Αυτοκίνητο: 10 εμβληματικά μοντέλα που άφησαν εποχή (pics)

Ο κόσμος εξελίσσεται, η τεχνολογία κάνει τεράστια βήματα προόδου και το αυτοκίνητο εκσυγχρονίζεται. Τα νέα μοντέλα, πέρα από το γεγονός ότι παρέχουν μεγάλη ασφάλεια, διαθέτουν μία σειρά από λειτουργίες που κάνουν «παιχνιδάκι» την οδήγηση.

Κάποτε, όμως, τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Τα οχήματα δεν ήταν «τουρμπάτα», αλλά επειδή θυμίζουν παλιές εποχές, εξακολουθούν να γοητεύουν και να παραμένουν σημαντικό κομμάτι της ιστορίας.

Πολλά αυτοκίνητα έχουν συνδεθεί με γνωστά πρόσωπα, όπως το Citroen DS που, λόγω του πρωτοποριακού για την εποχή σχεδιασμού του, έσωσε τη ζωή του Σαρλ ντε Γκολ το 1963. Επίσης, η εμβληματική Aston Martin DB5 έχει ταυτιστεί με τις ταινίες James Bond, καθώς αποτέλεσε το αυτοκίνητο των πρακτόρων 007.

1. JAGUAR E-TYPE

«To πιο όμορφο αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε ποτέ», ήταν τα λόγια του θρυλικού Έντσο Φεράρι για την Jaguar E-Type. Το συγκεκριμένο όχημα παρήχθη τη δεκαετία του 1950, ήταν βασισμένο στο μοντέλο D-Type και κατέκτησε τρεις διαδοχικές χρονιές το «Le Mans» (από το 1955 έως το 1957).

Η E-Type ήταν τρεις φορές πιο οικονομική από μία Ferrari και, μάλιστα, στο μηχανολογικό κομμάτι δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από εκείνη. Ήταν το απόλυτο σπορ αμάξι της εποχής του. Εξακολουθούσε να παράγεται έως τα μέσα της δεκαετίας του 1970, γεγονός που οφείλεται στο ότι βελτιώνονταν συνεχώς τα μηχανολογικά τμήματά του, χωρίς όμως να επηρεάζεται η κομψότητα της εξωτερικής εμφάνισής του.

2. PORSCHE 911

Αποτέλεσε τη διάδοχο της περίφημης Porsche 356. Κυκλοφόρησε το 1963 και γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία. Η γερμανική εταιρεία ήθελε, αρχικά, να δώσει στο μοντέλο το όνομα 901, ωστόσο, η Peugeot από τότε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα να «βαφτίζει» τα οχήματά της με τριψήφια νούμερα, με το δεύτερο ψηφίο να είναι το μηδέν.

Να σημειωθεί ότι η επιλογή του μηδενός δεν ήταν τυχαία, καθώς είχε πρακτική εφαρμογή. Στις αρχές του περασμένου αιώνα τα αυτοκίνητα εκκινούσαν με μανιβέλα, που στα Peugeot τοποθετείτο μες τον συγκεκριμένο αριθμό.  

Η πρώτη Porsche 911 είχε μηχανή 2.0 λίτρων, ήταν πισωκίνητη και διέθετε μόλις 130 ίππους. Με απλά λόγια απείχε παρασάγγας από τα σύγχρονα «τουρμπάτα» μοντέλα των 500+ ίππων. Εκτός των άλλων, η 911 είχε 50% πιο δυνατό κινητήρα, σε σύγκριση με την προγενέστερη 356. Αν και το συγκεκριμένο μοντέλο έπαψε να παράγεται επίσημα το 1989, το όνομα 911 διατηρείται μέχρι και σήμερα στη γραμμή παραγωγής της Porsche.

3. VOLKSWAGEN BEETLE

Το καλοκαίρι του 1933, ο Φέρντιναντ Πόρσε είχε μία συνάντηση με τον Αδόλφο Χίτλερ στο Βερολίνο. Ο δικτάτορας ζήτησε από τον φημισμένο μηχανικό να δημιουργήσει ένα μικρό όχημα που να διανύει τουλάχιστον 70 χιλιόμετρα με ένα γαλόνι βενζίνης (περίπου 4 λίτρα).

Όταν ο Πόρσε ρώτησε τον Χίτλερ τι είχε στο μυαλό του, φέρεται να του απάντησε: «Ένα αυτοκίνητο με τιμή κάτω από 1.000 μάρκα».

