Να στηριχθεί ο κόσμος της εργασίας και κυρίως να ωφεληθούν οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα και η παραγωγική μεσαία τάξη είναι ο πολιτικός στόχος του πρωθυπουργού, μέσα από την αξιοποίηση του πακέτου των 72 δισ. ευρώ. Ο στόχος αυτός αποτελεί και τον κινητήριο μοχλό στην επεξεργασία του εθνικού σχεδίου που θα κατατεθεί στις 15 Οκτωβρίου, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα μηνύματα είναι δυσοίωνα για την ελληνική Οικονομία, ενώ η συνεχόμενη έκρηξη κρουσμάτων κορωνοϊού, που μπορεί να οδηγήσει σε ένα δεύτερο κύμα πανδημίας, έχουν χτυπήσει το «καμπανάκι» για αύξηση της ανεργίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ξεκάθαρος στον προσανατολισμό του. Επιδιώκει να αποκτήσει στέρεα επαφή με τον κόσμο της εργασίας. Θεωρεί ότι η Συμφωνία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα, προκειμένου να ενισχυθεί ο κόσμος της εργασίας, να τονωθεί η επιχειρηματικότητα και να ελαφρυνθούν τα νοικοκυριά από φορολογικά βάρη. Την οικονομική δύναμη πυρός που παρέχουν το Ταμείο Ανάκαμψης και το Δημοσιονομικό Πλαίσιο της νέας Προγραμματικής Περιόδου θέλει να τα αξιοποιήσει για να ενισχυθούν παραγωγικές κοινωνικές κατηγορίες που έχουν σηκώσει μεγάλο βάρος τα προηγούμενα χρόνια. Η μείωση του βάρους που επιβάλλουν στις πλάτες των εργαζομένων οι φόροι και οι εισφορές θα αποτελέσει κεντρικό στρατηγικό άξονα του Ελληνικού Σχεδίου, όπως αποτυπώνεται και στην ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη.   

«Με το Ελληνικό Σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση έχοντας ως πρώτη ύλη την Έκθεση Πισσαρίδη, στοχεύει να βάλει ξανά την Ελλάδα στο χάρτη ενός κόσμου που αλλάζει, και να επενδύσει τα σημαντικά ευρωπαϊκά κεφάλαια για να μεταμορφωθεί η χώρα και να γίνει η ζωή των Ελλήνων καλύτερη», αναφέρει στη «Βραδυνή της Κυριακής» κυβερνητικός παράγοντας.

Θεωρείται απαραίτητο, για να ενισχυθούν οι εργαζόμενοι, να μειωθούν οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, που έβαζαν φρένο στην πραγματική Οικονομία και τροφοδοτούσαν την παραοικονομία.

Η σταδιακή μείωση σε φόρους και εισφορές θα αφορά σε:

•    Έκτακτες επιβαρύνσεις που μπήκαν στις εποχές των Μνημονίων, όπως η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης ή το Τέλος Επιτηδεύματος.

•    Σημαντική μείωση του μη μισθολογικού κόστους, με στόχο την τόνωση της απασχόλησης, ιδίως των νέων και των γυναικών.

•    Καινοτόμες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα στον ΟΑΕΔ, που είναι κομβικές, προκειμένου οι πολλές εκατοντάδες χιλιάδες άνεργοι να βρουν δουλειά.

Το Μέγαρο Μαξίμου ποντάρει σε μια θετική αλληλουχία γεγονότων που θα θέσει σε κίνηση ή αξιοποίηση των αυξημένων κοινοτικών πόρων και μετρά τα οφέλη που θα έχει η ελληνική Οικονομία από την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου.

Η ελάφρυνση του βάρους στη μισθωτή εργασία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, θα δημιουργήσει ένα ανοδικό σπιράλ οικονομικής ανάπτυξης, με πολλαπλασιαστικά οφέλη στο εισόδημα των Ελλήνων και στην αύξηση του μεγέθους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς θα μεγαλώνει η συνολική πίτα της Οικονομίας. Η ελκυστικότερη μισθωτή εργασία θα οδηγήσει σε σταδιακή αύξηση των θέσεων απασχόλησης. Η μείωση των φόρων θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα την αύξηση της εγχώριας αποταμίευσης που θα ανατροφοδοτεί την ενίσχυση των επενδύσεων. Παράλληλα με την τόνωση των μικρότερων επιχειρήσεων, θα αυξάνεται και ο αριθμός των επιχειρήσεων μεσαίου και μεγαλύτερου μεγέθους, καθώς θα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για περισσότερες προσλήψεις και μεγαλύτερες επενδύσεις. Η επίτευξη οικονομιών κλίμακος θα φέρει νέες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές. Και τελικά, μέσω της ενίσχυσης του κόσμου της εργασίας, τα οφέλη θα διαχυθούν σε ολόκληρη την Οικονομία. 

