Στην Ελλάδα τα smart #1 και smart #3 – Ρεύμα επανεκκίνησης
Mε τις τιμές να ξεκινάνε από τις 36.950 ευρώ για το #1 και από τις 40.900 ευρώ για το #3
Μοιάζει σαν να έχουν περάσει λίγα μόλις χρόνια από την ίδρυση της κοινοπραξίας Micro Compact Car AG (MCC) που έγινε ανάμεσα στη Mercedes-Benz και τη swatch στο Biel της Ελβετίας. Κι όμως, ήταν πίσω στο 1994, όταν το όραμα της MCC να ηγηθεί στην αστική κινητικότητα φάνταζε αρκετά μπροστά από την εποχή του.
Το πρώτο και εντελώς ξεχωριστό smart city coupe παρουσιάστηκε πίσω στο 1997, στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (ΙΑΑ) και κυκλοφόρησε στους δρόμους το 1998, ενώ το 2006 η Daimler AG απέκτησε το 100% της smart. Ανανέωσε τα μοντέλα της τρεις φορές μέχρι το 2023, ενώ με τα πρώτα μοντέλα της νέας εποχής #1 και #3, έφτασε η στιγμή να μας συστηθεί και πάλι από την αρχή.
Το #1 είναι το πρώτο δείγμα γραφής της αναγέννησης της smart. Με μήκος 4,27 μέτρα (μεταξόνιο 2,75 μ.) χτυπάει στην καρδιά των B-SUV και με μοντέρνα και αρκετά ιδιαίτερη σχεδίαση ξεχωρίζει από της ρέουσες γραμμές και καμπύλες, τη διχρωμία στην οροφή που μοιάζει «αιωρούμενη» και τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα που ενώνονται με μία λεπτή γραμμή.
Την ιδιαίτερη εικόνα συμπληρώνουν οι όμορφες ζάντες 18’’ και οι κρυφές ηλεκτρικές χειρολαβές των θυρών. Η ρευστότητα των σχεδιαστικών γραμμών και η προσοχή στη λεπτομέρεια, έχει οδηγήσει και στη δημιουργία ενός πολύ καλού αεροδυναμικού συντελεστή (Cd 0,29).
Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί και στο ποιοτικό και ευχάριστο εσωτερικό. Η νέα πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) πάνω στην οποία χτίζονται τα smart επιτρέπει μια μεγάλη απόσταση μεταξύ των αξόνων, μεγιστοποιώντας έτσι τον εσωτερικό χώρο του αυτοκινήτου, με το χώρο αποσκευών να είναι στα 370 λίτρα και να φτάνει τα 980 με την αναδίπλωση 60:40 των καθισμάτων (1.160 στο #3). Τα πίσω καθίσματα, μάλιστα, μετακινούνται και κατά μήκος μεταβάλλοντάς τον κατά το δοκούν, ενώ υπάρχει και επιπλέον χώρος 15 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό (το λεγόμενο frunk).
Η smart έχει εξοπλίσει τα νέα smart και με τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και ασφάλειας (το #1 έχει πετύχει κορυφαία βαθμολογία πέντε αστέρων στον EuroNCAP), ενώ στον μακροσκελή κατάλογο του εξοπλισμού συμπεριλαμβάνεται o κρυφός φωτισμός, οι ενημερώσεις over-the-air (ΟΤΑ που θα ανανεώνει στο 75% τις ηλεκτρονικές λειτουργίες και θα μπορεί μέχρι και να αναβαθμίζει την αυτονομία μελλοντικά) και οι τρισδιάστατες διεπαφές, μέχρι το προηγμένο σύστημα φωνητικών εντολών και η τεχνητή νοημοσύνη. Στα highlights η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής 12,8’’, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 9,2” και το head-up display των 10’’ που δίνουν τη δική τους ξεχωριστή υψηλής τεχνολογίας.
Στη βασική έκδοση (από 27.950 με την επιδότηση 9.000 ευρώ από το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» που ισχύει από αρχές Μαΐου), ο ηλεκτροκινητήρας του smart #1 αποδίδει 272 ίππους και 343 Nm μέγιστης ροπής και στέλνει την ισχύ στους πίσω τροχούς, με τη μπαταρία NCM (νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου) να είναι χωρητικότητας 66 kWh. Το κλασικό 0-100 km/h πραγματοποιείται σε 6,7’’ με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 180 km/h και την αυτονομία να είναι της τάξης των 420-440 km (WLTP).
H smart αναφέρει ότι η φόρτιση απαιτεί 3,5 ώρες για την πλήρωση σε ποσοστό 10-80% σε φορτιστή AC 22 kW, ενώ σε περίπτωση ταχυφορτιστή DC των 150 kW, ο χρόνος για την ίδια φόρτισης πέφτει κάτω από μισή ώρα. Οι εκδόσεις Pulse και Brabus (από 38.600 και 43.330 ευρώ αντίστοιχα με την επιδότηση) διαθέτουν δύο ηλεκτρικά μοτέρ και είναι τετρακίνητες, με την κορυφαία των 428 ίππων και 543 Nm να ολοκληρώνει το 0-100 km/h σε 3,9’’.
Το #3 αποτελεί την πιο σπορτίβ εκδοχή, με το μήκος του coupe SUV να αγγίζει τα 4,4 μ. Με αντίστοιχη σχεδιαστική φιλοσοφία εντός και εκτός, η βασική έκδοσή του διαθέτει ένα ηλεκτρικό μοτέρ που αποδίδει 272 ίππους (από 31.900 με επιδότηση), ενώ η κορυφαία τετρακίνητη έκδοση Brabus, αποδίδει 428 ίππους και πραγματοποιεί το 0-100 km//h σε 3,7’’ (από 56.280 με επιδότηση).