Το φιλί που διχάζει

Τι συμβαίνει όταν πρωταγωνιστής του ασπασμού είναι ένα πρόσωπο, η ζωή και το έργο του οποίου διδάσκονται σε όλα τα βιβλία Ιστορίας του πλανήτου;

Η βιομηχανία του θεάματος προσαρμόζεται στα κοινωνικά ήθη της εκάστοτε εποχής. Τοιουτοτρόπως, ένα φιλί μεταξύ δύο αντιπροσώπων του ιδίου φύλου, πλέον δεν προκαλεί το είδος των αντιδράσεων που θα προκαλούσε πριν από λίγες δεκαετίες.

Τι συμβαίνει, όμως, όταν πρωταγωνιστής του ασπασμού είναι ένα πρόσωπο, η ζωή και το έργο του οποίου διδάσκονται σε όλα τα βιβλία Ιστορίας του πλανήτου; Εδώ, οι γνώμες διΐστανται.

«Γιατί κάποιοι θεωρούν πρόβλημα το γκέϊ φιλί», διερωτάται ένας αρθρογράφος, θεωρώντας τον τρυφερό εναγκαλισμό του Αλεξάνδρου με τον Ηφαιστίωνα, στην νέα σειρά του Netflix, ως φυσιολογικό.

PGRpdiBzdHlsZT0iIiBjbGFzcz0ibW9iaWxlX2Jhbm5lciBiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCgkJCTxkaXYgaWQ9J3ZyYWRpbmlfUFInIGNsYXNzPSJiYW5uZXItc3RpY2t5Ij4NCiAgPHNjcmlwdD4NCiAgICBnb29nbGV0YWcuY21kLnB1c2goZnVuY3Rpb24oKSB7IGdvb2dsZXRhZy5kaXNwbGF5KCd2cmFkaW5pX1BSJyk7IH0pOw0KICA8L3NjcmlwdD4NCjwvZGl2PgkJCTwvZGl2Pg==

«Τι εμμονή είναι αυτή; Όλοι οι σπουδαίοι Έλληνες που έγραψαν το όνομά τους με μεγάλα γράμματα στην Παγκόσμια Ιστορία, να παρουσιάζονται με κάποιο αρνητικό στοιχείο;», απορεί έτερος σχολιαστής, υπενθυμίζοντας ότι κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τον Κολοκοτρώνη.

Την υπόθεση ανέλαβαν να διαλευκάνουν οι ιστορικοί. Εις εξ΄αυτών, ο Ήρκος Αποστολίδης, επισημαίνει ότι «ο αρχαίος κόσμος δεν λειτουργούσε έτσι. Δεν ενδιαφερόταν κανείς για το εάν κάποιος ήταν ομοφυλόφιλος».

Για να προσθέσει ότι «η λέξη ερωμένος δεν σήμαινε αυτό που σημαίνει σήμερα. Ερωμένος σήμαινε ο φίλτατος, ο αγαπητός». Επιστροφή στην σύγχρονο εποχή. Το Netflix και συνολικώς το Χόλλυγουντ, έχουν ένα ασφαλές κριτήριο όταν χρηματοδοτούν κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές παραγωγές: Τι πουλάει. Η ομοφυλοφιλία, όταν συνδέεται με κορυφαίες προσωπικότητες, πουλάει.

Το είδαμε, προσφάτως, με τον «Maestro», κατά κόσμον Λέοναρντ Μπερνστάϊν, το βλέπουμε συνεχώς στα λεγόμενα biopics, δηλαδή τις δραματοποιημένες βιογραφίες. Στις περισσότερες περιπτώσεις επρόκειτο για ένα καλά κρυμμένο μυστικό.

