Στην εποχή του εξηλεκτρισμού
Αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς το δημόσιο δίκτυο φορτιστών

Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»
Το μεγάλο στοίχημα των τελευταίων ετών στην αυτοκίνηση είναι το πέρασμα στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού. Είναι δύσκολο να αφήνεις πίσω σου περισσότερο από έναν αιώνα εξέλιξης στους θερμικούς κινητήρες.
Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των διοξειδίων του άνθρακα (CO2), κατά 50% έως το 2030 και την πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2050, αλλά και τα πρότυπα εκπομπών ρύπων να γίνονται ολοένα και πιο αυστηρά, έως απαγορευτικά, για τους θερμικούς κινητήρες στη Γηραιά Ήπειρο, το πέρασμα στη νέα εποχή είναι μονόδρομος.
Η επιτυχία του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και το αυξημένο ενδιαφέρον του κοινού έδωσαν γρήγορα τη σκυτάλη στο δεύτερο κύκλο του προγράμματος, με την κυβέρνηση να ενεργοποιεί το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» στα τέλη του Ιουλίου που μας πέρασε. Σύμφωνα με την κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, γενική γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών για την Ηλεκτροκίνηση: «Η ηλεκτροκίνηση κερδίζει ολοένα και περισσότερους φίλους στη χώρα μας, αυξάνοντας εντυπωσιακά το μερίδιό της στην εγχώρια αγορά. Ενδεικτικά το μερίδιό της στο τέλος του 2019 ήταν 0,1%, και σήμερα αγγίζει το 7,5%, εντυπωσιακή επίδοση που τοποθετεί τη χώρα μας στην πρώτη θέση αναφορικά με το ρυθμό ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης ανάμεσα στις 27 χώρες της Ε.Ε. Ανάλογες είναι και οι επιδόσεις των δημόσια προσβάσιμων σημείων όπου μπορεί κάποιος να φορτίσει το όχημά του, με τα περίπου 100 σημεία του 2019 να ξεπερνούν σήμερα τα 2.300.Σημαντικό ρόλο σε αυτές τις επιδόσεις έχει το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά»”, το οποίο βρίσκεται ήδη στο δεύτερο κύκλο του, καταγράφοντας μεγάλη επιτυχία. Ήδη στους 5 μήνες του δεύτερου κύκλου έχουμε υποδεχθεί περίπου 10.000 αιτήσεις δεσμεύονταw 27,4 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις, ενώ στους 18 μήνες του πρώτου κύκλου είχαμε συνολικά 18.500 αιτήσεις με συνολικό ποσό 18.500.000 ευρώ. Σε 23 μήνες δηλαδή, λιγότερο από δύο χρόνια, έχουμε απορροφήσει σε δεσμεύσεις περίπου 46 εκατ. €, ποσό που μεταφράζεται σε περίπου τριπλάσιο κύκλο εργασιών στην αγορά.Για εμάς η ηλεκτροκίνηση είναι μία μεγάλη πρόκληση και το όχημα που θα μας οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων για τη μείωση των εκπομπών των αερίων ρύπων κατά 55% το 2030».
Οι επιδοτήσεις αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (αυτοκινήτων, δικύκλων, και τρικύκλων) είναι ακόμα μεγαλύτερες στο νέο πρόγραμμα, και κυμαίνονται ανά κατηγορία από 30% έως 40% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ), με μέγιστο ποσό επιδότησης τα 8.000 ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του δεύτερου κύκλου του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ.
Να σημειώσουμε ότι οι δαπάνες του προγράμματος είναι επιλέξιμες εφόσον έχουν γίνει από την 1η Δεκεμβρίου 2021, δηλαδή οποιοσδήποτε έχει αγοράσει ή παραγγείλει ηλεκτρικό όχημα από αυτή την ημερομηνία και μετά, έχει τη δυνατότητα να υπαχθεί στο πρόγραμμα. Η διάρκεια του προγράμματος είναι έως τις 31/12/2023.
Οι επιδοτήσεις
Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν όλα τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και διαθέτουν ΑΦΜ, όπως επίσης και όλες οι επιχειρήσεις και τα Νομικά Πρόσωπα (πλην ΝΠΔΔ), κάθε μορφής και κάθε μεγέθους που διαθέτουν έδρα ή/και υποκατάστημα εντός της ελληνικής Επικράτειας. Το πρόγραμμα καλύπτει δαπάνες για την αγορά ή και ενοικίαση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ,και «επιγραμματικά» μπορείτε να δείτε παρακάτω τις επιδοτήσεις που ισχύουν.
ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με μέγιστο ποσό τις 8.000€.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000€ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000€ και επιδότηση αγοράς «έξυπνου» φορτιστή 500€.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000€ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑμΕΑ.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000€ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1.000€ για 3 εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1.000€ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4.000€).
- Επιπλέον 1.000€ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
- Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρία πώλησης.
- Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000, για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικροαυτοκίνητα).
- Eπιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e, έως 30%, και με μέγιστο ποσό επιδότησης 1.300€.
- Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800€.
ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με μέγιστο ποσό τις 8.000€ ,από 1 έως 20 οχήματα, και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000€ από 21 οχήματα και πάνω.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000€ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς «έξυπνου» φορτιστή 400€ ανά σημείο επαναφόρτισης.
- Επιδότηση σε εταιρίες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρίες, για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000€ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς, για 1 έως 20 οχήματα, και 20% επιδότηση και έως 6.000€, για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.
- Επιπλέον 4.000€ ανά αυτοκίνητο, για εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
- Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000€ ανά αυτοκίνητο, για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive), από 1 μέχρι 20 οχήματα, και 20% επιδότηση, με μέγιστο ποσό τις 6.000€, για 21 οχήματα και άνω, αντίστοιχα.
Δίκτυο δημόσιων φορτιστών
Εκτός από την αυτονομία, σημαντικό ρόλο για τη χρήση ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος παίζει και το δίκτυο δημόσιων φορτιστών. Η χώρα μας αυτή τη στιγμή παίρνει χαμηλό «βαθμό» σε αυτόν τον τομέα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά οι προσπάθειες και σε αυτό το πεδίο είναι σημαντικές για να αλλάξει γρήγορα και αυτή η εικόνα.
Μία από τις σημαντικότερες προσπάθειες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας γίνεται από τη ΔΕΗ blue. Η «πράσινη» θυγατρική εταιρία του μεγαλύτερου παρόχου Ενέργειας της χώρας θα αναπτύξει με γρήγορους ρυθμούς την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. Οι στόχοι της ΔΕΗ blue είναι φιλόδοξοι, αλλά εφικτοί, και συμβαδίζουν με τον εξίσου φιλόδοξο ευρωπαϊκό στόχο να μετατραπεί έως το 2030, το 30% των νέων οχημάτων σε ηλεκτρικά. Έτσι προβλέπεται να φτάσει το ελληνικό δίκτυο δημόσιων φορτιστών στην Ελλάδα έως τα τέλη του 2025 τους 18.000, και περίπου τις 44.000 σε ιδιωτικούς χώρους, σπίτια και επιχειρήσεις. Να σημειώσουμε ότι μέχρι το τέλος του 2022 θα υπάρχουν 1.000 σημεία πανελλαδικά για το δίκτυο δημόσιων φορτιστών της ΔΕΗ blue, ενώ έως το 2025 η «θυγατέρα» της ΔΕΗ έχει θέσει ως στόχο να τα δεκαπλασιάσει.