Ηθοποιοί βγαίνουν από τα τροχόσπιτα, ο σκηνοθέτης και ο βοηθός του βρίσκονται από νωρίς στις θέσεις τους, ενώ οι μακιγιέρ τρέχουν να προμηθεύσουν όλους τους με το νέο απαραίτητο αξεσουάρ -και στο σετ των ταινιών-, τη μάσκα. «Οι μάσκες είναι αποπνικτικές. Νοτισμένες όλη την ώρα. Κανείς μας δεν πίνει πολύ νερό και οι άνθρωποι αφυδατώνονται. Στην αρχή είχαμε και έντονους πονοκεφάλους».

Κάπως έτσι περιγράφει τη νέα εμπειρία κινηματογράφησης στην εποχή του κορωνοϊού ο σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Κλαρκ στην εφημερίδα «Guardian». Η επιστροφή της ομάδας της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς «War of the Worlds», στη Νότια Ουαλία, όπου είχαν σταματήσει τον περασμένο Μάρτιο τα γυρίσματα, είναι καλά νέα.

Ωστόσο, όπως εξηγεί ο ίδιος, πρόκειται για έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο εργασίας –όχι τόσο δυστοπικό όσο το τηλεοπτικό πρόγραμμα που γυρίζει-, αλλά αρκετά παράξενο, σχεδόν επιστημονικής φαντασίας.

Για του λόγου το ασφαλές, το 30μελές καστ θερμομετρείται καθημερινά, ενώ υπάρχει άνθρωπος στο σετ που επιβλέπει τη διατήρηση των αποστάσεων αλλά και τον τρόπο επαφής μεταξύ τους.

Ακόμα και τα μεγάλα δείπνα με τη συμμετοχή όλων όσοι συμμετέχουν στο γύρισμα μιας ταινίας έχουν ακυρωθεί. Οι περισσότεροι τρώνε μόνοι ή, αν επιθυμούν παρέα, υπάρχουν τραπέζια μήκους δύο μέτρων που επιτρέπουν τη συντροφιά αλλά δεν ευνοούν ιδιαίτερα την ομιλία.

«Η βασική φιλοσοφία πίσω από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε είναι η εξής: πρέπει οπωσδήποτε να προστατέψουμε το καστ», δηλώνει ο Κλαρκ. «Το συνεργείο μπορεί να αντικατασταθεί αν κάτι πάει στραβά, ακόμα και ο σκηνοθέτης. Το πρωταγωνιστικό καστ, όμως, δεν μπορεί να αλλοιωθεί, οπότε δίνουμε προτεραιότητα στην προστασία του, για να μην καταστραφεί το γύρισμα στο σύνολό του», προσθέτει ο ίδιος. Η μάσκα είναι υποχρεωτική για όλους, ακόμα και όταν το γύρισμα γίνεται σε εξωτερικούς χώρους.

Πριν από τον κορωνοϊό η παραγωγή κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μια ανθηρή επιχείρηση. Το ύψος των επενδύσεων στη χώρα από το εξωτερικό, μόνο για το 2019 έφτασε τα 3,65 δισ. στερλίνες, με τα περισσότερα από τα χρήματα αυτά να διατίθενται από τις ΗΠΑ.

Φέτος, όλοι ήταν σίγουροι ότι η κινηματογράφιση ταινιών σε διάφορες περιοχές της χώρας θα ξεπερνούσε το προαναφερθέν ποσό. Όλα τα στούντιο ήταν κλεισμένα και οι χώρες του εξωτερικού έδιναν αγώνα να πάρουν την άδεια να γυρίσουν τις ταινίες τους στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να ωφεληθούν τόσο από την εξειδίκευση των Βρετανών στο συγκεκριμένο τομέα όσο και από τη φορολογία της χώρας.

Η έλευση του κορωνοϊού και το lockdown που ακολούθησε, έφερε τα πάνω-κάτω, αφού, όπως σημειώνει ο Άντριαν Γούτον, CEO της Βρετανικής Επιτροπής Κινηματογράφησης (BFC), «βρεθήκαμε από την πλήρη απασχόληση, στην ολοκληρωτική ανεργία».

«Φιλμ αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ πετάχτηκαν ή παγιδεύτηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο», συνεχίζει ο ίδιος, εξηγώντας ότι τόσο η προαναφερόμενη επιτροπή όσο και το Βρετανικό Ινστιτούτο Φιλμ δίνουν σήμερα αγώνα για να δουν πώς θα μπορέσουν να επιταχύνουν το γύρισμα ταινιών μέσα στους επόμενους μήνες, διατηρώντας στο ακέραιο τα μέτρα προστασίας για όλους τους συμμετέχοντες.

Ο πρώτος ξένος ηθοποιός που προσγειώθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο για να ολοκληρώσει το γύρισμα της ταινίας «Mission Impossible 7 και 8» που είχε σταματήσει στην Ιταλία τον Φεβρουάριο, ήταν ο Τομ Κρουζ.

Έλαβε άμεσα την άδεια που έδωσε το βρετανικό κράτος σε μια μικρή ομάδα ηθοποιών για να επιστρέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο εν μέσω της καραντίνας και να συνεχίσουν την εργασία τους.

Τα στοιχεία λένε ότι σήμερα το Χόλιγουντ έχει επιστρέψει σύσσωμο στο μεγάλο νησί, το ίδιο και το Μπόλιγουντ. Αυτό σημαίνει ότι όλα γύρισαν στην κανονικότητα; Τίποτα δεν είναι το ίδιο, λένε με μια φωνή ηθοποιοί, σκηνοθέτες και συνεργείο, στη βρετανική εφημερίδα, αφού το γύρισμα μιας ταινίας ή μιας σειράς στην εποχή του κορωνοϊού, και περισσότερο χρόνο απαιτεί και επιπλέον χρήμα χρειάζεται. Η μαγεία, ωστόσο, του κινηματογράφου παραμένει αναλλοίωτη – ευτυχώς για όλους μας.