Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

Takis – Όλα είναι μυαλό και κίνηση

Λίγο πριν συμπληρώσει το 94ο έτος της ηλικίας του (γεννήθηκε στις 24 Οκτωβρίου του 1925), ο Παναγιώτης Βασιλάκης ευτύχησε να «καμαρώσει», εάν και δεν ηδυνήθη να παραστεί στα εγκαίνια, μία μεγάλη αναδρομική Έκθεση με 70 έργα, στην «Tate Modern», στο Λονδίνο, που κάλυπταν τα περίπου 70 χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ο Παναγιώτης Βασιλάκης, ή Takis όπως είναι διεθνώς γνωστός, ευρέθη στο επίκεντρο της επικαιρότητος χάρις στην «εύνοια» του νεοεκλεγέντος, τότε, Προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας, Φρανσουά Μιττεράν. Τι εννοώ; «Le President Constructeur», ο Πρόεδρος-Κτίστης όπως επωνομάσθη, είχε εκπονήσει, τότε, μία σειρά από μεγάλα έργα «grandes travaux» αναμορφώσεως της γαλλικής πρωτευούσης. Ανάμεσά τους ξεχωριστή θέση είχε η νέα συνοικία «La Defense», ένα συγκρότημα ουρανοξυστών, όπου στην συνέχεια εγκατεστάθησαν μεγάλες πολυεθνικές και τράπεζες. Η «εύνοια του Μιττεράν προς τον Έλληνα καλλιτέχνη έγκειται στην παραγγελία δεκάδων μεγάλου μεγέθους «σινιάλων» του, που ακόμη και σήμερα κοσμούν την Place de la Defence. Το Παρίσι, εκείνη την εποχή, κρατούσε ακόμη τα σκήπτρα στις Τέχνες, υπό την έννοια ότι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο αναζητούσαν εκεί ένα εύφορο έδαφος για να δημιουργήσουν. Αυτό έπραξε και ο συμπατριώτης μας, αφήνοντας πίσω την φτώχεια εις την οποία είχε οδηγηθεί η οικογένειά του μετά την χρεωκοπία του πατέρα του. Φθάνοντας στην Πόλη του Φωτός, ο Takis, όπως λόγω ευκολίας υιοθέτησε μόνον το υποκοριστικό του βαπτιστικού ονόματος, διεκρίθη αμέσως, ανοίγοντας νέες ατραπούς στην Γλυπτική και εφευρίσκοντας τα περίφημα «τηλεγλυπτά». Ο ιδιοφυής Αλεξανδρινός γκαλερίστας Αλέξανδρος Ιόλας είναι από τους κύριους εμπόρους Τέχνης που θα κάνουν ευρύτερα γνωστό το έργο του, αν και σπουδαίες γκαλερί στην Ευρώπη, έχουν ήδη προλάβει να εκθέσουν τις δημιουργίες του. Η φήμη του Takis τον φέρνει στο περίφημο Τεχνολογικό ινστιτούτο της Μασσαχουσέτης Μ.Ι.Τ., ως επισκέπτη επιστημονικό ερευνητή. Στις Η.Π.Α., θα επινοήσει την ενότητα των «υδρομαγνητικών γλυπτών» του και θα γίνει πρωτοσέλιδο στους «New York Times». Σε ηλικία μόλις 37 ετών, ο Takis θα συγγράψει την αυτοβιογραφία του, η οποία θα εκδοθεί κατ’ αρχήν στην Γαλλία και στην συνέχεια στην Ελλάδα, από τις Εκδόσεις «Φερενίκη». Αλιεύω μία από τις αγαπημένες του φράσεις από το βιβλίο: «Όλα είναι μυαλό και κίνηση».

Οι ακανθώδεις σχέσεις µε την Ελλάδα

Κ αθόµαστε απέναντι ο ένας από τον άλλον στο ευρύχωρο σαλόνι της τριώροφης µονοκατοικίας του, στο 14ο ∆ιαµέρισµα των Παρισίων. Ο Takis είναι ευδιάθετος από το γεγονός ότι ένα ελληνικό περιοδικό, «Τα Πρόσωπα» εν προκειµένω, έχει ενδιαφερθεί για το άτοµό του. Μετρά ακριβώς 22 χρόνια, διανύουµε το σωτήριο έτος 1986, που ζει στην γαλλική πρωτεύουσα, χωρίς να έχει ξεχάσει τον τόπο καταγωγής του. Όµως η χώρα του, εάν δεν τον έχει λησµονήσει, κάτι που είναι πρακτικώς αδύνατον, λόγω της παγκοσµίου φήµης του, τον αγνοεί συστηµατικώς. Ως φιλοσοφηµένος άνθρωπος, ο Takis δεν οικτίρει, ούτε λοιδωρεί. Γνωρίζει τις διαστάσεις του έργου του, όπως και έχει αντιληφθεί την σηµασία της φράσεως «ουδείς προφήτης στον τόπο του». Η αναγνώρισις της αξίας στην χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, το νοιώθει µέσα του, είναι ζήτηµα χρόνου. Πρώτη η Εθνική Πινακοθήκη, το 1994, θα αποτολµήσει µία «δειλή» Έκθεση στην Σχολή Καλών Τεχνών. Θα ακολουθήσει η Αττικό Μετρό, η οποία θα παραγγείλει ένα γλυπτό του για τον σταθµό του «ΦΙΞ». Σε ιδιωτικό επίπεδο ο ανηψιός του Ρένος Ξίππας θα παρουσιάσει έργα του στα πλαίσια του «Art Athina 2001», ενώ ο καλλιτέχνης θα συµµετάσχει µε την «Αφιέρωση στον Απόλλωνα», στους ∆ελφούς, αφού έχει εκθέσει στον ίδιο τόπο το «Γλυπτό Ηλιακής Ενέργειας». Επ’ ευκαιρία των Ολυµπιακών Αγώνων θα παρουσιάσει τις «Ολυµπιακές Σπείρες» και τα «Αιολικά Σινιάλα» στην Εθνική Γλυπτοθήκη στου Γουδή, ενώ ένας άλλος σηµαντικός γκαλερίστας, ο Σταύρος Μιχαλαριάς, θα εκθέσει στο Κέντρο Τεχνών του τα «Ηλιακά Μαγνητικά Πεδία». Φευ! Τα έργα του στην Γλυπτοθήκη στου Γουδή, υποχρεώθηκε να τα αποσύρει, δέκα χρόνια µετά την έκθεσή τους, διότι… κόντεψαν να σαπίσουν.

Όπως ορισμένοι προνοητικοί μεγάλοι καλλιτέχνες, ο Takis φρόντισε κατά την διάρκεια του βίου του να δημιουργήσει το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη της Επιστήμης (Κ.Ε.Τ.Ε.), στο Γεροβουνό Αττικής. Εκεί, ο επισκέπτης είχε και θα έχει την δυνατότητα να μυηθεί στο πολυσχιδές και πολυδιάστατο έργο του, ένα έργο που τον κατατάσσει δικαιωματικώς στην εμπροσθοφυλακή της διεθνούς καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα