Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Γιάννης Βρούτσης: «Θα χαθούν ακόμα 2-3 συντάξεις έως το 2019»

«Όλοι οι συνταξιούχοι θα χάσουν μεσοσταθμικά από μία και πλέον σύνταξη. Αν στα προηγούμενα προσθέσουμε και την αφαίμαξη εισοδήματος που θα προκύψει από τη νέα μείωση του αφορολογήτου, τότε μεσοσταθμικά η απώλεια για όλους θα είναι 1 έως 3 συντάξεις», αναφέρει στη συνέντευξή του στη «ΒτΚ», ο βουλευτής Κυκλάδων της Ν.Δ. και τομεάρχης Εργασίας της Ν.Δ. Γιάννης Βρούτσης κάνοντας τους δικούς του υπολογισμούς. Όπως επισημαίνει, οι νέες μειώσεις που έρχονται από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις κύριες και επικουρικές συντάξεις, την οριστική κατάργηση του ΕΚΑΣ και την κατάργηση των οικογενειακών επιδομάτων, είναι 2,54 δισ. ευρώ. Ενώ συνολικά κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖ Α – ΑΝ.ΕΛ. η παρέμβαση στο Ασφαλιστικό είναι 10 δισ. ευρώ. «Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. παραπληροφορεί συνειδητά και διαρρέει ψέματα», σημειώνει ο κ. Βρούτσης και επιτίθεται στην κ. Αχτσιόγλου που υπόσχεται επαναδιαπραγμάτευση, προειδοποιώντας την ότι «είναι θέμα χρόνου να εκτεθεί ανεπανόρθωτα για ακόμη μια φορά».
Ο κ. Βρούτσης εκτιμά, επίσης, ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει να «βαφτίσει» το κρέας σε ψάρι, και θα επιχειρήσει να μοιράσει επιδόματα φτώχειας σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει τις μεγάλες απώλειες. Εξηγεί, όμως, ότι τα στοιχεία «δείχνουν για το 2018 ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% θα επιτευχθεί οριακά στο 3,56%. Συνεπώς, ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται είναι μόλις 111 εκατ. ευρώ. Επίδοση που μειώνει τις δυνατότητες της κυβέρνησης να μοιράσει παροχές». Τέλος, χαρακτηρίζει «μέγιστη υποκρισία» την επίκληση περί αύξησης του κατώτατου μισθού, όταν την ίδια στιγμή χάθηκε 1 χρόνος για τους εργαζόμενους για αυτό, είτε λόγω ολιγωρίας, είτε λόγω διαπραγματευτικής αδυναμίας, είτε λόγω αναλγησίας. Ταυτόχρονα, εξηγεί ότι «ετοιμάζονται να κόψουν έναν ολόκληρο μισθό για 2,1 εκατ. μισθωτούς εργαζόμενους, μέσα από την περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου».

Κύριε Βρούτση, ας ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας με τις μειώσεις των συντάξεων που επίκεινται από 1/1/2019. Μπορείτε να προσεγγίσετε πόσο θα είναι η μηνιαία μείωση; Πόσους συνταξιούχους θα αφορά;

«Οι επώδυνες περικοπές του Ν. 4472/2017 (Αχτσιόγλου), που θα εφαρμοστούν στο τέλος Δεκεμβρίου 2018, θα επηρεάσουν σχεδόν το σύνολο των συνταξιούχων της χώρας. Αν από τα 2,6 εκατ. συνταξιούχους, αφαιρέσουμε τους 640.000 του ΟΓΑ που δεν εμπίπτουν στον επανυπολογισμό, τότε όλοι οι υπόλοιποι (2 εκατ. συνταξιούχοι), συνδυαστικά με τη νέα μείωση του αφορολογήτου που έρχεται από την 1/1/2020, θα υποστούν σημαντικές μειώσεις.
Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι νέες μειώσεις που έρχονται από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις κύριες και επικουρικές συντάξεις, την οριστική κατάργηση του ΕΚΑΣ και την κατάργηση των οικογενειακών επιδομάτων, είναι 2,54 δισ. ευρώ!».

