«Ο κηπουρός μπορεί ν’ αποφασίζει τι είναι καλό για το καρότο, όμως κανένας δεν μπορεί ν’ αποφασίζει τι είναι καλό για τον άλλον».

Ζαν-Πωλ Σαρτρ, Γάλλος φιλόσοφος

Το σφίξιμο στο στομάχι σας γίνεται ολοένα και πιο έντονο. Μια σκέψη κατακλύζει το μυαλό σας: Πως στο καλό πήρα εγώ μια τέτοια απόφαση;
Η αλήθεια είναι ότι όλοι μας έχουμε πάρει μια απόφαση που δεν μας βγήκε σε καλό.

Μπορεί για παράδειγμα να αφήσατε τη δουλειά σας για μια άλλη και σύντομα να συνειδητοποιήσατε ότι κάνατε μεγάλο λάθος. Μπορεί να χωρίσατε με τον σύντροφο σας εν θερμώ και να το μετανιώσατε αμέσως μετά, αλλά να μην μπορείτε να διορθώσετε την κατάσταση. Μπορεί πάλι να κάνατε μια μεγάλη αγορά, ενός αυτοκινήτου ή ενός σπιτιού και σύντομα να διαπιστώσατε ότι ξεπερνά κατά πολύ την τσέπη σας.

Τα λάθη είναι ανθρώπινα λέει ο θυμόσοφος λαός και έχει δίκιο. Κανείς μας δεν είναι απρόσβλητος στα μικρά ή μεγάλα λάθη. Γι’ αυτό 7 τρόποι να ξεπεράσετε μια λάθος απόφαση είναι οι εξής:

Αποδεχτείτε τα συναισθήματα σας

Η καταπίεση των συναισθημάτων σας δεν πρόκειται να σας βγάλει πουθενά. «Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσετε τι συνέβη και πως αισθάνεστε για το συμβάν». Αυτό σχολιάζει ο ψυχολόγος Σαλ Ράιχμπαχ εξηγώντας ότι «αγνοώντας τα συναισθήματα μας ή προσποιούμενοι ότι δεν υπάρχουν, επιτρέπουμε στον πόνο να μας κατακλύσει».

Αν κοπείτε δεν προσποιήστε ότι δεν συνέβη ποτέ, αντίθετα ζητάτε βοήθεια. Το ίδιο ακριβώς πρέπει να κάνετε και σε μια λάθος απόφαση. Εκτός από την επίσκεψη σας σε κάποιο ειδικό, ανακούφιση προσφέρει και η καταγραφή των συναισθημάτων σας στο χαρτί.

Επικεντρωθείτε στα σκληρά δεδομένα

Μόλις αναγνωρίσετε και αποδεχτείτε τα συναισθήματα σας γύρω από μια λάθος απόφαση, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να κοιτάξετε τα σκληρά δεδομένα κατάματα. Όπως εξηγεί ο δρ. Μπέντζαμιν Ρίτερ αφήστε στην άκρη τα συναισθήματα και εξετάστε τα γεγονότα. Ρωτήστε τον εαυτό σας. «Τι συμβαίνει τώρα; Τι ακριβώς θέλω; Τι μπορώ να κάνω πλέον για να το πετύχω;».

Η αλήθεια είναι ότι στο βήμα αυτό ίσως δυσκολευτείτε να είστε αντικειμενικοί. Στην περίπτωση αυτή είτε καταγράψτε τι συμβαίνει, είτε ζητήστε τη γνώμη για το πώς βλέπει την όλη κατάσταση ένας φίλος ή ένα μέλος της οικογένειας σας.

Μην αφήσετε μια λάθος απόφαση να σας καθορίσει

Είναι σημαντικό να ξεχωρίσετε με το μυαλό σας εσάς τους ίδιους από τη λάθος απόφαση που πήρατε. Κατά αυτόν τον τρόπο στερείτε από την απόφαση αυτή τη δύναμη που έχει πάνω σας. Με απλά λόγια όπως λέει ο Τρίσταν Γκάτνερ «μόλις πάρουμε μια λάθος απόφαση της δίνουμε τεράστια σημασία. Κατηγορούμε τους εαυτούς μας, θεωρούμε ότι είμαστε χαζοί, άχρηστοι και ανάξιοι εμπιστοσύνης. Έτσι υπονομεύουμε μόνοι μας τη σχέση μας ή τη δουλειά μας», επισημαίνει ο ίδιος.

Αυτό που πρέπει να κάνουμε αμέσως μόλις κάνουμε το λάθος είναι ότι θα μάθουμε από αυτό και θα το χρησιμοποιήσουμε για να πάμε μπροστά. «Αν αφαιρέσουμε την αρνητικότητα από τη λάθος απόφαση μας, θα μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τις πληροφορίες που αυτή μας έδωσε για πετύχουμε τον αρχικό μας στόχο.

