Μόνο μέσα στον Αύγουστο, το Λιμενικό Σώμα απέτρεψε τρεις χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες να περάσουν τα ελληνικά σύνορα, που έχουν θωρακιστεί σαν «αστακός», ενώ άλλες 68 περιπτώσεις αποτροπής σημειώθηκαν στην προσπάθεια να περάσουν από τη γειτονική χώρα στην Ελλάδα.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μιλάει για το πρόγραμμα με το οποίο εξοπλίζεται το Λιμενικό Σώμα, ενώ σε ό,τι αφορά τον Ερντογάν και τις προκλήσεις της Τουρκίας τονίζει στη «Βραδυνή της Κυριακής», ότι είναι αποτέλεσμα της εσωτερικής πίεσης που δέχεται λόγω της κατάστασης της τουρκικής Οικονομίας. Ωστόσο, αυτό που έχει σημασία είναι, όπως λέει, η αποφασιστική στάση της Ελλάδας και οι συντονισμένες κινήσεις του πρωθυπουργού, που θωρακίζουν τη χώρα και διασφαλίζουν την ειρήνη.

Κύριε υπουργέ, βλέπουμε συνεχώς μία αυξανόμενη ένταση στην Αν. Μεσόγειο από την Τουρκία και μία συνεχόμενη παραβατικότητα στο Αιγαίο. Κατά τη γνώμη σας, πού το πηγαίνει η Άγκυρα;

«Ο κ. Ερντογάν κλιμακώνει τις προκλητικές διεκδικήσεις του, χρησιμοποιεί απαράδεκτους χαρακτηρισμούς και συντηρεί σε επικίνδυνα επίπεδα την ένταση.

Είναι φανερό ότι η πίεση από τα οικονομικά προβλήματα της Τουρκίας, αλλά και η ανησυχία του για ένα εκλογικό αποτέλεσμα που δεν επιθυμεί στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, τον οδηγούν στην υιοθέτηση ακραίας ρητορικής και προκλητικών δηλώσεων, προκειμένου να ικανοποιήσει ένα συγκεκριμένο ακροατήριο.

Αυτό που έχει σημασία δεν είναι αυτό που θέλει ο κ. Ερντογάν. Αυτό που έχει σημασία είναι η αποφασιστική στάση της Ελλάδας, οι συντονισμένες διπλωματικές κινήσεις του πρωθυπουργού, οι διεθνείς συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο, η ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της χώρας μας και η αποφασιστικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Είναι ο συνδυασμός όλων αυτών που διασφαλίζει ότι όπου και να το πηγαίνει η Άγκυρα, θα αποτύχει».

Με δεδομένο ότι τα θαλάσσια σύνορα της χώρας πλέον φυλάσσονται με συνέπεια, οι τουρκικές προκλήσεις στη θάλασσα με ποιον νέο τρόπο επιχειρούνται πια;

«Το ότι τα θαλάσσια σύνορά μας φυλάσσονται με αποφασιστικότητα και πράγματι δύσκολα μπορούν να παραβιαστούν, δεν σημαίνει ότι έχουν σταματήσει οι προκλήσεις από την Τουρκία και η προσπάθεια να περάσουν μετανάστες και πρόσφυγες στη χώρα μας.

Μόνο τον Αύγουστο είχαμε 68 περιπτώσεις εντοπισμού και αποτρέψαμε την είσοδο περίπου 3.000 ατόμων στη χώρα μας. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η τουρκική ακτοφυλακή όχι μόνο δε συνεργάζεται, αλλά, αντιθέτως, συχνά συνοδεύει σκάφη με πρόσφυγες και μετανάστες έως τα σύνορά μας και επιχειρεί να δημιουργήσει προβλήματα».

Οι κυρώσεις που θέλουμε ως χώρα να επιβληθούν στην Τουρκία, αντιμετωπίζονται με δυσπιστία από ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Η δε Γερμανία τηρεί μια διαφορετική στάση από τη Γαλλία. Γιατί ενώ παρά την επιθετικότητας της Άγκυρας οι Ευρωπαίοι τηρούν στάση αναμονής;

«Από τους συμμάχους και εταίρους μας αναμένουμε το αυτονόητο. Να στηρίξουν τις ελληνικές θέσεις, που είναι σύμφωνες με το Διεθνές Δίκαιο, να προχωρήσουν σε κυρώσεις κατά της Τουρκίας, να επιδείξουν αλληλεγγύη. Πρέπει, όμως, να είναι σαφές ότι η απόφαση να προασπίσουμε τα εθνικά μας συμφέροντα είναι δεδομένη και δεν εξαρτάται από το τι θα πράξουν άλλοι.

Πολύ ορθώς, ο Κ. Μητσοτάκης ζητάει συγκεκριμένες κυρώσεις κατά της Τουρκίας. Μόνο η πρόκληση πολιτικού και οικονομικού κόστους μπορεί να αναστείλει ή και να ακυρώσει τους σχεδιασμούς του κ. Ερντογάν. Είναι αλήθεια ότι κάποιοι από τους εταίρους μας λειτουργούν πιο αργά και λιγότερο αποφασιστικά απ’ όσο θα έπρεπε. Οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης είναι, όμως, συνεχείς και να είστε βέβαιοι ότι θα φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα».