Απώτερος στόχος είναι η συστηματική αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού εισοδήματος, ώστε αυτό να συγκλίνει σταδιακά με το μέσο όρο της ευρωζώνης. Μάλιστα, κυβερνητικά στελέχη καταγγέλλουν το ΣΥΡΙΖΑ που χαρακτηρίζουν «μνημόνιο» την έκθεση Πισσαρίδη: «Σε μια εντελώς προβλέψιμη αντιπολιτευτική τακτική ο ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για “μνημόνιο” θέλοντας να ακυρώσει τον προοδευτικό – αναπτυξιακό χαρακτήρα της Έκθεσης Πισσαρίδη. Ετικέτα που φαντάζει έως αστεία αφού στην έκθεση όχι μόνο δεν προβλέπονται περικοπές μισθών και νέοι φόροι, αλλά, αντιθέτως, προβλέπεται σειρά ελαφρύνσεων στην εργασία και στα μεσαία στρώματα».

Στο επίκεντρο της προσοχής «η μεσαία τάξη»

Η προσοχή του πρωθυπουργού εστιάζει κυρίως στην ενίσχυση της μεσαίας τάξης, που άλλωστε ήταν πρωταρχικό στοιχείο στο πρόγραμμα της Ν.Δ. από όταν ήταν αξιωματική αντιπολίτευση. Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι η ελληνική μεσαία τάξη είναι αυτή που κατεξοχήν υπέφερε τα τελευταία χρόνια από την υπερ-φορολόγηση και τις υψηλές εισφορές. Μάλιστα, υπολογίζουν ότι ο λογαριασμός των νέων φόρων που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ στους φορολογούμενους την περίοδο 2015 – 2018 έφθασε τα 5,5 δισ. ευρώ.

Εξηγούν, επίσης, ότι και το Ασφαλιστικό που έφερε, ήταν δεύτερο Φορολογικό. Κατηγορούν ότι η φοροκαταιγίδα της προηγούμενης κυβέρνησης περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, δυσμενείς αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος, όπως η μείωση του αφορολογήτου, η αύξηση και τελικά μονιμοποίηση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης, η αύξηση των φορολογικών συντελεστών στα εισοδήματα από ακίνητα. Επίσης, την αύξηση της προκαταβολής φόρου στους ελεύθερους επαγγελματίες και της φορολογίας στις επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, η αναζωογόνηση της μεσαίας τάξης αποτελεί βασική προτεραιότητα της «γαλάζιας» κυβέρνησης και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

«Η μείωση ή και η άρση αυτών των επιβαρύνσεων από την κυβέρνηση Μητσοτάκη θα επιτρέψει στη μεσαία τάξη να ξανασηκωθεί όρθια», τονίζουν στελέχη του Μεγάρου Μαξίμου. Άλλωστε, και ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε τονίσει και παλαιότερα σε δηλώσεις του, ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ πίεσε τη μεσαία τάξη και κάθε παραγωγικό πολίτη, αντιμετωπίζοντάς τους σαν πηγή φορολογικής αιμοδοσίας αφαιρώντας την προστασία που απολάμβαναν μέχρι τότε. Εμείς, αντιθέτως, αποκαθιστούμε, μέρα με την ημέρα, με δυναμικές παρεμβάσεις και μεθοδικά, την εμπιστοσύνη του πολίτη στο κράτος. Θεραπεύουμε τις πληγές που άφησε πίσω της η λαϊκίστικη άσκηση της εξουσίας».

665 προσλήψεις, 300 νέα λεωφορεία και περισσότερα δρομολόγια

Αλλαγές στα μέσα μεταφοράς με προσλήψεις, νέα λεωφορεία, αναβάθμιση συρμών και αύξηση δρομολογίων σηματοδότησε η χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο Μεταφορών. Ο συνωστισμός που παρατηρείται στα Μέσα Μεταφοράς είχε σημάνει συναγερμό στο Μέγαρο Μαξίμου, καθώς εκτιμάται από τους ειδικούς ότι τα μέσα συγκοινωνίας είναι μία από τις τρεις βασικές εστίες για την εκρηκτική αύξηση των κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα. Η πρόσφατη ανάκληση αδειών των εργαζομένων για να μη μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων ήταν επιφανειακή και αναζητήθηκαν ριζικές λύσεις.

Έτσι, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής μετά από κοινή σύσκεψη ανακοίνωσαν πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα σε προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing. Ο διαγωνισμός θα είναι στον «αέρα» τον Σεπτέμβριο. Γεγονός που σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθημένων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού.

Δεύτερον, θα προχωρήσουν σε 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, σε ειδικότητες αιχμής, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ. Και τρίτον, θα προχωρήσουν σε ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια με αναδιάταξη των δρομολογίων της ΟΣΥ και σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Έτσι, θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση.

Παράλληλα, αποφασίστηκαν τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες, που θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης: η αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό, η αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό και η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Για την Αθήνα ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια περίπου 1.000 σύγχρονων οχημάτων. Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021.