Ελλάδα

Από την «Βραδυνή της Κυριακής»: Η ψηφιακή e-πανάσταση της Ελλάδας

Εκσυγχρονισμός των κρατικών υπηρεσιών και απομακρυσμένη εξυπηρέτηση πολιτών. 

Από την «Βραδυνή της Κυριακής»: Η ψηφιακή e-πανάσταση της Ελλάδας

Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ

Χρειάστηκε να μπει ο κορωνοϊός, δυστυχώς, στη ζωή μας, έτσι ώστε το κράτος να κάνει το αυτονόητο, που, όμως, σε αντίθετη περίπτωση, ίσως να χρειαζόταν πολλά χρόνια για να το πράξει: την ψηφιακή μετάβαση πολλών υπηρεσιών του κράτους, το οποίο μετατράπηκε σε φιλικό και χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει προβεί τις τελευταίες ημέρες σε μία σειρά ενεργειών, με σκοπό την εξ αποστάσεως λειτουργία του Δημοσίου, την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση των πολιτών, την τηλεργασία και την τηλεκπαίδευση.

Επισπεύστηκε κατά δύο μήνες η δοκιμαστική λειτουργία του gov.gr

Συγκεκριμένα: σύμφωνα με τα στατιστικά και ποιοτικά στοιχεία που υπάρχουν καταγεγραμμένα, η ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου λειτουργεί πιλοτικά από το Σάββατο 21-3-2020, και συγκεντρώνει το σύνολο των υπηρεσιών (506) που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο. Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να συμπληρώνει και να υπογράφει ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις, ενώ στις υπηρεσίες προστέθηκε και η άυλη συνταγογράφηση. Παρέχεται, έτσι, στους πολίτες η δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους με το κράτος από τον προσωπικό τους υπολογιστή ή από το κινητό τους, χωρίς μετακινήσεις και περιττή γραφειοκρατία. Σήμερα, ο συνολικός αριθμός εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων ξεπερνά τις 51.000. 

Άυλη συνταγογράφηση

Με κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία από το Σάββατο 28-3-2020, η άυλη συνταγογράφηση μέσω του gov.gr. Έτσι, οι πολίτες, πλέον, έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν τις ιατρικές τους συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες στον φαρμακοποιό. Καθιερώθηκε, επιπλέον, η εξ αποστάσεως συνταγογράφηση για περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων συνταγών που αφορούν χρόνιες παθήσεις. Μέχρι στιγμής, έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή 114.235 άτομα. 

Πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων e:Presence

Μέσω της πλατφόρμας αυτής (https://epresence.gov.gr), η οποία παραδόθηκε τη Δευτέρα 16-3-2020, δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους φορείς του ευρύτερου Δημοσίου να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές τηλεδιασκέψεις. Πλέον, κάθε φορέας του ευρύτερου Δημοσίου μπορεί να ορίσει έναν (ή και περισσότερους) συντονιστή τηλεδιασκέψεων, και ταυτόχρονα να ενημερώσει όλα τα στελέχη του για τη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας. Μάλιστα, την Τρίτη 24-3-2020, έλαβε χώρα μέσω της πλατφόρμας το πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο με τηλεδιάσκεψη. Μέχρι σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 58.000. 

Τέθηκε σε λειτουργία το forma.gov.gr και ο αριθμός «13033»

Εξειδικεύοντας τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημιούργησε τον ιστότοπο forma.gov.gr, όπου αναφέρονται λεπτομερώς όλες οι οδηγίες σχετικά με τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας λόγω του κορωνοϊού. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να αναζητήσουν εκεί, τους δύο τύπους εγγράφων για τις μετακινήσεις εργαζομένων και τις κατ’ εξαίρεση μετακινήσεις των πολιτών. Η ίδια διαδικασία που αφορά τους λόγους μετακίνησης μπορεί να γίνει και μέσω του αριθμού 13033 με SMS. Σύμφωνα με στοιχεία της 26-3-2020, μέσα στα τρία πρώτα εικοσιτετράωρα το «13033» διεκπεραίωσε πάνω από τέσσερα εκατομμύρια έγκυρα μηνύματα. 

Ηλεκτρονική υπογραφή σε όλα τα μέλη της κυβέρνησης και την Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Την 24-3-2020, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με την Προεδρία της Κυβέρνησης έθεσε σε λειτουργία μία πλατφόρμα για την ψηφιακή υπογραφή και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων του Υπουργικού Συμβουλίου. Έτσι, μια χρονοβόρα διαδικασία που απαιτούσε την αναζήτηση των εκάστοτε αρμοδίων προκειμένου να υπογράψουν έγγραφα που αφορούν Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου, Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και Σχέδια Νόμου, ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα λεπτά. 

