Τέμπη: Τα νέα στοιχεία και η παρέμβαση Ντογιάκου για έρευνα σε βάθος 15ετίας
Ακατάλληλα τα 15 από τα 18 τούνελ του σιδηροδρομικού δικτύου. Οι επόμενες ενέργειες του ειδικού εφέτη ανακριτή
Οι έρευνες της Δικαιοσύνης, μετά τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, επεκτείνονται σε βάθος χρόνου, προκειμένου να διερευνηθούν λάθη, αμέλειες και τυχόν παραλείψες που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε άσκηση ποινικών διώξεων για «ζώντα» αδικήματα – που δηλαδή δεν έχουν υποπέσει σε παραγραφή - σε βαθμό κακουργήματος.
Η επέκταση οφείλεται σε παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, ο οποίος τη Δευτέρα (13-3) με παραγγελία του ζήτησε να διαβιβαστούν από τον ΟΣΕ στην Εισαγγελία του Ανωτάτου Δικαστηρίου όλοι οι φάκελοι των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων της τελευταίας 15ετίας.
Έτσι, παράλληλα, με τον ποινικό φάκελο της εθνικής τραγωδίας κοντά στη σήραγγα των Τεμπών στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης τίθενται μοιραία, μαζί με τη διερεύνηση των δυστυχημάτων και οι συμβάσεις του Οργανισμού Σιδηροδρόμων σε βάθος 15ετίας.
Ο κ. Ντογιάκος, ειδικότερα, ζήτησε από τον τον μεταβατικό διοικητή και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΕ ΑΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη να του διαβιβάσει όλους τους φακέλους για σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία 15ετία σε όλο το δίκτυο.
Στο σχετικό έγγραφό του ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός της χώρας αναφέρει πως ο Οργανισμός υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που μπαίνουν στο «κάδρο» Ντογιάκου
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι την τελευταία 15ετία έχουν σημειωθεί σωρεία συμβάντων (δυστυχημάτων και ατυχημάτων) τα οποία συνέβησαν μέσα σε αυτο το χρονικό διάστημα και θα πρέπει να βρίσκονται καταχωρημένες στα αρχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
Χειρότερο όλων βεβαίως είναι το τελευταίο με τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 που θα παραμείνει καταγεγραμμένη στις μνήμες ως εθνική τραγωδία, καθώς είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Ακολουθούν όλα τα περιστατικά που σημειώθηκαν τον επίμαχο χρόνο για τον εισαγγελικό λειτουργο, ο οποίος αναμένεται να επικεντρωθεί σε αυτά στα οποία υπήρχαν νεκροί.
2008
Τη συγκεκριμένη χρονιά είναι καταγεγραμμένο ένα σοβαρό συμβάν το οποίο, ευτυχώς δεν προκάλεσε θανάτους. Είχαν, ωστόσο, τραυματιστεί 28 άτομα. Συγκεκριμένα στις 8 Μαρτίου μια αμαξοστοιχία InterCity με προορισμό την Αλεξανδρούπολη εκτροχιάστηκε 2 χιλιόμετρα έξω από το σταθμό.
Σύμφωνα με τις αρχικές ενδείξεις το ατύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος, όταν ο σταθμάρχης δεν άλλαξε τα σημεία μετά τη διέλευση προηγούμενης αμαξοστοιχίας από το σταθμό, με αποτέλεσμα πέντε βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας να… πηδήξουν στις ράγες. Οι δύο οδηγοί του εκτροχιασμένου τρένου προσήχθησαν για ανάκριση, ενώ ο σταθμάρχης εγκατέλειψε τον τόπο του συμβάντος.
2010
Φαίνεται πως είναι ένα έτος καμπή για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς από τα στοιχεία προκύπτει ότι τα δυστυχήματα και ατυχήματα με τρένα αρχίζουν να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο
Στις 9 Δεκεμβρίου αυτού του έτους εκτροχιάζεται μία αμαξοστοιχία στον Αχλαδόκαμπο Αργολίδας Από τον εκτροχιασμό χάνει τη ζωή του ένας 44χρονος άνδρας.
