Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

«Το αίμα νερό δεν γίνεται»

Την ευόδωση της διαδικασίας επαναπροσέγγισης του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την Εκκλησία της Ελλάδος επιβεβαίωσαν Βαρθολομαίος και Ιερώνυμος, χωρίς ωστόσο να εξαγγείλουν περαιτέρω βήματα για τη σύσφιγξη των σχέσεων. Μετά από ένα οκτάμηνο εντάσεων «τέθηκε ένα πλαίσιο καλής συνεργασίας και συγκατοίκησης», είπε προς τη «ΒτΚ» μητροπολίτης κοινής εμπιστοσύνης των δύο Προκαθημένων. «Στην Εκκλησία δεν γίνονται μεγάλες δρασκελιές. Δεν πολιτευόμαστε. Βήμα βήμα η επαναπροσέγγιση», πρόσθεσε συγκρατημένα αισιόδοξος. Στην άκρη οι «στενοχώριες» Για τη θρυαλλίδα της σύγκρουσης τον Οκτώβριο του 2018, δηλαδή το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Κτήματος Προμπονά στα Κάτω Πατήσια και τις εκατέρωθεν προσφυγές στα δικαστήρια, αποφασίστηκε «κατάπαυση πυρός». «Είναι η πρώτη μας συνάντηση μετά από κάποιες στενοχώριες που μεσολάβησαν μεταξύ μας. Αυτά είναι ανθρώπινα. Πρέπει να έχουμε τη δύναμη να τα υπερβαίνουμε και να συνεχίζουμε για το καλό της Εκκλησίας», είπε ο Πατριάρχης μετά «ΤΟ ΑΊΜΑ ΝΕΡΟ ΔΕΝ ΓΊΝΕΤΑΙ» τη συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο. Οι νομικοί και των δύο πλευρών θα εξετάσουν λεπτομερώς τις εκκρεμότητες, στο πλαίσιο όμως της πατρικής οδηγίας «βρείτε τα, χωρίς δικαστικές εμπλοκές». Βαρθολομαίος και Ιερώνυμος θα ενημερώνονται λεπτομερώς και θα επικοινωνούν μεταξύ τους σε κάθε βήμα και σε βάθος χρόνου. Η «κατάπαυση πυρός» θεωρείται ένα «δώρο» και δείγμα καλής θέλησης του Φαναρίου προς την Αθήνα, καθώς στα δικαστήρια δικαιωνόταν η πλευρά του Πατριαρχείου. Σε αντάλλαγμα η Αθήνα προσέφερε στον Πατριάρχη τη συστράτευση σε ένα κοινό μέτωπο με την Κωνσταντινούπολη έναντι της Μόσχας σε σχέση με την επικύρωση του Αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ουκρανίας. Προχθές, η Εκκλησία της Ελλάδος και επισήμως αποφάσισε να επικυρώσει το αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ουκρανίας, το οποίο χορήγησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, κίνηση η οποία επιβεβαίωσε την ισχύ, δικαιοδοσία και εξουσία του πατριαρχικού θρόνου, την οποία αμφισβητεί ευθέως η Εκκλησία της Ρωσίας. Η «συμπαράταξη» αυτή έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη και ευαίσθητη διεθνώς περίοδο για τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο οποίος βλέπει να ενισχύεται πλέον και με τη βοήθεια της Αθήνας το διεθνές προφίλ του μετά και την επιτυχή επίλυση της εκκρεμότητας στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής με την εκλογή του Ελπιδοφόρου. Ισχυροί δεσμοί Στη συνάντηση των δύο ανδρών στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών ο Οικουμενικός Πατριάρχης επιχείρησε να τονίσει τους ισχυρούς δεσμούς με τη λαϊκή ρήση «το αίμα νερό δεν γίνεται», ενώ ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος αρκέστηκε να προσυπογράψει τα όσα δήλωσε ο Βαρθολομαίος. Στάση που εγείρει ερωτηματικά, καθώς, σύμφωνα με το διπλωματικό και εκκλησιαστικό πρωτόκολλο, είθισται να υπερθεματίζουν σε τέτοιες εκδηλώσεις. Στους παροικούντες τη Μονή Πετράκη δεν πέρασε απαρατήρητη η αρχική ατάκα του Πατριάρχη στα σκαλιά της Αρχιεπισκοπής, «σας ευχαριστώ για την υποδοχή στην Αρχιεπισκοπή στο κλεινόν άστυ»… Οι παλαιοί θυμήθηκαν τη φράση του μακαριστού Σεραφείμ που συνήθιζε να λέει ότι «η εξουσία μου φτάνει μέχρι τον Άγιο Σώστη στη Συγγρού»! Η απόχρωση αυτή, αν και δύσκολα αντιληπτή, έχει ιδιαίτερα υψηλή σημειολογική, διπλωματική και εκκλησιαστική αξία.

Τα «μόνιμα αγκάθια» που ταλανίζουν τις σχέσεις των δύο Εκκλησιών

Η υπόθεση Προμπονά, φυσικά, ήταν απλώς η θρυαλλίδα, καθώς οι σχέσεις Αρχιεπισκόπου – Βαρθολομαίου «δοκιμάζονται» συχνά εξαιτίας: Της χρονίζουσας διαμάχης για τη διαποίμανση των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών (από τη Λάρισα και πάνω). Το Πατριαρχείο θεωρεί ότι παραχώρησε προσωρινά τη διοίκηση στην Αθήνα, λόγω των παλαιών δυσκολιών του να τις εποπτεύει. Της απορρέουσας από αυτή την αντίληψη άποψης να εγκρίνει το Φανάρι τους εκλεγόμενους μητροπολίτες! Τελευταία μεγάλη σύγκρουση με τον εκλογή του Ιωαννίνων Μαξίμου. Της αντίστοιχης δυσφορίας της Αθήνας που θεωρεί ότι δεν μπορεί να υπάρχουν τέσσερις εκκλησιαστικές «διοικήσεις» σε μια ενιαία εθνική επικράτεια (Παλαιές Χώρες, Νέες Χώρες, Κρήτη, Δωδεκάνησα) Της παρασκηνιακής δράσης του μητροπολίτη Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιου, ο οποίος θεωρείται από την Αθήνα ότι εμπλέκεται σε έντονες υπόγειες διεργασίες και παρεμβάσεις. Κάποτε θεωρήθηκε «persona non grata».

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα