«Τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν, πρέπει να ανοίξουν, και θα ανοίξουν με ασφάλεια για όλους», αναφέρει στη συνέντευξή της στη «Βραδυνή της Κυριακής» η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη αντικρούοντας ενστάσεις εκπαιδευτικών και γονέων. Δηλώνει, επίσης, την ετοιμότητα του υπουργείου Παιδείας να προσαρμοστεί σε κάθε πιθανό ενδεχόμενο, τονίζοντας: «Επεξεργαζόμαστε σενάρια για κάθε περίσταση, με απαράβατο όρο την παροχή εκπαίδευσης με διασφάλιση της προστασίας μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, αλλά και εν γένει της Δημόσιας Υγείας».  

Η υφυπουργός Παιδείας υπογραμμίζει ότι ήδη υπάρχει μέριμνα για τη διαμόρφωση του απαραίτητου πλαισίου για την ταχεία υλοποίηση όλων των σχετικών αποφάσεων, σε περίπτωση που χρειαστεί», και προαναγγέλλει ότι «μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και αποτιμώντας ανάγκες που θα διαμορφωθούν με την απουσία εκπαιδευτικών για μία σειρά λόγων, η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα στη δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών». 

Στις 14 Σεπτεμβρίου ανοίγουν τα σχολεία. Ωστόσο, ακόμη δεν έχουν πειστεί εκπαιδευτικοί και γονείς για το πόσο ασφαλές είναι αυτό το άνοιγμα. Το υπουργείο Παιδείας εστιάζει στην ασφάλεια που εκπορεύεται από την υποχρεωτική χρήση μάσκας, ενώ, από την άλλη, υπάρχει ο αντίλογος ότι στην πράξη τα παιδιά δεν θα τη φορούν σωστά. Τελικά, εγγυάστε ότι τα σχολεία ανοίγουν με ασφάλεια; 

«Στις 14 Σεπτεμβρίου αρχίζει μια σχολική χρονιά αλλιώτικη από τις άλλες. Η πρόκληση της αντιμετώπισης της πανδημίας και των συνεπειών της θα τη συνοδεύει από την έναρξή της. Παρά τις αντιξοότητες τα σχολεία θα ανοίξουν και θα εκπληρώσουν την αποστολή τους, με ασφάλεια για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις τοπικές κοινωνίες. Και δεν πρέπει να λησμονούμε ότι τα σχολεία ανοίγουν μετά από σχετική σύσταση των υγειονομικών ειδημόνων και με τη λήψη μίας σειράς μέτρων που εξασφαλίζουν την ασφαλή λειτουργία τους. Η μάσκα είναι σίγουρα το βασικό μέσο άμεσης προστασίας όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στη συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων χωρών. Αποτελεί ένα μέσο αποτελεσματικό αλλά και ασφαλές για παιδιά, όπως πιστοποιούν οι εξειδικευμένοι επιστήμονες παιδίατροι – είναι χαρακτηριστική η σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας που τη χαρακτηρίζει ως “μοναδικό όπλο προστασίας της υγείας των παιδιών μας”. Όπως έχουμε, άλλωστε, εξαρχής δηλώσει, στις μικρότερες τάξεις μέχρι και την Γ΄ Δημοτικού, θα δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση στην ορθή χρήση της μάσκας από μέρους των μαθητών. Έχοντας την εμπειρία της επαναλειτουργίας των σχολείων μετά την άρση του lockdown, και της επιτυχούς, σε επίπεδο χώρας, αντιμετώπισης του πρώτου κύματος της πανδημίας, λέμε ότι τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν, πρέπει να ανοίξουν, και θα ανοίξουν με ασφάλεια για όλους».  

Αποφασίσατε το άνοιγμα των σχολείων με πλήρη σύνθεση στις τάξεις, με έναν από τους λόγους αυτής της απόφασης να είναι και το μεγάλο κόστος μίας λειτουργίας δύο βαρδιών πρωί – απόγευμα. Ωστόσο, στη γειτονική Ιταλία, από τις αρχές σχεδόν του καλοκαιριού, ανακοινώθηκε ότι θα μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη και ότι θα προσληφθούν για αυτό χιλιάδες επιπλέον αναπληρωτές 