Πλατφόρμα ethelontes.gov.gr

Σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας δημιουργήθηκε την 23-3-2020, η πλατφόρμα ethelontes.gov.gr, με σκοπό την ενίσχυση του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης με κάθε τρόπο, τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Έως τώρα, το πρόγραμμα είχε προσελκύσει πάνω από 11.000 εκδηλώσεις ενδιαφέροντος. 

Η πρωτοβουλία #DigitalSolidarityGR

Τη Δευτέρα 16-3-2020, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης απέστειλε επιστολή προς τα μέλη του ΣΕΠΕ, τους παρόχους τηλεπικοινωνιών, τα μέλη της «Ελληνικής Συμμαχίας για τις ψηφιακές δεξιότητες και την απασχόληση», και τις επιχειρήσεις συνδρομητικών υπηρεσιών. Στο κάλεσμά του προτρέπει τις επιχειρήσεις να εξετάσουν ποιες από τις υπηρεσίες ή/και προϊόντα που παρέχουν συνδρομητικά μπορούν να διατεθούν δωρεάν για όσο διάστημα διαρκέσουν τα έκτακτα μέτρα. O αριθμός όσων συμμετέχουν στην πρωτοβουλία προσφέροντας υπηρεσίες δωρεάν ή με χαμηλότερο κόστος ανέρχεται σήμερα σε 129. 

Διασύνδεση e-ΕΦΚΑ με Μητρώο Πολιτών

Την Τρίτη 31-3-2020, σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δόθηκε πρόσβαση στον e-ΕΦΚΑ όλων των ληξιαρχικών γεγονότων των πολιτών που είναι καταχωρημένα στο Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών». Πρόκειται για μια διαλειτουργικότητα μέσω της οποίας ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, θανάτου, γάμου κ.λπ., θα παρέχονται απευθείας στην Υπηρεσία, χωρίς να προσκομίζονται από τους πολίτες.

Ισχυροποιήθηκε η πολιτική των κωδικών πρόσβασης Τaxisnet

Στο πλαίσιο της διαρκούς βελτίωσης του επιπέδου ασφαλείας των υπηρεσιών της, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης προχώρησε στην ισχυροποίηση της πολιτικής της αναφορικά με τους κωδικούς πρόσβασης Τaxisnet. Αποτελεί επιπλέον μέτρο προστασίας των ψηφιακών μας συναλλαγών με το Δημόσιο, καθώς η χρήση των διαπιστευτηρίων Taxisnet έχει διευρυνθεί, ειδικά μετά την έναρξη λειτουργίας του gov.gr. Έτσι, δόθηκαν στη δημοσιότητα οι νέες προδιαγραφές για τα password, που είναι: τουλάχιστον οκτώ χαρακτήρες, εκ των οποίων τουλάχιστον ένα κεφαλαίο και ένα μικρό λατινικό γράμμα, τουλάχιστον ένας αριθμός και τουλάχιστον ένας ειδικός χαρακτήρας.

Η διαθεσιμότητα των τηλεπικοινωνιακών υποδομών κατά την περίοδο της πανδημίας

Η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τους διευθύνοντες συμβούλους του τηλεπικοινωνιακού κλάδου. Σε βιντεοδιάσκεψη της Δευτέρας 16-3-2020, εξετάστηκαν ενέργειες για τη διαχείριση του αναμενόμενου αυξημένου φόρτου στα δίκτυα και συμφωνήθηκε οι δύο πλευρές να παραμένουν σε διαρκή επικοινωνία, προκειμένου να διασφαλίζεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό η αποτελεσματική λειτουργία των λύσεων τηλεργασίας που χρησιμοποιούν τόσο φορείς του Δημοσίου όσο και μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, καθώς και όλες οι σχετικές υπηρεσίες επικοινωνίας που παρέχονται προς τους πολίτες. 

Μέτρα λειτουργίας των ΚΕΠ

Την Κυριακή 15-3-2020, σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, αποφασίστηκε ότι μέχρι νεωτέρας, τα ΚΕΠ θα λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, με ωράριο 7.30 π.μ. έως 15.00 μ.μ. Η προσέλευση των πολιτών θα γίνεται κατόπιν τηλεφωνικής προσυνεννόησης (ραντεβού), και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προβαίνει στην εισαγωγή περαιτέρω ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην πύλη «ΕΡΜΗΣ» (ermis.gov.gr), ώστε να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις και ο συνωστισμός και να διεκπεραιώνονται τα αιτήματα των πολιτών. 

Ψηφιοποιήθηκε η φορολογική ενημερότητα για τις πληρωμές από το Δημόσιο

Από την Τετάρτη 18-3-2020, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα, σταδιακά απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν οι ίδιοι φορολογική ενημερότητα για να μπορέσουν να πληρωθούν, καθώς η διαδικασία θα πραγματοποιείται αυτόματα.

Δείτε επίσης