Απόψεις

Η θέα στην Ακρόπολη

NBA (1)

Τις ημέρες που χιόνιζε, έκανα ζάπινγκ, όπως υποθέτω ότι έπραξαν οι περισσότεροι εξ’ ημών, για να ενημερωθώς σχετικώς με τον καιρό. Όλοι σχεδόν οι τηλεοπτικοί δίαυλοι είχαν συνδέσεις με δημοσιογράφους που τουρτούριζαν από το κρύο, εκτός από έναν που είχε θέμα τον Αλέξανδρο Κοψιάλη.

Ποιος είναι ο Αλέξανδρος Κοψιάλης; Καλή ερώτησις. Είναι ένας κορυφαίος στην χώρα μας influencer. Τι κάνει ο influencer; Είναι αυτός που έχει επιρροή (απόδοσις της αγγλικής λέξεως influence) στις αγοραστικές αποφάσεις άλλων ανθρώπων. Πώς γίνεται κανείς influencer; Αποκτώντας πολλούς ακολούθους, ούτως ώστε οι εταιρείες να τους εμπιστευθούν την προβολή των προϊόντων τους. Πόσους ακολούθους πρέπει να έχει κανείς για να είναι επιδραστικός – όπως αποδίδεται η λέξις στην ελληνική; Πολλούς, αν και ο αριθμός δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για το διαδικτυακό marketing. Υπάρχουν περιπτώσεις διασήμων που δεν είναι influencers, και αγνώστων στο ευρύ κοινό, που είναι. Στην δεύτερη κατηγορία ανήκει ο Κοψιάλης.

Διαθέτοντας περίπου μισό εκατομμύριο ακολούθους στο You Tube και 1.200.000 στο Instagram, επελέγη από τους αδελφούς Αντετοκούνμπο, λόγω της επιδραστικότητός του, ως μεσάζων της κληρώσεως που επρόκειτο να γίνει στις 4 Μαρτίου, μίας οικίας, πλήρως εξοπλισμένης, με θέα την Ακρόπολη. Είναι μία συνήθης πρακτική, το «giveaway», όπως έχει επικρατήσει ο όρος διεθνώς, του να χαρίζεις δώρα, και μία ασφαλής μέθοδος αυξήσεως ακολούθων – ή followers, όπως πάλι λέγονται διεθνώς.

Όλα έβαιναν καλώς για τον νο 1 Έλληνα influencer, ή μάλλον πολύ καλώς, αφού είχε καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του νο 1 πιο συμπαθούς Έλληνος και της οικογενείας του. Όλα ανετράπησαν όταν ο Κοψιάλης σε μερικά stories στο instagram απεφάσισε να υπερασπισθεί τον φίλο του, όπως τον χαρακτήρισε, Δημήτρη Φιντιρίκο, το όνομα του οποίου ενεπλάκη στην υπόθεση βιασμού της 24χρονης Γεωργίας, στην Θεσσαλονίκη.

Οι συνέπειες της ανωτέρω πρωτοβουλίας του υπήρξαν οδυνηρές για τον ίδιο. Πέραν των αμέτρητων αρνητικών σχολίων στα Μέσα Κοινωνικής Δικτυώσεως ακολούθησε το hashtag #cancel-kopsialis (σ.σ.: ένα είδος εξοστρακισμού), με απώλειες, έως στιγμής, 100.000 ακολούθων, και ο τερματισμός της συνεργασίας του με τους Αντετοκούνμπο. Ο δε ανεξάρτητος βουλευτής Κωνσταντίνος Μπογδάνος προχώρησε στο εξής απαξιωτικό σχόλιο: «Πρώτα κάνετε φίρμες ελεεινά άτομα, αμόρφωτα, άχρηστα, τοξικοεξαρτημένα με καμάρι, ψυχικά και σωματικά άρρωστα κορμιά και μυαλά, που επιδεικνύουν ως δήθεν άποψη τον μηδενισμό, την σαπίλα και την μπόχα τους. Κι’ ύστερα αρχίζετε τα cancel τον έναν και cancel την άλλη. Βρείτε το λάθος».

Μία ελληνική νότα στο ΤικΤοκ

Φυλλομετρώντας τις κυριακάτικες εφημερίδες, της προσοχής μου δεν διέλαθε ένα αφιέρωμα στις «4+1 Ελληνίδες C.E.O. σε παγκόσμιους κολοσσούς», όπως ήταν ο τίτλος του. Ανάμεσά τους φιγουράριζε η Βανέσσα Πάπας, Chief Executive Officer, πρόεδρος δηλαδή, του TikTok. Μία άλλη πληροφορία άξια λόγου είναι ότι το ΤικΤοκ ξεπέρασε το 2021 σε επισκεψιμότητα τον τεχνολογικό κολοσσό Google, δημιουργώντας ρίγη ανησυχίας στην χώρα του Θείου Σαμ. Για ποιο λόγο; Χμμ, ο δημοφιλέστερος διαδικτυακός προορισμός του πλανήτη ανήκει στην κινεζική εταιρεία Byte Dance.

Οι ενημερωμένοι αναγνώστες θα θυμούνται τις απειλές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την απαγόρευση της εν λόγω εφαρμογής στις Η.Π.Α. Ο λόγος ήταν απλός. Η Κίνα δεν επιτρέπει στις αμερικανικές εταιρείες Ψηφιακής Τεχνολογίας να λειτουργούν στο έδαφός της, διότι προτίμησε να δημιουργήσει τα δικά της Facebook, Instagram, snapsot και άλλα social media, με προφανή στόχο να ελέγχει η ίδια προσωπικά τα δεδομένα των πολιτών της. Ένα από αυτά, σχετικώς αθώο, αφού εξειδικεύετο στην δημιουργία και κοινοποίηση μικρών σε διάρκεια μουσικών βίντεο, ήταν το musical.ly. Η ραγδαία επιτυχία της εφαρμογής, έξω από τα κινεζικά σύνορα, οδήγησε στην εξαγορά της από την Byte Dance, η οποία την μετονόμασε σε ΤικΤοκ, τον Αύγουστο του 2018. Μία νέα εξαγορά έγινε το το 2019, της εφαρμογής Douyin, που είχε παρόμοιο αντικείμενο, αλλά ήταν συμβατή με τους κανονισμούς λογοκρισίας που ισχύουν στη πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου.

Παρ’ ότι το ύψος της συναλλαγής δεν έγινε γνωστό, υπολογίζεται πως εκυμάνθη από 800 εκατ. σε 1 δισ. δολλάρια, δεδομένου ότι η Douyin μετρά 200 εκατ. χρήστες και συνεχίζει να λειτουργεί μόνον στην Κίνα, όπου το ΤικΤοκ απουσιάζει.

Με 3 δισ. εγκαταστάσεις της εφαρμογής μόνον εντός του 2021, η κινεζική εφαρμογή δικαίως κατατάσσεται στα success stories της ψηφιακής εποχής. Προσλαμβάνοντας στελέχη όπως η συμπατριώτισσά μας Βανέσσα Πάπας, η οποία εγκατέλειψε την δουλειά της στο You Tube για να ακολουθήσει ένα μέσον του οποίου διέβλεπε τις μελλοντικές δυνατότητες, το ΤικΤοκ έχει δημιουργήσει ένα νέο επάγγελμα, τους ΤiκΤοkers. Συμφώνως με πρόσφατο άρθρο της «Wall Street Journal», η 17χρονη Τσάρλυ Ντ’ Αμέλιο είχε μέσω της προωθήσεως προϊόντων και της δικής της σειράς ρούχων, έσοδα 17,5 εκατ. δολλαρίων την περασμένη χρονιά, και αυτό αναρτώντας, χορεύοντας και τραγουδώντας. Την ακολουθεί στην σειρά κατατάξεως η αδελφή της Ντίξι, με 10 εκατ. ετήσια έσοδα, ενώ η αμερικανική οικονομική εφημερίδα, θέλοντας προφανώς να εντυπωσιάσει τους αναγνώστες της, τιτλοφόρησε: «Αυτοί οι ΤικΤοκ σταρ κερδίζουν περισσότερα χρήματα από πολλούς κορυφαίους C.E.O.’s».

Δείτε επίσης