Κάπως έτσι γεννήθηκε το Type 1 της Volkswagen, o γνωστός σε όλους «σκαραβαίος». Το μοντέλο αυτό ήταν τεσσάρων θέσεων και πολύ οικονομικό, επομένως κάθε οικογένεια στη Γερμανία μπορούσε να το αποκτήσει. Αποτελείτο από λιγότερα από 200 κινητά μέρη και διέθετε αερόψυκτη μηχανή.

Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την ακαταμάχητη εμφάνισή του, δικαιολογούν το γεγονός ότι το «αυτοκίνητο του λαού» είναι ένα από τα πιο εμβληματικά οχήματα που έχουν παραχθεί στα χρονικά.

4. CITROEN DS

Πρόκειται για τον διάδοχο του Traction Avant. Το DS ήταν ένα avant garde όχημα, με πρωτοποριακό σχεδιασμό για την εποχή του. Ο «βάτραχος», όπως είναι το παρατσούκλι του, αποτέλεσε το μέλλον της αυτοκίνησης! Είχε μίνιμαλ εσωτερικό και έφερε την υπογραφή των δημιουργών του 2CV και του HY Van.

Αίσθηση προξενεί το γεγονός ότι το 1955, μόλις ένα τέταρτο μετά την επίσημη παρουσίασή του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι, έγιναν 743 παραγγελίες, που στο τέλος της ημέρας έφτασαν σχεδόν τις 12.000!

Τα παράθυρα του DS δεν είχαν πλαίσιο, ενώ καινοτομία για την εποχή αποτέλεσαν τα φώτα των φρένων στο πίσω μέρος του οχήματος, που ήταν τοποθετημένα στο ύψος των ματιών του οδηγού. Οι κολώνες στήριξης της οροφής, μπρος και πίσω, ήταν πολύ λεπτές, γεγονός που επέτρεπε στον οδηγό να έχει πολύ καλή ορατότητα περιμετρικά του αυτοκινήτου.

Η πρωτοποριακή υδροπνευματική ανεξάρτητη ανάρτηση κάθε τροχού παρείχε πρωτόγνωρη άνεση για την εποχή και κυρίως εξαιρετική ασφάλεια. Μάλιστα, το 1963 κατά την απόπειρα δολοφονίας του τότε προέδρου της Γαλλίας Σαρλ ντε Γκολ, οι δράστες πυροβόλησαν και τρύπησαν τρία από τα τέσσερα ελαστικά, με το αυτοκίνητο να μην χάνει την ισορροπία του, παρά την υψηλή ταχύτητα που είχε αναπτύξει.

5. MINI COOPER

Το Mini Cooper γοήτευσε τόσο τον Μίστερ Μπιν όσο και τον Τζορτζ Χάρισον, καθώς ήταν ένα iconic αυτοκίνητο στα 60s’. Ο εγκάρσιος κινητήρας, ο οποίος έδινε κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, καταλάμβανε ελάχιστο χώρο, επομένως το 80% του δαπέδου «απελευθερωνόταν» και μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτός ο σχεδιασμός επηρέασε μία ολόκληρη γενιά κατασκευαστών. Το Mini ήταν εύκολο στην οδήγηση, ενώ οι κλασικές εκδόσεις του Cooper και του Cooper S, λίγο πιο ενισχυμένες, χρησιμοποιήθηκαν σε αγώνες αυτοκινήτων. Μάλιστα, στο ράλι του Μόντε Κάρλο κατέκτησε την πρωτιά τρεις φορές (το 1964, το 1965 και το 1967). Από τη δεκαετία του 1960 μέχρι και σήμερα, τα Mini παραμένουν ultra chic αυτοκίνητα.

6. FORD MUSTANG

Αδιαφιλονίκητα, πρόκειται για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αυτοκίνητα της αμερικανικής εταιρείας, που παράγεται από το 1964 έως και σήμερα. Η Mustang και η Pontiac GTO ήταν οι δημιουργοί της κατηγορίας των «pony cars», των φτηνών σπορ coupé με μακρύ μπροστινό μέρος και σαλόνι διάταξης 2+2 θέσεων.

Το όνομα του μοντέλου προέρχεται από το ομώνυμο είδος άγριου αλόγου, από το οποίο είναι εμπνευσμένο και το εμβληματικό λογότυπο. Η Mustang έχει «πρωταγωνιστήσει» σε πολλές ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου, όπως επίσης σε video clip τραγουδιών.