Σύμφωνα με τις καταγραφές στα αρχεία του ΟΣΕ η αιτία του δυστυχήματος ήταν η πολύ αυξημένη ταχύτητα με την οποία κινούνταν ο συρμός
2013
Στις 11 Δεκεμβρίου του έτους αυτού σημειώνεται ένα ατύχημα. Συγκεκριμένα τρένο με 120 επιβάτες το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε κοντά στον σταθμό του Ασωπού, στο τμήμα μεταξύ Λιανοκλαδίου και Τιθορέας.
Από τον εκτροχιασμό μία γυναίκα τραυματίστηκε ελαφρά.
Όπως προέκυψε από την έρευνα του ΟΣΕ το ατύχημα προκλήθηκε όταν δύο αγελάδες βρέθηκαν μπροστά στην αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα η μηχανή και ένα βαγόνι να φύγουν από τις ράγες.
2014
Πρόκειται για περιστατικό που σημειώθηκε εντός Αττικής. Στις 18 Νοεμβρίου στο Ρουφ συγκρούστηκε εμπορική αμαξοστοιχία με τον προαστιακό. Το ευτυχές ήταν ότι δεν αναφέρθηκαν σοβαροί τραυματισμοί από τη σύγκρουση.
Στα αρχεία του ΟΣΕ καταγράφεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι όλα ξεκίνησαν όταν εκτροχιάστηκε ένας εκ των δύο συρμών.
2015
Στις 24 Αυγούστου στη διάβαση στο χωριό Σώστη, κοντά στην Κομοτηνή, ένας οδηγός Ι.Χ. αυτοκινήτου με γερμανικές πινακίδες κυκλοφορίας προσπάθησε να διασχίσει τις ράγες του ΟΣΕ. Την ίδια στιγμή από το σημείο περνούσε η αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. Από τη σφοδρή σύγκρουση ο οδηγός βρήκε τραγικό θάνατο, ενώ το Ι.Χ. καταστράφηκε εντελώς.
2016
Στις 16 Μαΐου δύο βαγόνια του ΟΣΕ (μία μπουρέζα, δηλαδή μηχάνημα συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών και ένα μηχανοκίνητο όχημα τύπου Unimog που κινούνταν στην ίδια φορά και ράντιζε τη βλάστηση εκατέρωθεν της γραμμής) συγκρούστηκαν στο κοντά στο Χρυσό Σερρών. Από τη σύγκρουση βρήκαν τραγικό θάνατο δύο από τους επιβαίνοντες στο Unimog.
Την ίδια χρονιά ακολούθησαν άλλα δύο συμβάντα εκ των οποίων το ένα ήταν θανατηφόρο.
Ειδικότερα, στις 15 Ιουλίου στα Παλαιοφάρσαλα κατά την αλλαγή της μηχανής στον σιδηροδρομικό σταθμό η μηχανή έπεσε με μεγάλη δύναμη πάνω στο βαγόνι που πήγε για να «κουμπώσει», με αποτέλεσμα από τη σύγκρουση να υπάρχουν τραυματίες.
Στις 12 Σεπτεμβρίου στο Λιανοβέργι σε αφύλακτη σιδηροδρομική διάβαση ένα τρένο παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα ένα κωφό αγόρι.
Το θύμα ήταν ένας 25χρονος Ρομά, που ψάρευε σε παρακείμενο κανάλι κοντά στις γραμμές του τρένου και δεν αντιλήφθηκε την αμαξοστοιχία η οποία κατευθυνόταν στο σημείο.
2017
Τη χρονιά αυτή σημειώθηκε το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο, έξω από τη Θεσσαλονίκη, το οποίο απασχόλησε την επικαιρότητα μετά την τραγωδία στα Τέμπη, λόγω της κίνησης του κ. Ντογιάκου να ζητήσει τον φάκελο της υπόθεσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, υπεραστικό τρένο εκτροχιάστηκε τον Απρίλιο και προσέκρουσε σε ακίνητο της περιοχής. Τέσσερα άτομα σκοτώθηκαν (δύο μέλη του πληρώματος, ο μηχανοδηγός και ένας επιβάτης) έχασαν τη ζωή τους και ακόμα δέκα τραυματίστηκαν.
Ο έτερος μηχανοδηγός, που επέζησε, κατηγορήθηκε για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια και το 2022 κάθισε στο εδώλιο του δικαστηρίου που τον αθώωσε.
Ο αθωωθείς έκανε λόγο για βλάβη στην αμαξοστοιχία που τον οδήγησε να παρακάμψει τα φωτοσήματα «είτε επειδή τα είχαμε προσπεράσει, είτε επειδή τα κάλυπταν χόρτα».
