλιστα, εκτός από δύο κεντρικά οργανωμένες Εξετάσεις, η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο θα εξαρτάται πλέον κατά 20% και από ενδοσχολικές επιδόσεις, με κίνδυνο την έλλειψη αντικειμενικότητας. Προσωπικά θεωρώ ότι το υπάρχον σύστημα Πανελληνίων Εξετάσεων είναι μεν αντικειμενικό και διαφανές, αλλά κατά την ουσία του είναι πλήρως αποτυχημένο. Ενδεικτικά σημειώνω ότι μόνο το 20% των εξεταζομένων επιτυγχάνει να εισαχθεί στη σχολή που επιθυμεί, ενώ εισάγονται και υποψήφιοι με κάτι παραπάνω από 1 μονάδα στις 20! Η επιτυχία βασίζεται στην αποστήθιση, που στερεί τα παιδιά μας από κριτική σκέψη. Ξέρουμε, τέλος, ότι το υπάρχον σύστημα απαξιώνει το Λύκειο, ιδίως την τελευταία τάξη, ενώ διογκώνει υπέρμετρα τη συμπληρωματική ιδιωτική Παιδεία, την αποκαλούμενη και “παραπαιδεία”. Πρέπει, λοιπόν, το σύστημα να αλλάξει. Αλλά πώς; Η αλλαγή του συστήματος προϋποθέτει μια συνολική αντίληψη για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Προσωπικά πιστεύω ότι θα έπρεπε να κινηθούμε σε δύο άξονες. Από τη μία πλευρά να θεσμοθετήσουμε ένα Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου, με ενιαίες Πανελλήνιες Εξετάσεις, με εγγυήσεις αντίστοιχες με τις σημερινές, υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, κατά το πρότυπο του γαλλικού “Baccalaureat”. Τα πανεπιστήμια θα καθορίζουν τον αριθμό των εισαγομένων, καθώς και τα ειδικότερα κριτήρια επιλογής τους, βασιζόμενα όμως αποκλειστικά στις επιδόσεις στο Εθνικό Απολυτήριο, π.χ. κατώτατο συνολικό βαθμό και κατώτατο βαθμό σε ορισμένα μαθήματα. Παντού ανήκει στα πανεπιστήμια η επιλογή των φοιτητών τους, δεν τους επιβάλλεται από το κράτος. Από την άλλη μεριά, πρέπει να αποσυμφορήσουμε και αποφορτίσουμε την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Πρέπει, όπως στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, τουλάχιστον το 50% των μαθητών να προσανατολίζεται ήδη από το Γυμνάσιο προς την Τεχνική Επαγγελματική Παιδεία, η οποία σε εμάς είναι σήμερα πλήρως απαξιωμένη. Όλη αυτή η συνολική μεταρρύθμιση χρειάζεται προετοιμασία και χρόνο, ώστε να μην αναστατώσει τους υποψηφίους».

Μπορεί να υπάρξει συνεννόηση με την κυβέρνηση στα θέματα Παιδείας ή το χάσμα απόψεων είναι μεγάλο;

«Η επίτευξη συναινέσεων αποτελεί διαρκές ζητούμενο στην πολιτική. Μακάρι να μπορούσε να επιτευχθεί πρώτα-πρώτα στην Παιδεία. Θα μπορούσε να υλοποιηθεί με τη διακομματική εκπόνηση ενός εθνικού εκπαιδευτικού σχεδίου και τη θεσμοθέτηση ενός μόνιμου μη πολιτικού υφυπουργού για την εφαρμογή του. Η Νέα Δημοκρατία έχει επανειλημμένα επιδείξει διάθεση διαλόγου. Όμως, ο διάλογος αυτός διεξήχθη ψευδεπίγραφα από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και αναγκαστήκαμε να αποχωρήσουμε, ενώ φάνηκε ότι και οι αντιλήψεις μας για την Παιδεία είναι διαμετρικά αντίθετες. Εμείς πιστεύουμε στην ελευθερία επιλογής, στην αριστεία, στην αξιοκρατία, στην αξιολόγηση, στις ίσες ευκαιρίες για όλους. Εκείνοι πιστεύουν στην ισοπεδωτική Εκπαίδευση και στον κομματικό έλεγχο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρόσφατος νόμος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που τη γύρισε στο χειρότερο παρελθόν της».

