Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Το Προσφυγικό ως ζήτημα κοινωνικής συνοχής – Ειρήνη Κρυσταλλίδου

Με την είσοδο ενός μεγάλου αριθμού προσφύγων στην ελληνική επικράτεια, προέκυψε έντονα το ζήτημα της κοινωνικής ένταξης αυτών των ανθρώπων στην ευρύτερη κοινωνία και των μικρών παιδιών στο σχολικό πλαίσιο. Αντιδράσεις προκλήθηκαν από το πρόσφατο βίαιο επεισόδιο ενάντια στο μικρό Αμίρ και την οικογένειά του, και έντονα ερωτήματα δημιουργήθηκαν για το κατά πόσο το ελληνικό σχολείο λειτουργεί ως μήτρα ενσωμάτωσης ή αφομοίωσης για το μεγάλο αριθμό προσφυγόπαιδων. Ποιος, άραγε, θα πρέπει να είναι ο στόχος του ελληνικού σχολείου για αυτά τα παιδιά; Να προχωρήσει σε μία απλή επιφανειακή αφομοίωσή τους όπου θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τις δικές τους ιδιαίτερες γλωσσικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες; Nα ακολουθήσει μια πολιτική κοινωνικής ένταξης η οποία υποστηρίζει την ένταξη των προσφυγόπαιδων στο πεδίο
των ευρύτερων κοινωνικών θεσμών, διατηρώντας παράλληλα τη διακριτή τους ταυτότητα; Ή, απλά, να «ανεχθεί» την παρουσία τους –χωρίς καμία προσπάθεια προσέγγισής τους– ως «αναγκαίο κακό»;
Το ζήτημα είναι πολύ βαθύ και σοβαρό και η λαθεμένη αντιμετώπισή του εγείρει ζητήματα κοινωνικής συνοχής και ασφάλειας. Η μη σωστή ένταξη των προσφυγόπαιδων, ουσιαστικά οδηγεί μια ολόκληρη κοινωνία, την ελληνική κοινωνία, σε επικίνδυνα μονοπάτια. Δημιουργεί περιθωριοποιημένα και διαχωρισμένα τμήματα μέσα στην ίδια κοινωνία, περιθωριοποιημένους μελλοντικούς πολίτες. Δεν αποτελεί λοιπόν, δείγμα απλώς ανθρωπισμού, αλλά θεμέλιο λίθο για την ίδια την ύπαρξή της. Μία κοινωνία χωρίς συνοχή είναι ευάλωτη και έρμαιο σε οποιοδήποτε κοινωνικό φαινόμενο.
Σε σχέση με το μαθητικό πληθυσμό η επαφή και ένταξη των προσφυγόπαιδων στο σχολείο προσφέρει τη δυνατότητα επαφής και σταδιακής εξοικείωσης με το διαφορετικό. Η επαφή με το διαφορετικό αποτελεί θεμέλιο λίθο για την ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας, της δεξιότητας προσαρμογής σε νέα δεδομένα, απαραίτητη για ψυχικά υγιείς ανθρώπους. Σε μια κοινωνία συνεχώς μεταβαλλόμενη είναι ουτοπία να προσπαθούμε να απορρίψουμε καθετί το διαφορετικό, προασπιζόμενοι τη διατήρηση της προσωπικής μας ασφάλειας. Τα παιδιά, ως αυριανοί ενεργοί πολίτες, είναι απαραίτητο να αναπτύξουν θετικές στάσεις απέναντι στο διαφορετικό, είτε αυτό λέγεται αναπηρία, είτε σεξουαλικός προσανατολισμός, είτε διαφορετικός πολιτισμός. Το διαφορετικό είναι συνυφασμένο με την ίδια τη ζωή και όλοι μας είμαστε υποχρεωμένοι να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για την
επαφή τους με αυτό.

*Η Ειρήνη Κρυσταλλίδου είναι ψυχολόγος, καθηγήτρια και ιδιοκτήτρια της ιστοσελίδας www.e-psy.gr

Η βιογραφία του Κ. Μήτση