Business

Αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday με εκπτώσεις 80% - Τα 5 SOS

Τηλεοράσεις, iphones, playstation 5 και ρούχα είναι ανάμεσα στις κορυφαίες προτιμήσεις των καταναλωτών

Αντίστροφη μέτρηση για την Black Friday με εκπτώσεις 80% - Τα 5 SOS
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη φετινή Black Friday, που, όπως όλα δείχνουν, θα έχει μεγάλες προσφορές λόγω και της κατάργησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Ήδη, οι υπεύθυνοι των εμπορικών καταστημάτων έχουν ετοιμάσει καταλόγους με τα εμπορεύματα και είναι έτοιμοι να ανεβάσουν ρολά την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Είναι τόσο μεγάλη η προσμονή για κάποιους, που και στις ιστοσελίδες των μεγάλων καταστημάτων έχουν μπει μπάνερ με τις ημέρες και τις ώρες να μετρούν έως εκείνο το πρωινό. Από την άλλη πλευρά, πολλοί καταναλωτές κρατούν και φέτος μικρό «καλάθι» πιστεύοντας πως όλα είναι ένα καλοστημένο marketing και ουδεμία προσφορά γίνεται επί της ουσίας στα προϊόντα της αρεσκείας τους.

Τηλεοράσεις, iphones, playstation 5 και ρούχα είναι ανάμεσα στις κορυφαίες προτιμήσεις όσων καταναλωτών ψάχνουν να αγοράσουν στην BlackFriday, που παραδοσιακά είναι η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας, δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να κάνουν αγορές, ποσοστό αισθητά υψηλότερο από την Ευρώπη (54%) και τον υπόλοιπο κόσμο (56%). Οι περισσότεροι Έλληνες δηλώνουν ότι θα κινηθούν κυρίως ή και μόνο διαδικτυακά (48%), άλλοι τόσοι περίπου (45%) θα συνδυάσουν φυσικά καταστήματα και online αγορές, και μόλις το 7% θα αγοράσει κυρίως ή αποκλειστικά από φυσικά καταστήματα. Άρα, δεν πρόκειται και φέτος να δούμε τεράστιες ουρές και πανικό στους δρόμους.

Πέρσι οι προσφορές διήρκεσαν τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την Black Friday, ενώ ο όγκος των ηλεκτρονικών παραγγελιών ξεπέρασε τις 650.000. Πάντως, παρά τις υψηλές προσδοκίες ο τζίρος κινήθηκε γύρω στο 85% του 2019, δηλαδή περίπου στα 300 εκατ. ευρώ. Φέτος ο πήχης μπαίνει υψηλότερα, ωστόσο άπαντες παραδέχονται ότι η ενεργειακή κρίση και η παρατεταμένη ακρίβεια έχουν «φρενάρει» τις καταναλωτικές δαπάνες. Από την άλλη, έχει γίνει προσπάθεια να τονωθούν οι αγορές Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή – Δευτέρα, δεδομένου ότι μεταφέρθηκε στις 27 Νοεμβρίου η Κυριακή που θα είναι προαιρετικά ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα, ενώ και τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου ακολουθεί η Cyber Monday.

Πέντε κανόνες

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

  • Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα), αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
  • Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
  • Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Περίπου τους ίδιους κανόνες συστήνει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, πως δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων αντιπεριφερειαρχών, καθώς και ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) και στην τηλεφωνική γραμμή 1520, η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09.00 μέχρι τις 15.00.

Ξεκίνησε στις ΗΠΑ, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο

Η Black Friday, που πραγματοποιείται κάθε τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, είναι ένας νέος σχετικά θεσμός για τη χώρα μας, που σημειώνει όμως αλματώδη άνθηση και δημιουργεί ιδιαίτερο ενθουσιασμό και προσμονή στο αγοραστικό κοινό για τις προσφορές που υπόσχεται. Όπως και να έχει, όλοι θα κοιτάξουν λίγο-πολύ τα είδη και τις τιμές, ανεξαρτήτως αν τελικώς αγοράσουν κάτι.

Το έθιμο ξεκίνησε το 1932 στις ΗΠΑ, και έκτοτε πραγματοποιείται πάντα την Παρασκευή, μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, σηματοδοτώντας την έναρξη της εορταστικής περιόδου εν όψει των Χριστουγέννων. Γιατί, όμως, μία ημέρα που θεωρείται γιορτή για τους καταναλωτές, λέγεται «Μαύρη Παρασκευή»; Σύμφωνα με το blackfriday.gr, υπάρχουν πολλές ιστορίες γύρω από την ονομασία, αλλά δύο είναι οι πιο πιθανές. Η πρώτη αφορά τα λογιστικά των επιχειρήσεων. Τα λογιστικά φύλλα είχαν δύο χρώματα. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Επειδή οι επιχειρήσεις τη συγκεκριμένη μέρα από το «κόκκινο», δηλαδή τις ζημίες, περνούσαν στην κερδοφορία και το «μαύρο χρώμα», λόγω του μεγάλου τζίρου, κρατήθηκε το «μαύρο» συμβολικά. Η δεύτερη αναφέρει ότι το όνομα προέρχεται από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, που ήθελαν να περιγράψουν την φρικτή κίνηση στους δρόμους την πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Η επίσημη ονομασία «Black Friday» καθιερώθηκε τη δεκαετία του ’50 και υπάρχει μέχρι και σήμερα. Παρόλα αυτά, το όνομα ήταν γνωστό από παλιότερα. Κατά τον 19ο αιώνα ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα μεγάλο οικονομικό «κραχ», όπου το 1869 επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια χρηματικά ποσά στο χρηματιστήριο.

Χρόνο με το χρόνο η επιτυχία του Black Friday είχε ως συνέπεια να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο. Το έθιμο πραγματοποιείται και στις πέντε Ηπείρους του κόσμου. Η μεγάλη εξάπλωση ήρθε από το 2010 και μετά, όπου μεγάλες πλατφόρμες αγοραπωλησίας και γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου ξεκίνησαν μεγάλες εκπτώσεις τη Μαύρη Παρασκευή.

Δείτε επίσης