Στο άλλο επίκαιρο θέμα για τα εγκλήματα ναζισμού και σταλινισμού εκφράσατε κάποιες απόψεις που δημιούργησαν αίσθηση και δόθηκε η εντύπωση ότι δε διαφωνείτε με τον υπουργό Δικαιοσύνης. Γιατί χαρακτηρίσατε ανιστόρητους όσους ταυτίζουν το ναζισμό με τον κομμουνισμό;

«Εδώ πρέπει να ξεχωρίσουμε δύο διαφορετικά ζητήματα. Το πρώτο αφορά την ταύτιση φασισμού – ναζισμού και κομμουνισμού – σταλινισμού. Το ένα δεν έχει σχέση με το άλλο. Ο φασισμός – ναζισμός στηρίζεται στην υπεροχή του έθνους και της φυλής, και τον αντισημιτισμό, ενώ ο κομμουνισμός στην πρωτοκαθεδρία της εργατικής τάξης και τη δικτατορία του προλεταριάτου για την επίτευξη της αταξικής κοινωνίας, με παραμορφωτική μορφή το σταλινισμό. Αυτή η διαφορά, όμως, δεν εμποδίζει, αντίθετα από ό,τι ισχυρίστηκε ο κ. Κοντονής, να ερευνήσουμε τα εγκλήματα που τελέστηκαν σε αυτά τα διαφορετικά καθεστώτα. Από την πλευρά των θυμάτων ελάχιστα ενδιαφέρει αν το βασανιστήριο επιβάλλεται από το ένα ή το άλλο καθεστώς. Γι’ αυτό το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε το 2009 να καθιερώσει την 23η Αυγούστου κάθε χρόνου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης για τα θύματα όλων των ολοκληρωτικών και αυταρχικών καθεστώτων. Εκείνη την ημέρα υπογράφηκε το 1939 το Σύμφωνο Μολότοφ – Ρίμπεντροπ. Η Ελλάδα αρνούμενη τη συμμετοχή της εφέτος, ενώ πέρυσι πήγε, απομονώνεται από την κοινή αξιακή ευρωπαϊκή βάση, που προτάσσει τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η απόφασή της κυβέρνησης, λοιπόν, όχι μόνο δεν είναι ορθή, αλλά αντικαθρεφτίζει και προτάσσει μια ολοκληρωτική αντίληψη. Γι’ αυτό δημιούργησε μεγάλη αντιπαράθεση».

Ας έρθουμε τώρα στην πιο πεζή πραγματικότητα. Όταν η Ν.Δ. κερδίσει τις εκλογές, τι πρέπει να διορθώσει άμεσα από τα πεπραγμένα των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ.;

«Όπως το ανακοίνωσε πρόσφατα και ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, διαμορφώνουμε πλήρες συγκεκριμένο πρόγραμμα για όσα πρέπει να γίνουν από την επομένη των εκλογών. Αυτό περιλαμβάνει άμεσες διαθρωτικές μεταρρυθμίσεις και μέτρα στους σημαντικούς τομείς, όπως στη Δημόσια Διοίκηση, στην Υγεία, στην Παιδεία, στη Δικαιοσύνη, στη Δημόσια Τάξη. Περιλαμβάνει, επίσης, την εφαρμογή νέου μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής με σταδιακή μείωση φόρων και στοχευμένη μείωση των κρατικών δαπανών, τη δραστική αντιμετώπιση των προβλημάτων των τραπεζών, την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών για την απελευθέρωση των παραγωγικών μας δυνάμεων».

