Ο μοιραίος σταθμάρχης διορίστηκε με ελλιπή εκπαίδευση - Του μένουν ακόμη 200 ώρες
Μέσα σε 2,5 μήνες ανέλαβε πόστο ευθύνης!
Χωρίς καν να είχε ολοκληρώσει τις απαιτούμενες ώρες εκπαίδευσης, διορίστηκε μέσα σε μόλις 2,5 μήνες σταθμάρχης Λάρισας, ο Βασίλης Σαμαράς που έχει προφυλακιστεί για το φριχτό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ειδικότερα, νέο αποκαλυπτικό έγγραφο που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το Live News, επιβεβαιώνει μεταξύ άλλων την έλλειψη της απαραίτητης εκπαίδευσής του.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου, αστυνομικού συντάκτη του «Βήματος» και των «Νέων», το έγγραφο της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ΟΣΕ προσδιορίζει τη χρονική διάρκεια την οποία είχε η εκπαίδευση των σταθμαρχών.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο έγγραφο, η θεωρητική εκπαίδευση είχε διάρκεια 712 ωρών. Η εκπαίδευση γίνεται 6 φορές την εβδομάδα για 8 ώρες την ημέρα.
Το Live News αποκαλύπτει πως ο 59χρονος κατηγορούμενος «βαπτίστηκε» σταθμάρχης μόλις σε 2,5 μήνες, καθώς σύμφωνα με όσα ισχυρίστηκε στην απολογία του η εκπαίδευσή του διήρκησε από την 1η Αυγούστου 2022 έως τις 21 Οκτωβρίου 2022.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, προκύπτει πως ο σταθμάρχης της Λάρισας δεν είχε ολοκληρώσει τις απαιτούμενες ώρες εκπαίδευσης, καθώς υπολείπονταν ακόμη 200 ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης.
«Δεν είχα εκπαιδευτεί στο σύστημα τηλεδιοίκησης» δηλώνει ο μοιραίος σταθμάρχης
Ο προφυλακισμένος για τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη σταθμάρχης Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς, υποστηρίζει πως δεν είχε εκπαιδευτεί στο σύστημα τηλεδιοίκησης και ότι για το λόγο αυτό, ακόμη και να λειτουργούσε πλήρως το σύστημα, εκείνος να μην ήταν σε θέση να το χειριστεί.
Ο 59χρονος κατηγορούμενος, φέρεται να ισχυρίζεται, επίσης, ότι δε γνώριζε μέρος του πίνακα που χειρίζονται οι σταθμάρχες στον σταθμό της Λάρισας. Από τον συγκεκριμένο πίνακα, γίνονται, μεταξύ άλλων, οι αλλαγές τροχιάς των τρένων αλλά και η παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών για μερικά χιλιόμετρα (δεξιά και αριστερά του σταθμού).
Επιπλέον, φέρεται να υποστηρίζει ότι ο πίνακας υπολειτουργούσε.
Ο Βασίλης Σαμαράς, σχετικά με την καταγγελία καθαρίστριας στον ΟΣΕ, για... πάρτι με αλκοόλ, μουσική και τσιγάρα που γίνονταν πολλά βράδια στο σταθμαρχείο της Λάρισας, φαίνεται να μην αρνείται όσα ανέφερε η εργαζόμενη, όμως υποστηρίζει ότι δεν γίνονταν... πάρτι όταν είχε ο ίδιος βάρδια.
Τέλος, ο σταθμάρχης αναμένεται να προβάλει τον ισχυρισμό ότι κάποια από τα «κλειδιά» δεν δούλευαν ή εμφάνιζαν προβλήματα.
Στο μεταξύ ο ειδικός εφέτης ανακριτής που ερευνά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, αναμένεται να καλέσει μέσα στο επόμενο 24ωρο, τον Επιθεωρητή ΟΣΕ Θεσσαλίας, Δημήτρη Νικολάου, που έβαλε στη συγκεκριμένη νυχτερινή βάρδια τον 59χρονο και βγήκε σε αναρρωτική άδεια ένα 24ωρο μετά την τραγωδία και τους δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας, εις βάρος των οποίων έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις.
Ανοίγουν φάκελοι, συμβάσεις και... στόματα σε βάθος 15ετίας για τα Τέμπη - Έρχονται νέες διώξεις
Δικαστικές πηγές, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, κάνουν λόγο για πολυεπίπεδη έρευνα που θα επεκταθεί σε βάθος δεκαπενταετίας, για δυστυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και συμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου.
Το σήμα έδωσε ήδη ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ο οποίος ζήτησε από τον μεταβατικό διοικητή και διευθύνοντα σύμβουλο της Ο.Σ.Ε. Α.Ε. Παναγιώτη Τερεζάκη την αποστολή στην Εισαγγελία του Ανωτάτου Δικαστηρίου όλων των φακέλων για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία και σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου η διοίκηση του Ο.Σ.Ε. υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα υπήρχαν, πόσοι έχασαν τη ζωή τους, πόσοι τραυματίστηκαν και τι έγινε τελικά με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Όπως υπογραμμιζουν οι ίδιες πηγές η ενέργεια του ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού έχει στόχο να διαπιστωθεί εάν τελικά οι ευθύνες που αποδόθηκαν για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετιας ήταν οι προσήκουσες ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν ή αθωώθηκαν, υπήρχαν και άλλα άτομα στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και ως εκ τούτου οι σχετικές δικογραφίες πρέπει να επαναξιολογηθούν.
