Απόψεις

Οδηγίες προς υποψηφίους πολιτευτές

Σε μία ψηφιακή εποχή, όπου η επιχειρηματολογία περιορίζεται σε 280 χαρακτήρες στο Twitter, μία πραγματεία επί της κλασσικής Ρητορικής, με πρακτικές συμβουλές για τους σύγχρονους ομιλητές έρχεται να εμπλουτίσει την σχεδόν ανύπαρκτη βιβλιογραφία επί του θέμ

Οδηγίες προς υποψηφίους πολιτευτές
Αρθρογράφος: Χρήστος Ζαμπούνης
Από Χρήστος Ζαμπούνης

Το ενδεχόμενο προκηρύξεως εκλογών το φθινόπωρο, εάν κρίνω από την κινητικότητα αρκετών φίλων πολιτευομένων, με ώθησε να καλέσω τον καθηγητή Νέστορα Κουράκη και να του ζητήσω έναν δεκάλογο σύγχρονης Ρητορικής. Με μαεστρία, οφείλω να ομολογήσω, αλλά και με ευγένεια, με παρέπεμψε στο δεύτερο μέρος του βιβλίου του, εις το οποίο διαπραγματεύεται όχι δέκα, αλλά είκοσι ερωταπαντήσεις με πρακτικές συμβουλές προς τους επίδοξους ομιλητές.

Λόγω στενότητος χώρου, το συγκεκριμένο κεφάλαιο υπερβαίνει τις 150 σελίδες. Σταχυολογώ δέκα από αυτές:

1) Το κοινό καθορίζει την ομιλία μας. Αλλιώς μιλάμε σε κατά βάσιν ιδεολόγους νέους, αλλιώς σε μέσης ηλικίας ακροατήριο και αλλιώς στους ηλικιωμένους.

2) Ο ομιλητής οφείλει να πείσει το ακροατήριό του ότι νοιάζεται γι’ αυτό και όχι για τον εαυτόν του.

3) Έχει σημασία η έναρξις ενός λόγου να μην γίνεται με συνηθισμένες και αναμενόμενες εκφράσεις, αλλά με κάτι εντυπωσιακό, όπως μία ρήση επιφανούς προσώπου ή έναν στίχο ποιήματος.

4) Ο Αδαμάντιος Κοραής, τον οποίο επικαλείται ο συγγραφεύς, ξεχώριζε: α) τα νοήματα, τα οποία πρέπει να είναι αξιόλογα και να έχουν ουσία, β) τις λέξεις που εκφράζουν αυτά τα νοήματα, και γ) την θέση των λέξεων μέσα στην φράση.

5) Ο καλός ομιλητής πρέπει να διαθέτει γνώση των θεμάτων τα οποία διαπραγματεύεται. Η πρόσκτησις γνώσεως είναι σχετικώς εύκολη σήμερα, μέσω των μηχανών αναζητήσεων, αν και είναι απαραίτητη η διασταύρωσις με άλλες πηγές, π.χ. Εγκυκλοπαίδιες.

6) Η επίκλησις αξιών, όπως η Δικαιοσύνη, η Φιλοπατρία, η Αγάπη στην Ανθρωπότητα, αποτελούν αναντίλεκτα ένα ασφαλές διαβατήριο για να κερδηθεί η συμπάθεια του κοινού.

7) Ένας διπλωματικός τρόπος για να επικρατήσει κανείς έναντι του αντιπάλου του είναι να ξεκινήσει με ευμενείς φράσεις ή θετικές για τις θέσεις του.

8) Η αληθοφάνεια, τα όσα δηλαδή συνήθως συμβαίνουν ή φαίνεται στον πολύ κόσμο ότι συμβαίνουν, αντικαθιστά ενίοτε την «γυμνή» αλήθεια.

9) Η «Ρητορική του πάθους», με την έννοια της επιδιώξεως μέσω του συναισθήματος να κεντρισθεί μέσω του συναισθήματος με φιλότιμο η ψυχή των ακροατών, είναι αποδεκτή όταν τους ενθαρρύνει π.χ. να προβάλουν άμυνα στον εισβολέα της πατρίδος του.

10) Η αναγνώρισις λαθών και η γενναία αυτοκριτική βοηθούν στην εμπέδωση της αξιοπιστίας του ομιλητού.

Δείτε επίσης