Κρουαζιέρα θα σε πάω

Ο Τουρισμός Κρουαζιέρας αποτελεί έναν από τους στυλοβάτες των τοπικών Οικονομιών, προκαλώντας όμως, μία σχετική ασφυξία στα μικρά νησιά

κρουαζιέρα, τουρισμός κρουαζιέρας

Όσοι έχουν βρεθεί στην Μύκονο ή την Σαντορίνη τις ώρες που ακολουθούν το δέσιμο των κρουαζιερόπλοιων, στους μήνες αιχμής, έχουν μία σαφή εικόνα του συνωστισμού που παρατηρείται στα στενορύμια των δημοφιλών ελληνικών νησιών.

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί: 1.298.968 τουρίστες επεσκέφθησαν το 2023 την Σαντορίνη και 1.192.822 το Νησί των Ανέμων, ενώ ακολουθούν η Κέρκυρα, η Ρόδος και το Ηράκλειο, όπου υπάρχει ασφαλώς περισσότερος χώρος. Ένα από τα προτερήματα αυτού του τύπου Τουρισμού έγκειται στην μακρά σαιζόν, η οποία μερικές φορές αρχίζει από τον Ιανουάριο και τελειώνει τον Νοέμβριο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η άφιξις του κρουαζιερόπλοιου «Viking Saturn», την 14η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, στο Λιμάνι της Σούδας στην Κρήτη. Επίσης, τα έσοδα είναι διόλου αμελητέα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα η Διεθνής Ένωσις Εταιρειών Κρουαζιέρας (CL.I.Α.), και υπολογίζονται άνω του 1 δισ. ευρώ.

Εις τον αντίποδα, μία έκθεσις της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (T.R.A.N. Comitee), επισημαίνει την περιβαλλοντική, κοινωνική και αισθητική επιβάρυνση νησιών, όπως η Σαντορίνη, από την ανεξέλεγκτη καθημερινή ροή δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών από την Κρουαζιέρα, την οποία χαρακτηρίζει ως την «τουριστική δραστηριότητα με το χειρότερο προφίλ βιωσιμότητος». Έχει σημασία να τονιστεί στο σημείο αυτό, ότι την ώρα που η μέση δαπάνη ανά τουρίστα στην Ελλάδα ξεπερνά τα 700 ευρώ, στην Κρουαζιέρα δεν αγγίζει ούτε καν τα 200 ευρώ. Επίσης, σε αντίθεση με τον προηγούμενο αιώνα, όπου η οικογένεια Ποταμιάνου με την «Epirotiki», και ο Χαράλαμπος Κιοσέογλου με την «Sun Line Cruises» κυριαρχούσαν στην Κρουαζιέρα του Αιγαίου, σήμερα την θέση τους έχουν πάρει οι διεθνείς κολοσσοί «Celestyal Cruises», «Costa», «MSC», «Celebrity Cruises» κ.ά. Για να είμεθα αντικειμενικοί, χιλιάδες Έλληνες απασχολούνται στις ως άνω εταιρείες, από την θέση του πλοιάρχου έως αυτή του μπάρμαν ή του σερβιτόρου, με τους μισθούς να είναι ικανοποιητικοί, έστω και αν τα ωράρια εργασίας ξεπερνούν το 8ωρο.

Τέλος, πλήθος μνημείων ή αρχαιολογικών χώρων, όπως η Ιερά Μονή Ιωάννου του Θεολόγου της Πάτμου, ή ακόμη το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, ενισχύονται ουσιαστικώς από τα εισιτήρια εισόδου, ενώ η επιλογή των ελληνικών λιμένων για home porting, δηλαδή ως λιμένες αφίξεων και αναχωρήσεων και όχι ως transit, έχει αυξήσει τις θέσεις εργασίας και τις οικονομικές προσόδους των Οργανισμών.

Με περίπου 7.000.000 επιβάτες, οι οποίοι έδεσαν σε 49 ελληνικά λιμάνια το 2023, ο Τουρισμός Κρουαζιέρας αποτελεί έναν από τους στυλοβάτες των τοπικών Οικονομιών, προκαλώντας όμως, μία σχετική ασφυξία στα μικρά νησιά, τόσο στους κατοίκους όσο και στους υπόλοιπους επισκέπτες που ξοδεύουν «περιουσίες», όπως στην Μύκονο και την Σαντορίνη.

Το παράδειγμα της Βενετίας

Οι εικόνες έκαναν τον γύρο του κόσμου δίδοντας μία εσφαλμένη εικόνα της ειδήσεως, εφ’ όσον η αντίδρασις ολίγων εκατοντάδων ακροαριστερών διαδηλωτών δεν αποτυπώνει το κοινό αίσθημα έναντι ενός μέτρου που αφορά τους 38.000.000 τουρίστες που επισκέπτονται κάθε έτος την Βενετία. Ποίος, άραγε, εξ’ ημών δεν θα ενοχλείτο από τον αφόρητο συνωστισμό στα στενά δρομάκια της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Γαληνοτάτης; Ποίος εχέφρων δήμαρχος μίας πόλεως-μνημείο, με μόλις 50.000 κατοίκους στο ιστορικό κέντρο, δεν θα ελάμβανε μέτρα για την προστασία της από τον υπερτουρισμό; Πράγματι, η Βενετία ετόλμησε να επιβάλει εισιτήριο εισόδου 5 ευρώ, όχι σε όλους τους επισκέπτες, αλλά σε εκείνους που δεν έχουν κάνει κράτηση σε ξενοδοχείο, και τούτο όχι καθημερινώς, αλλά σε καθορισμένες ημέρες και ώρες αιχμής.

Το μέτρο εφηρμόσθη την παρελθούσα Πέμπτη 25 Απριλίου, και συμφώνως με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία που εδόθησαν στην δημοσιότητα, μόλις 15.000 τουρίστες από τους 113.000 πουν εισήλθαν στην πόλη πλήρωσαν εισιτήριο. Το έργο του ελέγχου ανέλαβαν διακόσιοι δημοτικοί υπάλληλοι, με τις αντιδράσεις να περιορίζονται σε μία ολιγομελή διαδήλωση συλλογικοτήτων. Έτυχε να ευρίσκομαι, επ’ ευκαιρία της Biennale, στην πρωτεύουσα της επαρχίας του Βένετο και να φιλοξενηθώ στην ιδιωτική Λέσχη Circolo del’ Unione, από τον αντιπρόεδρό της κόμη Γκεράρντο ντέλι Ατζόνι Αβογκάντρο ντι Μαλβαζία. Στις συζητήσεις που είχαμε μαζί του, αλλά και με άλλα μέλη, διεπίστωσα μία ομοφωνία για την απόφαση του δημάρχου. Ορισμένοι θεωρούσαν ότι το εισιτήριο θα έπρεπε να είναι υψηλώτερο, και άλλοι επεσήμαναν την μάστιγα της Κρουαζιέρας που δημιουργεί την μεγαλυτέρα επιβάρυνση.

Μεταξύ των εναντιωθέντων στο μέτρο ήταν και ο πρώην δήμαρχος, ο οποίος χαρακτήρισε τον φόρο «παράλογο», καλώντας τους τουρίστες να μην τον καταβάλλουν, ενώ μία οργάνωσις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, η Arci, απεφάσισε να διανείμει στους τουρίστες «συμβολικά διαβατήρια». Από την πλευρά του, ο νυν δήμαρχος Λουΐτζι Μπρουνιάρο δήλωσε ότι το μέτρο είναι πιλοτικό και «δεν αποσκοπεί στην ουσιαστική οικονομική ενίσχυση των ταμείων της πόλεως, αλλά στην ρύθμιση, κατά το δυνατόν, του μαζικού Τουρισμού».

Η πρώτη πόλις στον κόσμο που απεφάσισε να λάβει μέτρα κατά του μαζικού Τουρισμού, με τη επιβολή εισιτηρίου 5 ευρώ σε όσους δεν έχουν κράτηση ξενοδοχείου και σε προκαθορισμένες ημέρες και ώρες αιχμής, είναι η Βενετία. Οι ελάχιστες αντιδράσεις από συλλογικότητες δεν φαίνεται να πτοούν τον δήμαρχο και την πλειονοψηφία των μονίμων κατοίκων.

Ακολουθήστε το vradini.gr στο Google News
Ίσως σας ενδιαφέρουν