7. ASTON MARTIN DB5

Είναι ένα από τα πιο διάσημα κινηματογραφικά αυτοκίνητα, καθώς έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλές ταινίες James Bond. Η πρώτη Aston Martin DB5 παρήχθη το 1963 και δεν μπορεί να θεωρηθεί σπορ αυτοκίνητο, παρά τον ενσωματωμένο 6κύλινδρο κινητήρα 4,0 λίτρων και το γεγονός ότι μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα έως και 260 km/h (145 mph).

Διέθετε ένα πολυτελές σαλόνι διάταξης 2+2 θέσεων, με χαλιά από μαλλί και ηλεκτρικά παράθυρα. Το πρώτο μοντέλο διέθετε κλωβό από κράμα μαγνησίου και αμάξωμα τύπου superleggra. Συνδύαζε την ιταλική φινέτσα, στο κομμάτι του design, αλλά και τη βρετανική τεχνολογία στο μηχανολογικό μέρος. Κάθε πράκτορας 007, ο οποίος σεβόταν τον εαυτό του έπρεπε να οδηγεί την DB5.

8. FERRARI 250 GTO

Πρόκειται για ένα από τα ακριβότερα αυτοκίνητα που έχουν πουληθεί σε δημοπρασία. Ο λόγος για τη Ferrari 250 GTO που πουλήθηκε 22.850.000 λίρες Αγγλίας το 2014. Κατασκευάστηκε το 1984 και διέθετε κινητήρα V12 300 ίππων, ενώ κυκλοφόρησαν μόλις 36 κομμάτια, που υπάρχουν όλα σήμερα.

Ο σχεδιασμός της ήταν τέτοιος, που είχε χαμηλό ύψος και βελτίωνε σημαντικά την αεροδυναμική αντίσταση. Οι τέσσερις εξατμίσεις και η μεγάλη αεροτομή έκαναν αρκετά επιβλητική την πίσω όψη της GTO. Οι γρίλιες και οι τριπλοί αεραγωγοί στο μπροστινό κομμάτι επιτελούσαν σημαντικές λειτουργίες, αλλά προσέδιδαν και περαιτέρω ομορφιά στο όχημα.

9. MERCEDES 300SL GULLWING

Η Mercedes 300SL Gullwing ήταν ένα καθαρά αγωνιστικό αυτοκίνητο, ώσπου στις αρχές της δεκαετίας του 1950 ο τότε αντιπρόσωπος της εταιρείας στις ΗΠΑ, Μάξι Χόφμαν, έπεισε τους ιθύνοντες να κάνουν μαζική την παραγωγή του μοντέλου.

Παρουσιάστηκε το 1954 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης, ενώ μερικά χρόνια μετά κυκλοφόρησε και η roadster έκδοσή του. Είχε πρωτοποριακό σχεδιασμό με εντυπωσιακή αεροδυναμική, εξακύλινδρο κινητήρα ισχύος 215 ίππων, καθώς και την καινοτόμο για την εποχή έγχυση καυσίμου (fuel injection) αντί καρμπιρατέρ. Παρήχθησαν μόλις 29 οχήματα με σασί αλουμινίου, τα οποία κοστίζουν 4 φορές περισσότερο από εκείνα με χαλύβδινο σασί.

10. FORD MODEL T

Υπήρξε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε γραμμή παραγωγής το 1908, με τυποποιημένα εξαρτήματα, ίδια για όλα τα οχήματα. Ήταν μια πρακτική και εύκολη στην οδήγηση μηχανοκίνητη άμαξα που, αρχικά, κόστιζε 850 δολάρια. Αργότερα, το 1925, η τιμή μειώθηκε σε λιγότερο από 300 δολάρια, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα το 40% των οχημάτων που πουλήθηκαν στις ΗΠΑ να είναι Ford Model T.

Μάλιστα, ήταν τόσο επιτυχημένο το συγκεκριμένο μοντέλο της Ford που κατασκευάστηκαν περισσότερα από 15 εκατομμύρια τεμάχια μεταξύ του 1913 και του 1927, με εργοστάσια παραγωγής όχι μόνο στις ΗΠΑ, αλλά και στην Ευρώπη και στην Αγγλία. Η Ford είχε ξεκινήσει την παγκόσμια κυριαρχία της.