Την ίδια χρονιά, στις 20 Απριλίου τα ξημερώματα, ένας 47χρονος άνδρας παρασύρθηκε από τρένο του ΟΣΕ που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στον σιδηροδρομικό σταθμό Διαλογής στην περιοχή του δήμου Κορδελιού-Ευόσμου.
Στις 23 Απριλίου σημειώθηκε σιδηροδρομικό ατύχημα στην Κάτω Τιθορέα, όταν νταλίκα με τουρκικές πινακίδες, διέσχιζε τη σιδηροδρομική διάβαση και εμβολίστηκε στο πίσω μέρος από την αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.
2018
Τη χρονιά αυτή έχει καταγραφεί σύγκρουση αμαξοστοιχίας, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη-Θεσσαλονίκη, με τρακτέρ στο Καλοχώρι Ο 84χρονος οδηγός του τρακτέρ έχασε ακαριαία τη ζωή του.
Στις 3 Αυγούστου μικρή επιβατική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Λιανοκλάδι-Στυλίδα εκτροχιάστηκε στον σταθμό της Λαμίας, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως.
Σύμφωνα με μαρτυρίες ένα βαγόνι του τρένου βγήκε εκτός γραμμής και έπεσε σε μικρή αποθήκη κοντά στον σταθμό, όπου ευτυχώς εκείνη την ώρα δεν υπήρχε κανείς.
Από την Πυροσβεστική, έγινε γνωστό ότι κλιμάκιο πυροσβεστών απεγκλώβισε μια γυναίκα που επέβαινε στο βαγόνι, η οποία μεταφέρθηκε προληπτικά στο γενικό νοσοκομείο Λαμίας για εξετάσεις.
Στις 27 Σεπτεμβρίου η αμαξοστοιχία 1511 κατευθυνόμενη από Λιανοκλάδι προς Αθήνα συγκρούστηκε κοντά στην Τιθωρέα με όχημα που παραβίασε τις προστατευτικές μπάρες σε ισόπεδη διάβαση
Απολογισμός του δυστυχήματος είναι μία νεκρή και δύο τραυματίες ήταν ο απολογισμός του δυστυχήματος.
Τέλος, στις 16 Νοεμβρίου εκτροχιάστηκε αμαξοστοιχία που εκτελούσε δρομολόγιο από Λιανοκλάδι προς Αθήνα. Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας 1511 δεν υπήρξαν θύματα, ενώ προκλήθηκαν μόνο υλικές ζημιές.
2019
Τη χρονιά υτη καταγράφηκαν δύο δυστυχήματα στην Ξάνθη και στα Διαβατα, που σημειώθηκαν με απόσταση δύο μηνών.
Επίσης την 1η Αυγούστου στις 11 το πρωί στο Μυριόφυτο Κιλκίς:σημειώθηκε σύγκρουση αγροτικού οχήματος με εμπορική αμαξοστοιχία του ΟΣΕ που κατευθυνόταν στις Σέρρες. Ο απολογισμός του δυστυχήματος ήταν μία νεκρή και δύο σοβαρά τραυματίες.
Στις 9 Δεκεμβρίου στη Λάρισα αμαξοστοιχία παρέσυρε οδηγό αυτοκινήτου στην περιοχή του Κιλελέρ. Από το ατύχημα τραυματίστηκε ο οδηγός του αυτοκινήτου.
2020
Στις 24 Ιουνίου στις Κρήνες του δήμου Βέλου-Βόχας αμαξοστοιχία παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα νεαρό Ρομά. Λόγω του δυστυχήματος διεκόπη η κυκλοφορία των συρμών του προαστιακού στο τμήμα Κόρινθος-Κιάτο τραυμάτισε θανάσιμα νεαρό Ρομά.
2021
Στις 28 Σεπτεμβρίου τρένο συγκρούστηκε με φορτηγό, στη σιδηροδρομική διάβαση «Καβαλιέρος», έξω από τη Θεσσαλονίκη. Η αμαξοστοιχία 36-32 εκτελούσε το δρομολόγιο από Σέρρες προς Θεσσαλονίκη. Το φορτηγάκι ακινητοποιήθηκε πάνω στις γραμμές και στη συνέχεια η αμαξοστοιχία το παρέσυρε με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο οδηγός του φορτηγού.
