Ελλάδα

Ο μοιραίος σταθμάρχης πήγε στη Λάρισα για να καλύψει τα ρεπό των παλαιότερων

Στο μικροσκόπιο οι βάρδιες των σταθμαρχών - Του Μαρτίου ήταν όλες για το Παλαιοφάρσαλο - Η τελευταία του 59χρονου ήταν το βράδυ του δυστυχήματος

Ο 59χρονος σταθμάρχης κάλυπτε τα ρεπό των παλαιότερων σταθμαρχών της Λάρισας
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Νέες αποκαλύψεις σχετικά με τις βάρδιες των σταθμαρχών τη μοιραία νύχτα έρχονται στο προσκήνιο.

Ειδικότερα, νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο προφυλακισμένος σταθμάρχης κλήθηκε να καλύψει τα ρεπό των παλαιότερων σταθμαρχών για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.

Από το πρόγραμμα βαρδιών του Μαρτίου που έφερε στο φως η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» προκύπτει ότι ο Β.Σ., που προφυλακίστηκε μετά την απολογία του, δεν είχε καμία βάρδια στον σταθμό της Λάρισας.

Την 1η Μαρτίου θα έφευγε για τα Παλαιοφάρσαλα

Συγκεκριμένα σύμφωνα με το πρόγραμμα το οποίο είχε εκδοθεί πριν το δυστύχημα, καθώς ετοιμάζεται γύρω στις 25 κάθε μήνα για τον επόμενο, ο Β.Σ. θα εργαζόταν όλο τον Μάρτιο στον σταθμό των Παλαιοφαρσάλων. Όπως φαίνεται στο φύλλο παρουσίας Σταθμαρχών Σταθμού Λάρισας – Μεζούρλου για τον μήνα Μάρτιο 2023 από την 1η έως τις 3 Μαρτίου θα ήταν σταθμάρχης στα ΠΛ (Παλαιοφάρσαλα) και από τις 4 έως τις 8 του μήνα θα έβγαινε σε ρεπό που σημειώνεται στον πίνακα ως ΑΝ (ανάπαυση). Από τις 9 έως τις 16 θα ήταν επίσης βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα , 17 με 19 του μήνα είχε ρεπό και από τις 20 έως τις 31 Μαρτίου θα εργαζόταν ξανά στον ίδιο σταθμό των Παλαιοφαρσάλων.

Η τελευταία βάρδια ήταν το βράδυ του δυστυχήματος

Αυτό σημαίνει ότι το βράδυ του δυστυχήματος ο προφυλακισμένος σταθμάρχης εκτελούσε την τελευταία του βάρδια στο σταθμό της Λάρισας για την τρέχουσα περίοδο. Όπως είναι ήδη γνωστό είχε αρχίσει να εργάζεται σε αυτό το κομβικό πόστο στις 25 Φεβρουαρίου δηλαδή το Σάββατο που ξεκινούσε το τριήμερο ( με μια μέρα μαθητείας στις 24/2) και στην ουσία θα έμενε μόνο τέσσερις ημέρες μέχρι την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, αφού από την 1η Μαρτίου έπρεπε να μετακινηθεί στα Παλιοφάρσαλα σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Ήδη οι ανακριτικές αρχές βάζουν και άλλα πρόσωπα στο κάδρο των ερευνών με σκοπό να αποσαφηνιστεί πως ένας υπάλληλος με προϋπηρεσία μόλις 16 ημερών -14 ημέρες στον ήσυχο σταθμό της Καλαμπάκας και 2 ημέρες στο σταθμό χωριού Νέοι Πόροι -επελέγη για να εργαστεί στη Λάρισα το τριήμερο κατά τη διάρκεια του οποίου χιλιάδες άνθρωποι θα μετακινούνταν με τα τρένα. Ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι βάρδιες Φεβρουαρίου είχαν βγει από το τέλος Ιανουαρίου πριν καν ο σταθμάρχης αποκτήσει έστω κι αυτή την υποτυπώδη προϋπηρεσία.

Τα 3 αποκαλυπτικά τηλεφωνήματα στον μοιραίο σταθμάρχη μετά τη φονική σύγκρουση

Από έναν φύλακα, ο οποίος επιτηρούσε τις σιδηροδρομικές γραμμές, έμαθε για το τραγικό αποτέλεσμα του σφάλματός του, που αποδείχθηκε μοιραίο για τη ζωή 57 ανθρώπων που επέβαιναν στο τρένο του θανάτου, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης της Λάρισας.

Συγκεκριμένα, ο ίδιος για πρώτη φορά πληροφορήθηκε πως σημειώθηκε δυστύχημα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου10-15 λεπτά μετά από τη σύγκρουση, υπήρξε ένα πρώτο τηλεφώνημα από την ΠΥ στο σταθμαρχείο Λάρισας, στο οποίο αναφέρθηκε ότι είχε σημειωθεί σύγκρουση στη σιδηροδρομική γραμμή, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε «του Intercity. Μάλλον με νταλίκα». Έως τότε, ο σταθμάρχης δεν είχε ιδέα για το τι είχε συμβεί.

Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η πρώτη εντύπωση για το τραγικό περιστατικό ήταν ότι κάποιο φορτηγό αυτοκίνητο είχε περάσει από τον παρακείμενο αυτοκινητόδρομο και έπεσε από τη γέφυρα στις σιδηροδρομικές ράγες.

Την ώρα που ο ίδιος συνομιλούσε με την Πυροσβεστική, στο γραφείο του εισήλθε, κατά σύμπτωση, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου, Γιώργος Ζήνδρος. Ο τελευταίος, σε αντίθεση με τον μοιραίο σταθμάρχη, είναι εμπειρότατος, καθώς έχει 30ετη θητεία ως σταθμάρχης - και μάλιστα σε πλήθος σταθμών ανά την Ελλάδα, από τα Κιούρκα ως το Ορμένιο.

Ο Γιώργος Ζήνδρος, που κατέθεσε επί 2,5 ώρες στην ανακρίτρια Λάρισας, είχε ολοκληρώσει τη βάρδιά του και επέστρεφε στη Λάρισα, στο σπίτι του. Προηγουμένως, προτού πάρει το αυτοκίνητό του και αποχωρήσει από το χώρο του σταθμού, θέλησε να χαιρετίσει τον κατηγορούμενο στο σταθμαρχείο. Όμως, εισερχόμενος στο γραφείο, ο κ. Ζήνδρος άκουσε το διάλογο του μοιραίου σταθμάρχη με την Πυροσβεστική.

Η εκδοχή του φορτηγού που έπεσε από τη γέφυρα ήταν... εξυπηρετική για τους σιδηροδρομικούς και κυρίως τον σταθμάρχη, καθώς κανείς δεν θα αναζητούσε ως αίτιο του δυστυχήματος τυχόν εσφαλμένο χειρισμό από τους ίδιους.

Ωστόσο, μετά την πρώτη κλήση ακολούθησε δεύτερο τηλεφώνημα από την Πυροσβεστική που αυτή τη φορά έδωσε ακριβέστερη εικόνα. Επρόκειτο για σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών και όχι επιβατικού τρένου με φορτηγό.

«Τι έγινε; Με ποιον μιλάς;» τον ρώτησε, λαμβάνοντας την απάντηση: «Με την Πυροσβεστική. Έχω σύγκρουση»

Τότε ο Ζήνδρος ρώτησε: «Τι σύγκρουση;» - «Σύγκρουση του Intercity 62 με το εμπορικό. Tο εμπορικό θα πρέπει να εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω του».

Η αρχική ερμηνεία του μοιραίου σταθμάρχη ήταν, λοιπόν, ότι τα τρένα δεν είχαν συγκρουστεί μετωπικά. Ο σταθμάρχης Λάρισας,15 περίπου λεπτά μετά από το συμβάν, δεν ήταν ακόμη σε θέση να συνειδητοποιήσει ότι εξαιτίας του ενός λάθους του, οι συρμοί βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και σε τροχιά αναπόφευκτης σύγκρουσης.

Στο τρίτο τηλεφώνημα, ξεκαθαρίστηκε πλήρως η εικόνα για την τραγωδία. Η Πυροσβεστική σε αυτή την τηλεφωνική επικοινωνία με το σταθμαρχείο Λάρισας διευκρίνισε ότι τα τρένα βρίσκονταν στην ίδια γραμμή. Έτσι, έγινε απόλυτα σαφές ότι το δυστύχημα οφειλόταν όχι σε εκτροχιασμό, αλλά στο γεγονός ότι το Intercity 62 και το εμπορικό τρένο κινούνταν στην ίδια γραμμή με αντίθετες κατευθύνσεις.

Τότε ο κ. Ζήνδρος υποψιάστηκε τι ακριβώς είχε συμβεί στο Intercity 62 και τον αντιθέτως ερχόμενο εμπορευματικό συρμό. Γι' αυτό και κάλεσε τον φύλακα, ο οποίος επιτηρεί τις γραμμές από ένα φυλάκιο που βρίσκεται σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου από τον κεντρικό σταθμό της Λάρισας, προς το βόρειο άκρο της πόλης. Ο ρόλος του φύλακα αφορά σε ζητήματα ασφαλείας των γραμμών, όπως παραβιάσεις του χώρου, απόπειρες κλοπής εξοπλισμού κ.λπ.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου ρώτησε τον φύλακα: «Από ποια γραμμή πέρασε το Intercity για Θεσσαλονίκη;» Και ο φύλακας επιβεβαίωσε: «Από τη γραμμή καθόδου, προς Αθήνα». Δηλαδή, ανάποδα.

Τότε ο κ. Ζήνδρος κατάλαβε τι είχε γίνει. Και, σύμφωνα με πληροφορίες, η άποψή του είναι πως εάν ο μηχανοδηγός του Intercity αντιδρούσε εγκαίρως, θα μπορούσε να αποτρέψει την καταστροφή:

«Δεν ξέρω τι να πω, έχω χάσει τον ύπνο μου, ντρέπομαι να πω ότι είμαι σταθμάρχης πια. Πιστεύω όμως ότι, αν ο χειριστής του Intercity αντιλαμβανόταν άμεσα ότι ερχόταν τρένο καταπάνω του στην ίδια γραμμή, θα μπορούσε να φρενάρει και να γυρίσει ανάποδα. Αλλά δεν θα μάθουμε ποτέ τι ακριβώς έγινε. Δυστυχώς, το μυστικό το πήραν μαζί τους οι άτυχοι συνάδελφοι».

«Πάμε γρήγορα, γιατί ο Σαμαράς θα ρίξει πάνω μας κανένα τρένο»

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί πως η ανεπάρκεια του Βασίλη Σαμαρά ήταν... κοινό μυστικό μεταξύ των συναδέλφων του. Όπως είπε ο Γιώργος Ζήνδρος στο Star, «όλοι τον φοβόντουσαν γιατί ήταν λίγο επιπόλαιος».

Μηχανοδηγός που συνεργάστηκε με το σταθμάρχη φέρεται να λέει «όπως έγινε και στον τοπικό συρμό για τον οποίον ο Σαμαράς άλλαξε το κλειδί και μετά ξέχασε να το επαναφέρει, λέγαμε μεταξύ μας 'να πάμε γρήγορα, να τελειώνουμε, γιατί είναι βάρδια ο Σαμαράς. Μη μας ρίξει κανένα εμπορικό πάνω μας, έτσι όπως πάμε ανάποδα στη γραμμή».

Η Υπηρεσία ΡΕ και η υπερφόρτωση

Άλλο ένα σημάδι πως κάτι δεν πήγαινε καλά το μοιραίο βράδυ ήταν το αυξημένο ηλεκτρικό φορτίο. Αυτό θα μπορούσε να ήταν ένας συναγερμός για όλους προκειμένου η τραγωδία να είχε αποφευχθεί.

Ειδικότερα, στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, όπως και στην Αθήνα, υπάρχει ειδικό τμήμα επιθεώρησης του ηλεκτρικού φορτίου στο δίκτυο, το λεγόμενο «Γραφείο ΡΕ». Πρόκειται για το Κέντρο Ρύθμισης Ηλεκτρικής Έλξης. Οι υπάλληλοί του είναι επιφορτισμένοι με τη διαχείριση των γραμμών επαφής της ζώνης ευθύνης τους, όπως και με τον χειρισμό των διαθέσιμων οργάνων διακοπής. Το βράδυ της Τρίτης, ο υπεύθυνος βάρδιας στο ΡΕ παρατήρησε ανωμαλία στα φορτία της γραμμής Θεσσαλονίκης-Αθήνας, κάτι αναντίστοιχο με τους συρμούς που κινούνταν εκείνη τη στιγμή στις ράγες.

Σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ του Alpha, προκύπτει ότι στις 23:22 της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου διαπιστώνεται βραχυκύκλωμα στη γραμμή. Στις 23:24 ο ελεγκτής τηλεφωνεί στη σταθμάρχη Νέων Πόρων Νέων Πόρων (στα παράλια της Πιερίας, κοντά στον Πλαταμώνα). Ρωτά «έχεις κάποια ένδειξη;» εννοώντας κάτι ανησυχητικό ή ασυνήθιστο - «Όχι, έχω μόνο μία εμπορική αμαξοστοιχία στην κάθοδο» είναι η απάντηση από τους Νέους Πόρους. Στις 23:26 ο ΡΕ τηλεφωνεί στο σταθμάρχη Λάρισας. - «Έχεις κάποια ένδειξη;» - «Τίποτα» απαντά ο Βασίλης Σαμαράς. Όμως, 17 λεπτά αργότερα, στις 23:43 και ενώ είχε προηγηθεί η επικοινωνία με την Πυροσβεστική, τηλεφωνώντας εκείνος στο ΡΕ αυτή τη φορά, ο Σαμαράς ενημερώνει ότι «έχω εκτροχιασμό στην άνοδο».

Αυτή η απάντηση σημαινει πως είτε έλεγε ψέματα στη ΡΕ προσπαθώντας απεγνωσμένα να συγκαλύψει την τραγωδία, είτε εξακολουθούσε να μη γνωρίζει τι είχε προκαλέσει με το σφάλμα του.

Δείτε επίσης