Όσον αφορά, όμως, στον Μακεδόνα στρατηλάτη, είναι αδύνατον να διακριβωθεί εάν ισχύει, διότι οι πηγές της εποχής (Πλούταρχος, Αρριανός κ.ά.) δεν κάνουν συγκεκριμένη μνεία. Τούτο δεν εμπόδισε το Netflix, εξ’ αφορμής της δηλώσεως μίας Αιγυπτίας ιστορικού, να το κάνει μπαντιέρα. «Ο Ηφαιστίων δεν ήταν μόνον ένας λατρεμένος φίλος, αλλά ίσως ο μεγαλύτερος έρωτας του Αλεξάνδρου», εδήλωσε η δόκτωρ Σαλιμά Ικράμ, άλλως πώς δύναται να τεκμηριώσει την απόψή της;

Την ίδια ώρα στην Μίεζα

Μία από τις αρκετές παραλείψεις του «Alexander: the Making of a God», της σειράς έξι επεισοδίων του Netflix, είναι τα παιδικά χρόνια του υιού του Φιλίππου, και ειδικώς η εκπαίδευσις που έλαβε από τον Αριστοτέλη.

Είναι τουλάχιστον περίεργο, τόσοι «καθηγητάδες»-σύμβουλοι της εταιρείας παραγωγής να μην ανέφεραν τον καθορισικό ρόλο που διαδραμάτισε η διδασκαλία του σπουδαίου Έλληνος φιλοσόφου στην διαμόρφωση του χαρακτήρος του και επηρέασε την μετέπειτα πορεία του.

Σε επικοινωνία που είχε η στήλη με την αφυπηρετήσασα έφορο Αρχαιοτήτων Ημαθίας δόκτωρα Αγγελική Κοτταρίδη, κατέστη σαφές ότι δεν εδόθη άδεια γυρισμάτων στον αρχαιολογικό χώρο της Μίεζας, όπου είχε την έδρα της η Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτέλους.

Ο λόγος είναι προφανής. Κάποιος οφείλει να προστατεύει την παρακαταθήκη της Αρχαίας Ιστορίας από την τάση αποδομήσεως των ιστορικών προσώπων, χάριν εντυπωσιασμού των θεατών, που θάλλει στο Χόλλυγουντ.

Στην συνομιλία μας, η μαθήτρια του Μανώλη Ανδρόνικου και παρούσα στην κορυφαία αρχαιολογική ανακάλυψη του προηγουμένου αιώνος, ήτοι των βασιλικών τάφων της δυναστείας των Τημενιδών, με ενημέρωσε για την ενασχόλησή της, σε επιστημονικό, πλέον, επίπεδο και όχι διοικητικό, με την Μίεζα.

Ανεκάλυψε, προσφάτως, ένα τεράστιο οικοδομικό συγκρότημα, βορειοανατολικώς του αρχαίου θεάτρου, όπου θεωρεί ότι ευρίσκετο το βασιλικό γυμνάσιο που ίδρυσε ο Φίλιππος Β’, για να ασκήσουν το πνεύμα και το σώμα τους ο Αλέξανδρος και οι επίλεκτοι παίδες των Μακεδόνων.

Μέχρι στιγμής, έχουν ανακαλυφθεί η παλαίστρα και ένα μεγάλο κομμάτι του «ξυστού» της στοάς με μήκος ένα στάδιο (περίπου 200 μ.), όπου ασκούντο οι έφηβοι στο αγώνισμα του δρόμου. Η έγκριτη αρχαιολόγος είναι πεπεισμένη πως αυτός είναι ο τόπος της Σχολής του Αριστοτέλους, σε αντίθεση με ό,τι επιστεύετο έως σήμερα, δηλαδή το Νυμφαίο, στην οδό που συνδέει την Βέροια με την Νάουσα.

Το χαρακτηρίζει ως ένα απλό λατομείο πωρολίθου, το οποίο στην πορεία μετετράπη σε ιερό των Νυμφών και τουριστική «ατραξιόν» στην Ελληνιστική εποχή.

Στο βασιλικό γυμνάσιο της Μίεζας ευρίσκεται, σύμφωνα με την αφυπηρετήσασα έφορο Αρχαιοτήτων Ημαθίας δόκτωρα Αγγελική Κοτταρίδη, η έδρα της Σχολής του Αριστοτέλους, όπου εμαθήτευσαν ο Αλέξανδρος και η γενεά των Μακεδόνων που δημιούργησαν την Ελληνιστική οικουμένη.

Ακολουθήστε το vradini.gr στο Google News
Ίσως σας ενδιαφέρουν