Αναστασία Έδεν: «Ο Μάνος Ελευθερίου μάς έδωσε βήμα να ανοίξουμε φτερά» | eden

Είστε ένα επιτυχημένο καλλιτεχνικό δίδυμο με τον Άρη Βλάχο. Πώς προέκυψε η συνεργασία σας;

«Πάντα υπήρχε μία καλλιτεχνική αλληλοεκτίμηση μεταξύ μας, μα μόλις ήρθαν οι στίχοι του Μάνου Ελευθερίου κοντά μας, υπήρξε και η αφορμή για να κάνουμε το νέο ξεκίνημα. Σεβασμός στον συνεργάτη, δημιουργικότητα, φαντασία, διάλογος και πολλή δουλειά, είναι αυτά που χαρακτηρίζουν την μέχρι τώρα πορεία μας. Όπως γίνεται και με τις ανθρώπινες σχέσεις έτσι και με τις καλλιτεχνικές, απλά με κάποιους ταιριάζεις περισσότερο, μιλάς την ίδια γλώσσα και όλα ξαφνικά αυτοσχεδιάζουν πιο εύκολα, πιο μαγικά».

Πώς βιώσατε τη συνεργασία σας με τον Μάνο Ελευθερίου;

«Είχαμε την τύχη και τη χαρά να τον ζήσουμε από κοντά τα τελευταία χρόνια. Κάναμε παρέα, φτιάχναμε τραγούδια, συμμετείχε στα live μας διαβάζοντας δικά του κείμενα ή ποιήματα, είχαμε γενικά μία έντονη δραστηριότητα μαζί. Ένας άνθρωπος χαμογελαστός, ευγενικός, πνευματώδης, γεμάτος ιστορίες και κόσμους που χάνονταν σε άλλες εποχές και ξαναζωντάνευαν μαζί του μέσα απ’ τις αφηγήσεις του στην παρέα, στο “Τρίτο ουίσκι” -στίχος που έγινε τραγούδι μας- που πίναμε. Λιτός, κατανοητός και διαπεραστικός στο πνεύμα και την ψυχή, ένα ζωντανό κεφάλαιο ιστορίας. Ο Μάνος Ελευθερίου μάς έδωσε βήμα να ανοίξουμε φτερά για το δικό μας ταξίδι, τον ευχαριστούμε».

Τι κρατήσατε από τον Μάνο Ελευθερίου, που ήταν και ένας φιλόσοφος της ζωής;

«Κρατώ και θυμάμαι τη γενναιοδωρία και την αγάπη του. Ήταν ένας τρυφερός άνθρωπος γεμάτος ιστορίες από μία άλλη εποχή, που όμως είχε κρατηθεί ζωντανή σε κάθε του κίνηση. Μας μοίραζε τους στίχους σα να ήταν γλυκίσματα που δίνει κάποιος στα παιδιά του. Έτσι λοιπόν, γεννήθηκαν μέσα από αυτή τη σχέση δύο δίσκοι σε στίχους δικούς του και μουσική του Άρη Βλάχου, με τους τίτλους “Αυτά τα χείλη” (COBALT MUSIC) και “Κάψτε το σπίτι” (OGDΟO.GR). Στην τελευταία μας δουλειά με τον τίτλο “Κάψτε το σπίτι”, μεταξύ των τραγουδιών υπάρχει υλικό με πρωτότυπα κείμενα του Ελευθερίου ηχογραφημένα από τον ίδιο».

Πώς και πότε άρχισε η αγάπη σας για τη Μουσική;

«Μεγάλωσα μέσα σε ένα άκρως καλλιτεχνικό περιβάλλον, η Τέχνη ήταν μέρος της καθημερινότητάς μου. Τα ακούσματα που είχα ήταν πολλά και διαφορετικά, αγάπησα τη Μουσική μέσα από καλλιτέχνες όπως η Nina Simon, ο David Bowie, η Μαρία Κάλλας, η Yma Sumac, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης κ.ά.  Είχα τη χαρά να γνωρίσω από κοντά κάποιους από αυτούς τους ανθρώπους και να συνεργαστώ μαζί τους. Με τον Μίκη Θεοδωράκη συναντήθηκα όταν ήμουν 16 ετών, μου είχε δώσει, θυμάμαι, τα ποιήματα του Γιάννη Θεοδωράκη. Κάθισε στο πιάνο και μου έπαιξε ένα μελοποιημένο ποίημα του αδερφού του, ήταν μία συγκλονιστική στιγμή για μένα. Ένας άλλος υπέροχος σύνθετης και άνθρωπος που γνώρισα ήταν ο Γιάννης Σπανός. Είχαμε μόλις ηχογραφήσει με τον Άρη Βλάχο τη διασκευή μας πάνω στο εμβληματικό τραγούδι του “Άνθρωποι μονάχοι”, του είχαμε στείλει ένα demo και περιμέναμε την απάντησή του. Μας πήρε πολύ συγκινημένος και μας ευχαρίστησε για το εγχείρημα αυτό. Επίσης, συνεργάστηκα με την Ορχήστρα των Χρωμάτων σε ένα αφιέρωμα πάνω στο κινηματογραφικό έργο του Μάνου Χατζιδάκι, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Μέσα από αυτές και άλλες πολλές εμπειρίες αγάπησα τη Μουσική, που πλέον είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μου».