Συνολικά για πόσες περικοπές συντάξεων μιλάμε αριθμητικά και για τι ποσό που έχασαν συνολικά οι συνταξιούχοι κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ;

«Η ερώτησή σας μου δίνει τη δυνατότητα να αποκαταστήσω την αλήθεια απέναντι στην προπαγάνδα και τα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ. Κάνοντας την αποτίμηση και των 3 Μνημονίων –όσον αφορά τις παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό– έχουμε την καθαρή εικόνα των επιπτώσεων του καθενός.
Στο 1ο Μνημόνιο η παρέμβαση στο Ασφαλιστικό ήταν 3,5 δισ. ευρώ, στο 2ο Μνημόνιο 3,9 δισ. ευρώ, ενώ στα αχρείαστα 3ο και 4ο μνημόνιο το ύψος των παρεμβάσεων –ενσωματώνοντας και την πλήρη ωρίμανση του συστήματος και τις 21 παρεμβάσεις των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. (αύξηση των εισφορών, περικοπές στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις)– είναι 10 δισ. ευρώ!».

Αληθεύει ό,τι διαρρέει η κυβέρνηση, πως η μείωση των συντάξεων κατά 18% θα αφορά μόλις ένα 20%-30% των συνταξιούχων;

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. παραπληροφορεί συνειδητά και διαρρέει ψέματα. Ήταν υποχρεωμένη από την αρχή του 2018 να δώσει τα στοιχεία του επανυπολογισμού, και στη δημοσιότητα και σε κάθε συνταξιούχο ξεχωριστά. Κάτι που συνειδητά δεν το έπραξε, παραβιάζοντας το δικό της νόμο. Στη συνέχεια, δείχνοντας απύθμενο θράσος και αλαζονεία, περιφρόνησε τον κανονισμό της Βουλής, καθώς δεν έδωσε απάντηση –ως όφειλε– στην ερώτηση που κατέθεσαν 46 βουλευτές της Ν.Δ. σχετικά με τη δημοσιοποίηση των συγκεκριμένων στοιχείων.
Κάνοντας μια σύγκριση της μηνιαίας δαπάνης για συντάξεις, που σήμερα είναι 2 δισ. ευρώ (ΗΛΙΟΣ), με τις επικείμενες περικοπές των 2,5 δισ. ευρώ, φαίνεται ότι όλοι οι συνταξιούχοι θα χάσουν μεσοσταθμικά από μία, και πλέον, σύνταξη.
Αν στα προηγούμενα προσθέσουμε και την αφαίμαξη εισοδήματος που θα προκύψει από τη νέα μείωση του αφορολογήτου, τότε μεσοσταθμικά η απώλεια για όλους θα είναι 1 έως 3 συντάξεις».

Αν επιτευχθούν τα πλεονάσματα του 3,5% του ΑΕΠ μπορεί να αποτραπεί η νέα περικοπή των συντάξεων έως 18% που συμφωνήθηκε για το 2019;

«Στην ίδια γραμμή Κατρούγκαλου, που μοίραζε επιστολές στους συνταξιούχους και τους προέτρεπε να μην πιστεύουν την τσέπη τους, αλλά το γράμμα του, κινείται και η διάδοχός του κ. Αχτσιόγλου, που λέει στους συνταξιούχους μην πιστεύουν… ούτε το 4ο επικαιροποιημένο Μνημόνιο, ούτε το Ολιστικό Σχέδιο Ανάπτυξης που προεξοφλεί τις προ-νομοθετημένες μειώσεις των συντάξεων (σελ. 72), ούτε το Ν. 4472/2017 που προβλέπει την περικοπή της προσωπικής διαφοράς, ούτε τη νέα Αναλογιστική Μελέτη που στηρίζεται στην παραδοχή της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς (σελ. 4). Αντίθετα, κόντρα στην πραγματικότητα που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ, υπόσχεται επαναδιαπραγμάτευση. Είναι, λοιπόν, θέμα χρόνου να εκτεθεί ανεπανόρθωτα για ακόμη μία φορά».

Η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών πόσο θα επιβαρύνει τους ελεύθερους επαγγελματίες; Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα;

«Η νέα αύξηση κατά 17,6% των ασφαλιστικών εισφορών –σε σχέση με το 2018– που έρχεται από την 1/1/2019 για 1,4 εκατ. ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, ιατρούς, δικηγόρους και μηχανικούς, είναι γεγονός. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 58 παρ. 1 του Ν.4472/2017, προβλέπεται, πλέον, ότι οι ασφαλιστικές εισφορές θα υπολογίζονται επί του φορολογητέου αποτελέσματος, συμπεριλαμβανομένων των καταβλητέων ασφαλιστικών εισφορών, με έκπτωση 15% μόνο για το 2018. Το ανωτέρω μέτρο θα ισχύσει σε πλήρη εφαρμογή από 1/1/2019 και για το 100% του εισοδήματος τους, συμπεριλαμβανομένων των εισφορών. Αυτό οδηγεί “de facto” σε μια αύξηση των εισφορών 17,6%.