«Όπως και στο σύνολο της περιόδου που προηγήθηκε, έτσι και στο ζήτημα του τρόπου επαναλειτουργίας σχολείων για τη νέα σχολική χρονιά οι αποφάσεις ελήφθησαν με γνώμονα τις εισηγήσεις των ειδικών και με κόκκινη γραμμή το ζήτημα της ασφαλούς λειτουργίας με τον αποτελεσματικότερο εκπαιδευτικά τρόπο. Η χρήση μάσκας εντός σχολικών αιθουσών είναι ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέσο ανάσχεσης της μετάδοσης του ιού και εκ των ων ουκ άνευ προϋποθέσεων για την επαναλειτουργία των σχολείων στη συντριπτική πλειοψηφία και των άλλων χωρών. Από εκεί και πέρα, εν όψει των αναπόφευκτων γενικών αντιξοοτήτων, κάθε χώρα αποφασίζει με βάση τα δικά της επιδημιολογικά δεδομένα και την εμπειρία αντιμετώπισης του πρώτου κύματος, που ήταν, βέβαια, διαφορετικό ανάμεσα στη χώρα μας και άλλες χώρες, ιδιαίτερα, δε, στην Ιταλία, στην οποία και αναφερθήκατε, και η οποία δοκιμάστηκε σκληρότατα από τον ιό. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι διασφαλίστηκαν επιπλέον πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ενώ, παράλληλα, ολοκληρώθηκαν μέσω ΑΣΕΠ οι διορισμοί 4.500 εκπαιδευτικών και βοηθητικού προσωπικού για την Ειδική Αγωγή. Και παρά τις δυσκολίες της περιόδου που βιώνουμε, προχωρούν και οι προσλήψεις 5.250 μονίμων εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση, με τους προσωρινούς πίνακες να έχουν ήδη εκδοθεί, και με άλλες 5.250 να είναι προγραμματισμένες σε επόμενο χρονικό διάστημα. Επίσης, έχουμε μεριμνήσει για την ενίσχυση και επέκταση του Ολοήμερου Σχολείου με πρόσθετη χρηματοδότηση 100 εκατ. €. Κατά συνέπεια, έχει ήδη δημιουργηθεί ένα συνολικό πλέγμα μέτρων προστασίας της υγείας και στήριξης του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία μας, ώστε να μπορέσουμε να υπερβούμε τις προκλήσεις του κορωνοϊού στην εκπαιδευτική διαδικασία». 

Αν στην πορεία δείτε ότι κάτι δεν γίνεται σωστά ή ότι τα επιδημιολογικά στοιχεία είναι επιβεβαρυμμένα έχετε plan b για τη λειτουργία των σχολείων;  

«Σε στενή, πάντοτε, επαφή και συνεργασία με τους ειδικούς παρακολουθούμε την εξέλιξη της πορείας του ιού έτοιμοι να προσαρμοστούμε σε κάθε πιθανό ενδεχόμενο. Επεξεργαζόμαστε σενάρια για κάθε περίσταση, με απαράβατο όρο την παροχή εκπαίδευσης με διασφάλιση της προστασίας μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, αλλά και εν γένει της Δημόσιας Υγείας. Και έχουμε ήδη μεριμνήσει για τη διαμόρφωση του απαραίτητου πλαισίου για την ταχεία υλοποίηση όλων των σχετικών αποφάσεων, σε περίπτωση που χρειαστεί». 

Ανακοινώσατε την πρόσληψη μονίμων εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και μία πρώτη φάση αναπληρωτών στη Γενική Παιδεία. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί επιμένουν ότι τα κενά είναι ακόμη πάρα πολλά και ζητούν να πραγματοποιηθεί άμεσα η δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών. Πότε υπολογίζετε να γίνει αυτό; 

«Για πρώτη φορά νωρίτερα από ποτέ, πάνω από 24.800 εκπαιδευτικοί, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό προσελήφθησαν για να καλύψουν ανάγκες σε όλη την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, στις 25 Αυγούστου 2020, ενώ πέρσι οι προσλήψεις ξεκίνησαν στις 5 Σεπτεμβρίου 2019. Για πρώτη φορά οι αναπληρωτές ανέλαβαν υπηρεσία στα σχολεία τους, και βέβαια είχαμε ήδη νομοθετήσει την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης στα δυπρόσιτα σχολεία, αλλά και τη μείωση της ισχύος των πινάκων, πράξη που διευκολύνει την επικαιροποίηση των μορίων των αναπληρωτών και τον εμπλουτισμό των πινάκων με νέους εκπαιδευτικούς. Όλα αυτά θα οδηγήσουν στην καλύτερη κάλυψη των αναγκών σε όλη την Ελλάδα. Μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και αποτιμώντας ανάγκες που θα διαμορφωθούν με την απουσία εκπαιδευτικών για μία σειρά λόγων, θα προχωρήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα η δεύτερη φάση προσλήψεων».  

Τι αλλαγές θα φέρει το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που ετοιμάζετε; Σε ποιες κατευθύνσεις προσανατολίζεστε και πότε θα είναι έτοιμο να κατατεθεί; 

«Εξαρχής ως υπουργείο είχαμε υπογραμμίσει την ανάγκη επένδυσης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και θεραπείας χρονιών δυσλειτουργιών αλλά και αδικιών σε βάρος της. Ήδ,η την προηγούμενη χρονιά, λάβαμε σειρά μέτρων ενίσχυσής της σε πρακτικό επίπεδο. Όμως είναι σαφές πως χρειάζεται μία συνολική αλλαγή νομοθετικού πλαισίου, ως πρόδρομος της αλλαγής της συλλογικής μας αντίληψης ως κοινωνία έναντι της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Γι’ αυτό το λόγο, είμαστε στην τελική φάση επεξεργασίας ενός νέου νομοσχέδιου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, που θα εστιάζει στην ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού, ώστε να καθίσταται ελκυστικότερος ως επιλογή για τους μαθητές, αλλά και αποτελεσματικότερος ως προς τη σύνδεση των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Σημαντική προσθήκη με ιδιαίτερη σημασία για τις τοπικές κοινωνίες θα παίξουν τα πρότυπα ΕΠΑΛ που θα λειτουργήσουν ως ζεύγη με τα Πειραματικά ΙΕΚ, καθώς και η καθιέρωση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε αντιστοιχία με το ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων».