Ελλάδα

«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τηλεδιοίκηση αλλά ο Σαμαράς δεν ήξερε να τη χειριστεί!»

Τι προκύπτει από το «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης που έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί εδώ και μερικούς μήνες και στο σταθμαρχείο Λάρισας

«Ο σταθμός της Λάρισας έχει τηλεδιοίκηση αλλά ο Σαμαράς δεν ήξερε να τη χειριστεί!»
Αρθρογράφος: Vradini.gr
Από Vradini.gr

Κάθε νέα αποκάλυψη για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη δεν παύει να σοκάρει και να προκαλεί αλγεινή εντύπωση. Το νέο στοιχείο που έρχεται αυτή τη φορά στο φως είναι ότι ο σταθμός της Λάρισας είχε τηλεδιοίκηση την οποία ο μοιραίος σταθμάρχης πολύ απλά δεν μπορούσε ή δεν ήθελε να την χρησιμοποιήσει.

Ο 59χρονος, Βασίλης Σαμαράς, ο οποίος έχει κριθεί προφυλακιστέος μετά την απολογία του, φέρεται να μην γνώριζε ή είχε επιλέξει να μην χρησιμοποιεί το το σύστημα τηλεδιοίκησης που εδώ και μερικούς μήνες έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί στον σταθμό Λάρισας.

Και όλα αυτά ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοί του εγκατέλειψαν νωρίτερα από τη λήξη του ωραρίου το πόστο τους, αφήνοντας μόνο τον Βασίλη Σαμαρά.

Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ της η «Καθημερινή της Κυριακής», για τη χάραξη της διαδρομής ο μοιραίος σταθμάρχης βασίστηκε στον παλιό πίνακα ελέγχου, με συνέπεια να ξεχάσει σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά και να στείλει την αμαξοστοιχία Intercity 62 στο ρεύμα καθόδου, όπου όμως κινούνταν με αντίθετη πορεία η εμπορική αμαξοστοιχία. Περίπου μία ώρα μετά, τα τρένα συγκρούονται.

Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές που έχουν δώσει οι δύο σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μάλιστα, το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.

Τι έχει καταγραφεί στο «μαύρο κουτί»

Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας.

Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη».

Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα.

Διόρθωσαν με μπλάνκο το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής

Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας τους στις 11 μ.μ. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι μετά το δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.

Η απουσία των δύο αρχαιότερων συναδέλφων του και η εγκατάλειψη του αυτοματοποιημένου συστήματος χάραξης διαδρομής «φαίνεται» και στο μάυρο κουτί της τηλεδιοίκησης του σταθμού. Και αυτό γιατί μετά τις 10.12 μ.μ. δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός, με τον 59χρονο να προσπαθεί να συντονίσει τις κινήσεις των συρμών μέσω του παλιού πίνακα ελέγχου.

«Η τηλεδιοίκηση επαναλειτούργησε περίπου μία ώρα μετά το δυστύχημα, στις 1.39 μ.μ. όταν τα στελέχη του ΟΣΕ θέλησαν να ελέγξουν εάν η σύγκρουση των τρένων επήλθε συνέπεια βλάβης του συστήματος τηλεδιοίκησης ή από λάθος του σταθμάρχη», τονίζεται στο δημοσίευμα.

Δείτε επίσης