Παράδειγμα 1ο
Ετήσιο εισόδημα, περιλαμβάνον τις καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές 10.000 ευρώ.
Το 2018 μείωση κατά 15%, δηλαδή 1.500 ευρώ, βάση υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών 8.500 ευρώ.
Ασφαλιστικές εισφορές: 8.500 ευρώ x 27% = 2.295 ευρώ.
Το 2019 με το ίδιο εισόδημα, περιλαμβάνον τις καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές 10.000 ευρώ.
Ασφαλιστικές εισφορές: 10.000 x 27% = 2.700 ευρώ.
Διαφορά: 2.700 ευρώ ¬ 2.295 ευρώ = 405 ευρώ.
Ποσοστιαία μεταβολή: 405 ευρώ / 2.295 ευρώ = 17,6%.

Παράδειγμα 2ο
Μη μισθωτός που καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές 400 ευρώ μηνιαίως για το 2018, με την αύξηση 17,6% από το 2019 –με το ίδιο ασφαλιστικό εισόδημα– θα καταβάλει 470,4 ευρώ.
Σε ετήσια βάση η αύξηση θα είναι 845 ευρώ. Δηλαδή, από 4.800 ευρώ που πλήρωνε το 2018, θα πληρώσει 5.645 ευρώ για το 2019.

Παράδειγμα 3ο
Μη μισθωτός που καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές 800 ευρώ μηνιαίως για το 2018, με την αύξηση 17,6% από το 2019 –με το ίδιο ασφαλιστικό εισόδημα– θα καταβάλλει 941 ευρώ.
Σε ετήσια βάση η αύξηση θα είναι 1.692 ευρώ. Έτσι, από 9.600 ευρώ που πλήρωνε το 2018, για το 2019 θα πληρώσει 11.292 ευρώ».

Σύμφωνα με τις αναλογιστικές μελέτες που έχετε υπόψη σας, εκτιμάτε ότι αυτή θα είναι η τελευταία παρέμβαση στο εισόδημα των συνταξιούχων;

«Μόλις πριν από μερικές ημέρες δημοσιεύτηκε η Νέα Αναλογιστική Μελέτη (Εθνική Αναλογιστική Αρχή, Ευρωπαϊκή Επιτροπή) που έχει συμπεριλάβει τους Νόμους Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) και Αχτσιόγλου (Ν. 4472/2017), και δείχνει ότι εκπληρώνονται οι όροι βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος μέχρι το 2060, έχοντας συμπεριλάβει, όμως, τις επώδυνες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις (προσωπική διαφορά, ΕΚΑΣ και «πάγωμα» συντάξεων). Το εντυπωσιακό είναι ότι και η προηγούμενη και πρώτη μελέτη του 2014 κατέληγε στο ίδιο ακριβώς συμπέρασμα, χωρίς όμως τις επώδυνες και αχρείαστες περικοπές που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Αυτό οφείλεται στην ανερμάτιστη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία “γκρέμισε” την πολύ ισχυρή δημοσιονομική προοπτική του ΑΕΠ της χώρας, που αποτελεί το κλειδί για τους υπολογισμούς και τη βιωσιμότητα του συστήματος. Αυτή ήταν και η αιτία που οδηγηθήκαμε στις νέες αχρείαστες και άδικες μειώσεις».

Υπάρχει ελπίδα για ένα βιώσιμο Ασφαλιστικό;

«Δυστυχώς, μια σειρά από κρίσιμες παραμέτρους δεν διαμορφώνουν αισιοδοξία για το μέλλον του Ασφαλιστικού. Η δημογραφική γήρανση του ελληνικού πληθυσμού και ο χαμηλός δείκτης γονιμότητας, οι μεγάλες μειώσεις των μισθών και η αναιμική ανάπτυξη, καθώς και η υψηλή ανεργία “ναρκοθετούν” το μέλλον του ασφαλιστικού της χώρας.
Το νέο σύστημα του ΣΥΡΙΖΑ, επικαλείται την αλληλεγγύη σκοτώνοντας όμως την παραγωγή. Υπονομεύει ευθέως την απασχόληση και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας. Στερεί πόρους από τα παραγωγικά στρώματα του πληθυσμού, εμποδίζει την απασχόληση, αποθαρρύνει επενδύσεις στην εργασία και αποτελεί αφορμή για την εισφοροαποφυγή και για τη διόγκωση της «μαύρης» Οικονομίας. Είναι άδικο και υπερβολικά ακριβό».

