Διεθνή

«Πόλεμος» Κίνας – ΗΠΑ για τους Ουιγούρους

Με μποϊκοτάζ απάντησαν οι Κινέζοι στις κυρώσεις που τους επιβλήθηκαν λόγω της συμπεριφοράς στη μουσουλμανική μειονότητα

china_usa

Η Κίνα απαιτεί μέσω μποϊκοτάζ από τα μεγάλα brand ρουχισμού να αποκηρύξουν την υπόθεση των Ουιγούρων και οι μεγάλες φίρμες ενδυμάτων βρίσκονται «κολλημένες στον τοίχο»: πώς να ικανοποιήσουν τους όλο και πιο απαιτητικούς σε θέματα ηθικής δυτικούς καταναλωτές χωρίς να κλείσουν την πόρτα στη δεύτερη μεγαλύτερη Οικονομία στον κόσμο;

Είναι η πρώτη φορά που οι αντιδράσεις είναι ταυτόχρονες, ανάμεσα στην Ένωση Κομμουνιστικής Νεολαίας (που συντονίζει την καμπάνια του μποϊκοτάζ), τις πλατφόρμες on line πώλησης των προϊόντων, τους καταναλωτές και τους influencers.

Στην καρδιά της διαμάχης, το βαμβάκι. Tο 20% της παγκόσμιας παραγωγής προέρχεται από την Κίνα, ειδικότερα από την επαρχία Σιντζιάνγκ, που κατοικείται από τη μουσουλμανική μειονότητα των Ουιγούρων, η οποία, σύμφωνα με στοιχεία οργανώσεων για την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καταπιέζεται από τις κινεζικές Αρχές, οι οποίες, πάντως, αρνούνται τις κατηγορίες.

Την περασμένη εβδομάδα, σε αντίδραση προς τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά της Κίνας, για την μεταχείριση των Ουιγούρων, οι δεσμεύσεις που ανέλαβαν πολλοί από τους κολοσσούς του ενδύματος το 2020 –H&M, Nike, Uniqlo– επανεμφανίσθηκαν στο κινεζικό κοινωνικό δίκτυο Weibo.

Ακολούθησε πλημμυρίδα προσκλήσεων στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης για μποϊκοτάζ κατά των Nike, H&M, Adidas, Zara, ορισμένα προϊόντα των οποίων αποσύρθηκαν από τις μεγάλες κινεζικές πλατφόρμες on line πώλησης. Παράλληλα, Κινέζοι ηθοποιοί, τραγουδιστές ανακοίνωσαν ότι σταματούν να είναι πρεσβευτές προβολής αυτών των δυτικών ομίλων στην Κίνα.

«Αν είσαι μία δυτική φίρμα με πολιτική δέσμευση και αποφασίσεις να κάνει πίσω, χάνεις κάθε αξιοπιστία. Και αν παραμείνεις στις θέσεις σου, αποκόβεσαι από την κινεζική αγορά που είναι ο πνεύμονας της παγκόσμιας Οικονομίας», λέει ο Ερίκ Μπριόν, εκ των ιδρυτών του Paris School of Luxury.

Για του λόγου το αληθές; Οι τριμηνιαίες πωλήσεις της Nike στην Κίνα, εκτοξεύθηκαν κατά 51%, αλλά μόλις κατά 3% σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ζωτικής σημασίας για τη βιομηχανία ειδών πολυτελείας, η κινεζική αγορά είναι κρίσιμη, επίσης, για τη φθηνή μόδα, την fast fashion και τα αθλητικά είδη.

Οι φίρμες Nike και Adidas διαθέτουν πολλές χιλιάδες καταστήματα στην Κίνα. Το 18% του κύκλου εργασιών του αμερικανικού ομίλου πραγματοποιήθηκε τον περασμένο χρόνο στη «Μεγάλη Κίνα» (Κίνα, Χονγκ Κονγκ και Μακάο).

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

Δείτε επίσης