2022
Στις 24 Ιανουαρίου, εν μέσω μεγάλου χιονιά, αμαξοστοιχία που ξεκίνησε από την Αθήνα το μεσημέρι με προορισμό το Λιανοκλάδι και τη Θεσσαλονίκη «κόλλησε» στο ύψος της Λιβαδειάς από πρόβλημα στη μάσκα της. Μεταξύ του μεγάλου όγκου χιονιού, φαίνεται ότι υπήρχαν κι άλλα αντικείμενα όπως δέντρα και πέτρες που προκάλεσαν ζημιά στην αμαξοστοιχία, όπως και σε μέρος του δικτύου, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί. Δεύτερο τρένο χτύπησε με το πρώτο και υπήρξαν τραυματίες, ενώ έπεσε η οροφή βαγονιού.
Στις 11 Φεβρουαρίου σημειώθηκε σύγκρουση μεταξύ της αμαξοστοιχίας 1573 που εκτελούσε το δρομολόγιο Βόλος-Λάρισα με επιβατικό όχημα, που παραβίασε τη διάβαση κοντά στον σταθμό Μελισσιάτικα. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί.
Στις 23 Φεβρουαρίου μια γυναίκα χτυπήθηκε από αμαξοστοιχία τρένου που εκτελούσε δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη-Αθήνα, περίπου ένα χιλιόμετρο μακριά από την φαρμακοβιομηχανία DEMO στο Κρυονέρι, παρασύρθηκε και διαμελίστηκε.
Στις 5 Απριλίου τρένο παρέσυρε πεζούς στον Λιμνότοπο στο Κιλκίς. Νεκρός ανασύρθηκε ένας άνδρας ενώ δύο ακόμα άνδρες παραλήφθηκαν από το ΕΚΑΒ τραυματισμένοι.
Την 1η Αυγούστου η αμαξοστοιχία 1521 έφυγε από το Λιανοκλάδι το πρωί για την Αθήνα, με 200 επιβάτες, μισή ώρα μετά την αναχώρησή της, στον παλιό σταθμό του Ελευθεροχωρίου, συγκρούστηκε με αγελάδα και ακινητοποιήθηκε. Στο σημείο έφτασαν τεχνικοί του ΟΣΕ και μετά από έλεγχο το τρένο συνέχισε το ταξίδι του. Όμως, δεκαπέντε λεπτά αργότερα, λίγο πριν μπει στον σταθμό της Τιθορέας, έφυγε από τα κλειδιά και εκτροχιάστηκε καθώς -όπως σημειώνουν οι επιβάτες- «είχαν ξεχασμένα τα κλειδιά προς τη νέα γραμμή με συνέπεια το τρένο να βρεθεί έξω από τις ράγες».
Για αρκετή ώρα οι επιβάτες παρέμειναν στον σταθμό της Τιθορέας και περίμεναν να φτάσει το «Λευκό Βέλος» για να επιβιβαστούν και να συνεχίσουν το ταξίδι τους.
Στις 10 Οκτωβρίου αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Τιθορέα-Λιανοκλάδι εκτροχιάστηκε λίγο πριν τις 11:00 το πρωί, για άγνωστους λόγους, την ώρα που έφτανε στον σταθμό Λιανοκλαδίου. Δεν υπήρξαν αναφορές για τραυματίες
Στις 21 Οκτωβρίου σημειώθηκε εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας στον σταθμό της Τιθορέας και συγκεκριμένα στο πρώτο φορείο της αμαξοστοιχίας 882. Δεν υπήρχαν σοβαροί τραυματισμοί.
Μετά την κίνηση του κ. Νρτογιάκου ο επικεφαλής της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαρ. Βουρλιώτης, ερωτηθείς σχετικά, διαβεβαίωσε σε χθεσινή εκδήλωση πως «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί».
«Οποιαδήποτε οικονομική ατασθαλία ή παρανομία που έγινε τα τελευταία 15 χρόνια στις συμβάσεις του ΟΣΕ θα εντοπιστεί ενώ ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουρλιώτης
Ακατάλληλα 15 από τα 18 τούνελ των σιδηροδρόμων
Την ίδια ώρα, ελλείψεις, προβλήματα ασφαλείας και ακαταλληλότητα σε 15 από τις 18 σήραγγες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μήκους άνω των 1.000 μέτρων εντοπίστηκαν στις αυτοψίες που πραγματοποιούν εδώ και περίπου ένα χρόνο η Πυροσβεστική, σε συνεργασία με υπαλλήλους του ΟΣΕ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος στις 15 από τις 18 σήραγγες και από αυτούς τους ελέγχους έχουν κριθεί ακατάλληλα τα 15 από τα 18 τούνελ των σιδηροδρόμων όπως προκύπτει από την αυτοψία της Πυροσβεστικής.