Σε λίγο αρχίζει η τρίτη αξιολόγηση, με δύσκολα μέτρα στα εργασιακά, αλλά και στο δημόσιο τομέα. Ήδη οι δανειστές και το ΔΝΤ προβάλλουν νέες απαιτήσεις. Εκτιμάτε ότι αυτή η αξιολόγηση θα κλείσει γρήγορα;

«Σε όλες τις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ μάς έχει συνηθίσει σε τεράστιες καθυστερήσεις. Προτάσσεται συστηματικά το κομματικό συμφέρον και ο επικοινωνιακός χειρισμός των ζητημάτων. Οι μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες έχουμε δεσμευτεί, διαρκώς αναβάλλονται. Το κόστος της καθυστέρησης του κλεισίματος της δεύτερης αξιολόγησης ήταν πολύ μεγάλο. Ο κίνδυνος τώρα είναι να εξανεμίσουμε ό,τι θετικό πέτυχε το καθυστερημένο αυτό κλείσιμο. Θα τελειώσει η τρίτη αξιολόγηση μέσα στη χρονιά ή θα ανοίξουμε ξανά περισσότερο την «όρεξη» των δανειστών;».

Την περασμένη Κυριακή μοιράστηκαν τα «ραβασάκια» του ΕΝΦΙΑ, που η κυβέρνηση θα καταργούσε. Τι θα κάνει η κυβέρνηση της Ν.Δ.;

«Η Νέα Δημοκρατία έχει δεσμευθεί ότι θα μειώσει τον ΕΝΦΙΑ κατά 20% το πρώτο έτος και 10% το δεύτερο. Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι επιπλέον κρίσιμο να εφαρμοστούν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και να επανυπολογιστούν οι “αντικειμενικές” αξίες, ώστε να πλησιάσουν κατά το δυνατόν τις εμπορικές. Σήμερα οι αποκλίσεις είναι τεράστιες. Στην Αθήνα σε ορισμένες γειτονιές οι πρώτες είναι ακόμη και τριπλάσιες, ενώ σε πολυτελή νησιά είναι ακόμη και 10 φορές κάτω! Διαμορφώνεται έτσι ένα καθεστώς μεγάλης ανισότητας και αδικίας».

Στις 25 Σεπτεμβρίου ορίστηκε τελικά να κριθεί από τη Βουλή αν θα ερευνηθεί η υπόθεση Γιαννουσάκη, σύμφωνα με το νόμο περί ευθύνης υπουργών. Ως καθηγητής της Νομικής, αλλά και πρώην μέλος του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, πώς κρίνετε αυτή την ιστορία; Υπάρχει κατάχρηση εξουσίας όπως καταγγέλλεται;

«Σημαντικά μέλη της συγκυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. έχουν επιδείξει μέχρι σήμερα συμπεριφορές που κινούνται στα όρια, αν δεν παραβιάζουν, της αρχής της διάκρισης των εξουσιών σε βάρος της δικαστικής εξουσίας. Έτσι, η συμπεριφορά του υπουργού Εθνικής Άμυνας, που φαίνεται να συνομιλεί κατ’ επανάληψη με καταδικασθέντα σε ισόβια για σημαντική υπόθεση ναρκωτικών, ενώ εκκρεμεί δικαστική έρευνα, χρήζει άμεσης διερεύνησης. Η συζήτηση στη Βουλή θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για την ανάδειξη των σχετικών ευθυνών».

 

«Η απόφασή της κυβέρνησης να μην παραστεί στη φετινή Σύνοδο όχι μόνο δεν είναι ορθή, αλλά αντικαθρεφτίζει και προτάσσει μια ολοκληρωτική αντίληψη»

«Με το προωθούμενο νομοσχέδιο η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο θα εξαρτάται πλέον κατά 20% και από ενδοσχολικές επιδόσεις, με κίνδυνο την έλλειψη αντικειμενικότητας»

«Η Νέα Δημοκρατία έχει δεσμευθεί ότι θα μειώσει τον ΕΝΦΙΑ κατά 20% το πρώτο έτος και 10% το δεύτερο».

 

Η βιογραφία του Κ. Μήτση