Το επόμενο διάστημα αναβαθμίζετε και μεταρρυθμίζετε τη νησιωτική πολιτική. Σε ποια κατεύθυνση θα υπάρξουν αλλαγές;

«Το νομοσχέδιο, που πολύ σύντομα θα βρεθεί στη διαβούλευση, έχει τίτλο  “Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική́ και Νησιωτικός Χώρος” και ο τίτλος ανταποκρίνεται πλήρως στο περιεχόμενό του. Χρειαζόμαστε μία καλά σχεδιασμένη δημόσια νησιωτική πολιτική, με σαφείς στρατηγικούς στόχους, διακριτό Σχέδιο Δράσης και συγκεκριμένα μέσα και εργαλεία για να υλοποιηθεί. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση της νησιωτικής πολιτικής και της θαλάσσιας οικονομίας, που αναγνωρίζει τις εγγενείς χωρικές και περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες, αλλά και τα πολλαπλά πλεονεκτήματα της μοναδικότητας της πολυνησιακής ανάπτυξης και της διακριτής ταυτότητας των νησιών.

Πολύ σημαντικό είναι ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δύο ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα. Το πρώτο αφορά μείζονες δημόσιες νησιωτικές επενδύσεις στους τομείς των λιμενικών υποδομών και έργων, στην Κυκλική́ Οικονομία, σε αφαλατώσεις, σε παραδοσιακούς οικισμούς και νησιωτικά́ οικιστικά́ συμπλέγματα. Το δεύτερο, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, αφορά τη νησιωτική επιχειρηματικότητα και τις μικρές επιχειρήσεις».

Το προσεχές διάστημα αναβαθμίζεται και η αποτρεπτική ικανότητα του Λ.Σ. με αγορά εξοπλιστικού υλικού. Το πρόγραμμα τι κόστος έχει και τι περιλαμβάνει;

«Συνεχίζουμε τη διαρκή προσπάθεια που ξεκίνησε από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, για την ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λ.Σ. Ενισχύσαμε με σύγχρονα μέσα αλλά και ανθρώπινο δυναμικό τις δυνάμεις του Λιμενικού στο Αιγαίο, με αποτέλεσμα την αύξηση των περιπολιών και την καλύτερη κάλυψη τουχώρου. Νομοθετήσαμε την αύξηση κατά 1.500 των οργανικών του θέσεων (900 αφορούν το Αιγαίο), ενώ προτεραιότητά μας είναι η υλοποίηση εξοπλιστικού προγράμματος, τόσο στην τρέχουσα χρηματοδοτική́ περίοδο (400 εκατ. € από́ ΕΣΠΑ 2014-2020 και 170 εκατ. € από́ το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020), όσο και στην επομένη (Στρατηγικό́ Πλάνο εξοπλισμών 2021-2027), ύψους άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Οι σύγχρονες προκλήσεις για την προστασία των θαλασσίων συνόρων και η άσκηση ουσιαστικής εποπτείας στο θαλάσσιο πεδίο προϋποθέτουν σύγχρονα μέσα και συστήματα. Θέλω για μία ακόμα φορά να ευχαριστήσω τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι φυλάσσουν, ημέρα και νύχτα, τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας, με αποφασιστικότητα, με σεβασμό στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου, αλλά και με απόλυτη προτεραιότητα το σεβασμό της ανθρώπινης ζωής. Κάτι που αποδείχτηκε, για ακόμα μία φορά, πολύ πρόσφατα, με την τεράστια επιχείρηση κοντά στη Χάλκη και τη διάσωση περίπου 100 συνανθρώπων μας».

Κάντε μας, σας παρακαλώ, μία αποτίμηση των ελέγχων που έγιναν το καλοκαίρι στα νησιά και στα πλοία που μετέφεραν πολίτες σε διακοπές, και αν αυτά τα μέτρα θα συνεχιστούν.

«Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία, σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ και την Πολιτική Προστασία, σχεδιάστηκαν τα κατάλληλα πρωτόκολλα και εφαρμόστηκαν εγκαίρως τα σωστά μέτρα. Προφανώς, όταν μιλάμε για εκατομμύρια επιβάτες και εκατοντάδες δρομολόγια, θα υπάρξουν,και υπήρξαν, και παραβάσεις. Κάποια περιστατικά συνωστισμού σε λιμάνια, και κάποια περιστατικά όπου επιβάτες δεν φορούσαν μάσκα. Γι’ αυτό λάβαμε πρόσθετα μέτρα. Με ελέγχους κλιμακίων του Λιμενικού Σώματος και πάνω στα πλοία και αυξημένα μέτρα στα λιμάνια. Συνολικά, τα περίπου 2.000 στελέχη του Λιμενικού Σώματος που ανέλαβαν τους ελέγχους είχαν μέχρι τέλος Αυγούστου προχωρήσει σε 49.644 ελέγχους και σε 975 περιπτώσεις, όπου διαπιστώθηκε παράβαση, είχαν επιβληθεί πρόστιμα. Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί δεν έχουμε μέχρι σήμερα κρούσμα σε μέλος πληρώματος. Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί κάποια περιστατικά απείθαρχων ασθενών αντιμετωπίστηκαν με την πλήρη εφαρμογή του υγειονομικού πρωτοκόλλου. Είμαστε ικανοποιημένοι από την προσπάθεια των πληρωμάτων για την τήρηση των μέτρων. Επιζητούμε πάντοτε το καλύτερο, και με αυτό το πνεύμα συνεχίζουμε».