Σύφμωνα με το ρεπορτάζ δεν υπάρχει μέριμνα για πρόσβαση των σωστικών συνεργείων στο σημείο σε περίπτωση ατυχήματος. Καταγράφεται, επίσης δυσκολία στην επικοινωνία εντός του τούνελ, κάτι που σημαίνει ότι τα σωστικά συνεργεία δεν έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας είτε με το προσωπικό του τρένου, είτε με τους επιβάτες όταν βρίσκονται μέσα σε τούνελ. Ενώ εντοπίζεται πρόβλημα στον φωτισμό έκτακτης ανάγκης και εν γένει στις εξόδους διαφυγής, όπως και στον εξαερισμό.
Πρέπει να επισημανθεί ότι το 2015 είχε πιάσει φωτιά μια εμπορική αμαξοστοιχία μέσα στο τούνελ των Τεμπών. Τότε, οι εκπρόσωποι της πυροσβεστικής που είχαν συμμετάσχει στην κατάσβεση είχαν καταγγείλει εκ των υστέρων πως όταν πήγαν μέσα στο τούνελ αφενός δεν λειτουργούσε το υδροδοτικό, δηλαδή δεν είχαν νερό για να κάνουν την κατάσβεση και αφετέρου δεν λειτουργούσε και ο εξαερισμός. Μάλιστα, έκαναν και αναφορά λέγοντας πως έχει επισημανθεί αυτό από το 2010 κατά την διάρκεια μιας άσκησης της ΕΜΑΚ. Δηλαδή από το 2010 μέχρι σήμερα το πρόβλημα παραμένει και είναι πολύ σοβαρό.
Επιπλέον από το ρεπορτάζ προκύπτει πως δεν υπάρχει νομοθεσία που να καθορίζει τα μέτρα ασφάλειας. Για κάθε μία από τις αυτοψίες η Πυροσβεστική έχει υποβάλλει κάποια επικαιροποιημένα σχέδια, ενώ έχει κάνει και ένα σχετικό έγγραφο προς την ηγεσία της κυβέρνησης και το αρμόδιο υπουργείο.
Έρχονται νέες διώξεις - Στον ειδικό εφέτη ανακριτή τρεις κατηγορούμενοι
Σήμερα, ο ειδικός εφέτης ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης, αναμένεται να καλέσει σε απολογίες τον Επιθεωρητή του ΟΣΕ Θεσσαλίας, Δημήτρη Νικολάου, και τους δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες επίκειται η άσκηση νέας ποινικής δίωξης ή η επέκταση της ήδη υπάρχουσας και σε βάρος νέων εμπλεκομένων.
Ακόμα διερενάται το ενδεχόμενο απόδοσης τυχόν ποινικών ευθυνών στους γιατρούς που χορήγησαν την αναρρωτική άδεια στον κ. Νικολάου και η οποία ξεκινούσε στις 2 Μαρτίου.
Παράλληλα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega, οι Αρχές ερευνούν ακόμα και το ενδεχόμενο να μην ήταν στη θέση του ο σταθμάρχης Λάρισας.
Συγκεκριμένα, το τρένο φεύγει στις 23:06 και εάν είναι στη θέση ο σταθμάρχης θα μπορούσε να δει τις λυχνίες με κόκκινο χρώμα και να ειδοποιήσει τους μηχανοδηγούς ώστε να σταματήσει.
Επίσης, δεν έγινε η μεταφορά του έγγραφου – υπομνήματος 1001 χέρι με χέρι αλλά έδωσε λάθος το τηλεγράφημα.
Ο σταθμάρχης, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θα μπορούσε να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς ακόμα και εάν δεν βρίσκεται στα σταθμαρχείο, μέσω μίας φορητής συσκευής που έχουν οι σιδηροδρομικοί.
Όλα αυτά είναι υπό έρευνα και θα διαπιστωθούν όταν θα γίνει η άρση τηλεφωνικού απορρήτου.