Θεωρείτε πιθανό η κυβέρνηση να καταφύγει σε παροχές αντίμετρων για να ισοσκελίσει τις επερχόμενες περικοπές συντάξεων;

«Θεωρώ σχεδόν βέβαιο ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει και πάλι –χρησιμοποιώντας την προσφιλή σε αυτήν μέθοδο της εξαπάτησης– να “βαφτίσει” το κρέας σε ψάρι. Έχοντας εξοντώσει με την υπερβολική φορολόγηση και τις υπέρογκες εισφορές ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους, γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς και αγρότες –μέσα από την περικοπή 1 έως 3 συντάξεων για όλους– θα επιχειρήσει να μοιράσει επιδόματα φτώχειας, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει τις μεγάλες απώλειες που με δική της ευθύνη προκάλεσε.
Τα στοιχεία, όμως, το ΜΠΔΣ 2019-2022, δείχνουν για το 2018 ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% θα επιτευχθεί οριακά στο 3,56%. Συνεπώς, ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται είναι μόλις 111 εκατ. ευρώ. Επίδοση που μειώνει τις δυνατότητες της κυβέρνησης να μοιράσει παροχές».

Η κυβέρνηση υπόσχεται αύξηση του κατώτατου μισθού. Το ίδιο, όμως, και η ΝΔ. Γιατί αμφισβητείτε ότι δεν μπορεί να το κάνει η κυβέρνηση, αλλά μπορεί μια κυβέρνηση Ν.Δ.;

«Η διαδικασία για την αύξηση του κατώτατου μισθού έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει μέσα στο 2018, με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο, όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα και ο νόμος. Απλά, η υπουργός Εργασίας αντί να θέσει σε λειτουργία τη διαδικασία που προβλέπει το χρονοδιάγραμμα του Ν. 172/2013 για την αύξηση του κατώτατου μισθού –3ο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου– ως όφειλε, την άφησε να περάσει άπρακτη!
Σας θυμίζω ότι ο Ν.4172/2013, που διαμορφώσαμε στο υπουργείο εργασίας –επί κυβερνήσεως Σαμαρά– αποτελεί κορυφαία διαρθρωτική αλλαγή και τολμηρή μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για το νόμο που προβλέπει τη διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού. Η καινοτομία του συγκεκριμένου νόμου που δημιουργήσαμε και βρίσκεται σε ισχύ έγκειται στο γεγονός ότι –για πρώτη φορά– το πλαίσιο, το ύψος και η δυνατότητα αύξησης του κατώτατου μισθού γίνονται συνδυαστικά λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες της Οικονομίας και την κοινωνική διαβούλευση.
Δηλαδή, την ανταγωνιστικότητα, την παραγωγικότητα της εργασίας, το ύψος της απασχόλησης, της ανεργίας, το ρυθμό ανάπτυξης κ.o.κ., ενώ την αξιολόγηση την κάνουν οι πιο μεγάλοι και αξιόπιστοι οικονομικοί θεσμικοί φορείς της χώρας (Τράπεζα Ελλάδος, ΙΟΒΕ, ΚΕΠΕ κ.ά.).
Το ολιστικό σχέδιο “ανάπτυξης” του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στον κατώτατο μισθό θέτοντας ως χρονοδιάγραμμα αξιολόγησης του κατώτατου μισθού το 4ο 3μηνο του 2018. Κάτι που σημαίνει ότι η όποια εφαρμογή για την αύξησή του θα γίνει από 1/1/2019. Ουσιαστικά, λοιπόν, χάθηκε 1 χρόνος για τους εργαζόμενους, είτε λόγω ολιγωρίας, είτε λόγω διαπραγματευτικής αδυναμίας, είτε λόγω αναλγησίας.
Αποτελεί, όμως, μέγιστη υποκρισία η επίκληση περί αύξησης του κατώτατου μισθού, όταν την ίδια στιγμή:
• Χάθηκε 1 χρόνος –με δική τους ευθύνη– για την υλοποίηση του νόμου.
• Ενώ, ταυτόχρονα, ετοιμάζονται να κόψουν έναν ολόκληρο μισθό για 2,1 εκατ. μισθωτούς εργαζόμενους, μέσα από την περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου.
Με βάση τα στοιχεία του ΕΦΚΑ Νοεμβρίου ο μέσος καθαρός μισθός προ φόρων –για το Νοέμβριο του 2017– ανέρχεται στα 777,9 ευρώ. Η μείωση του αφορολογήτου από τα 9.600 ευρώ το 2014, στο 5.600 το 2020 και με φορολογικό συντελεστή 22%, ισοδυναμεί σε ετήσια βάση με απώλεια 880 ευρώ. Ένας ολόκληρος μισθός χαμένος για τους εργαζόμενους».

