Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

«Τα ελληνιστικά νομίσματα της Θεσσαλονίκης» του Θεόδωρου Κουρεμπανά

Στο βιβλίο του κ. Κουρεμπανά παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο πλήρης κατάλογος των αρχαίων ελληνικών νομισμάτων που κόπηκαν στο όνομα της πόλης της Θεσσαλονίκης (2Ο αι π. Χ.- 1ο αι. π.Χ.)

Η ιστορία του χρήματος πηγαίνει βαθιά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η επινόηση του άλλωστε έμελλε να αλλάξει τη μοίρα του ανθρώπου. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του Κρέοντα στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή «κανένας θεσμός δεν βλάστησε στους ανθρώπους τόσο κακός, όσο το χρήμα», που δείχνει το πώς είχε ριζώσει ο θεσμός της χρήσης νομισμάτων στην αρχαιότητα και αποτυπώνει μια άλλη αντίληψη περί χρήματος, που είχε αρχίσει να γεννιέται.

Πώς ήταν τα νομίσματα, όμως, κατά την αρχαιότητα, ποιος τα έκοβε, ποια η αξία τους και πού χρησιμοποιούνταν; Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά για μια συγκεκριμένη εποχή και για μια συγκεκριμένη πόλη το βιβλίο του αρχαιολόγου Θεόδωρου Κουρεμπανά «Τα ελληνιστικά νομίσματα της Θεσσαλονίκης».
Στο βιβλίο του κ. Κουρεμπανά παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο πλήρης κατάλογος των αρχαίων ελληνικών νομισμάτων που κόπηκαν στο όνομα της πόλης της Θεσσαλονίκης από το δεύτερο μισό του 2ου αι. π.Χ. έως τα μέσα του 1ου αι. π.Χ. Η Θεσσαλονίκη χρησιμοποιούσε 16 τύπους για τις νομισματικές της εκδόσεις την περίοδο αυτή. Για πρώτη φορά νομίσματα με το όνομα της πόλης στην πίσω όψη τους κόβει το 2ο αι. π.Χ..
Η χρονολόγηση των νομισμάτων αυτών στηρίζεται στη μελέτη των επικοπών, των νομισματικών θησαυρών και των νομισμάτων τα οποία βρέθηκαν σε ανασκαφές. Ο πιο συνηθισμένος τύπος απεικονίζει το νεαρό Διόνυσο στον εμπροσθότυπο και μια αίγα στην πίσω όψη του νομίσματος. Παλαιότερα μακεδονικά νομίσματα με φύλλα κισσού και αίγα μαρτυρούν τη σύνδεσή της με τη λατρεία του Διονύσου. Οι τύποι Ερμής-Παν και Διόνυσος- τσαμπί σχετίζονται επίσης με το Διονυσιακό κύκλο. Ο Δίας, ο Ποσειδώνας, η Αθηνά, η Άρτεμις, ο Απόλλων, ο Ηρακλής είναι άλλες θεότητες που απεικονίζονται στα νομίσματα της Θεσσαλονίκης. Στην πίσω όψη υπάρχουν τα σύμβολα των θεοτήτων, ο αετός για το Δία, ο τρίποδας για τον Απόλλωνα, τόξο και φαρέτρα για την Άρτεμη και ρόπαλο για τον Ηρακλή.

Ένας από τους πιο σπάνιους τύπους της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον ως προς τη χρονολόγησή του. Στην μπροστινή όψη απεικονίζεται η κεφαλή της θεάς Ρώμης και στην πίσω όψη ένα στεφάνι βελανιδιάς. Η Πέλλα και η Αμφίπολη χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο. Είναι μια από τις πιο σπάνιες περιπτώσεις. Γιατί και οι τρεις πόλεις συνήθως αντικατοπτρίζουν τις σημαντικότερες λατρείες της κάθε πόλης. Ο Διόνυσος στη Θεσσαλονίκη, Αθηνά στην Πέλλα, ο Ποσειδώνας και η προσωποποίηση του ποταμού Στρυμώνα στην Αμφίπολη. «Ο τύπος με την κεφαλή της θεάς Ρώμης χρησιμοποιήθηκε για τη νομισματοκοπία των Ρωμαίων ταμιών της Μακεδονίας αλλά όχι για τη νομισματοκοπία στο όνομα των Μακεδόνων» σημειώνεται στο βιβλίο, στο οποίο μπορεί επίσης να διαβάσει κανείς μια σύντομη εισαγωγή στην ιστορία της Θεσσαλονίκης και τις ανασκαφές, οι οποίες αφορούν την ελληνιστική περίοδο στην πόλη.
Το βιβλίο είναι χρήσιμο στους αρχαιολόγους που βρίσκουν τέτοια νομίσματα στις ανασκαφές, ιδιαίτερα στις περιοχές της βόρειας Ελλάδος, αλλά και στους επιμελητές μουσείων για την καταγραφή και μελέτη των συλλογών τους. Υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία με νομισματικά άρθρα, μονογραφίες και δημοσιεύσεις ανασκαφικών ευρημάτων.

Το βιβλίο είναι χρήσιμο στους αρχαιολόγους που βρίσκουν τέτοια νομίσματα στις ανασκαφές, ιδιαίτερα στις περιοχές της βόρειας Ελλάδος

Συντάκτης

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα