Ελλάδα

Πολιτική

Οικονομία

Επιχειρήσεις

Εκκλησία

Υγεία

Αυτοκίνητο

Το άρθρο της ημέρας

Άρθρογραφία

Συνεντεύξεις

Social Life με την Τίνα

ΥΠ. ΥΓΕΙΑΣ : Στόχος η άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας υγείας

Μέχρι την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου θα διαρκέσει η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση,   που έθεσαν την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου, ο υπουργός και ο υφυπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας και Βασίλης Κοντοζαμάνης, το σχέδιο νόμου του υπουργείου   με τίτλο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας.

Συγκεκριμένα, οι προτεινόμενες διατάξεις κατατείνουν στην άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων στην παροχή προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας υγείας, στον αποτελεσματικό έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης, στην πληρωμή και στις διαδικασίες εξόφλησης ληξιπροθέσμων, φορέων του υπουργείου Υγείας προς ιδιώτες καθώς και στην απομείωση της επιβάρυνσης από το clawback προς όφελος ιδιωτών που ενεργούν αναπτυξιακές επενδύσεις.

Ενιαία λειτουργία των επιχειρησιακών κέντρων του ΕΚΑΒ

Η στόχευση των προτεινόμενων ανά ενότητα μέτρων είναι η ακόλουθη:
1. Μέτρα για τη βελτίωση της παρεχόμενης προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας ιδίως ενόψει κρίσεων και επειγόντων περιστατικών. Στα μέτρα αυτά εντάσσεται η τροπολογία διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του ΕΚΑΒ με την ανάθεση σε αυτό αρμοδιοτήτων του ΕΚΕΠΥ προς τον σκοπό της ενιαίας λειτουργίας των επιχειρησιακών κέντρων του ΕΚΑΒ και την επίτευξη αποτελεσματικότερης, ενιαίας και άμεσης αντιμετώπισης αιτημάτων προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας ιδίως σε καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επειγόντων περιστατικών.
2. Μέτρα μείωσης και εξορθολογισμού της διαδικασίας τιμολόγησης φαρμάκων. Διενεργούνται επιμέρους παρεμβάσεις στον τρόπο λειτουργίας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης τιμών φαρμάκων προς τον σκοπό της επιτάχυνσης της τιμολόγησης, του αποτελεσματικότερου ελέγχου αποκλίσεων της φαρμακευτικής δαπάνης και της αποφυγής συσσώρευσης αιτημάτων τιμολόγησης. Επιπρόσθετα, προτείνεται η καθιέρωση της δυνατότητας εθελούσιας μείωσης τιμής φαρμακευτικού προϊόντος προς τον σκοπό της επίτευξης ανταγωνιστικότερων τιμών και μείωσης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης.

Έκπτωση από το clawback συγκεκριμένης μορφής  επενδυτικών δαπανών

3. Μέτρα μείωσης της επιβάρυνσης των ιδιωτών από την υπέρβαση της φαρμακευτικής δαπάνης και εξόφλησης των χρεών σε ιδιώτες. Στη συγκεκριμένη δέσμη μέτρων συμπεριλαμβάνονται αφενός μεν η δυνατότητα έκπτωσης από το clawback συγκεκριμένης μορφής αναπτυξιακών ή επενδυτικών δαπανών των βαρυνόμενων, αφετέρου δε η μείωση των ληξιπροθέσμων προς ιδιώτες με την καθιέρωση διαδικασίας για την τακτοποίηση των ληξιπροθέσμων οφειλών των νοσοκομείων καθώς και ληξιπροθέσμων οφειλών ΕΟΠΥΥ.
4. Μέτρα αντικαπνιστικής νομοθεσίας και βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των αντικαπνιστικών ελέγχων. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται: η καθιέρωση του ένστολου προσωπικού της ΕΛΑΣ μεταξύ των αρχών επιβολής της αντικαπνιστικής νομοθεσίας, η επέκταση της απαγόρευσης του καπνίσματος σε υπαίθριους χώρους δραστηριότητας, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων κατά κύριο λόγο, καθώς και η καθιέρωση κατά την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία τακτής προθεσμίας για την απαγόρευση κυκλοφορίας στην ελληνική αγορά προϊόντων καπνού μάσησης.

Βελτίωση της αποδοτικότητας του επιχειρησιακού χαρακτήρα

5. Μέτρα αναμόρφωσης του επιχειρησιακού χαρακτήρα του ΕΟΔΥ και μετατροπής του από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Με το σχέδιο νόμου καταργείται το νπδδ με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας» (ΕΟΔΥ) που είχε ιδρυθεί με τον ν. 4600/2019 και μεταφέρονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του στον καθολικό διάδοχο αυτού νπιδ ΕΟΔΥ. Με το νέο νπιδ ΕΟΔΥ επιχειρείται η βελτίωση της αποδοτικότητας του επιχειρησιακού χαρακτήρα του παλαιού νπδδ ΕΟΔΥ, δεδομένου ότι ο τελικός του σκοπός δεν περιορίζεται στη διαχείριση της δημόσιας υγείας των πολιτών, αλλά αποκτά διευρυμένες δυνατότητες διαχείρισης και στο ογκώδες έργο της διαχείρισης της υγειονομικής κάλυψης των προσφύγων και μεταναστών.
Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του παρόντος.

Ενίσχυση των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ),αλλά και συγχωνεύσεις

Στο μεταξύ, ενίσχυση των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ), αλλά και συγχωνεύσεις, τουλάχιστον όπου γειτνιάζουν με Κέντρα Υγείας, προανήγγειλε ο υπουργός Υγείας, την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1. Συγκεκριμένα ερωτηθείς για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στις ΤΟΜΥ και τα Κέντρα Υγείας ως διάσπαρτες μονάδες μέσα στη χώρα, υποστελεχωμένες και αφημένες, σημείωσε πως οι ΤΟΜΥ θα λειτουργήσουν κανονικά και θα ενισχυθούν, μέσα όμως από διαδικασία αξιολόγησης και μετεξέλιξης, λέγοντας ότι «Γιατί δεν μπορεί να υπάρχει Κέντρο Υγείας εδώ και ΤΟΜΥ εδώ με κοινή πόρτα και να λειτουργούν ξεχωριστά. Να έχει ένα νοσηλευτή η ΤΟΜΥ και ένα γιατρό και τρεις το Κέντρο Υγείας, είναι υποκρισία. Πρέπει να είναι ομογενοποιημένη και μία η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας».

Συνεχίζοντας, ο υπουργός Υγείας υποστήριξε πως στην ΠΦΥ θα εμπλακούν σε μια κοινή διαδικασία και οι ιδιώτες οικογενειακοί γιατροί, «που έχει η μέση ελληνική οικογένεια και εμπιστεύεται, έτσι ώστε να πείσουμε τον κόσμο ότι πρέπει να πάει πρώτα στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και στον γιατρό του, για να του πει αν χρειάζεται απλά ένα σιρόπι και να πάει σπίτι ή να πάει στο νοσοκομείο». Στο σημείο   αυτό, ο κ. Κικίλιας αποκάλυψε   ότι υπάρχει ήδη συμφωνία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο ώστε να ανοίξουν οι συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ και να ενταχθούν φέτος 800 νέοι γιατροί, οι οποίοι έχουν αποφοιτήσει μετά το 2011, με «πολύ καλή αποζημίωση κάθε μήνα».

Λειτουργική αδυναμία και ανισότητες στην ανάπτυξη των ΤΟΜΥ

Κατόπιν ο επικεφαλής του υπουργείου, επισήμανε πως μέχρι τον Ιούνιο του 2019, λειτουργούσαν 127 ΤΟΜΥ κυρίως σε μεγάλες πόλεις της χώρας, με έμφαση σε περιοχές με χαμηλό βιοτικό επίπεδο, υψηλή ανεργία και μικρή προσβασιμότητα σε υπηρεσίες υγείας, όπως είχε ιεραρχήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Το ανθρώπινο δυναμικό των ΤΟΜΥ αποτελούν περίπου 1.100 επαγγελματίες υγείας διαφορετικών πεδίων. Μάλιστα, σύμφωνα με τον απολογισμό του τότε αρμόδιου αν. γενικού γραμματέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Σταμάτη Βαρδαρού, πραγματοποιήθηκαν πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέψεις το διάστημα 2017 – 2019 , εξυπηρετήθηκαν πάνω από 100.000 ανασφάλιστοι πολίτες και έγιναν 3.000 δράσεις στην κοινότητα, ενώ το 85,1% των πολιτών που απευθύνθηκαν στις ΤΟΜΥ, έλαβε υπηρεσίες γενικού ιατρού. Όμως κατά την πρόσφατη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση των στοιχείων που συνέλεξε από τις Υγειονομικές Περιφέρειες, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, έκανε λόγο για λειτουργική αδυναμία και ανισότητες στην ανάπτυξη των ΤΟΜΥ.

Υπολείπεται σχεδόν κατά το ήμισυ ο στόχος λειτουργίας των ΤΟΜΥ

Ειδικότερα, ο υπουργός Υγείας αποκάλυψε ότι υπολείπεται σχεδόν κατά το ήμισυ ο στόχος λειτουργίας των ΤΟΜΥ, καθώς σύνολο 239, λειτουργούν 127, ενώ έγιναν μόνο 340 προσλήψεις γιατρών από τις 1.195 που είχαν σχεδιαστεί, ποσοστό 28,5%, υπολογίζοντας σε 370.000 τους ωφελούμενους πολίτες. Επισημαίνεται λοιπόν πως «Είναι σαφής η υποαπασχόληση και η λειτουργική αδυναμία των ΤΟΜΥ, καθώς σύμφωνα με τον αριθμό των ιατρών που προσλήφθηκαν θα έπρεπε να έχει εξυπηρετηθεί διπλάσιος αριθμός πολιτών από τον σημερινό απολογισμό. Παρατηρούνται ακόμη μεγάλες αποκλίσεις-ανισότητες στην υλοποίηση των ΤΟΜΥ ανά Περιφέρεια, καθώς δεν δόθηκε προτεραιότητα σε περιοχές που θα ωφελούνταν περισσότερο, όπως οι   Νησιωτικές Περιοχές και που έχουν περισσότερο ανάγκη».

Η βιογραφία του Κ. Μήτση

Social life με την Τίνα