Είχε προηγηθεί αίτημα του κ. Ντογιάκου για διαβίβαση στην Εισαγγελία Α.Π. της δικογραφίας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, καθώς υπήρξαν τέσσερις νεκροί, μεταξύ των οποίων και ο ένας μηχανοδηγός και δέκα τραυματίες, αλλά δικάστηκε εντέλει μόνο ο δεύτερος μηχανοδηγός και στο τέλος αθωώθηκε. Ο κ .Ντογιάκος ήδη μελετά τον σχετικό φάκελο.
Σε βάθος 15ετίας και η έρευνα της Αρχής για το Ξέπλυμα - Στο στόχαστρο πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης
Την ίδια ώρα, με τη σιβυλλική φράση «ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί» αποτύπωσε τη βούληση της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος να γυρίσει το χρόνο δεκαπέντε χρόνια πίσω, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους ο επικεφαλής της, Χαράλαμπος Βουρλιώτης.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βουρλιώτης απαντώντας σε ερώτηση της ιστοσελίδας voria.gr, προσδιόρισε ως χρόνο ελέγχου τη δεκαπενταετία, δηλαδή το περιθώριο παραγραφής κακουργημάτων. «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουρλιώτης ο οποίος σημείωσε ότι η Αρχή υπακούει σε υπερεθνικούς νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα «δεκάδες άτομα» που αναμένεται να ελεγχθούν από την Αρχή, περιλαμβάνονται πρόσωπα που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης τα προηγούμενα χρόνια σε Οργανισμούς άμεσα εμπλεκόμενους με το σιδηροδρομικό έργο.
Ογκωδέστατη δικογραφία
Παράλληλα, μια δικογραφία χιλιάδων σελίδων αναλαμβάνει πλέον επίσημα ο ειδικός εφέτης ανακριτής, ο οποίος καλείται να διερευνήσει την υπόθεση, μετά και τη διαδικασία του ορισμού του από την Ολομέλεια Εφετών, στη Λάρισα.
Πολύ περισσότερο, όταν το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν περιορίζεται πλέον μόνο στους χειρισμούς του Σταθμάρχη Λάρισας, αλλά μετατοπίζεται και σε άλλα πρόσωπα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, η υπόθεση είναι πολυσύνθετη. Στόχος της ανακριτικής διαδικασίας, άλλωστε, είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν στα αίτια του δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους.
Στο πλαίσιο αυτό, το κατώφλι του ανακριτή θα περάσουν και πάλι - αυτή τη φορά με την ιδιότητα του κατηγορούμενου προκειμένου να απολογηθούν - ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ Θεσσαλίας, Δημήτρης Νικολάου και οι δύο σταθμάρχες, συνάδελφοι του Β. Σαμαρά, οι οποίοι εγκατέλειψαν το πόστο τους πριν τη λήξη του ωραρίου εργασίας τους.
Υπενθυμίζεται, ότι σε βάρος των τριών κατηγορούμενων έχει ασκηθεί πονική δίωξη για τα ίδια, κακουργηματικού και πλημμεληματικού χαρακτήρα, αδικήματα όπως σε 59χρονου σταθμάρχη, που μετά την πολύωρη απολογία του πριν μία εβδομάδα, κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος και οδηγήθηκε στις φυλακές Λάρισας
Όπως λένε οι πληροφορίες, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ασκηθούν διώξεις και σε άλλα πρόσωπα, δεδομένου ότι ο ειδικός εφέτης ανακριτής θα παραλάβει και τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων, που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή.
Νέα ερωτηματικά
Στο μεταξύ, νέα στοιχεία έρχονται διαρκώς στο φως της δημοσιότητας για τους κατηγορούμενους, καθώς ερωτηματικά εγείρει το γεγονός ότι ο Σταθμάρχης Λάρισας δεν είδε τις λυχνίες με κόκκινο χρώμα, την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Mega, το τρένο έφυγε στις 23:06 και εάν ήταν στη θέση του ο σταθμάρχης θα μπορούσε να δει τις λυχνίες με κόκκινο χρώμα και να ειδοποιήσει τους μηχανοδηγούς για να σταματήσουν. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο σταθμάρχης θα μπορούσε να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς, ακόμα και εάν δεν βρίσκεται στα σταθμαρχείο, μέσω μίας φορητής συσκευής που έχουν οι σιδηροδρομικοί. Όλα αυτά είναι υπό έρευνα και θα διαπιστωθούν όταν θα γίνει ή άρση τηλεφωνικού απορρήτου.