Ελλάδα

Χρήσιμος οδηγός για ταυτότητα και δίπλωμα στο κινητό - Όλα όσα θέλετε να ξέρετε

Πως θα «κατεβάσετε» ταυτότητα και δίπλωμα στο κινητό - Όλα τα στοιχεία του αυτοκινήτου σου στον «ηλεκτρονικό φάκελο», διαθέσιμα, με ένα κλικ

Χρήσιμος οδηγός για ταυτότητα και δίπλωμα στο κινητό - Όλα όσα θέλετε να ξέρετε
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Ξεκίνησε από χθες η νέα εποχή για τα διπλώματα οδήγησης -και τις αστυνομικές ταυτότητες- καθώς έκανε πρεμιέρα η νέα εφαρμογή Gov.gr Wallet, ενώ σε λειτουργία βρίσκεται και η νέα πλατφόρμα myAuto, όπου οι οδηγοί με ένα απλό «κλικ», έχουν πρόσβαση στα πλήρη στοιχεία των οχημάτων τους.

Η παρουσίαση της νέας εφαρμογής Gov.gr - Wallet πραγματοποιήθηκε χθες Τετάρτη από τους υπουργούς Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το δίπλωμα οδήγησης στο smartphone
Με την ενεργοποίηση της συγκεκριμένης ηλεκτρονικής υπηρεσίας οι οδηγοί θα μπορούν να αποθηκεύουν το δίπλωμα στο κινητό τους τηλέφωνο, και πλέον δεν θα ανησυχούν μήπως το έχουν ξεχάσει στο σπίτι.

Η πλατφόρμα έκανε πρεμιέρα χθες Τετάρτη και ανοίγει σταδιακά για όλους τους οδηγούς, οι οποίοι θα μπορούν να κατεβάσουν ψηφιακά την άδεια οδήγησής τους, με την αρχή να γίνεται για όσους το ΑΦΜ τους λήγει σε «1». Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ανοίγει η εφαρμογή και για τους υπόλοιπους λήγοντες των ΑΦΜ, με μια απλή διαδικασία μπαίνοντας στη σελίδα https://wallet.gov.gr/ για το κατέβασμα της εφαρμογής.

Η άδεια οδήγησης σε ψηφιακή μορφή (και τα νέα ψηφιακά δελτία ταυτότητας) είναι ψηφιακό έγγραφο που εκδίδεται μέσω του gov.gr και είναι πλήρως ισάξιο με τα έγχαρτα έγγραφα, για κάθε νόμιμη χρήση εντός της Ελληνικής επικράτειας. Δεν αποτελούν διεθνή ταξιδιωτικά έγγραφα.

Για την δημιουργία ψηφιακής άδειας οδήγησης (και δελτίου ταυτότητας) είναι απαραίτητοι οι προσωπικοί σας κωδικοί TaxisNet και η κατοχή επιβεβαιωμένου αριθμού κινητού τηλεφώνου στο ΕΜΕΠ. Για την χρήση της εφαρμογής είναι απαραίτητη σύνδεση στο Διαδίκτυο.


Κανένα άγχος για τους ηλικιωμένους οδηγούς
Οι ηλικιωμένοι οδηγοί που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία δεν χρειάζεται να αγχωθούν, καθώς θα μπορούν κανονικά να κινούνται με τις πλαστικές άδειες οδήγησης όπως έκαναν μέχρι σήμερα.

Η νέα εφαρμογή μέσω του gov.gr, δεν καταργεί τις πλαστικοποιημένες άδειες οδήγησης (ή ταυτότητες) αλλά διευκολύνει τους πολίτες, τους δημοσίους υπαλλήλους και αστυνομικούς.

Διαθέσιμη η εφαρμογή σε Google Play και Apple Store
Η εφαρμογή gov.gr Wallet είναι διαθέσιμη σε Google Play και Apple Store, μέσω της οποίας οι πολίτες θα αποκτούν έγκυρο ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης (και της αστυνομικής τους ταυτότητας).

«Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το κινητό τους για οποιαδήποτε συναλλαγή τους εντός Ελλάδας, όπως ακριβώς χρησιμοποιούσαν ως τώρα την αστυνομική τους ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησής τους. Περαιτέρω, μέσα από την εφαρμογή αποκτούν τη δυνατότητα να υπογράφουν ψηφιακά έγγραφα ακόμα πιο εύκολα, γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια, μέσω του docs.gov.gr», τονίστηκε χθες Τετάρτη κατά την παρουσίαση.

Η εφαρμογή σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας - ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), εποπτευόμενο φορέα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η άντληση όλων των απαραίτητων στοιχείων πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

Gov.gr Wallet: Πώς γίνεται η εγκατάσταση του app και η αυθεντικοποίηση πολιτών
Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά, σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη, αρχής γενομένης χθες, από τον αριθμό 1, σήμερα Πέμπτη το 2 κ.ό.κ.

Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr.

Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώριση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη.

Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:

είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,
είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).
Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

Η δημιουργία και η αποθήκευση αντιγράφων
Αφού εισέλθει στο περιβάλλον της εφαρμογής, ο πολίτης μπορεί με ελάχιστα «κλικ» να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησής του.

Αρχικά, επιλέγει ποιο έγγραφο θέλει να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password), τον οποίο και εισάγει στην εφαρμογή.

Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου.

Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

«Κλειδί» για τη γνησιότητα ο κωδικός QR
Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης, αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους.

Αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του.

Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του.

Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός, τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή.

Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

Η δυνατότητα για quick scan
Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών.

Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη.

Τι ισχύει στην περίπτωση απώλειας διπλώματος οδήγησης -Τι συμβαίνει αν χάσει κάποιος το smartphone
Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης είτε σε ένα Αστυνομικό Τμήμα, είτε σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr.

Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

«Μπλόκο» στην εφαρμογή σε περίπτωση αφαίρεσης διπλώματος
Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει το ψηφιακό του δίπλωμα οδήγησης μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για το δίπλωμα οδήγησης.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

Ψηφιακός φάκελος myAuto για όλα τα οχήματα
Σε λειτουργία βρίσκεται και η νέα πλατφόρμα myAuto, που θα αποτελεί τον ψηφιακό φάκελο, στο gov.gr, για όλα τα οχήματα.

Πρόκειται για μια εφαρμογή που υλοποιήθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στην οποία θα βρίσκονται συγκεντρωμένα τα πλέον αναγκαία στοιχεία για το όχημα, όπως:

τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας
αν το όχημα είναι σε κίνηση / ακινησία ή έχει κλαπεί
στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας
το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου
στοιχεία ασφάλισης (δηλαδή, αν είναι ασφαλισμένο ή όχι και πότε λήγει η περίοδος ασφάλισης)


myAuto: Real time το σύνολο των πληροφοριών για το όχημα
Στην εκδήλωση για το myAuto, στην οποία παρουσιάστηκε χθες Τετάρτη από την ηγεσία των δύο υπουργείων και η υπηρεσία Ψηφιακής Μεταβίβασης Οχημάτων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είπε ότι «το myAuto είναι μια νέα υπηρεσία που έρχεται να συνδράμει τους κατόχους όλων των τύπων οχημάτων». Όπως εξήγησε, «θα προσφέρει σε real time το σύνολο των πληροφοριών για το όχημα, θα είναι δηλαδή ένας ηλεκτρονικός φάκελος για το αυτοκίνητο. Με το νέο πληροφοριακό σύστημα που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βγαίνει από έναν ψηφιακό μεσαίωνα».

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, από την πλευρά του, είπε πως το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκανε πολλά σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού. Σε εκείνο το σημείο υπογράμμισε ότι αυτή η προσπάθεια θα κορυφωθεί στις 26 Ιουλίου, «όταν πλέον θα μπορούμε να έχουμε το δίπλωμα οδήγησης στο wallet του κινητού μας. Αυτό θα είναι μια αλλαγή εποχής».

Αναφορικά με το myAuto, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι πλέον μέσω του gov.gr κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει άμεση πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία του.

Το ψηφιακό έγγραφο που εκδίδει το myAuto
Η είσοδος στο myAuto γίνεται με τη χρήση των κωδικών πρόσβασης στο TAXISnet και τα στοιχεία που θα περιλαμβάνει προέρχονται από τα μητρώα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.

Η υπηρεσία αποτελεί τον ηλεκτρονικό φάκελο αυτοκινήτου, στον οποίο σταδιακά θα προστίθενται και νέες πληροφορίες.

Με την είσοδο στο myAuto, στην πρώτη καρτέλα εμφανίζονται όλα τα στοιχεία της Άδειας Κυκλοφορίας του οχήματος.

Ακολουθούν η Κατάσταση Τελών Κυκλοφορίας -δηλαδή αν έχουν καταβληθεί ή αν το όχημα είναι σε ακινησία, οι Τεχνικοί Έλεγχοι ΚΤΕΟ (πότε έγινε ο τελευταίος έλεγχος και αν έχε λήξει), και τα στοιχεία Ασφαλιστικής Κάλυψης, δηλαδή αν είναι ασφαλισμένο ή όχι.

Ταυτόχρονα, είναι δυνατή η έκδοση ενός ψηφιακού -και εκτυπώσιμου- εγγράφου σε μορφή PDF, στην οποία περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία.

«Ο βασικός μας στόχος ήταν να μη χρειάζεται να προσκομίζει ο πολίτης έγγραφα και βεβαιώσεις, δηλαδή να μη στήνεται σε γκισέ. Τα έγγραφα αυτά πλέον θα τα βρίσκει το κράτος για αυτόν, αυτόματα» σημείωσε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος.

Φέρνει πρόστιμα το «φακέλωμα»;
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης χθες, των δύο νέων υπηρεσιών, οι δύο υπουργοί ερωτήθηκαν αν ισχύει ότι υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα ή και χωρίς ΚΤΕΟ.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι θα πρέπει να γίνει έλεγχος για να εξακριβωθεί ο αριθμός, ωστόσο παραδέχθηκε ότι «τα ανασφάλιστα οχήματα είναι ένα τεράστιο ζήτημα, που ταλαιπωρεί την αγορά, και το οποίο θα αντιμετωπίσουμε με τις νέες ψηφιακές δυνατότητες», εννοώντας τον ηλεκτρονικό φάκελο του myAuto.

Υπενθυμίζεται ότι στο myAuto θα είναι καταχωρισμένα στοιχεία που αφορούν, μεταξύ άλλων, την άδεια κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας, το ΚΤΕΟ, αν το όχημα είναι ασφαλισμένο και αν έχει τεθεί σε ακινησία. Επομένως, θα είναι πολύ πιο εύκολο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να βεβαιώσουν πρόστιμα.

Σύντομα στο Wallet άδεια κυκλοφορίας, τέλη κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, ασφαλιστήρια
Αξίζει να τονιστεί ότι στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κ.λπ.

Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.

Δείτε επίσης