Δεν ακολουθήσατε καριέρα στην Όπερα αφού ξεκινήσατε, μάλιστα, και από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Δεν σας αντιπροσωπεύει αυτό το είδος τραγουδιού;

«Αγαπώ την Όπερα, συμμετείχα σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αλλά τελικά με κέρδισε το σύγχρονο τραγούδι. Ασχολήθηκα με την Jazz, τη Rock, το έντεχνο, αλλά και το λαϊκό τραγούδι. Με τραβούσε πάντα αυτή η άμεση επαφή με τον κόσμο που έχουν αυτά τα είδη Μουσικής. Ο κοινός παρονομαστής, όμως, σε όλα τα είδη Μουσικής είναι η επικοινωνία με τους ανθρώπους, αυτό το μαγικό που συμβαίνει στην σκηνή και δεν εξηγείται, ούτε περιορίζεται».

Πόσο δύσκολη η άνοδος ενός νέου καλλιτέχνη στην εποχή μας;

«Όλα είναι σχετικά. Για τον καθένα είναι διαφορετικό το πώς θα βαδίσει καλλιτεχνικά. Δεν υπάρχει ευκολία σε τίποτα, πόσο μάλλον στην Τέχνη, αλλά το κάθε εμπόδιο έχει σημασία πώς θα το διαχειριστείς, εκεί κρίνεται και η πορεία ενός καλλιτέχνη, πιστεύω».

Άλλα σχέδια;

«Έχει δρομολογηθεί από μένα, τον Άρη Βλάχο και τον αγαπημένο φίλο μας στιχουργό Νίκο Μωραΐτη, ένα νέο single με τίτλο “Δε φτάνει μόνο ν’ αγαπάς”, που θα κυκλοφορήσει σύντομα από την PANIK RECORDS. Και στις 30 Οκτωβρίου θα παρουσιάσουμε με τον Άρη Βλάχο την παράστασή μας “Δεν φτάνει μόνο ν’ αγαπάς, πρέπει να ξέρεις και να πας”, στη μουσική σκηνή “Σφίγγα”».

«Η σκέψη καλό είναι να εξαφανίζεται την ώρα της παράστασης, το κείμενο μπορεί να οδηγήσει από μόνο του στο συναίσθημα. Η αλήθεια είναι το σπουδαιότερο εκφραστικό μέσο».

Βιογραφικό

Η Αναστασία Έδεν αφού ολοκλήρωσε τις μουσικές της σπουδές ξεκίνησε την επαγγελματική της πορεία από την Εθνική Λυρική Σκηνή ως μονωδός. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με σκηνοθέτες σε μεγάλες παραγωγές με περιοδείες σε Ευρώπη και Ελλάδα, σε μουσικές παραστάσεις σε σπουδαίους χώρους, με μεγάλους καλλιτέχνες. Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται στενά με τον συνθέτη Άρη Βλάχο δημιουργώντας δύο album με τους τίτλους «Αυτά τα Χείλη» και «Κάψτε το σπίτι», που κυκλοφόρησαν, αντίστοιχα, από την Cobalt Music και το Ogdoo.gr. Πιστεύει ότι μία ερμηνεύτρια πρέπει να εκπέμπει ερωτισμό στη σκηνή, γιατί ο ερωτισμός είναι απαραίτητος στην Τέχνη, η δημιουργία είναι ερωτική πράξη. Ο καλλιτέχνης ερωτεύεται το έργο του και κατ’ επέκταση το κοινό, το οποίο ανταποδίδει με τη σειρά του.

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»