Συγχωρήστε τον εαυτό σας

Μην είστε σκληροί με τον εαυτό σας εξαιτίας μιας λάθος απόφασης. «Το πιο σημαντικό βήμα είναι να συγχωρέσουμε τον εαυτό μας», λέει η ψυχολόγος Ντιόν Μέτζγκερ. «Γινόμαστε ο χειρότερος εχθρός του εαυτού μας με τις λάθος αποφάσεις. Καταναλώνουμε πολύ ενέργεια βυθιζόμενοι στις ενοχές αντί να την χρησιμοποιούμε για να προχωράμε μπροστά», υπογραμμίζει η ίδια.

Με απλά λόγια χρησιμοποιήστε τις λάθος αποφάσεις σας σαν εφαλτήριο για μελλοντική επιτυχία. «Τα λάθη είναι βασικό στοιχείο στην επιτυχία μας. Γιατί αυτό που καθορίζει την τελευταία είναι ο τρόπος που ανταποκρινόμαστε στα πρώτα», καταλήγει η Μέτζγκερ.

Αποδεχτείτε τη μετάνοια σας

Μετά από μια λάθος απόφαση συνήθως κατακλυζόμαστε από σκέψεις μετάνοιας. Αυτή η μετάνοια μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο, σημειώνει ο Ρίτερ. «Η μετάνοια μας βοηθά να θυμόμαστε τι πρέπει να αποφεύγουμε στη ζωή μας και μας βοηθά να λαμβάνουμε καλύτερες αποφάσεις», τονίζει. Αποδεχτείτε τη μετάνοια σας λοιπόν και προχωρήστε μπροστά.

Επιλέξτε την ευγνωμοσύνη

«Όλοι μας μετανιώνουμε για πράγματα που θα θέλαμε να είχαμε κάνει διαφορετικά ή για συναισθήματα που δεν εκφράσαμε ποτέ. Αυτές όμως οι σκέψεις μετάνοιας δεν πρέπει να μας ελέγχουν. Και για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να μάθουμε να βλέπουμε τα θετικά αντί για τα αρνητικά», εξηγεί ο Ράιχμπαχ. Ένας τρόπος για να βλέπουμε τα θετικά είναι να εξασκηθούμε στην ευγνωμοσύνη. Μπορείτε δηλαδή για παράδειγμα να καταγράφετε κάθε πρωί 3 ή 5 πράγματα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη. Κατά αυτόν τον τρόπο θα περιορίσετε την επίδραση της μετάνοιας πάνω σας.

Δημιουργήστε έναν μηχανισμό αποφάσεων

Την επόμενη φορά που θα πάρετε μια μεγάλη απόφαση ίσως αγχωθείτε ότι θα κάνετε πάλι λάθος. Για να απομακρύνεται αυτό το αρνητικό συναίσθημα μπορείτε να δημιουργήσετε έναν μηχανισμό λήψης αποφάσεων που θα σας βοηθήσει τις κρίσιμες ώρες. Σύμφωνα με την ψυχολόγο και life coach στην συμβουλευτική οργάνωση Parenting Pod ο κάθε ένας από εμάς πρέπει να έχει έναν τέτοιο μηχανισμό για τις δύσκολες αποφάσεις. Ως δύσκολες ορίζονται οι αποφάσεις που έχουν σημαντικές συνέπειες και απαιτούν ανάλυση διαφόρων παραγόντων πριν ληφθούν.

Σύμφωνα με την ίδια τα 7 σημεία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού λήψης αποφάσεων είναι τα εξής:

Αναγνωρίστε την απόφαση/πρόβλημα. Να είστε όσο το δυνατόν περισσότερο ξεκάθαροι γίνεται.

Συγκεντρώστε τις πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν στο να πάρετε την απόφαση σας.

Εξετάστε τις πιθανές λύσεις.

Ζυγίστε τα στοιχεία για το αποτέλεσμα της κάθε πιθανής λύσης.

Λάβετε την απόφαση σας.

Συνοδέψτε την απόφαση με τη δράση που απαιτείται.

Επανεξετάστε την απόφαση σας μετά την υλοποίηση της.

Με γνώμονα τα παραπάνω την επόμενη φορά ίσως δεν πάρετε μια λάθος απόφαση, αλλά ακόμα κι αν αυτό συμβεί θα είστε σε θέση να το αντιμετωπίσετε γρήγορα και αποτελεσματικά.

Πηγή: success.com