Γιατί κατά τη γνώμη σας εκτοξεύτηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία;

«Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα το ΚΕΑΟ επιβεβαιώνουν στην πράξη ότι η ανερμάτιστη πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες, που πλέον αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υπέρογκες υποχρεώσεις τους.
Ο συνδυασμός εξοντωτικών εισφορών και υψηλών φόρων οδήγησε 1.216.873 συμπολίτες μας να έχουν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία συνολικού ύψους 31,9 δισ. ευρώ! Την ίδια στιγμή, συγκριτικά με το 2014, αυτές έχουν αυξηθεί κατά 131%. Δηλαδή, από τα 13,7 δισ. ευρώ το 2014, εκτινάχθηκαν στο ιλιγγιώδες ποσό των 31,9 δισ. ευρώ στο τέλος του Μαρτίου 2018.
Η δραματική αυτή κατάσταση απαιτεί την άμεση εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής, ρεαλιστικής, υπεύθυνης και αναπτυξιακής, που θα στοχεύει στη μείωση των εξοντωτικών εισφορών, στη διευκόλυνση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους συνεπείς, καθώς και στην αυστηρή αντιμετώπιση των στρατηγικών κακοπληρωτών».

Το Σκοπιανό είναι στο επίκεντρο των εθνικών θεμάτων. Δεν είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή για να δοθεί μια λύση στο όνομα;

«Η Ν.Δ. είναι ξεκάθαρη! Η λύση πρέπει να είναι ενιαία, συνολική, και να περιλαμβάνει τρία στοιχεία: αλλαγή του Συντάγματος των Σκοπίων, αφαίρεση κάθε αλυτρωτικού στοιχείου, και μία ονομασία για όλες τις χρήσεις εντός και εκτός σκοπιανών συνόρων. Η εκχώρηση “μακεδονικής εθνότητας” και “μακεδονικής γλώσσας” δεν είναι αποδεκτή.
Ξεκάθαρη είναι και η προειδοποίησή μας στον κ. Τσίπρα. Δεν διαθέτει καμία πολιτική νομιμοποίηση για να δεσμεύσει τη χώρα μας σε μία διεθνή συμφωνία που θα ζημιώνει τα εθνικά συμφέροντα».

Είπε για

Έφη Αχτσιόγλου: «Η διαδικασία για την αύξηση του κατώτατου μισθού έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει μέσα στο 2018, με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο, όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα και ο νόμος. Απλά, η υπουργός Εργασίας αντί να θέσει σε λειτουργία τη διαδικασία που προβλέπει το χρονοδιάγραμμα του Ν. 4172/2013 για την αύξηση του κατώτατου μισθού –3ο δεκαήμερο του –ως όφειλε, την άφησε να περάσει άπρακτη!»

Γιώργος Κατρούγκαλος
«Η κ. Αχτσιόγλου κόντρα στην πραγματικότητα που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ, υπόσχεται επαναδιαπραγμάτευση. Είναι, λοιπόν, θέμα χρόνου να εκτεθεί ανεπανόρθωτα για ακόμη μια φορά»

Αλέξης Τσίπρας: «Ξεκάθαρη είναι και η προειδοποίησή μας στον κ. Τσίπρα. Δεν διαθέτει καμία πολιτική νομιμοποίηση για να δεσμεύσει τη χώρα μας σε μία διεθνή συμφωνία που θα ζημιώνει τα εθνικά συμφέροντα (για το Σκοπιανό)».

Συντάκτης

Social life με την Τίνα

Η βιογραφία του Κ. Μήτση