Πολιτική

Από τη «Βραδυνή της Κυριακής» - «Πυρετός» για τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην Θεσσαλονίκη

Τελευταία στιγμή θα αποφασιστούν το ύψος και τα μέτρα των ελαφρύνσεων από το 2021

Κυριάκος Μητσοτάκης

Στην ατζέντα του άτυπου Eurogroup, στις 11 του μήνα στο Βερολίνο, εντάχθηκε τελικά η δημοσιονομική γραμμή που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι κυβερνήσεις την επόμενη χρονιά, με τη σκιά του κορωνοϊού να παραμένει βαριά.

Η αίσθηση που έχει αποκομίσει έως τώρα η ελληνική πλευρά, από τις άτυπες επαφές με Ευρωπαίους αξιωματούχους, ουσιαστικά ταυτίζεται με τις πληροφορίες από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο, οι οποίες αναφέρουν ότι και το 2021 οι αυστηροί κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας θα παραμείνουν «παγωμένοι». Με μία, όμως, διαφορά. Η όποια «χαλάρωση» επισφραγιστεί στις συζητήσεις των Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών φαίνεται ότι θα αφορά αποκλειστικά και μόνο σε μέτρα -στο σκέλος των δαπανών ή των εσόδων- αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας, π.χ. για ενίσχυση των Συστημάτων Υγείας, για έκτακτες ενισχύσεις επιχειρήσεων - νοικοκυριών, για αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει αφενός να κάνει ειδικό «κουμάντο» για τις όποιες extra αμυντικές δαπάνες, αφετέρου να «χωρέσει» τις όποιες φοροελαφρύνσεις στα διαφαινόμενα ασφυκτικά περιθώρια του επόμενου Προϋπολογισμού.

Τα στοιχεία που έχουν σταλεί στις Βρυξέλλες και συμπεριλήφθηκαν στην τελευταία Έκθεση Αξιολόγησης δείχνουν ότι τα φετινά μέτρα στήριξης δεν έχουν carry over στην επόμενη χρονιά, εκτός της επιδότησης των δανείων κορωνοϊόπληκτων που συνδέονται με κύρια κατοικία. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι ο επόμενος Προϋπολογισμός δεν ξεκινά κουβαλώντας φορτίο από το 2021, δίνοντας έτσι μια ευχέρεια κινήσεων. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το βασικό σενάριο που υπάρχει σήμερα στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου προβλέπει κατάθεση ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού για το 2021. Το τοπίο θα ξεθολώσει μετά το Eurogroup της επόμενης εβδομάδας και οι πρώτοι άξονες θα αποτυπωθούν στο Προσχέδιο, που θα κατατεθεί στις 5 Οκτωβρίου στη Βουλή.

Πέρα από αυτή τη βασική αβεβαιότητα, που σχετίζεται με την κοινή δημοσιονομική γραμμή που θα αποφασιστεί στο Eurogroup, παραμένει η αβεβαιότητα της φετινής ύφεσης και, πολύ περισσότερο, της δυναμικής ανάκαμψης το 2021. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛ.ΣΤΑΤ. ενίσχυσαν τους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών, που θεωρεί ότι με ύφεση 7,9% στο πρώτο εξάμηνο, θα πρέπει να συντελεστεί απόλυτη καταστροφή στο δεύτερο μισό του έτους για να επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των Ευρωπαίων για διψήφια ύφεση. Ωστόσο, η ζημιά στον Τουρισμό δεν έχει καταγραφεί ακόμα, ενώ ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα ποια μπορεί να είναι η κατάσταση στην πραγματική Οικονομία τους επόμενους μήνες, ειδικά αν το δεύτερο κύμα της πανδημίας αποδειχθεί σαρωτικό, όπως φοβούνται πολλοί.

Εξάλλου, στο «μικροσκόπιο» των ξένων επενδυτών έχουν μπει τα φορολογικά κίνητρα για τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, και το συμπέρασμα είναι ένα: όσο δεν γίνεται πιο απλή και ελαφρύτερη η φορολογία τόσο οι επενδυτές θα ψάχνουν αλλού για ευκαιρίες. Όσο για τους ίδιους τους Έλληνες, θα συνεχίσουν να βλέπουν τα ακίνητά τους -μικρά και μεγαλύτερα- να αντιμετωπίζονται από το κράτος ως η χήνα με τα χρυσά αυγά.

Σε μια συγκυρία όπου η πανδημία έχει ανατρέψει τα πάντα, ο φορολογικός ανταγωνισμός αναμφίβολα αποτελεί ένα «εργαλείο» στα χέρια των κυβερνήσεων, προκειμένου να μπορέσουν να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των ξένων κεφαλαίων που παραμένουν διαθέσιμα για επενδύσεις. Η συγκριτική μελέτη του Τax Foundation εστιάζει στα κίνητρα για τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, παρατηρώντας ότι σε αντιδιαστολή με τους Πορτογάλους, που κατήργησαν το καθεστώς μηδενικής φορολογίας για τους αλλοδαπούς, η χώρα μας «κυνηγά» αυτά τα κεφάλαια ρίχνοντας στη «μάχη» φορολογικές απαλλαγές. Όσο, όμως, η φορολογία των ακινήτων διατηρείται με αυτή τη δομή και λειτουργία, το αποτέλεσμα αυτού του «σαφάρι» αλλοδαπών παραμένει αμφίβολο και κάπου εδώ ξεκινούν τα σενάρια για ριζικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλείται το Tax Foundation, μία από τις αλλαγές που σχεδιάζονται αφορά στο Συμπληρωματικό Φόρο, ο οποίος, ως γνωστόν, επιβαρύνει πρόσθετα την ακίνητη περιουσία που ξεπερνά τις 250.000 ευρώ. Πάγιο αίτημα των ιδιοκτητών είναι η κατάργηση του Συμπληρωματικού Φόρου, ενώ μελέτες αναδεικνύουν τη θετική επίπτωση μιας τέτοιας κίνησης στο ΑΕΠ, καθώς η μικρότερη φορολογία στα ακίνητα -και δη των νομικών προσώπων- θα αυξήσει τις επενδύσεις στο real estate. Μέχρι να φτάσουμε, όμως, στην κατάργησή του, που αποφέρει περίπου 620 εκατ. ευρώ στον κρατικό Προϋπολογισμό, εξετάζεται η αύξηση του αφορολογήτου του κατά 50.000 ή 100.000 ευρώ, δηλαδή να ανέβει στις 350.000 ευρώ.

Σβήνουν και γράφουν τις εξαγγελίες Μητσοτάκη στην ΔΕΘ


Δείτε επίσης